Pitkäkeulat uudessa kopterilaissa

(1/3) > >>

Tuusulan T-Bone:
Pitkäkeulat uudessa kopterilaissa

First things first. Uudessa kopterilaissa entiset akseliväli- ja keulakulmarajoitukset on poistettu. Saako nyt sitten tehdä ihan mitä vain? No ei, mutta seuraavia ohjeita noudattaen saa leimasta läpi sangen näyttävän pitkäkeulan. Sellaisen voi periaatteessa rakentaa vaikka aivan uudestakin moottoripyörästä, mutta tarvittavat runkomuutokset käytännössä rajoittavat homman teräsputkirunkoisiin pyöriin.

Jos lukijoilla on pitkäkeula-aiheisia kysymyksiä, olkaa hyvä ja kirjoittakaa ne tähän ketjuun, niin täydentelen ohjeita sitä mukaa!


Mitä asioita laissa vaaditaan?

1. Etujätön tulee olla välillä 50-175 mm.
2. Maavaran tulee olla vähintään 80 mm täyteen kokonaismassaan kuormatulla pyörällä.
3. Pyörän rakenteen on turvattava sen hallittavuuden kannalta riittävä ohjattavuus, kaarreajo- ja jarrutusominaisuudet sekä kääntyvyys.
4. Tarvittavat runkomuutokset on tehtävä käyttäen alkuperäisen runkomateriaalin kaltaista materiaalia sekä sille soveltuvaa hitsauslisäainetta ja -tapaa. Liitosten on oltava rakenteeltaan lujia ja huomioitava mahdollisesti kasvaneet rasitukset.
5. Teleskooppietuhaarukan putkia ei saa jatkaa, mutta ne saa vaihtaa pitempiin. Springeriä saa myös jatkaa noudattaen, mitä runkomuutoksista säädetään.
6. Kokonaispituus ei saa ylittää 4 metriä. Käytännössä maksimipituus on jonkin verran lyhyempi, sillä 4 metriä pitkä chopper tuskin läpäisee kääntyvyys- ja jarrutuskokeita.


Miten laissa säädetyt vaatimukset tutkitaan?

1. Jos pyörän akseliväli on enintään 2 metriä, kaikki vaatimukset (1-6) tarkastetaan katsastuskonttorilla. Katsastaja mittaa jätön ja maavaran sekä koeajaa pyörän parhaaksi katsomallaan tavalla. Myös runkomuutosten laatu tutkitaan konttorilla kuten aikaisemminkin. Katsastajan kanssa on syytä etukäteen neuvotella, haluaako tämä tarkastaa hitsaussaumat ennen rungon maalausta.

2. Jos pyörän akseliväli on yli 2 metriä tai jos teleskooppimallisen etuhaarukan kulma on enemmän kuin 47 astetta, katsastuksessa on esitettävä ns. hyväksytyn asiantuntijan todistus yllä kohdissa 1-3 mainituista vaatimuksista. Käytäntö tulee näyttämään, sovelletaanko 2 metrin raja-arvon kohdalla samankaltaista lähinnä ketjunkiristysvaraan perustuvaa muutaman sentin toleranssia kuin aikaisemmassa laissa. Itse olen sitä mieltä, että tämä olisi hyvin järkevää.


Hyväksytyn asiantuntijan testi yli akseliväliltään yli 2 metriä pitkille moottoripyörille

Testin tarkoituksena on tutkia kolme moottoripyörän ajettavuuden kannalta tärkeintä seikkaa: kaarreajo-ominaisuudet, kääntyvyys ja jarrut. MMAF tulee hakemaan AKE:lta toimilupaa tehdä näitä testejä hyväksyttynä asiantuntijana. On mahdollista (ja suositeltavaakin), että testausvaltuuksia hakevat myös muut tahot kuin MMAF.

Kaarreajo-ominaisuudet testataan osaksi vapaamuotoisella koeajolla nopeuksissa 1-120 km/h, osaksi erityisellä väistökokeella, jossa pitää kiertää ajoradasta 7 metriä sivussa oleva keila ja palata takaisin ajoradalle tietyn matkan sisällä. Nopeus tässä testissä on 30 km/h. Jos rojut osuvat maahan, tulee hylky. Samoin jos esimerkiksi eturengas pomppii ajon aikana niin, että se vaikeuttaa pyörän hallittavuutta, tulee hylky. Kaarreajo-ominaisuuksiin vaikuttaa noin miljoona eri parametriä, joista tärkeimmät ovat renkaat, etujousituksen toiminta, etujättö ja kallistusvara.

Kääntyvyys testataan kadunkulmaa muistuttavalla kokeella, jossa kaistan leveys on 2,5 metriä ja käännös 90 astetta oikealle. Koko ajan pitää mennä eteenpäin ja kaistan sisällä pitää pysyä, muuten tulee hylky. Mitä pitempi pyörä ja mitä loivempi keulakulma, sitä enemmän stongan pitää kääntyä, jotta tämä testi menisi läpi.

Jarrut testataan G-mittarilla. Kummallakin jarrulla pitää erikseen saavuttaa hidastuvuus 2,9 m/s2. Lisäksi molemmilla jarruilla yhdessä pitää saavuttaa hidastuvuus 5,8 m/s2. Ellei sitä saavuteta tai jos pyörä jarrutettaessa esimerkiksi pomppii kuin kenguru, tulee hylky. Chopperissa tärkeää on myös etujarrun mitoittaminen painojakaumaan nähden oikein: kahvassa pitää olla erittäin hyvä tunto, eikä jarru saa olla liian tehokas. Jos chopperin eturengas menee liian helposti lukkoon, tulee hylky. Oikein mitoitetulla etujarrulla chopper pysähtyy kutakuinkin yhtä hyvin kuin takajarrulla. Riippuu pyörästä, millä palikoilla homma toimii parhaiten. Karkeasti yleistäen: piii-itkä pyörä = pieni jarrulevy ja vähän puristusvoimaa, lyhyt pyörä = suuri levy ja paljon puristusvoimaa. Huom: renkaiden on oltava hyvässä kunnossa testiä varten. Jos pyörässä on kuluneet tai vanhat renkaat, sitä ei edes yritetä testata.

Testin hinnoista, testauspaikoista, testiajankohdista ja muista käytännön järjestelyistä tiedotetaan tarkemmin erikseen.


Sovellettavat lainkohdat

Liikenne- ja viestintäministeriön asetus L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja rakenteen muuttamisesta 2.1 §, 7 §, 8 § ja 13 § sekä liitteet 1 ja 2.

http://www.mmaf.fi/documents/Taitettu_FI_L-luokan%20korjaamista%20ja%20rakenteen%20muuttamista%20koskeva%20asetus.pdf

Oz:
Hyvä ohjelista. Tuommonen järkiselostus tuleekin varmasti monelle tarpeen, tuo lakiteksti kun on niin raskaslukuista mongerrusta. Tässä on tuo hidastuvuusasia esitetty suomeksi, harvalla kun on tallioloissa mahdollisuutta kiihtyvyysmittarin käyttöön. Saa vähän kokeiltua jarrutuskykyä sekunttikellon avulla ennen MMAF:in testausta.

-Teme-:
Jos pitkäkeulan kantapyöränä on E-hyväksytty/ EY-tyyppihyväksytty (14.6.1999 jälkeinen) aihio, miten siihen vaikuttaa Liikenne- ja viestintäministeriön asetus L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja rakenteen muuttamisesta 2§ 3.kohta
Lainaus

3. Ajoneuvon rakenneosaa tai varustetta,
jonka käyttöönottoajankohtana edellytetään 1
momentin edellytysten mukaisesti olevan
EY-tyyppihyväksytty, E-hyväksytty tai hyväksytty
muun kansainvälisen standardin
mukaisesti, ei saa käytössä muuttaa tai vaihtaa
siten, etteivät käyttöönottoajankohtana
vaaditun hyväksynnän edellytyksenä olevat
vaatimukset tai niitä uudemmat vaatimukset
täyty.
Onko tässäkin sama kuin pakoputkiston vaihdossa/muutoksessa, eli pitää olla ko.pyörään hyväksytty runko jos sen vaihtaa kokonaan?

Turoq:
Lisäisin muuten hyvään ohjeeseen pienen tarkennuksen kohtaan 2.

Eli maavaran tulee olla se mainittu 80 mm täyteen kokonaismassaan kuormatulla pyörällä, sen vaikutus voi olla 20 mm kun pyörään  laitetaan täysi kuorma päälle ja kun rajoilla aina mennään niin hyvä muistaa.

Tuusulan T-Bone:
^Tarkennus lisätty ohjeeseen.

Tuo Temen mainitsema pykälä on virkatyönä väännettyä tekstiä, jota on sangen vaikeaa ymmärtää. Se ei kuitenkaan vaikuta kopterin katsastukseen jo siitä syystä, että keulaa tai runkoa koskevia e-hyväksyntävaatimuksia tai vastaavia ei ole olemassakaan.

Ylipäätään uusi laki on kirjoitettu niin, että e-hyväksyntää vaativien muutosten kohdalla asia on kirjattu suoraan kyseistä muutosta koskevaan säännökseen. Tällaisia ovat lähinnä renkaiden ja valojen muutokset, joissa komponenteilta vaaditaan hyväksyntää. Lisäksi moottorin muutokset uudemmissa pyörissä edellyttävät e-hyväksyttyä pakoputkistoa. Muiden muutosten kohdalla uuteen lakiin kirjoitettujen vaatimusten täyttyminen riittää.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu