oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
28 Maaliskuu 2024, 13:40:52 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: AKE:n johtama testaustyöryhmä käyntiin  (Luettu 12414 kertaa)
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« : 13 Kesäkuu 2007, 16:06:10 »

Liikenneministeriö antoi viime vuoden lopulla AKE:lle ohjeen vaihtoehtoisten testaustapojen tutkimisesta ja määrittelemisestä. SMOTO ja MMAF määrättiin samalla tähän testaustyöryhmään motoristien edustajiksi. Työryhmässä ovat edustettuina myös katsastustoimipaikat sekä autoharrastajien järjestöt FHRA ja SHAL.

Jarrujen, runkojen, päästöjen ja sähkömagneettisen yhteensopivuuden tyyppihyväksyntävaatimusten toteen näyttäminen on yksittäiskappaleena valmistetun moottoripyörän ja rakenteeltaan muutetun moottoripyörän kannalta usein kohtuutonta, eikä todistuksia aina saa Suomesta edes rahalla. Työryhmän tavoitteena on selvittää, miten tällaisia epäsuoria rakentelun esteitä voitaisiin purkaa ilman liikenneturvallisuus- tai ympäristövaatimusten merkittävää heikentämistä.

Tämä testaustyöryhmä on loogista jatkoa viime vuonna loppuneelle prosenttilainsäädännön uudistamistyöryhmän (APU) toiminnalle. Testaustyöryhmän työ ja tulokset ovat harrastajien kannalta tärkeitä. Ne tulevat viitoittamaan rakenteluharrastuksen toimintarajat pitkälle tulevaisuuteen.

Testaustyöryhmä piti ensimmäisen kokouksensa toukokuussa. Moottoripyörien osalta kokouksessa luotiin raameja tulevalle työskentelylle siten, että ensin pyritään laatimaan tekniset vaatimukset testausmenettelyineen omavalmisteille ja muille yksittäin hyväksyttäville prätkille ja näiden valmistuttua tarkastellaan, mitä niistä voidaan soveltaa myös muutoskatsastusvaatimuksina tyyppihyväksytyille tai muille sarjavalmisteisille prätkille.

Työryhmä jakautui alkukokouksessa auto- ja moottoripyöräjaoksiin. Moottoripyöräjaoksen ensimmäinen kokous pidettiin 5.6.2007. Siellä keskusteltiin MMAF:n valmistelun pohjalta putkirakenteisen rungon valmistamisesta, muuttamisesta ja korjaamisesta; ohjausgeometriasta, ajodynamiikasta sekä näiden kannalta tarpeellisista vaatimuksista laissa; jarruista, painojakauman vaikutuksesta hidastuvuuteen sekä jarruja koskevista vaatimuksista; EMC:stä eli sähköjärjestelmälle asetettavista vaatimuksista; sekä pakokaasupäästöjen ja melun kontrollista.

AKE:n alustuksesta keskusteltiin muista vaatimuksista, kuten valot, nopeusmittari, sivuseisontatuki jne. Eräiltä osin työryhmän työn taustalle on vielä hankittava lisätietoa, mutta suurelta osin voidaan jo aloittaa olemassaolevan tiedon sorvaaminen lain säännöksiksi. Seuraava kokous on kesälomien jälkeen.

Työryhmän on tarkoitus jättää loppuraporttinsa toukokuussa 2008, jonka jälkeen homma siirtyy lainvalmistelijoiden käsiin. Muutoksia on siis luvassa, mutta malttia, hyvät kanssaharrastajat, asiat ottavat aikansa!
tallennettu

Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto