MMAF Forum

Keskustelut => Pykälät ja vaatimukset => Aiheen aloitti: Natking - 02 Heinäkuu 2009, 04:35:09



Otsikko: Apua -04 Hondan rekisterointiin
Kirjoitti: Natking - 02 Heinäkuu 2009, 04:35:09
Juu tua, tuli tossa saatua oikeen parempi pisnis idea ja ostin tommosen Honda VTX 1800 -04 mallisen rukin.
Hommahan meni heti alkuunsa reisille kun Brandt ja TUV ilmoitti etta kyseinen malli ei ole EUhun tyypitetty. Niita kyllakin on taalla liikenteessa ja myytavan nettimotossa jatkuvalla syotolla etta en oikeen ymmarra miten niita sitten kilvissa on.
Joku viisas tiesi kertoa etta se on kait runkonumerossa se homma, eli toi on jotain amerikan mallia mita ei ole tuotu eurooppaan.
Mutta tossa rukissa on kyllakin heijastimet ja valot E-merkittyja, eli uskoakseni se on ihan sama rukki kuin eurooppaan tulevat.
Noihan on kaikki kait tehty USAssa, siis myos euroopan pyorat.

Mutta nyt varmaan tarttis saada USAn Hondalta joku lappu missa noi hyvaksynnat on?
Olisko se jut se COC paperi? Mita muuten toi COC oikeesti tarkoittaa? Certificate of jotain?
Kaveri kavi paikallisella diilerilla ja ne ei ollu ikina kuullukkaan mistaan COC paperista, se nyt ei tietenkaan tullu yllatyksena.
Jotain manufacturing sertificaattia ne oli sielta tarjonnut, onko siita mitaan apua tassa keississa?
Mita tietoja siina lapussa oikeen tarttis nakya? ja onko niissa yleensa noi kaikki tarvittavat tiedot?
Aanet, saasteet, valot, jarrut, mitamita???

Tossa liitteena kuvat noista runossa olevista latkista.


Otsikko: Vs: Apua -04 Hondan rekisterointiin
Kirjoitti: Natking - 02 Heinäkuu 2009, 04:38:44
Oho, jai toinen kuva poijes. No se tulee tassa:


Otsikko: Vs: Apua -04 Hondan rekisterointiin
Kirjoitti: Turoq - 02 Heinäkuu 2009, 05:46:12
COC  paperia ei sinun pyörästä voi saada koska se ei  ole  e-hyväksytty vaan se on jenkki hyväsytty pyörä eli siellä on ne epa tarrat.

Ja koska epa hyväsynnät ei riitä noin uudelle pyörälle, niin ainoa keino on saada maahantuojalta todistus vaatimusten täyttymiselle.

Åken sivulla  http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/950B33CA-6A0A-4D2B-BA4B-D44B102D6210/0/C153MuuL.pdf on taulukko mitkä pitäisi pysty näyttämään toteen.



Otsikko: Vs: Apua -04 Hondan rekisterointiin
Kirjoitti: Santtu - 02 Heinäkuu 2009, 08:30:37
Tarvitset vastaavuustodistuksen jossa kerrotaan, että pyörä täyttää vastaavat normit mitä Euromallikin täyttää. Saat lapun Brandtilta tai mahdollisesti myös esim. TUV Nordilta.

Milloin tarvitset vaatimustenmukaisuustodistuksen: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=893.0


Otsikko: Vs: Apua -04 Hondan rekisterointiin
Kirjoitti: Natking - 02 Heinäkuu 2009, 14:37:51
Koitin tossa aluks sanoa etta ettei tuolta Brandtilta eika TUVlta saa tuollaista paperia, jos sellaisen saisi niin olisin sen tilannut enka taalla kyselisi tyhmia.  ;)

Ja mita lisaksi koitin kysya on etta minkahan niminen paperi se mahtaa olla missa sanotaan mitka DOT vaatimukset toi rukki tayttaa? Nakyyko ne tossa manufacturing sertificatessa?

Kavin tossa yhdessa pyoraputkassa Porissa ja kaverit siella nayttivat jotain lappuja mikka olivat suoraan tehtaalta (tais olla Suzukin) missa luki kaikki noi hyvaksynnat.
Taytyyhan tommonen paperi jossain olla, kai tehtaat joutuvat pyoralle valmistettaessa jonkun identitettilapun tekemaan, missa tietenkin lukee etta mita vaatimuksia kyseinen laite tayttaa.

Jos minulla on sellainen lappu mista noi DOT hyvaksynnat ilmenee niin eikos silloin sita pysty vertaamaan kyseisen vuoden euro vaatimuksiin ja nakee tayttyyko ne vai ei.
Ja jos ne tayttyvat niin eikos silloin vastaavuus on tullut todistettua??

Koska tossa rukissa on e-leimoja joka kulmassa niin olen 99% varma etta toi on ihan sama peli kuin euromallitkin, se nyt vaan jonkun tehtaan tavaroiden liikuttelun vaikeuttamis politiikan johdosta on merkitty usa malliksi.

Kerrompa tassa vastaavan tapauksen autopuolelta. Floridalaisella tyonantajallani oli -05 mallinen VW Toureg. Siina oli kanssa kaikki maailman tavarat taynna e-leimoja, lasit, valot, turvavyot, sahkopoksit, etc etc.
Paitsi tietenkin se valmistus latka, siina han sita elaman pelastavaa e-merkkia ei ollut...
Vehkeen suomeen tuontia kun aloin selvittamaan, johtuen siita etta se maksoi siella $15k ja suomessa vastaavat 30ke, niin sain vastaukseksi etta ajoneuvo EI ollut eurooppaan tyypitetty!!!
Saksassa valmistettu auto ei siis ollut e-hyvaksytty!! Joten siihen ei saanut tota vastaavuus lappua ja tuonti kaatui siihen.
Tata ymmrtaakseni harrastetaan puolin ja toisin ettei ihmiset laahaile noita vehkeita lammikon takaa ihan hillittomasti, siinahan kotimarkkinat alkaisivat karsimaan koska tietyt ajoneuvot maksavat euroopassa huomattavasti enemman, varsinkin hieman kaytetyt.


Otsikko: Vs: Apua -04 Hondan rekisterointiin
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 02 Heinäkuu 2009, 15:57:00
FMVSS-normit eivät kaikilta osin vastaa E-normeja, ja tuon ikäisen pyörän pitää täyttää E-vaatimukset. FMVSS-normien täyttymisen osoittaa tuo kuvan tarra, mutta sillä ei tuon ikäistä pyörää saa suoraan kilpiin.

Tarvitset siis todistuksen, josta käy ilmi, että kyseisellä valmistenumerolla yksilöity moottoripyörä täyttää käyttöönottoajankohtanaan voimassa olleet E-vaatimukset. En tiedä paperille muuta nimeä kuin vastaavuustodistus. Sellaisen saa valmistajan edustajalta tai joltain hyväksytyltä tutkimuslaitokselta (esim. TÜV), jos on saadakseen. Ellei Brandt auta, kysyisin itse joltain muulta Hondan edustajalta, ellei peräti suoraan tehtaalta.


Otsikko: Vs: Apua -04 Hondan rekisterointiin
Kirjoitti: Natking - 02 Heinäkuu 2009, 20:42:35
USAn Hondalta pitais nyt tulla tommonen manufacturing certificate, mika se sitten lieneekaan.
Tarttee sita sitten ihmetella etta mita siina lukee. Jos mulla on tommonen lappu missa lukee noi DOT hyvaksynnat ja ne sattuis vaikka tayttamaan noi euronormit niin mahtaako se sitten riittaa katsastukseen, tai tarkemmin kait rekisterointiin?
Varmaan tarttee ainakin jostain kaivaa semmosia lappuja missa lukee mika dot tayttaa minkakin euron. 
Se tuli viela mieleen etta noi Brandt ja TUV ei sanonut etteiko toi rukki tayttas noita normeja, sita vaan jankattiin etta se ei ole tyypitetty eurooppaan.

Turha tata varmaan on erikseen kellekkaan mainita mutta aika vasynytta touhua tammonenkin on.
Ja hommaa ei mitenkaan helpota se etta noi lakitekstit ei oikeen mee mulle kunnolla jakeluun. Tuntuu etta niissa puhutaan ihan eri kielta mita mina osaan....


 


Otsikko: Vs: Apua -04 Hondan rekisterointiin
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 02 Heinäkuu 2009, 21:58:07
En tiedä, mitkä Ameriikannormit vastaavat suoraan EU-normeja. Joka tapauksessa pelkällä FMVSS-vaatimustenmukaisuudella ei selviä, vaan pitää olla lappu, josta selviää vastaavuus EU-normeihin.

Yleisesti ottaenhan tää on aivan perseestä. Suomessa yksi ajoneuvoalalla väkevästi vaikuttava porukka on keksinyt, että Amerikantuonti on heidän pussistaan pois. Siksi se on niin vaikeaa.

Lakitekstien laatimisessa näyttäisi olevan sääntönä se, että tekstin pitää olla mahdollisimman sekavaa. Muuten ei kelpaa... ;D


Otsikko: Vs: Apua -04 Hondan rekisterointiin
Kirjoitti: Turoq - 03 Heinäkuu 2009, 05:44:18
Taitaa olla ainoa keino saada pyörä kilpiin hankkia maahantuojalta lausunto, että pyörä täyttää kaikki käyttöön ottoajankohdan vaatimukset ja se vastaa täysin euroopanmarkkinaalueen mallia.

e-hyväksynän  ja jenkki hyväksynnän vertailu on mahdoton tehtävä.

Viimeinen keino on tietysti tuoda pyörä muuttotavarana maahan ja vaatimukset menevät sitten helposti läpi.

Se on hankala homma kun maahantuoja  on ottanut kannan ettei selvitä hyväksyntä asioita, mutta toisaalta heillä ei ole siihen velvollisuuttakaan ja jos hekään ei pysty sitä varmasti selvittämään niin ei siitä todistusta pysty kirjottamaan.


Otsikko: Vs: Apua -04 Hondan rekisterointiin
Kirjoitti: tomppa#14 - 10 Marraskuu 2009, 10:22:55
Miten kävi loppujen lopuksi saitko pyörän
rekisteröityä???