MMAF Forum

Keskustelut => Pykälät ja vaatimukset => Aiheen aloitti: Kokkonen - 13 Huhtikuu 2009, 09:34:18



Otsikko: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: Kokkonen - 13 Huhtikuu 2009, 09:34:18
MMAF:n uutisissa on toisaalla pitkä ja perusteellinen keskustelu moottoripyörien vuosikatsastuksesta,  löytyy tästä. (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=38.0)

Kun meinasin vastata, tuli kommentti että yli 120 päivään ei ole aiheeseen vastattu, harkitse uuden aloittamista ja minähän harkitsin.  ;)

Pari päivää sitten tuli saksalaisen Biker Unionin lehti postissa, ja siinä on paljon juttua mm. FEMAn kokouksesta jossa järjestö on myös jasenenä. Tällä kertaa mielenkiinto keskittyi heti otsikkoon "TÜV in ganz Europa" eli katsastus koko Eurooppaan. ACEM (Euroopan moottoripyörä- ja osavalmistajien yhdistys) edustaja oli luennoinut, eli lobannut, taas koko EU:n käsittävää moottoripyörien säännöllistä katsastusta. Nythän ko. katsastus on pakollinen noin puolessa jäsenvaltioissa. ACEM:n lauselma oli, jotta katsastus tulee tapahtua ajokin omistajan kustannuksella tai moottoripyörään (vast) asennetun "On Board Diagnostig (OBD)" yksikön avulla. Jonka myös pyörän omistaja maksaa.
FEMA:n tutkimusten mukaan vain 0,3% onnettomuuksista johtuu teknisistä vioista.
Mitä ACEM sitten oikeastaan tällä haluaa parantaa?
Katsastus olisi tietty hyvin merkittävä rahanlähde pakallisille kassoille ja katsastusorganisaatiolle, ei parannusta moottoripyörien turvallisuudelle. Esmierkiksi kahdessa kolmasosassa EU:n jäsenmaita ei edelleenkään mitata kaksipyöräisten pakokaasupäästöjä. Eikä mittausmenetelmiäkään ole olemassa.
Kaksipyöräisiä ajoneuvoja on sensijaan 33 miljoonaa, kun otetaan mukaan myös skootterit ja mopot (max 50 cc), joita katsastus tietty myös toteutuessaan koskisi. Luvusta on muuten 49 % skootterieta ja lukumäärä lisääntyy, joten tuota ryhmää olisi hyvä saada myös etujärjestötoimintaan.
ACEM laskee, että tiukkenevien pakokaasurajonen myötä, myös moottoripyörät joutuvat pian CO2 päästöihin perustuvien verojen piiriin. Autoilla ko. arvo on 160, kun moottoripyörillä 110 g/km. Autojen päästöjä halutaan yhä alentaa voimakkaasti, joten kehitys koskenee myös kaksipyöräisiä.
Vielä vähän ACEM esittämää kaksipyöräisten onnettomuusstatistiikkaa, jossa mukana myöskin mopot ja skootterit. (Perustuvat MAIDS-tietokantaan). 72% johtuu inhimillisistä tekijöistä, pääosin siitä, että kaksipöräistä ei havaita tai tulkitaan väärin (mopot 69, mp 77%)! Eli syyllinen on toinen osapuoli. Pääasiassa törmätään autoon 85% mopoilla, 71% mp. 62% mp onnettomuuksista tapahtuu alle 50 km/h vauhdissa 5,4 yli 100 km/h nopeuksissa.

Alussa mainitsemassani toisessa katsastuskeskustelussa oli Bonen kysymys siitä, mitä katsastuksessa sitten voitaisiin tarkastaa. Ne hänen määrittelemänsä kohteet pitävät paikkansa. Omat pyörät käyvät joka toinen vuosi saksalaisessa katsastuksessa, ja vanhemmissa se on täysin silmämääräinen. Katsastaja tutkii jarruletkut, -palat,- levyt, nopeusmittarin, peilit, renkaat ja jos osia on vaihdettu otteesta poikkeavaksi, niin osien TÜV-hyväksynnän. Käyntiin moottoripyörää ei välttämättä laiteta. Tosin harva katsastaja kykyenee huomamaa mitään osien vaihtoa. Esim. jos renkaan vaihtaa 21-tuumaisesta 16-tuumaiseksi on parempi sanoa se, sillä yleensä sitä ei katsastuksessa huomata (omakohtainen kokemus). Saati sitten muita....
Uusimmissa pitää olla pakokaasut mitattuina. Mittaamiseen käytetään autoihin tarkoitettuja mittauslaitteita, jotka eivät kerro mitään moottoripyörän päästöistä. Mutta maksaa täytyy.
Bone toi esille myös pitkän listan katsastuksen mahdollisista hyödyistä. Niitä ei käy kieltäminen. Mutta nyt vaan näyttää, että pääsyynä kaksipyöräinen vuosikatsastukseen on raha, ei turvallisuus taikka edes ympäristötekijät, vaikka niillä asiaa koitetaan viedä eteenpäin.
Tämä katsastusasia on syytä pitää tarkkailussa myöskin Suomen moottoripyöräilyn edunvalvonnassa ja jokaisen moottoripöräilijän on tuki on tärkeä edunvalvontaa suorittavalle järjestölle, kuten esim. MMAF ja SMOTO.

Do you fight for your rights?

(Edit: Joitain kirjoitusvirheitä korjattu)


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: Santtu - 13 Huhtikuu 2009, 10:21:39
Teimme asiasta hiljakkoin pari lausuntoa jotka löytyvät MMAF:n dokumenttiarkistosta (http://www.mmaf.fi/documents/), tässä suorat linkit:
  • SMOTO’s response to the public consultation on a proposal for a Framework Regulation on type-approval of two- and three-wheel motor vehicles 27.02.2009 http://www.mmaf.fi/documents/Response270209.pdf (englanninkielinen)
  • SMOTO:n lausunto, Komission suunnitelma uudistaa L-luokan ajoneuvojen tyyppihyväksyntäsääntelyä 15.10.2008 http://www.mmaf.fi/documents/Lausunto-Tyyppihyvaksynta.pdf
.
Dokumenteissa katsastuspakko ei ole suoraan tapetilla mutta epäsuorasti se olisi yksi seurauksista jos asiat etenevät kuten TUV esittää. Dokumentit loivat pohjan myös FEMA:n kannalle.

Uutinen yo. aiheesta: Vastaus komission kyselyyn sääntelyn tulevaisuudesta (3.3.2009) (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=823.0).

Kannattaa lukaista myös samasta dokumenttiarkistosta löytyvä katsastuksentorjuntapapru (15.10.2008) (http://www.mmaf.fi/documents/Karsastuksentorjuntajuttu050208Kopteri.rtf). Ym. dokumenteista saa hyviä argumentteja joiden avulla kukin voi lähestyä omaa MEPpiään asiallisesti.

Meillä on vakava resurssiongelmana täällä kotimaassa: Ei ole ketään kuka ehtisi näitä asioita kokopäiväisesti lobbaamaan ja näiden perään katsomaan. Ongelmana on vapaaehtoisvoimien riittävyys kun samalla pitää käydä myös ihan oikeissa töissä. SMOTO:lla ei (vielä) ole varaa palkata työntekijää vaikka sitä kaivataan nyt heti.


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 13 Huhtikuu 2009, 18:38:00
Karsastuksentorjuntajuttu on julkaistu Kopteri-lehdessä kokonaisuudessaan lähteineen päivineen. Kun asiaa perusteellisesti pohtii kaikki asianhaarat huomioon ottaen tulee vääjäämättä siihen lopputulemaan, että moottoripyörien määräaikaiskatsastuksista ei mitenkään seuraa kustannuksia vastaavaa hyötyä.

Miksi asia sitten koko ajan on tapetilla? Eikö asian pitäisi olla aivan selvä? Ikävä kyllä, nykymaailman päätöksenteossa asioita ei aina päätetä menetelmällä "parhaat argumentit voittavat". On kovin tavallista, että asiat päätetään sen eduksi, jolla on suurimmat lihakset ja kovin ääni. Katsastusalalla on paljon rahaa käytettävissä lobbaamiseen. Meillä sitä rahaa ei ole, ja äänemmekin on kovin heikko. Ilman SMOTO:a se ei kuuluisi minnekään, ja SMOTO:n edustama otos moottoripyöräilyn harrastajista on sekin viime vuosina suhteellisesti heikentynyt.

Pian tulee aika, jolloin nykyiset edunvalvonta-aktiivit jäävät eläkkeelle näistä hommista. Omasta puolestani olisin toivonut, että seuraaville aktiiveille olisi voinut jättää perinnöksi hyvät eväät hommien hoitamiseksi. Se tarkoittaisi muun ohella edunvalvontajärjestöä, joka edustaa riittävän laajasti kaikenlaisia moottoripyöräilijöitä. Tältä osin toivomukseni näyttää jäävän toivomuksen asteelle. MMAF on hyvässä kunnossa ja muutenkin hyvä työkalu monien asioiden hoitamiseksi, mutta esimerkiksi määräaikaiskatsastuksen vastustamista silmällä pitäen se vain on aivan liian pieni putiikki ja edustaa muodollisesti vain rakentelijoita. Ja kuten Santtu asian osuvasti ilmaisee: niitä oikeita töitäkin täytyy vaan tehdä.


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: Santtu - 14 Huhtikuu 2009, 09:10:33
Komppaan vielä T-luuta. Kuten ylle latomistani linkeistä voi lukea, meillä on nyt argumentit ja taustatyö melko hyvin kasassa. Niiden lähettäminen eteenpäin on toki hoidettu mutta se ei riitä silloin kun vastapuolella on lähes rajattomasti näitä vastamielipiteen huutajia. Harrastajien puolelta puuttuu se, joka ehtii eri tahojen kanssa asiaa lobbaamaan eli tuomaan nämä harkitut ja toimivat argumentit esiin riittävän usein ja riittävän monessa eri paikassa. FEMA:lla on jonkin verran virtaa ja vääntövoimaa mutta myös täällä kotimaassa tarvitaan ammattitekijöitä. Kandidaatilla pitäisi olla hyvä uusien asioiden omaksumiskyky, sosiaalista silmää kanssakäymiseen erilaisten ihmisten ja joskus hyvinkin ärsyttävien näkökantojen kanssa sekä lehmän hermot ja pinna.


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: Kokkonen - 13 Toukokuu 2009, 12:18:49
Kävimpähän taas paikallisessa saksalaisessa katsastuksessa -80 Shovelini kanssa. Kun jossain on uhottu "Saksan mallin" tuloa Suomeen, niin sen tulo pitää kyllä estää. En tiedä miksi koko katsastusrumba on täällä päässyt niin pahaksi, kuin se on. Kaikkein eniten hommassa ketuttaa sen byrokraattisuus ja rahastus. Näinkin vanhassa pyörässä piuää olla TÜV hyväksyttyä osaa ja jokaisesta vaihdetusta osasta ko. todistus mukana. Jo tuo osien TÜV hyväksyntä on sinällään rahastus, vaikka löytyy siitä kääntöpuoliakin. Ja kun sitten osan on vaihtanut ammattihenkilö tai on vaihdon hyväksynyt (maksaa), niin katsastaja kirjaa muutoksen, joka tietty maksaa sekin. Minullakin oli jo alunperin etujarruissa teräspunosletkut, mutta kun nyt tuli laitettua uusi, jossa oli kirkas muovi punoksen päällä, niin uusi hyväksyntäpaperi ja euroja lisää pöytään. Järjetöntä. Oikeastaan nyt pitäsi mennä vaihtamaan rekisteriote, jossa tuo muutos on mainittu ja taas se maksaa 40 Euroa lisää. Katsastus oli 81 Euroa, jossa 20 tuota kirjausmaksua. Eikä rekisteriotteen saanti ole mikään pikkujuttu, jonottamaan kaupungintalolle vuoronumeron kanssa, jos tuuria, pääset luukulle saman aamupäivän aikana. Iltäpäivisin virasto on kiinni.
Kyllä kannattaa miettiä valmiiksi myös sitä, miten katsastus tulisi suorittaa, jos se pitää kerran tehdä. Saksan mallia ei pidä missän tapauksessa kopioida, vaikka se rahasampona ja kyykytyksenä onkin mainio ja siten varmaan monia tahoja kiinnostava.


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 13 Toukokuu 2009, 15:21:11
Ei sitä pidä tehdä ollenkaan. Muutoskatsastus kyllä, järkevissä rajoissa. Muttei vuosikatsastusta. On päivänselvää, että Suomessa se olisi vain ja ainoastaan rahastusautomaatti ja kyykyttämistapahtuma.


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: Luakkonen - 15 Toukokuu 2009, 14:33:50
Yhäkin tapetilla: tämän päivän sanomalehti Karjalainen tiesi kertoa, että vuosikatsastuspakko saattaa tulla voimaan jo 2010. (En löytänyt uutista lehden verkkosivuilta, joten linkkiä ei nyt ole..)

Hulluinta on, että juttuun haastateltu ylitarkastaja Maria Rautavirta liikenne- ja viestintäministeriöstä tuntuisi olevan  enemmän terveen järjen puolella, ja toteaa mm. teknisten vikojen näyttelevän hyvin pientä osaa (3%, mistä lie luvun ottanut) onnettomuuksien aiheuttajana.

Kaiken hyvän ne uhkaa pilata.

Have mercy.

- Luakkonen


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: Juupe - 20 Heinäkuu 2009, 07:01:04
Tapetilta vuosikatsastusehdotus on nyt siirtynyt Komission käsittelyjärjestykseen. Päivän Hesarissa esiintyy ehdotusta kannattavia H-D-miehiä, yksi parrakas sentään vastaan (kiitos). Liikenne- ja viestintäministeriöllä on sen sijaan ryhtiä ja järki päässä, ja kanttia olla ehdotusta vastaan. Edunvalvonta-ahkeroinnin tulosta?

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Suomi+ei+halua+mopojen+ja+perävaunujen+vuosikatsastuksia/1135247797825 (http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Suomi+ei+halua+mopojen+ja+perävaunujen+vuosikatsastuksia/1135247797825)



Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: shoveltimppa - 20 Heinäkuu 2009, 09:10:55
Tämä on hyvä uutinen!

Varmaankin juuri edunvalvonta-ahkeroinnin tulosta, kiitokset ahkeroijille!


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 21 Heinäkuu 2009, 22:27:33
Tapetilta vuosikatsastusehdotus on nyt siirtynyt Komission käsittelyjärjestykseen. Päivän Hesarissa esiintyy ehdotusta kannattavia H-D-miehiä, yksi parrakas sentään vastaan (kiitos). Liikenne- ja viestintäministeriöllä on sen sijaan ryhtiä ja järki päässä, ja kanttia olla ehdotusta vastaan.

On se maailma mennyt kummalliseksi, kun tuota oikein ajattelee... :o


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: TimppaX - 22 Heinäkuu 2009, 16:26:32

Tuo vuosikatsastus voisi toisaalta selkiyttää pelisääntöjä siitä, mitä ja miten pyöriin saa tehdä. Jäisi ne tienvarsituumailut vähemmälle, jos alla on katastettu ja kelpuutettu laite.


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 22 Heinäkuu 2009, 18:08:46
Tuo vuosikatsastus voisi toisaalta selkiyttää pelisääntöjä siitä, mitä ja miten pyöriin saa tehdä. Jäisi ne tienvarsituumailut vähemmälle, jos alla on katastettu ja kelpuutettu laite.

En usko. Pelisäännöt (huonot) ja muutoskatsastusvelvollisuus meillä on nyt jo, mutta ei sillä leimalla ole aina ollut mitään arvoa.


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: MakeH - 23 Heinäkuu 2009, 09:08:45
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Esitys+moottoripy%C3%B6rien+katsastuksesta+saa+kannatusta/1135247877204 (http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Esitys+moottoripy%C3%B6rien+katsastuksesta+saa+kannatusta/1135247877204)

Älämölö jatkuu.

Edittiä: Olis edes jotain järkipohjaista uutisointia asiasta.  >:(


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: Juupe - 23 Heinäkuu 2009, 09:17:30
Niin, myös LVM on pohtinut ja todennut, ettei (turhan) kyyläämiseen määrää kannata enää lisätä. Päinvastoin, esimerkiksi autojen katsastamisen määrää on pohdittu jopa vähennettävän nykytasosta.

Tämän päivän (23.7.) Hesarissa (linkki yllä) katsastusyrittäjät jo hierovat käsiään euron kiilto silmissä... Kaikkien muiden jo esitettyjen turhuuden turhuus -argumenttien ohella voidaan perustellusti todeta, että olisi myös kansantaloudellisesti tuottavuutta heikentävää alkaa silpaisemaan ihmisten aikaa ja massia tämmöiseenkin turhaan toimintaan. Byrokratian taakka on kaikkinensa jo ennestäänkin raskas hinattavaksi ja kustannettavaksi. Pärjää siinä sitten kilpailussa kiinalaisen kanssa... Kotimainen virkamieskunta alkaa ymmärtää tätä enenevässä määrin, työtaakkansa alle hautautuessaan. Sen sijaan EU-koneisto elää vain ja ainoastaan byrokratiasta, luo sitä lisää juuri itsensä vuoksi, ja tappaa kyllä aikanaan tämän mantereenpuolikkaan, ellei kelkkaa aleta kääntää.

Määräaikaiskatsastamisella olisi aivan varmasti ja ennen kaikkea rakenteluharrastamista lannistava vaikutus. Mitä tilalle? Keppanaa (nykyisen annoksen päälle)? Ja siitä porttiteorian mukaisesti kovempiin aineisiin: Sorbusta?

EHDOTUKSEN TOTEUTUMISESTA EI SEURAA MITÄÄN HYVÄÄ MP-HARRASTUKSELLE!!!


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 23 Heinäkuu 2009, 09:45:43
Sangen yllättävää, että katsastusala kannattaa ehdotusta. :P


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: MakeH - 23 Heinäkuu 2009, 11:04:58
Sangen yllättävää, että katsastusala kannattaa ehdotusta. :P

Tätä mä just tarkotan tolla uutisoinnilla. Sen sijaan että otettais lausunto taholta, joka olisi jopa päätöksenteossa mukana, kysellään asiaa henkilöiltä joilla nauta ojassa. Kun mua ainakin kiinnostaisi ihan oikeasti tietää, mikä on kupletin juoni.


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: Santtu - 23 Heinäkuu 2009, 11:05:48
Haluaisiko Teemu / Juupe / joku muu joka ehtii ottaa yhteyttä Hesarin toimituksen ja käydä läpi katsastuksentorjuntapaprun (http://www.mmaf.fi/documents/Karsastuksentorjuntajuttu050208Kopteri.rtf) oleelisimmat kohdat.


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: Juupe - 23 Heinäkuu 2009, 11:26:56
Tehokkainta ja luontevinta lienee, että PJ:t meilaavat jutun toimittajalle tarjouksella tarjota lisätietoa ja juttuseuraa vaihtoehtoisista näkemyksistä. Jos toimittaja ei syty, homma menee kannanoton puolelle, ts. yleisönosastoon.


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: Choppers_Forever - 23 Heinäkuu 2009, 11:43:07
Siinähän polkevat pakkasessa 60 uotta vanhaa Hurlikkaa käyntiin. Jos katastus tulee, mä en ainakaan laita siinä tilanteessa ristiä tikkuun, nauran vaan partaani kahvikuppi kädessä


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: Juvakka - 23 Heinäkuu 2009, 15:14:29
Siinähän polkevat pakkasessa 60 uotta vanhaa Hurlikkaa käyntiin. Jos katastus tulee, mä en ainakaan laita siinä tilanteessa ristiä tikkuun, nauran vaan partaani kahvikuppi kädessä
Täähän on hauska idea. Se käyntiin polkaisu kun tuottaa joskus tuskaa lämpimälläkin.
Ja sitten vielä katsuriksi omien fyysisten mittojen vastakohta, niin saa hupia koko rahalla. ;D ;D


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: Santtu - 23 Heinäkuu 2009, 22:06:41
Laitoin palautetta, kiitos T-Bonelle avusta:
Lainaus
Tarvitaanko moottoripyörien vuosikatsastusta?

HS on muutamana viime päivänä kirjoittanut laajasti moottoripyörien vuosikatsastuksesta. Lehdessä ovat ääneen päässeet viranomaiset ja katsastusyrittäjät. Haluan tuoda esiin kolmannen osapuolen eli kuluttajien, tässä tapauksessa motoristien etujärjestön kannan tähän asiaan.

Moottoripyörien vuosikatsastukselle voidaan ajatella olevan neljänlaisia yhteiskunnallisia perusteita: liikenneturvallisuus, ympäristötekijät, omaisuusrikollisuuden torjunta ja verovalvonta.

Liikenneturvallisuus

Moottoripyörien liikenneturvallisuudesta on saatavilla runsaasti kotimaista ja kansainvälistä tutkimusaineistoa. Yleisenä johtopäätöksenä aineistosta voidaan esittää, että onnettomuuksiin joutuneista moottoripyöristä kiistaton valtaosa on ollut teknisesti moitteettomassa kunnossa.

Vain muutamassa tutkimuksessa moottoripyörien tekniset puutteet mainitaan onnettomuuksien osatekijöinä. Kattavimmassa Eurooppalaisessa tutkimuksessa (MAIDS) todetaan, että tekninen puute oli osatekijänä tutkituista onnettomuuksista 5,1 prosentissa. Lähes kaikki tapaukset liittyivät joko renkaiden (3,7 %) tai jarrujen (1,2 %) puutteelliseen kuntoon, toisin sanoen huoltotoimenpiteiden laiminlyöntiin.

On ilmeistä, että määräaikaiskatsastuksella ei voida puuttua renkaiden ja jarrujen kuntoon kuin satunnaisesti, sillä katsastusfrekvenssi osuu vain satunnaisesti yksiin renkaiden tai jarrukomponenttien vaihdon kanssa. Kärjistäen ilmaistuna tänään katsastettu rengas tai jarrupala voi huomenna olla kulumisen seurauksena lainvastaisessa kunnossa.

Ympäristötekijät

Moottoripyörien saastepäästö- ja melutasoa säännellään ensirekisteröintivaatimuksin: moottoripyörän on rekisteröintikatsastuksessa täytettävä käyttöönottoajankohtansa saastepäästö- ja melunormit. Ellei moottoripyörän rakennetta muuteta, päästötaso kasvaa moottoripyörän ikääntyessä vain vähäisessä määrin.

Moottoripyörien pakokaasupäästöt edustavat pientä murto-osaa Suomen tieliikenteen kokonaispäästöistä (VTT LIISA 2004). Moottoripyörien päästöjen käytönaikaisella valvonnalla ei voida saavuttaa havaittavissa olevaa ilmanlaadun paranemista.

Myöskään moottoripyörän melutaso ei pyörän ikääntymisen myötä käytännössä muutu. Sen sijaan se voi muuttua, jos pakoputkiston rakennetta muutetaan alkuperäisestä poikkeavaksi. Teoriassa tähän ongelmaan voitaisiin puuttua vuosikatsastuksella, mutta esiin nousee ainakin kahdenlaisia ongelmia. Ensinnäkin muutetun pakoputkiston palauttaminen alkuperäiseksi on useimmissa pyörissä hyvin yksinkertainen toimenpide, joten on oletettavissa, että katsastukseen saavutaan alkuperäisellä pakoputkistolla. Toiseksi melunvalvonnan kustannukset allokoituisivat vuosikatsastuksen myötä myös niiden pyöränomistajien maksettaviksi, jotka eivät ole tehneet muutoksia pakoputkistoon.

Kummankin ongelman ratkaisemiseksi parempi menettelytapa olisi toimiva muutoskatsastusjärjestelmä, jota sovellettaisiin vain muutoksia tekeviin harrastajiin. Sama pätee toki kaikenlaatuisiin moottoripyörän rakenteen muutoksiin; liikenne- ja viestintäministeriö valmisteleekin parhaillaan moottoripyörien muutoskatsastukseen liittyvää uutta lainsäädäntöä, joka sisältää mm. muutoskatsastuksissa sovellettavat pakokaasupäästöjä ja melua koskevat raja-arvot.

Omaisuusrikollisuuden torjunta

Moottoripyörien vuosikatsastusten puolesta on esitetty, että katsastuksissa voidaan löytää varastettuja moottoripyöriä. Tätä argumenttia vastaan voidaan esittää yksinkertainen vastakysymys: veisikö kukaan moottoripyörää katsastukseen tietoisena siitä, että se on varastettu? Toisaalta moottoripyöriin kohdistuva omaisuusrikollisuus on Suomessa kansainvälisesti vertailtuna erittäin vähäistä, joten huomattavaa yhteiskunnallista hyötyä katsastuksilla ei missään tapauksessa saavuteta tälläkään saralla.

Verovalvonta

Moottoripyöristä ei kanneta vuotuista ajoneuvoveroa, joten tällä perusteella katsastuksia ei voida puoltaa. Sen sijaan moottoripyöristäkin kannetaan autoveroa. Autovero kannetaan kuitenkin jo ensirekisteröinnin yhteydessä: moottoripyörää ei voida edes ensirekisteröidä, ellei autoveroa ole maksettu. Tässä suhteessa vuosikatsastuksella ei ole mitään merkitystä.

Teoriassa ainoa verovalvontaan liittyvä hyöty, joka katsastuksilla voitaisiin saavuttaa, koskee autoveron uudelleenkantoa moottoripyörän rakenteen muuttamisen johdosta. Moottoripyörän rakenteen muuttamista valvotaan jo nyt muutoskatsastuksen avulla. Autovero kannetaan uudelleen, jos enemmän kuin 50 prosenttia moottoripyörän osista vaihdetaan. On selvää, että tämäntyyppiset verotukselliset ongelmat koskevat hyvin pientä murto-osaa kaikista Suomeen rekisteröidyistä moottoripyöristä. Vuonna 2007 voimaan tulleen prosenttiosuuksien laskentaan liittyvän lainmuutoksen myötä ongelmat ovat entisestään vähentyneet. Näin ollen verovalvonnan kustannusten allokointi kaikille moottoripyörien omistajille ei missään nimessä ole perusteltavissa.

Johtopäätöksiä

Moottoripyörien määräaikaiskatsastuksista seuraisi moottoripyöräilyn harrastajille vuositasolla kymmenien miljoonien eurojen kustannukset. On päivänselvää, että katsastuksista aiheutuvia kustannuksia vastaavia yhteiskunnallisia hyötyjä ei ole saavutettavissa millään yllä esitetyllä alueella. Moottoripyöräharrastajien onneksi liikenne- ja viestintäministeriö näyttää sisäistäneen tämän asian.

EU:n komission aloite moottoripyörien määräaikaiskatsastusten harmonisoinnista perustuu katsastusalan oman kattojärjestön CITA:n laatimiin tutkimuksiin. Ottaen huomioon, että yllä esitetyt havainnot katsastusten ajateltavissa olevista yhteiskunnallisista perusteista perustuvat verrattain laajaan puolueettomaan ja julkaistuun tutkimukselliseen lähdeaineistoon, voidaan kysyä, mikä mahtaa katsastusalalla olla mielessään.

Laajempi oppimäärä lähdetietoineen löytyy dokumentista ”Onko moottoripyörien määräaikaiskatsastus tarpeellinen?” http://www.mmaf.fi/documents/Karsastuksentorjuntajuttu050208Kopteri.rtf (http://www.mmaf.fi/documents/Karsastuksentorjuntajuttu050208Kopteri.rtf)

Keskustelen mielelläni aiheesta kanssanne myös puhelimitse. Jos en vastaa olen todennäköisesti moottoripyöräilemässä.

Santtu Ahonen


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: teemu - 24 Heinäkuu 2009, 07:01:55
hienoa palautetta!


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: Santtu - 28 Heinäkuu 2009, 12:05:41
Asia jatkuu, nyt se on muuttunut metelikeskusteluksi: http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/1135247971636 (http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/1135247971636) ...tuo nettiartikkeli on lehdessä ollutta versiota paljon lyhyempi.


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: Choppers_Forever - 05 Elokuu 2009, 12:54:07
Asia jatkuu, nyt se on muuttunut metelikeskusteluksi: http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/1135247971636 (http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/1135247971636) ...tuo nettiartikkeli on lehdessä ollutta versiota paljon lyhyempi.

Joopa joo.... kuten joku keskusteluissa sanoikin, joka vuodenajalle löytyy oma natisemisen kohteensa...kesällä näköjään moottoripyörät.


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: Choppers_Forever - 05 Elokuu 2009, 13:02:11
Loistavaa tekstiä Santulta. Kiitos taas!


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 18 Elokuu 2009, 08:26:30
Joo-o. Seuraava uutinen selittänee, miksi vuosikatsastus on "silloin tällöin" tapetilla...

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/08/24943 (http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/08/24943)
 ::)


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: PeWe/WHMC - 18 Elokuu 2009, 14:31:24
"Liikevoitto yltää siten lähes 30 prosenttiin suhteessa liikevaihtoon. Kovaääninen protestointi katsastuksen korkeista hinnoista ei siten ole tuottanut tulosta"

Ei oo ahneurella rajoja! Sitten kun toi moottoripyörien ja mopojen katsastus on saatu pakolliseksi niin eiköhän sitten laiteta samaan syssyyn polkupyörät ja polkuautot.

No mitäpä sitä marisemaan itsehän on kansa edustajansa valinneet, toisin aika ajoin tuntuu että noiden "edustajien" elämä on aika kaukana todellisesta elämästä,.

Pewe


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 18 Elokuu 2009, 14:46:52
Tietääkö kukaan mitään muuta sellaista bisnestä, jossa kysyntä on saatu aikaan lakisääteisesti ja viivan alle jää kolmannes liikevaihdosta?
 ???


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: MakeH - 18 Elokuu 2009, 19:10:37
Tietääkö kukaan mitään muuta sellaista bisnestä, jossa kysyntä on saatu aikaan lakisääteisesti ja viivan alle jää kolmannes liikevaihdosta?
 ???


Taidettiin viimeinen vähintäänkin noin hyvällä katteella olevan palvelun ostaminen kriminalisoida vuonna 2006.  ;D


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: -Teme- - 18 Elokuu 2009, 21:24:49
Tietääkö kukaan mitään muuta sellaista bisnestä, jossa kysyntä on saatu aikaan lakisääteisesti ja viivan alle jää kolmannes liikevaihdosta?
 ???

Veikkaus (liikevaihto v.2008 1 474,8Milj€ ja tulos 449,1Milj€)


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: Juupe - 19 Elokuu 2009, 07:07:06
On huolestuttavaa, että luodaan tuottamattomia tuotannonaloja, joilla on kuitenkin yletön tulonmuodostuksen mahdollisuus. Tätä halutaan näemmä vaan lisätä. Siitä, että katsastuskonttori polkaisee jarrupoljinta ja töräyttää äänimerkkiä, ei synny taloudellista lisäarvoa. Resurssien hukka kuormittaa jo ennestään raskasvetoiseksi viritettyä talouttamme. Kun MP-katsastaminen on perusteiden kera todettu hyödyttömäksi yhteiskunnallisten tavoitteiden kannalta (mikä lie tilanne peräkärryissä?!), ja todisteita on myös autokatsastamisen liiallisuudesta, joutuu järkiperusteiden puuttuessa tukeutumaan teoriaan smegmaisten kapitalististien salajuonesta, jossa kaviaaripurkin ääressä on vaan päätetty jymäyttää/manipuloida päätöksentekijöitä ja systeemiä luomaan jälleen uusi runsasrasvainen iltalypsy vapaamuurarien eduksi. Onko kaiken takana Kokoomus? Kommunistisessa Suomessa (noin Kekkosen aika ja sen jälkeinen aika Berliinin muurin kaatumiseen saakka) katsastaminen oli kai edullisempaa vaikkakin vittumaista (ellei katsastanut Ladaa) eikä ollut tarjolla joka kylässä, ja jos voittoa tuli, sen nautti valtio, mutta sitäpä ei edes välitetty laskea.

Katsastamisen (auto) salliminen autokorjaamotoiminnan yhteydessä olisi luonut lisää kilpailua ja katsastaminen olisi tapahtunut sentään lisäarvoa luovan tuotantotoiminnan yhteydessä, mutta vapaamuurarit kai torppasivat ajatuksen hyvien veljien ahneutta uhkaavana. Tämä olisi synkannut senkin kanssa, että useat autoaan katsastavat käyttävät autonsa katsastusehostuksella juuri siellä korjaamolla, tai hakevat katsastuksesta vikalistan ja matkaavat sitten korjaamoon (ja takaisin katsastamoon).

Kyllä vielä piisaa normimääräisiä toimenpiteitä, joita voidaan yksityistää vapaamuurarien tienesteiksi. Esimerkiksi palotarkastaminen, varsinkin aivan välttämättömän tarkistusruljanssin lisäämisen kera. Energiatoikkarit jo keksittiin, vaikka saman voi lukea vuosittaisista sähkö- ja lämpölaskun yhteenvedoista.


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 19 Elokuu 2009, 09:02:09
Veikkauksen kysyntää ei ole sentään luotu lailla - sillä on vain ohjattu olemassa olevaa kysyntää. Voittovaratkin menevät ainakin teoriassa yhteiseen hyvään, toisin kuin katsastustoiminnassa.

Mä en käsitä, miten on mahdollista, että katsastusalan lobbausyritykset otetaan vakavasti siellä, missä asioiden oikea laita pitäisi olla parhaiten tiedossa.


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: Juupe - 31 Elokuu 2009, 09:59:59
Rengasratsiauutisoinnista säkenöi merkittävä kansalaisaloite: Autojen määräaikaiskatsastukset on tihennettävä tahtiin kaksi kertaa vuodessa. Auto on ehdottomasti katsastettava sekä kesä- että talvirengaskaudella. Miten on voinutkaan touhu olla tähän asti niin liperaalia, että osan vuotta on voinut sudittaa kiiltävillä kekkoskupoleilla ja vain toiset kummit on tarttenu pitää katsastuskunnossa? Täällähän on eletty kuin pellossa. Aivan kauheaa.

Katsastusala varmasti pitää tästä ehdotuksesta ja kykenee muotoilemaan sille vedenpitävät yhteiskunnalliset perustelut. Katsastusalan tulot ja voitot kutakuinkin kaksinkertaistuvat. Aloitepalkkion sijasta olen solidarnos ja pyydän seuraavaa: tulojen ja voittojen näin tuplaannuttua mp-, mopedi-, peräkärry-, ruohonleikkuri-, raivaussaha-, sähkövatkain- ja kahvinkeitinmääräaikaiskatsastusehdotukset voidaan työntää silppuriin.

Jees sano jenkki ja poks sano spärdäri. Sitten tanssittiin.


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: Juupe - 31 Elokuu 2009, 13:58:33
AKE julistaa tämmöistä ilosanomaa päivän tiedotteessa:
http://www.ake.fi/AKE/Ajankohtaista/Vuoden+2009+tiedotteet/Moottoripy (http://www.ake.fi/AKE/Ajankohtaista/Vuoden+2009+tiedotteet/Moottoripy)örien+meluhaittoihin+puututtava.htm

Ja sama Ylen uutisnetissä (31.8.2009):


"AKE: Määräaikaiskatsastukset myös moottoripyörille
julkaistu tänään klo 13:20, päivitetty tänään klo 13:51

Ajoneuvohallintokeskus AKEn mielestä määräaikaiskatsastukset tulisi laajentaa koskemaan myös moottoripyöriä. AKE perustelee päätöstään sillä, että näin pyörien melupäästöjä voitaisiin tarkkailla tehokkaammin.

Nykyisen lainsäädännön mukaan L-luokan ajoneuvoja, joihin moottoripyöräkin kuuluu, ei tarvitse katsastaa määräajoin. Koska määräaikaiskatsastuksia ei ole, moottoripyöriin tehdään paljon sellaisia muutoksia, jotka lisäävät ajokista lähtevää melua.

Äänenvaimentimen vaihtaminen toisenlaiseen edellyttää nytkin muutoskatsastusta, mutta moni jättää katsastuksen tekemättä. Muutoksia pystytään valvomaan tällä hetkellä käytännössä vasta liikenteen valvonnan yhteydessä.

Muutoskatsastamaton moottoripyörä on laiton.

Liikenne- ja viestintäministeriössä valmistellaan parhaillaan muutoksia L-luokan ajoneuvoja koskevaan lainsäädäntöön ja tavoitteena on muun muassa madaltaa kynnystä esittää ajoneuvo muutoskatsastettavaksi.

L-luokan ajoneuvoihin kuuluvat myös mopot sekä kolmi- ja nelipyörät."


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 31 Elokuu 2009, 14:32:52
AKE:n tiedotteesta lainattua:

Lainaus
Liikenne- ja viestintäministeriön ehdotuksessa meluvaatimukset lievenemässä
Liikenne- ja viestintäministeriössä valmistellaan parhaillaan muutoksia L-luokan ajoneuvoja koskevaan lainsäädäntöön, joiden tavoitteena on madaltaa kynnystä esittää ajoneuvo muutoskatsastukseen. Tällä hetkellä säädöksissä edellytetään melun mittaamista ohiajotestissä, mutta lausuntokierroksella olevassa lausuntoehdotuksessa melulle on annettu uudet raja-arvot ja melu mitattaisiin, kun ajoneuvo on paikallaan. Kyseessä on kaksi eri tarkoituksiin tehtyä mittaustapaa eivätkä ne ole suoraan vertailukelpoisia. Tehtyjen tutkimusten mukaan joissakin tapauksissa sallittu äänenvoimakkuustaso kasvaisi moninkertaiseksi mittaustavan muutoksen myötä.

”Jos tarkoituksena on vähentää melupäästöjä, ei olemassa olevaa tilannetta paranneta sillä, että säädetään lievemmät meluvaatimukset”, toteaa toimialajohtaja Björn Ziessler AKEn Ajoneuvotekniikasta. ”Melun vaimentaminen L-luokan ajoneuvoissa on lisäksi helppoa ja muihin muutoksiin verrattuna edullista”, Ziessler jatkaa.

Hyvä Björn Ziessler, ole kiltti ja avaa lakikirja. Sieltä löytyvät jo nyt sangen tiukat melumääräykset. Vaan mikä onkaan totuus tien päällä? Melupäästöjen vähentämistä pitää verrata todelliseen melutilanteeseen tien päällä, ei kuolleeksi jääneeseen lain kirjaimeen.

Pohdipa myös sitä, miksi kyseinen lain kirjain on jäänyt kuolleeksi ja "olemassa oleva" tilanne on mitä on. Olisiko aika oppia jotain?


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: Jukka Toukonen - 31 Elokuu 2009, 16:04:32
Tässä haiskahtaa yhä enemmän yksi lobbauksen muoto:
Koitetaan saada mahdollisimman paljon läpi uutisia, joissa luodaan mielikuva, että asia (tässä tapauksessa L ajoneuvojen katsastua) on jo mennyt läpi lainsäädännöstä tai ainakin menossa. Kun sitä jatketaan mahdollisimman massiivisesti mahdollisimman kauan, niin saadaan "aivopesu" toteutettua ja kadun kansalainen kysyy hämmästyksissään: "Eikö se moottoripyörien katsastuspakko vielä olekaan voimassa? Miksei?"


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: -Teme- - 31 Elokuu 2009, 20:22:05
Tässä haiskahtaa yhä enemmän yksi lobbauksen muoto:
Koitetaan saada mahdollisimman paljon läpi uutisia, joissa luodaan mielikuva, että asia (tässä tapauksessa L ajoneuvojen katsastua) on jo mennyt läpi lainsäädännöstä tai ainakin menossa. Kun sitä jatketaan mahdollisimman massiivisesti mahdollisimman kauan, niin saadaan "aivopesu" toteutettua ja kadun kansalainen kysyy hämmästyksissään: "Eikö se moottoripyörien katsastuspakko vielä olekaan voimassa? Miksei?"

..ja otetaan esille yleisönosastojen mieliaihe tältä kesältä, moottoripyörien melu. Eihän määräaikaiskatsastuksessa muuta tarkastettaiskaan kuin volyymitaso. En muista kuulleeni että määräaikaiskatsastuksessa olisi tarkastettu auton melutasoa.


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: Choppers_Forever - 03 Syyskuu 2009, 08:32:15
..ja otetaan esille yleisönosastojen mieliaihe tältä kesältä, moottoripyörien melu. Eihän määräaikaiskatsastuksessa muuta tarkastettaiskaan kuin volyymitaso. En muista kuulleeni että määräaikaiskatsastuksessa olisi tarkastettu auton melutasoa.

Ja sitten ajellaan wanhalla motolla onnellisena mölyputkilla ulos katastuksesta leima messsissä. Melubongarit soittavat heti poliisille ja osaamaton poliisi passittaa uusintakatsastukseen... ja sykli on valmis :)


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 09 Syyskuu 2009, 13:43:55
Tänään tuli Santun kanssa käytyä Smoton edustajina eduskunnassa liikenne- ja viestintävaliokunnan kuultavina. Asia koski moottoripyörien vuosikatsastusta.

Teimme kielteisen kantamme selväksi. Lyhykäisyydessään perustelimme kantamme kolmella eri syyllä:
  • Ei osoitettuja tai osoitettavissa olevia liikenneturvallisuushyötyjä
  • Ei likimainkaan kustannuksia vastaavia ympäristöhyötyjä
  • Ei tehokasta melunvalvontaa (koska putket on niin helppoa vaihtaa katsastuksen ajaksi)
Edelleen totesimme, että vuosikatsastuksen tavoitteita voidaan tehokkaammin ja oikeudenmukaisemmin saavuttaa muutoskatsastuslainsäädäntöä kehittämällä, mikä tarkoittaa samaa kuin APU 2:n, uuden kopterilain toteuttaminen. Pyysimme valiokunnalta apua asian edistymiseen.

Santtu tai WebScheister laittanee esityksemme dokumenttiarkistoon lähiaikoina, kiinnostuneet voivat lukea sieltä tarkempaa tietoa.

Kuultavina olivat myös LVM:n ja AKE:n edustajat. LVM on varovaisesti samoilla linjoilla kuin mekin, AKE ei lausunut kantaansa selkeästi julki.

Olin positiivisessa mielessä hieman yllättynyt siitä, että kansanedustajat esittivät meille sangen järkeviä kysymyksiä. Kyselivät esimerkiksi onnettomuustyypeistä ja suomalaisen moottoripyöräilyn liikenneturvallisuuden tilasta kansainvälisessä vertailussa. Yksityiskohtien ohella halusivat siis ymmärtää kokonaiskuvan.

Kuulemisessa oli kysymys siitä, että LVM hakee eduskunnan linjausta Suomen kannaksi asian jatkokäsittelyssä EU-tasolla. Mitään konkreettista lakiesitystä ei siis ole käsiteltävänä. Asia jatkuu siten, että valiokunta antaa asiasta lausuntonsa, jota LVM noudattaa edustaessaan Suomea EU:ssa.

Minulle jäi vaikutelma, että viestimme meni perille. Jäämme odottamaan eduskunnan lausuntoa asiassa.


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: raimo-raato - 09 Syyskuu 2009, 20:35:02
Ja sitten ajellaan wanhalla motolla onnellisena mölyputkilla ulos katastuksesta leima messsissä. Melubongarit soittavat heti poliisille ja osaamaton poliisi passittaa uusintakatsastukseen... ja sykli on valmis :)

Jahas, jos pakko tulee ja joku fiksu metodi noiden äänien mittaukseen niin siinäpä markkinarako erilaisten säädettävän pakoäänen putkille. Noitahan Superissa oli esillä ja vanhaa käännettävää prikkaa massatuotantoon vaan. Tutkanpaljastin on laiton mutta onko poliisinpaljastin? :D Kehiteltävä systeemi jolla pakoäänet automaattisesti vaimenee kun sinivuokot lähettyvillä.


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: Oz - 10 Syyskuu 2009, 08:23:26
http://www.adressit.com/ei_mp_katsastusta (http://www.adressit.com/ei_mp_katsastusta)


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: shoveltimppa - 12 Syyskuu 2009, 23:00:37
Tehokkaasti ovat T-Bonen ja Santut puheet vaikuttaneet, hyvä niin! :)

Ote Nykypäivän uutisesta:

"Liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) emännöi keskiviikkona toimittajalounasta, jonka yhteydessä Nykypäivä pääsi kysymään ministeriltä mopojen ja moottoripyörien katsastuspakosta.

– En ole siitä lainkaan innostunut. Tämä on tällainen pikakanta, mutta minusta mopojen ja moottoripyörien vuosikatsastuksille ei ole mitään tarvetta, hän sanoi Nykypäivälle.

– En aio sellaista (laki)esitystä viedä eteenpäin, hän vahvisti. (JP)"

Ja linkki uutiseen, josta ko. lausunto:

http://www.nykypaiva.fi/kirjoitus/moottoripyorien-vuosikatsastusta-ei-tule (http://www.nykypaiva.fi/kirjoitus/moottoripyorien-vuosikatsastusta-ei-tule)


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: shoveltimppa - 25 Syyskuu 2009, 17:48:27
Tuoreessa Moottorilehdessä varsin tarkoitushakuista propagandaa vuosikatsastuksesta.

Otsikko on "Ake esittää katsastuspakkoa moottoripyörille" ja insertissä kirjoitetaan "Ajoneuvohallintokeskus AKE esittää moottoripyörille sännöllisiä katsastuksia melun ja turvallisuuden parantamiseksi"

Ensimmäisessä kappaleessa mainitaan, että LVM:ssä valmistellaan lainsäädäntömuutoksia, joilla madallettaisiin kynnystä mennä muutoskatsastukseen. APU2:sta on sitten poimittu melunmittauskohta, jonka AKE:n toimialajohtaja Björn Ziessler torpedoi. Seuraavan kappaleen otsikko onkin sitten "Muutoskatsastus unohdetaan" ja kappaleessa spekuloidaan vuosikatsastuksella...

Hiaman oudolta tuntuu tuo uutisen sisältö, ainakin minun mielestäni. Viisaammat kommentoikoon.



Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 28 Syyskuu 2009, 08:51:52
Pitää vissiin käydä kirjastossa lukemassa tuo. Melkoisen show:n käynnisti mr Z. Onneksi poliittinen mielipide näyttäisi olevan toista mieltä, ja komissiokin on joutunut selvittelemään omaa toimivaltaansa...


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: shoveltimppa - 28 Syyskuu 2009, 11:42:46
Mä voin kyllä skannata ton jutun laittaa kiinnostuneille s-postilla.


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 28 Syyskuu 2009, 17:23:11
Kävin kioskilla lukaisemassa ton. En ostanut... ;D

Juttu on lähes sanatarkka kopio AKE:n tiedotteesta, johon on linkki tossa ylempänä. Ei siis mitään uutta auringon alla. Odotettavissa on kuitenkin vääntöä ennen kuin APU II on voimassa. Toivottavasti lainsäätäjä pitäytyy järkilinjalla.


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: shoveltimppa - 28 Syyskuu 2009, 18:17:11
No voihan perse...  :-[ Joko lukemisen ymmärtämisessä tai muistissa vikaa, kun ei tuo Juupen laittama lainaus muistunut mieleen... Pahoittelen turhaa toistoa.  :-\


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: Juupe - 03 Syyskuu 2010, 06:45:38
Tämä paska taas tapetilla. Pientä lohtua siitä, että olennainen virkapää toteaa kansallisena kommenttina asian juuri harrastajien toimittaman perusviestin ja tieteellisen todistusaineiston mukaisesti. Mutta, katsastaminen ei ole Brysselin psykopaattien asialistalla ainoa kohta.

http://www.kaleva.fi/uutiset/eu-haluaa-katsastaa-moottoripyorat/868556 (http://www.kaleva.fi/uutiset/eu-haluaa-katsastaa-moottoripyorat/868556)

EU haluaa katsastaa moottoripyörät

Paraneeko moottoripyöräilyn liikenneturvallisuus, mikäli määräaikaiskatsastukset ulotettaisiin myös niihin? Siinä kysymys, johon Suomi joutuu lähitulevaisuudessa ottamaan kantaa.

EU komission uusimman liikenneturvallisuusohjelman tavoitteena on puolittaa Euroopan tieliikennekuolemat tulevan vuosikymmenen aikana. Ohjelmaan sisältyy useita EU:n eri jäsenvaltioissa toteuttavia aloitteita, joilla tähdätään ajoneuvojen, tiellä liikkujien ja liikenneympäristön turvallisuuden parantamiseen.

Erityisen voimakkaasti ohjelmassa puututaan moottoripyöräilyyn.

Ohjelmassa todetaan, että vaikka kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet ja vakavat loukkaantumiset ovat vähentyneet merkittävästi muussa ajoneuvoliikenteessä, moottoripyöräilijöiden onnettomuusmäärissä muutos on ollut vähäisempi tai tilanne on pysynyt ennallaan.

Tilanteen parantamiseksi ohjelma luetteleekin joukon toimenpiteitä, joilla tilannetta voitaisiin jatkossa parantaa. Niitä ovat muun muassa kaksipyöräisin vaadittavat kehittyneet jarrujärjestelmät ja automaattisesti syttyvät ajovalot.

Lisäksi EU:n alueella myytävien kaksipyöräisten ajoneuvojen virittäminen on tarkoitus tehdä vaikeaksi tiukentamalla virityksen estoon liittyviä vaatimuksia.

Jo nyt kiistanalaisimmaksi osaksi ohjelmaa on noussut katsastuksia ja tarkastuksia koskevan EU-lainsäädännön ulottamisen koskemaan myös moottoripyöriä ja muita kaksipyöräisiä moottoriajoneuvoja.

Tiukasti tulkiten tämä vaatimus koskisi moottoripyörien lisäksi siis myös mopoja.

Liikenneneuvos Kari Saari Liikenne- ja viestintäministeriöstä suhtautuu vaatimukseen epäilleen ja kaipaa aiheesta hyöty-kustannus-analyysia.

Hänen mukaansa olisi syytä selvittää, kuinka moni moottoripyöräonnettomuuksista itse asiassa johtuu teknisestä viasta, joka katsastuksella voitaisiin kenties estää.


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 03 Syyskuu 2010, 09:07:45
No jopas, mr. Saari kaipaa vaihteen vuoksi ihan järkeviä asioita. Asiaa riittävästi valaiseva hyöty-kustannus-analyysi on tosin jo olemassa...


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: el pee - 03 Syyskuu 2010, 19:59:50
Vai että tämä asia on nyt vallan tapetilla. Huhua tästä on kyllä kuultu... Tottahan tämä ruljanssi Suomessa alkaa välittömästi, jos suuri ja mahtava Euvostolitto tätä vaatii. ;D
Mielenkiintoista olisi nähdä, kuinka tämä homma toimisi käytänössä. Voi olla että katsastuskonttorit joutuisivat palkkaamaan lisää henkilökuntaa ainakin "ajokuukausien" ajaksi. Vai tulisiko erikseen pyöräkonttorit?

Mitähän seuraavaksi? Apurattaat, nopeudenrajoitin ja turvavyöt? :o


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: Röpöttäjä - 06 Syyskuu 2010, 13:02:08
Taitaapi olla niin että EU pistää huhuh liikkeelle ja Suomi on eturivissä lapanen pystyssä että me me me pantiin laki päälle heti. Milloinka lapanen pystyssä että autovero poistuuu?


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: -Teme- - 05 Toukokuu 2011, 07:47:33

http://www.kaleva.fi/uutiset/eu-haluaa-katsastaa-moottoripyorat/868556 (http://www.kaleva.fi/uutiset/eu-haluaa-katsastaa-moottoripyorat/868556)

Ohjelmassa todetaan, että vaikka kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet ja vakavat loukkaantumiset ovat vähentyneet merkittävästi muussa ajoneuvoliikenteessä, moottoripyöräilijöiden onnettomuusmäärissä muutos on ollut vähäisempi tai tilanne on pysynyt ennallaan.

Vaikuttaisi että kun on otettu silmä käteen ja katsottu tilastoja tarkemmin, niin tilanne onkin ollut vastainen puolivuotta aiemmin esitettyyn väitteeseen nähden
Suomessa vähiten motoristionnettomuuksia Pohjoismaissa TS 5.5.2011 (http://www.ts.fi/online/kotimaa/218317.html)

Lainaus
Suomessa vähiten motoristionnettomuuksia Pohjoismaissa
Turun Sanomat 5.5 2011 07:14:46
Kuljettajakoulutus on vähentänyt moottoripyörä- ja mopo-onnettomuuksia Suomessa.

Suomessa tapahtuu vähiten moottoripyörä- ja mopo-onnettomuuksia verrattuna muihin Pohjoismaihin. Suomessa kuoli viime vuonna noin seitsemän motoristia 100 000 ajoneuvoa kohti, kun esimerkiksi Ruotsissa vastaava luku oli noin 12.

Motoristionnettomuudet ovat vähentyneet Suomessa roimasti. Vielä vuonna 2005 kuolemaan johtaneita onnettomuuksia oli lähes kolme kertaa enemmän suhteessa silloiseen moottoripyörien ja mopojen määrään.

Onnettomuuksia on vähentänyt erityisesti lisääntynyt kuljettajakoulutus. Myös pyörät ja ajovarusteet ovat kehittyneet.

Suomalaiset hankkivat moottoripyöriä yhä ahkerammin. Ajoneuvojen määrä on kasvanut lähes 70 000 pyörällä kuudessa vuodessa. Viime vuonna liikenteessä oli yli 200 000 moottoripyörää.

Tilastot kokosi edunvalvontajärjestö MP-kauppiaat.
TS–STT


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: squid - 10 Toukokuu 2011, 13:56:04
Tuo on muuten ihan vastaavaa, mutta onneksi toisensuuntaista propagandaa, kuin mitä tässä on totuttu kuuntelemaan. Lisääntynyt kuljettajakoulutus ja parantuneet ajovarusteet my ass.

Koulutuksella tavoitetaan vain murto-osa kuljettajista ja välttämättä ei ongelmatapauksia lainkaan - itse olin kouluttamassa ehkä paria promillea motoristeista, eikä niitä koulutusta antavia tahoja nyt ihan hirveän paljon ole, pl. tietty autokoulut, mutta kuinka monen olette kuulleet käyvän autokoulussa "kouluttautumassa"? Ajovarusteita puolestaan olen käpistellyt työn puolesta kymmenisen vuotta ja niissä tuntuu kustannuspaineiden takia kehitys menevän lähinnä taaksepäin. Toki se on mainittava, että viime vuosina alkaa olemaan enemmän sääntö kuin poikkeus että kaikilla mopojätkilläkin on street-cred Daineset ja kallein mahdollinen kuitukypärä...

Viime vuosi oli vain satunnainen, tilastokohinaan lopulta hukkuva piikki alaspäin, syiksi voisi veikata heikkoa taloudellista tilannetta ja osaltaan myös "liian" kuumaa kesää, jotka molemmat olivat pinentämässä ajosuoritetta. Katsotaan vaan, niin tilanteen tänä vuonna normalisoituessa (toivottavasti olen väärässä!), vakuutusyhtiöt taivastelevat vaikkapa kuolemien tuplaantumista vuoteen 2010 verrattuna ja hilaavat jälleen hintoja kohti pilviä.


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: Choppers_Forever - 02 Marraskuu 2011, 15:33:03
Moi,

Mikäs tilanne tässä on? Huhutaan, että katsureita jo koulutetaan motojen katsastamiseen? ja että katsastukset tulisivat 2013?

CF


Otsikko: Vs: Vuosikatsastus on yhä tapetilla
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 03 Marraskuu 2011, 18:16:30
Kaikenlaistahan sitä huhuillaan. Kyllä se sieltä vielä joku päivä tulee, kun tarpeeksi huhuillaan.