MMAF Forum

Yhdistyksen kanavat => Uutiset => Aiheen aloitti: MMAF Puheenjohtaja - 15 Huhtikuu 2009, 19:53:58



Otsikko: Milloin tarvitsen vaatimustenmukaisuus- todistusta?
Kirjoitti: MMAF Puheenjohtaja - 15 Huhtikuu 2009, 19:53:58
Miksi?

Osoittaa pyörän täyttäneen käyttöönottoajankohtanaan voimassa olleet EU-vaatimukset. Vaaditaan rekisteröintikatsastuksessa.

Vaatimustenmukaisuustodistus tunnetaan myös nimillä CoC (Certificate of Conformity) tai ECE-paperi.

Milloin tarvitaan?

  • EU-alueelta tuotu 1.1.1991 tai sen jälkeen käyttöönotettu pyörä, jos valmistajan kilvessä ei ole E-tyyppihyväksyntänumeroa (11 merkkiä, alkaa e-kirjaimella)
  • USA:sta tuotu 4.4.1999 tai sen jälkeen käyttöönotettu pyörä
.
Milloin ei tarvita?

  • Mistä tahansa tuotu ennen 1.1.1991 käyttöönotettu pyörä
  • Mistä tahansa tuotu pyörä, jos valmistajan kilvessä on E-tyyppihyväksyntänumero
  • USA:sta tuotu pyörä, joka on käyttöönotettu välillä 1.1.1991-3.4.1999, jos runkoputkessa on FMVSS-tarra (valot, ohjauslukko ja nopeusmittari on muutettava EU-normien mukaisiksi). Jos tarraa ei ole, voi valmistajan edustajalta pyytää joko uuden tarran tai CoC-paperin.
.
Mistä saa?

  • Valmistajalta tai valmistajan edustajalta
  • Hyväksytyltä tutkimuslaitokselta (TÜV, Dekra ym.)
.
Salvage- ja destruction title USA:sta tuonnin yhteydessä?

Salvage titlellä oleville Harrikoille tai Buellille todistus haettava 30.4. mennessä, tämän jälkeen valmistaja ei enää anna todistusta. Destruction titlellä oleville Harrikoille tai Buellille todistusta ei saa lainkaan (katso Salvage Titlellä maahantuotujen Harrikoiden kanssa kiire (7.4.2009) (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=882.0)). Muilla merkeillä ei ole tiedossa ongelmia.


Otsikko: Vs: Milloin tarvitsen vaatimustenmukaisuustodistusta?
Kirjoitti: Hemuli - 21 Huhtikuu 2009, 08:55:18
Jotkut ovat kyselleet että miltä se FMVSS-tarra nyt sitten näyttää, ohessa huonot kuvat ko. lätkästä parista eri kulmasta. Tuon valkoisen palkin kohdalla on pyörän runkonumero.

Kuvista kiitos Chopper Freak Oy:lle.

(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/MMAF/FMVSS.jpg)

(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/MMAF/FMVSS2.jpg)



Otsikko: Vs: Salvage Titlellä maahantuotujen Harrikoiden kanssa kiire
Kirjoitti: tyny - 23 Huhtikuu 2009, 15:33:04
Entä kun kyselin AKE:lta vuosimallia 1992 Salvag Titlellä olevaan H-D:hen että kelpaako rungossa olevat tarrat varmasti , ettei tarvitsisi turhaan hommata vaatimuksenmukaisuustodistusta. Sain vastauksen. Moottoripyörässä oleva EPA-tarra riittää päästöjen toteamiseksi, mutta
melutason osalta tarvittaisiin todistusta vaatimustenmukaisuudesta , (lähetin tarrassa olevan merkinnän 80dBA AT 2750 RPM)
koska kyseinen merkintä ei vielä riitä, koska se ei kerro, onko melumittaus suoritettu direktiivissä 78/1015/ETY tai E-säännössä 41 määritellyllä tavalla. 
Kävin katsastuskonttorilla sanoivat etä JOSPA ne tarrat kelpaisi (ota näistä nyt selvä).
Hommatakko todistus vai luottaakko runkoputkissa oleviin tarroihin että ne kelpaa rekisteröintikatsastuksessa???.


Otsikko: Vs: Salvage Titlellä maahantuotujen Harrikoiden kanssa kiire
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 23 Huhtikuu 2009, 17:09:51
Tässä linkit AKE:n ohjeisiin, joista käy ilmi paljon muutakin kuin vastaus ylläolevaan kysymykseen:

Yksittäin maahantuodun ajoneuvon vaatimustenmukaisuuden osoittaminen rekisteröintikatsastuksessa

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/57C0E735-F7FD-4CFD-8C62-8BB2531BD725/0/15672082008_Vaatiohje.pdf (http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/57C0E735-F7FD-4CFD-8C62-8BB2531BD725/0/15672082008_Vaatiohje.pdf)

Taulukko yksittäiskappaleena maahantuodun, muualle kuin Euroopan markkinoille tarkoitetun L-luokan ajoneuvon tarkastukseen

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/950B33CA-6A0A-4D2B-BA4B-D44B102D6210/0/C153MuuL.pdf (http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/950B33CA-6A0A-4D2B-BA4B-D44B102D6210/0/C153MuuL.pdf)

Jälkimmäisen linkin taulukon kohdassa 37 "Melutaso ja pakojärjestelmä" todetaan, että US-taso käy 16.6.2003 saakka käyttöönotetuissa. Osoituksena US-tason täyttymisestä toimii nimenomaan se tarra, johon kysyjä yllä viittaa. Näin ollen tulkitsen asiaa niin, että katsastusmies on (jälleen kerran) antanut virheellistä tietoa asiakkaalle.


Otsikko: Vs: Milloin tarvitsen vaatimustenmukaisuus-todistusta?
Kirjoitti: Hemuli - 08 Toukokuu 2009, 09:13:25
Jepjepin Kurko lähestyi seuraavanlaisella tiedotteella:

Lainaus käyttäjältä: Kurko
hellou!

jos jollain teillä / tutuillanne sattuu olemaan ns. usasta tulleita salvage pyöriä ja tarvitsette niihin ece todistuksen ( vastaavus todistus ) kauttamme niitä saa myös jatkossa, sumekoltahan asia tuntuu olevan käsittääkseni erittäin hankalaa..??

Kun pyöräsi on katsastus kunnossa, toimitat pyörän Joensuun tai Mäntsälän liiterillemme, ja noin 2-3 vko. pyörässäsi on suomi katsastus todistus.

Hinta 2250¬ sis.katsastuksen. ( hinta voi tuntua kovalta, mutta joudumme viemään pyörän testilaitokseen jne.. )

Ystävällisin terveisin;

Jep Jep Oy
Janne "Kurko" Kervinen

Ukkolantie 7
80130 Joensuu
Finland

Varmistin vielä perään että tämä koskee siis SALVAGE-titlellä tuotuja laitteita, Certificate of Destruction ym. käsitellään tapauskohtaisesti - ei niitäkään suoralta kädeltä tyrmätty.


Otsikko: Vs: Milloin tarvitsen vaatimustenmukaisuus-todistusta?
Kirjoitti: PeteX - 18 Toukokuu 2009, 17:09:09
auttakeehan tyhmää  ???

90-luvun härrikkä tarkoitus hankkia ja toi fmvs-tarra jäi hiukan epäselväksi..

lukeeko tarrassa tosta hyväksynnästä mitään, myyjä lähetti tälläiset kuvat rungon tarrasta

(http://img30.imageshack.us/img30/5860/tarra1.th.jpg) (http://img30.imageshack.us/my.php?image=tarra1.jpg)

(http://img30.imageshack.us/img30/7647/tarra2.th.jpg) (http://img30.imageshack.us/my.php?image=tarra2.jpg)

onko tuo SE tarra vai pitääkö pyytää myyjältä lisää infoa..?

eu-maasta toi pyörä on tulossa mutta alunperin jenkkimalli joten valot ja vilkut pitää vaihtaa hyväksytyiksi. Alkuperäiset putket riittävät melunvaimennukseen, vai pitikö niissäkin olla erkki-merkki ?


Otsikko: Vs: Milloin tarvitsen vaatimustenmukaisuus-todistusta?
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 19 Toukokuu 2009, 09:16:18
Tuo on justiinsa SE tarra!


Otsikko: Vs: Milloin tarvitsen vaatimustenmukaisuus- todistusta?
Kirjoitti: jmak - 05 Kesäkuu 2009, 00:00:58

Salvage- ja destruction title USA:sta tuonnin yhteydessä?

Salvage titlellä oleville Harrikoille tai Buellille todistus haettava 30.4. mennessä, tämän jälkeen valmistaja ei enää anna todistusta. Destruction titlellä oleville Harrikoille tai Buellille todistusta ei saa lainkaan (katso Salvage Titlellä maahantuotujen Harrikoiden kanssa kiire (7.4.2009) (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=882.0)). Muilla merkeillä ei ole tiedossa ongelmia.

Saako lukihäiriöinen vielä pätkän rautalankaa, kumpi oikea(mpi) tulkinta nykytilanteesta salvage HD:n tuonnissa jenkeistä:

a) edelleen voi tuoda maahan salvagen, jos käyttöönottopäivä jenkeissä 1.1.1991-4.4.1999, tällöin ei tarvita vaatimustenmukaisuustodistusta rekisteröintiä varten vaikka titlessä lukeekin salvage, vai
b) enää ei saa mitään salvage titlellä varustettua HD:ta rekisteriin vaikka käyttöönottopäivä olisi mikä vaikka käyttöönottopäivä olisi mikä...

Vai vielä löytyy jokin syvällisempi totuus?  ;)


Otsikko: Vs: Milloin tarvitsen vaatimustenmukaisuus- todistusta?
Kirjoitti: Hemuli - 07 Kesäkuu 2009, 11:10:29
Eihän salvage-title ole Suomeen rekisteröimisen este, saahan meillä rekisteriin myös kotimaisen kolaripyörän. Ongelma tässä on että pyöriin joissa ei ole tuota FMVSS-tarraa - tai sitten ne ovat niin uusia - tarvitaan vaatimustenmukaisuustodistus jota maahantuoja ei siis enää myönnä kolaripyörille.

Eli kyllä salvage pitäisi mennä edelleen kilpiin jos vaan tuota paperia ei tarvita.


Otsikko: Vs: Milloin tarvitsen vaatimustenmukaisuus- todistusta?
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 07 Kesäkuu 2009, 22:31:32
Toisin sanoen salvage title sinänsä ei ole rekisteröinnin este olipa pyörä sitten vuosimallia 1909 tai 2009. Vaatimustenmukaisuuden osoittaminen on kuitenkin jälkimmäisessä tapauksessa huomattavasti edellistä vaativampaa... ;)


Otsikko: Vs: Milloin tarvitsen vaatimustenmukaisuus- todistusta?
Kirjoitti: Cromfel - 05 Lokakuu 2009, 16:45:51
Aattakee tyhymää. Millä todistan että pyöräni jarrut vastaavat EU alueen varaosajarruja varaosanumerolla? Siis löytyykö niistä joku numero mitä vertaan varaosaluetteloon  ??? Vai riittääkö että jarrut näyttää samalle :D Jäi vähä roikkumaan tuo että mitä niissä nyt sitten pitää todistaa / miten voin sen vastaavuuden käytännössä todeta.


Otsikko: Vs: Milloin tarvitsen vaatimustenmukaisuus- todistusta?
Kirjoitti: Santtu - 06 Lokakuu 2009, 08:37:10
Millä todistan että pyöräni jarrut vastaavat EU alueen varaosajarruja varaosanumerolla? Siis löytyykö niistä joku numero mitä vertaan varaosaluetteloon  ???

Hankkiessasi kaupasta jarruosat niissä on yleensä mukana varaosanumero. Tai sen saa kaupasta. Tehtaan huoltomanuaalissa taas on kuvaukset mitkä jarrutosat on missäkin mallissa. Tässä yksi tapa.

Toinen on se, että sulla on mallin X jarrut mallin Y pyörässä. Verrataan siis X ja Y mallien jarruja toisiinsa. X:n ja Y:n huoltokirjoista selviää, että onko niissä samat / vastaavat jarrut tai jarrujen osat. Usein on.


Otsikko: Vs: Milloin tarvitsen vaatimustenmukaisuus- todistusta?
Kirjoitti: Hemuli - 06 Lokakuu 2009, 11:35:24
Eli yksinkertaisemmin - ainakin Harley Davidsonin tehtaan parts catalogissa mainitaan erikseen jos "international"-malleissa on varaosanumeroltaan jenkkiversiosta poikkeavia osia. Jarruja koskevat sivut mukaan konttorille ja siitä tavaamaan että jenkki/international-malleissa samat osat.

Itse jarrusatuloissa ei ole mitään numeroita.


Otsikko: Vs: Milloin tarvitsen vaatimustenmukaisuus- todistusta?
Kirjoitti: Cromfel - 06 Lokakuu 2009, 17:26:19
Selevää pässinlihaa, kiitos!


Otsikko: Vs: Milloin tarvitsen vaatimustenmukaisuus- todistusta?
Kirjoitti: Suomineiti - 01 Joulukuu 2009, 19:44:56
TUV -paperi on hyvä muistaa. Saksasta saa kohtuuhintaan.


Otsikko: Vs: Salvage Titlellä maahantuotujen Harrikoiden kanssa kiire
Kirjoitti: wezku - 23 Tammikuu 2010, 23:43:31
Tässä linkit AKE:n ohjeisiin, joista käy ilmi paljon muutakin kuin vastaus ylläolevaan kysymykseen:

Yksittäin maahantuodun ajoneuvon vaatimustenmukaisuuden osoittaminen rekisteröintikatsastuksessa

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/57C0E735-F7FD-4CFD-8C62-8BB2531BD725/0/15672082008_Vaatiohje.pdf (http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/57C0E735-F7FD-4CFD-8C62-8BB2531BD725/0/15672082008_Vaatiohje.pdf)

Taulukko yksittäiskappaleena maahantuodun, muualle kuin Euroopan markkinoille tarkoitetun L-luokan ajoneuvon tarkastukseen

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/950B33CA-6A0A-4D2B-BA4B-D44B102D6210/0/C153MuuL.pdf (http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/950B33CA-6A0A-4D2B-BA4B-D44B102D6210/0/C153MuuL.pdf)

Jälkimmäisen linkin taulukon kohdassa 37 "Melutaso ja pakojärjestelmä" todetaan, että US-taso käy 16.6.2003 saakka käyttöönotetuissa. Osoituksena US-tason täyttymisestä toimii nimenomaan se tarra, johon kysyjä yllä viittaa. Näin ollen tulkitsen asiaa niin, että katsastusmies on (jälleen kerran) antanut virheellistä tietoa asiakkaalle.


23.01.2010 Kokeilin päästä näihin asiakirjoihiin. AKEN palvelin vaatii salasanan ja käyttäjätunnuksen! Onko tiedon saantia rajoitettu?

Voi olla tarvetta näihin dokumentteihin kun väännetään paikallisen katsastuskonttorin kanssa kättä vaatimuksenmukaisuustodistuksen tarpeellisuudesta.

Terveisin

wezku


Otsikko: Vs: Milloin tarvitsen vaatimustenmukaisuus- todistusta?
Kirjoitti: Turoq - 24 Tammikuu 2010, 10:10:44
Tässä olisi suora linkki uuteen taulukkoon, eli koskee L-luokan ajoneuvoja, joita ei ole EY-tyyppihyväksytty.

Kannattaa lukea myös sarake, missä selvitetään minkä tasoista selvitystä vaaditaan.


http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/803FD55B-E0C2-4310-8654-59D600D99667/0/C153L.pdf (http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/803FD55B-E0C2-4310-8654-59D600D99667/0/C153L.pdf)


Otsikko: Vs: Milloin tarvitsen vaatimustenmukaisuus- todistusta?
Kirjoitti: wezku - 24 Tammikuu 2010, 11:09:54
Kiitos!

Luin ko. dokumenttia ja päädyin seuraavaan tulokseen: kun mulla on 1998 vuonna valmistettu USA mallin HD niin siihen
ei pitäisi tarvita erillistä vaatimuksenmukaisuus dokumenttia kun siinä on toi FMVSS tarra rungossa?
Eli muutan vain valot e-hyväksytyiksi ja KM-tarra mittariin ja leimalle (ohjauslukkohan on vakiona)?

Olenkohan nyt ymmärtänyt oikein?




Otsikko: Vs: Milloin tarvitsen vaatimustenmukaisuus- todistusta?
Kirjoitti: Santtu - 24 Tammikuu 2010, 12:27:21
1998 vuonna valmistettu <...clip...>  Olenkohan nyt ymmärtänyt oikein?

Valmistusajankohdan perusteella haetaan varaosia kauppiaalta. Sensijaan tekninen vaatimustaso määräytyy ensimmäisen käyttöönoton ajankohdan mukaan. Jos käytettynä maahantuodun ajoneuvon tarkka käyttöönottopäivä ei ole tiedossa, mutta vuosi on, otteeseen merkitään 0.0.#### jossa tuo #### on tietty se vuosi. Muuten meni oikein.

Kysymys: Määräytyykö näille 0.0.#### 'käyttöönotetuille' tekninen vaatimustaso ko. vuoden tammikuun ekan päivän vai joulukuun vikan päivän tason mukaan? Kumpaakin tulkintaa olen kuullut käytettävän.


Otsikko: Vs: Milloin tarvitsen vaatimustenmukaisuus- todistusta?
Kirjoitti: wezku - 24 Tammikuu 2010, 17:43:25
Valmistusajankohdan perusteella haetaan varaosia kauppiaalta. Sensijaan tekninen vaatimustaso määräytyy ensimmäisen käyttöönoton ajankohdan mukaan. 

Tarkkaan ottaen pyörä on myös otettu käyttöön vuonna 1998
(tarkkaa päivää en tiedä vielä, kun on vielä rahdattavana suomeen).

Tarvitaanko vaatimuksenmukaisuustodistusta vai ei , rungossa on FMVSS merkki?


Otsikko: Vs: Milloin tarvitsen vaatimustenmukaisuus- todistusta?
Kirjoitti: ahvena - 07 Huhtikuu 2010, 23:14:53
Onko hyvinkin yleistä, että rekisteröintikatsastuksessa hyväksytään jarrujen osoittaminen samanlaisiksi varaosaluettelon perusteella? Olikohan itselläni sitten huonoa tuuria, kun kohdalle sattui katsastuskonttori, joka ei hyväksy muuta todistusta kuin vaatimustenmukaisuustodistuksen? Jos jollain on tiedossa pääkaupunkiseudulla paikka jossa varaosanumerotodistelu hyväksytään, olisin kiitollinen jos kertoisit infoa vaikka sähköpostilla.


Otsikko: Vs: Milloin tarvitsen vaatimustenmukaisuus- todistusta?
Kirjoitti: Turoq - 08 Huhtikuu 2010, 21:24:51
Varaosavertailun avulla ei voi rekisteröintikatsastuksessa näyttää toteen vaatimuksia.

1998 käyttöönotetussa Jenkki tuontipyörässä epa  ja FMVSS- tarra rittää vatimusten täytämiseen, valot pitää vaihta e-hyväksyttyihin ja nopeusmittari joko vaihtaa tai asentaa km/h asteikko ja hankkia tarkuudesta todistus.

vaatimuksissa 00.00.xxxx pyrän vaatimukset tarkastetaan tiukimman mukaan, eli jos vaatimukset ovat kiristyneet aikana jolloin pyörä on voitu ottaa käyttöön on sen täytettävä tiukemmat säänöt, jos  käyttöönotosta ei  saada luotettavaa selvitystä ja sen arvioi katsastaja.



Otsikko: Vs: Milloin tarvitsen vaatimustenmukaisuus- todistusta?
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 14 Huhtikuu 2010, 09:20:46
^Näin se menee, valitettavasti.

Offtopic: jos tätä peliä pelattaisiin järkevästi, samat varaosanumerot sekä Jenkki- että EU-versiossa todellakin osoittaa jarrujen vaatimustenmukaisuuden.

Offtopic 2: minkä merkillisen takia 00.00.xxxx käyttöönottomerkintä pitää tulkita "tiukimman mukaan"? Yleisesti hallintoasioissa noudatetaan periaatetta "epäselvät asiat ratkaistaan asiakkaan eduksi". TraFi hoi, tilatkaapas kurssi otsikolla hyvä hallinto. Tiedän paikan, josta sellainen voisi kohtuuhintaan järjestyä... ;D


Otsikko: Vs: Milloin tarvitsen vaatimustenmukaisuus- todistusta?
Kirjoitti: ahvena - 06 Elokuu 2010, 10:49:41
Onko kellään kokemuksia siitä, saako vaatimustenmukaisuustodistuksen Sumekolta myös uudempiin pyöriin, joissa tarvitsee todistaa mm. sähkömagneettinen yhteensopivuus? Harkinnassa olisi 2004-2010 Softailin tuonti.


Otsikko: Vs: Milloin tarvitsen vaatimustenmukaisuus- todistusta?
Kirjoitti: Hemuli - 09 Elokuu 2010, 22:53:09
Jos on ihan normiliikenteestä ostettu pyörä niin pitäisi saada. Ainostaan kolarilaitteiden (salvage ja destruction title) kanssa on seinä edessä.


Otsikko: Vs: Milloin tarvitsen vaatimustenmukaisuus- todistusta?
Kirjoitti: tade- - 23 Heinäkuu 2012, 09:04:20
Sori vanhan topicin nosto, mutta on vähän ongelmia hussen kilvittämisen selvittelyssä...

Eli pyörästä löytyy Rungosta E-tyyppihyväksyntä mallia E3*2002/24*0100

Mutta ei trafi eikä 2 katsastuskonttoria osaa käyttää tätä pirun numeroa??! Eli kuka tällä sitten löytää tietoa ?  :o

Eli olen menossa ostamaan Hussea TE 450 vm.07 , minulla on pyörästä
seuraavat tiedot

Valmistuspäivä 1.12.2006
Valmistenumero ZCGH812AA7V004179

Rungossa E-tyyppikilpi E3*2002/24*0100

Punakilpi paperi 26.3.2008

Pakoputki E3 leimalla (katillinen) sekä tietysti valot vilkut yms...

Eli onko rekisteröinnille mitään esteitä??

-Sakke


Otsikko: Vs: Milloin tarvitsen vaatimustenmukaisuus- todistusta?
Kirjoitti: Turoq - 24 Heinäkuu 2012, 05:48:41
Kyllä pätevä katsastaja sen  kertoo, kun rekisteröintikatsastus on tehty. Näillä tiedoilla on vaikea sanoa mitään varmaa, mutta kompastuskivinä voi tulla käyttöönotto päivä ja vaatimuksenmukaisuus, lähinnä päästöjen osalta.

Vanhaa hyväksyntää olevan pyörän rekisteröinti voi tyssätä päästötasojen kiristymiseen. Tässäkin pyörän hyväksyntä on sellainen että päästötasoissa voi tulla ongelmia.
Valmistajan edustajaltä tietysti saa tiedon minkä direktiivin mukaan päästöt on hyväksytty.

Myös muissa vaatimuksissa voi tulla ongelmia jos hyväksyntä on vanha ja pyörä ei ole ollut rekisterissä aiemmin.
 
Muutenhan e-hyväksyntä riittää hyvin, jos pyörä ollut rekisterissä, esim saksassa ja merkitty rekisteriin ilman esim kansallisia poikkeuslupia.