APU II ja melumittaukset

<< < (2/6) > >>

HattiWatti:
Aikaisemmin oli sääntönä 17.6.2003 tai tämän jälkeen käyttöönotetut pyörät eli tyyppihyväksyntä koski myös 17.6.2003 käyttöönotettuja pyöriä. Onko nyt niin että 17.6.2003 JÄLKEEN käyttöönotetut pyörät tarvitsevat tyyppihyväksynnän. Tämä kiinnostaa siksi, että esim. Ruotsissa ( myös muissa eu-maissa ) rekisteröitiin suuri määrä pyöriä juuri 17.6.2003 etteivät tarvitsisi tyyppihyväksyntää. Näiden maiden säännöissä on jälkeen maininta, Suomessa ylimäräinen tai sana, jonka ansiosta ko. päivä sisältyy myös tyyppihyväksynnän piiriin. Asian tiimoilta olen tapellut ja vääntänyt kättä katsastusviranomaisten ja AKEn kanssa. Pyörän sain katsastettua, piti kuitenkin kulkea papereitten kanssa useammalla konttorilla ennen kuin tärppäsi.

Juupe:
Alla olevan Yle-uutisen mukaan katsastushemppa nostaa korostetusti esille staattisen mittauksen, ja pitää sitä suurena parannuksena menetelmävalikoimassa, vaikkakin myöntää myös testin suorittamisen haasteet. Samalla on toki nuuhkaistu bisnekset. Mutta pointti: Mitenkähän hyvin pre2003-pyörien omistajille tulee tarjolle mahdollisuuksia ohiajomittaukseen? Katsastushemppakin viestii ohiajomittauksen vaikeudesta tai mahdottomuudesta konttuuriolosuhteissa.

Mielestäni valtiovallalla on pykäliä säätäessään velvollisuus huolehtia siitä, että niiden noudattaminen on kansalaiselle ylipäätään mahdollista, mutta lisäksi kohtuullisin vaivoin sekä kustannuksin ja ottaen huomioon ajokautemme kalenterilliset ominaisuudet. Kohtuusnäkökulmasta katsottuna on otettava huomioon myös maantieteellinen tasa-arvo.

Jään odottamaan valtiovallan ilmoitusta siitä, missä ohiajomittauksen voi suorittaa em. reunaehdoin.

Juupe

--------------
Mökäputket halutaan kuriin
http://yle.fi/alueet/lahti/2010/01/mokaputket_halutaan_kuriin_1346971.html

Moottoripyörien ja mopojen melurajat ovat kiristyneet. Vuodenvaihteessa voimaanastuneen uuden asetuksen odotetaan vähentävän laittomien, äänekkäiden pakoputkien asentamista ja lisäävän muutoskatsastuksia.

Uusi asetus helpottaa selvästi melumittauksia, sillä toisin kuin aiemmin, mittauksen saa tehdä paikallaan olevasta ajoneuvosta, pakoputken päästä.

- Vanhan direktiivin mukaisesti piti mitata ohiajomelua, joka vaatii käytännössä ison alueen missä pyörällä voi ajaa lujaa. Nyt kun mitataan ns. käytönaikaista melua, se voidaan tehdä katsastuskonttorin piha-asvaltilla, kertoo Lahden A-Katsastusasemien päällikkö Esko Kemppi.

Mutkikas uudistus

Melu mitataan moottoripyörän maksitehon puolivälistä. Eli jos moottoripyörän huipputeho saavutetaan 5000r/min kierroksilla, mittaus tulee tehdä 2500 kierroksen kohdalla. Mittalaite tulee olla puolen metrin päässä pakoputkesta, 45 asteen kulmassa.

Uusi asetus sisältää useita raja-arvoja, jotka vaihtelevat mm. ajoneuvon vuosimallin ja kuutiotilavuuden mukaan. Lisäksi mahdollinen EU-tyyppihyväksyntä merkintä vaikuttaa sallittuihin desibeleihin. Uudistus onkin suuri haaste viranomaisille.

- Katsastusmiehen pitää opiskella ja liki erikoistua, että mittaus tapahtuu oikein ja pykälien mukaisesti, toteaa Kemppi.

Matalat raja-arvot?

Kempin mukaan uudet kiristyneet meluarvot eivät ole kuitenkaan mahdottomia saavuttaa, vaikka moottoripyörään olisikin vaihdettu ns. tehoputki. Esimerkiksi vuoden -92 jälkeen rekisteröidyn, tuhatkuutioisen moottoripyörän suurin sallittu ääni on 106 desibeliä maksimitehon puolivälissä.

- Jos kuulolaitetta suositellaan jo 85 desibelissä, niin en usko, että monikaan mopo tai moottoripyörä ei suoriutuisi mittauksesta puhtain paperein.

Katsastus on vapaaehtoinen, mutta liian äänekäs pyörä voidaan katsoa poliisin toimesta laittomaksi ja pyörä määrätään muutoskatsastukseen. Kun kaksipyöräisen äänet on mitattu ja todettu laillisiksi, se merkitään ajoneuvon rekisteriotteeseen.

- Suosittelen jokaiselle pakoputken vaihtaneelle motoristille piipahdusta katsastuskonttorille. Kun asiat on kunnossa, niin eipähän tarvitse väitellä ratsiassa poliisin kanssa on putki laiton vai laillinen, Kemppi toteaa.

YLE Lahti

Tuusulan T-Bone:
Uusi systeemi on siitä hyvä, että suurin osa harrastajista selviää staattisen mittauksen raja-arvoilla. Ohiajotestiä tarvitsevat vain nämä meitin vanhanaikaiset paukkuraudat - joita nyt on iät ja ajat muutenkin syrjitty. MMAF hakee myös melumittauksiin valtuuksia, mutta ei meilläkään resursseja ole kuin muutaman kymmenen pyörän mittaukseen vuodessa. Pitkäkeulojen testauksissa myös melumittaus hoituu "siinä sivussa".

Hemuli:
Lainaus käyttäjältä: Juupe - 05 Tammikuu 2010, 08:35:08

...Moottoripyörien ja mopojen melurajat ovat kiristyneet. Vuodenvaihteessa voimaanastuneen uuden asetuksen odotetaan vähentävän laittomien, äänekkäiden pakoputkien asentamista ja lisäävän muutoskatsastuksia....

Mielenkiintoinen väite valtakunnallisilta uutisilta - itse olen koko ajan ollut siinä luulossa että ne päin vastoin löystyivät ;)...

Tapsa:
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 16 Joulukuu 2009, 01:48:56

A. Kaksi mittaustapaa

Ensisijainen mittaustapa on ns. staattinen mittaus, joka voidaan suorittaa kaikilla katsastuskonttoreilla. Mittauksen aikana moottorin kierrosluvun on vastattava 1/2 maksimitehon kierrosluvusta, minkä jälkeen kaasu käännetään nopeasti täysin kiinni. Desibelimittari sijoitetaan 0,5 metrin päähän pakoputkesta 45 asteen kulmaan. Jos staattisen testin raja-arvo ei ylity, moottoripyörä hyväksytään muutoskatsastuksessa.

Jos staattisen mittauksen raja-arvo ylittyy, peli ei välttämättä ole vielä menetetty, vaan siirrytään toissijaiseen mittaustapaan, ohiajomittaukseen. Siinä ajetaan rauhallisesti viivalle, jonka kohdalla kaasu avataan kokonaan ja kiihdytetään 20 metrin matka, jonka jälkeen kaasu suljetaan täysin. Mittaus tapahtuu 7,5 metrin etäisyydeltä sivusuunnasta ja molemmilta puolilta. Jos ohiajotestin raja-arvo ei ylity, katsastus hyväksytään huolimatta siitä, että kohdassa 1. mainitun staattisen testin raja-arvo ylittyisikin. Tällöin suoritetaan uusi staattinen testi, jonka tulos kirjoitetaan rekisteriotteelle ja se toimii valvonta-arvona tien päällä. Jos ohiajotesti menee läpi, staattisen testin tulos saa olla mitä vain.

Ohiajotestin saa uuden lain mukaan suorittaa myös katsastuskonttorilla, mutta kaikilla konttoreilla ei ole tarkoitukseen soveltuvaa mittausaluetta. Lisäksi sen voi tehdä hyväksytty asiantuntija, MMAF tulee hakemaan valtuuksia tehdä myös melumittauksia.

B. Raja-arvot

Staattinen testi

Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 106 dB(A)

1.1.1992 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 103 dB(A)

Ohiajotesti

Uuden lain mukaan raja-arvo ohiajotestille on pyörän käyttöönottoajankohtana sovellettu ohiajotestin raja-arvo + 5 dB(A):

Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 500 cc) 91 dB(A)

1.1.1992 - 30.9.1995 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 87 dB(A)

1.10.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 85 dB(A)


Onkos tämä asia muuttunut kun kaveri toissa viikolla kävi muutoskatsastamassa VS1400 Intruder vm-88, ja muuten meni hyvin muutokset paitsi melua oli liikaa.
Lähinnä mittaustapa arveluttaa.
Katsastusmies näytti paperia ja kertoi mittaustavan juuri muuttuneen?
Eli DB-mittari puolen metrin päässä pakoputken päistä ja kierrokset 90% täysistä kierroksista? Onko tämä tosiaan nykyään näin?

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu