oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
25 Huhtikuu 2024, 03:11:05 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2 3 4
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Huonoja uutisia omavalmisteista  (Luettu 94544 kertaa)
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« : 21 Joulukuu 2009, 14:33:11 »

Omavalmisteiden rakentajille APU II on sittenkin pettymys

Eipä mennyt sittenkään APU II-projekti kunnialla maaliin saakka. Nimittäin omavalmisteiden vaatimuksiin jäi yksi lainkohta, joka käytännössä tekee omavalmisteen katsastamisesta hyvin vaikeaa. Kysymys on pakokaasupäästöjä koskevasta vaatimuksesta: omavalmisteelta vaaditaan uudessa laissa edelleenkin EURO 3-tasoa mitattuna ajoneuvokohtaisesti.

Miten tässä näin kävi?

APU II-projektin alkaessa tiedossamme oli, että pakokaasupäästöjä koskeva vaatimus on yksi vaikeimmista vaatimuksista, jonka kanssa omavalmistetta rakentava harrastaja joutuu tekemisiin. Uusin ns. EURO 3-taso mittaustapoineen on varsin tiukka vaatimus. Koska mikään ei sinänsä estä kirjoittamasta lakiin sellaista vaatimustasoa, josta harrastajakin selviytyisi, APU II-raportissa esitettiin omavalmisteille sovellettavaksi kevyempää pakokaasupäästövaatimusta. Sen soveltamisala oli rajoitettu vain omavalmisteisiin, jotta uusia sarjavalmisteisia pyöriä koskevia päästövaatimuksia ei olisi mahdollista kiertää. APU II-raportissa vaatimus oli kirjoitettu seuraavalla tavalla:

Lainaus
"Yksittäiskappaleena valmistetun moottoripyörän pakokaasupäästöjen vaatimustaso on E-säännön n:ro 40/01 mukainen. Vaatimus katsotaan täytetyksi, jos moottoripyörän pakokaasupäästöjen käytönaikaisessa mittauksessa CO-arvo ei ylitä 4,5 %:a eikä HC-arvo 1000 ppm moottorin käyntinopeuden vastatessa 1/3 moottorin maksimikäyntinopeudesta."

Omavalmisteen pakokaasupäästöt olisi tämän ehdotuksen mukaan mitattu katsastuskonttorilla. Mittauksen läpäiseminen olisi edellyttänyt, että moottori on teknisesti kunnossa ja polttoaineseos oikein säädetty, mutta näillä edellytyksillä periaatteessa vanhakin moottori olisi läpäissyt testin. Raportti laadittiin AKE:n johdolla, joten voinemme olettaa, että AKE on sen sisällön hyväksynyt.

Raportti kävi sellaisenaan lausuntokierroksella syksyllä 2008, ja tiettävästi yksikään lausunnonantajista ei vastustanut ehdotusta ottaen huomioon, että kevyempi vaatimustaso olisi raportin mukaan soveltunut vain omavalmisteisiin. Kun liikenneministeriö sitten lähetti lausuntokierrokselle raportin pohjalta muotoilemansa konkreettiset säädösehdotukset kesäkuussa 2009, oli pakokaasupäästöjä koskeva lainkohta saanut seuraavanlaisen muotoilun:



Taulukon sarakkeessa 3 ilmoitetaan vaatimustaso ja sarakkeessa 5 osoittamistapa: kirjain H tarkoittaa hyväksytyn asiantuntijan todistusta ja kirjain E katsastuskonttorilla suoritettavaa mittausta. Taulukossa kirjaimen E kohdalla on viite 4, jossa lukee seuraavaa:

Lainaus
"Jos ajoneuvoa ei ole varustettu katalysaattorilla päästövaatimusten katsotaan täyttyvän, jos käytönaikaisten pakokaasupäästöjen CO-arvo on enintään 3,5 % ja HC-arvo 600 ppm, moottorin käyntinopeuden vastatessa 1/3 moottorin suurimman tehon pyörintänopeudesta. Jos ajoneuvo on otettu käyttöön ajankohtana, jolloin siihen ei ole vielä sovellettu direktiivin 97/24/EY vaatimuksia, ajoneuvon päästövaatimusten katsotaan täyttyvän, jos CO-arvo on enintään 4,5 % ja HC-arvo 1000 ppm."

Ymmärsin lainkohdan ja siihen liittyvän alaviitteen 4 tarkoittavan, että omavalmisteen päästöt olisi mitattu kuten APU II-raportissa ehdotettiin, uudelle omavalmisteelle vain raja-arvoja oli hieman kiristetty. Ymmärsin sen näin siitä syystä, että alaviitteen tekstissä ei viitata ajoneuvon käyttöönottoajankohtaan, vaan ainoastaan siihen, onko ajoneuvossa kattia vai ei. Missään lainkohdassa ei myöskään suoraan vaadita, että ajoneuvossa pitäisi olla katti. Koska kireämmätkään raja-arvot eivät olisi käytännössä ongelma, vaan ainoastaan viitseliäisyyttä ja säätämistä edellyttävä asia, ajattelin asian olevan kunnossa, emmekä lausunnossamme itse säädösehdotuksista ottaneet asiaan kantaa ollenkaan.

Samalla tavalla asian oli ymmärtänyt myös AKE, joka puolestaan otti lausunnossaan kantaa tähän lainkohtaan. AKE:n mukaan sääntö oli kirjoitettu liian laveasti ja olisi sallinut periaatteessa minkä tahansa moottoripyörän rekisteröimisen Suomeen ilman katalysaattoria, kunhan katti vain olisi poistettu ennen katsastusta. Näin asia ei tietenkään ole, vaan ajoneuvolain 7 §:n nojalla ajoneuvoon alunperin kuulunutta katalysaattoria ei saa poistaa. Koska käytännössä kaikissa uusissa sarjavalmisteisissa moottoripyörissä on katalysaattori (olivatpa nämä sitten EY-tyyppihyväksyttyjä, USA:ssa hyväksyttyjä tai jossain muussa sivistysmaassa hyväksyttyjä), tämän lainkohdan soveltamisala olisi käytännössä rajoittunut vain omavalmisteisiin ja sellaisiin pyöriin, joissa käyttöönottoajankohtansa puolesta ei alunperinkään ole ollut katalysaattoria. Väärinkäsitys siis tämäkin, mutta hiukan toisenlainen.

Tarkoitukseni oli kirjoittaa tänne taululle selkokieliset ohjeet siitä, millaisia vaatimuksia omavalmisteiden pitää jatkossa täyttää. Ennen jutun julkaisua halusin liikenneministeriön ja AKE:n kanssa varmistaa, että olemme ymmärtäneet kaiken samalla tavalla. Tällöin minulle valkeni, että olin (samoin kuin AKE) ymmärtänyt lainkohdan tarkoituksen väärin: se on tarkoitettu luettavaksi niin, että kevyempi vaatimustaso ja mittaustapa soveltuvat vain ennen 17.6.2003 käyttöönotettuihin eli EURO 1-tasoisiin tai sitä vanhempiin pyöriin. Näin ollen uuden omavalmisteen tulee jatkossakin täyttää EURO 3-taso.

Miksi omavalmisteiden päästövaatimuksia ei kevennetty?

APU II-projektin aikana teimme kaikille osapuolille rautalangasta vääntäen tiettäväksi sen periaatteen, että jos on olemassa yksikin vaatimus, jota harrastaja ei syystä tai toisesta pysty täyttämään, konttorille ei yksinkertaisesti mennä lainkaan. Omavalmisteiden kohdalla tämä tarkoittaa, että niitä ei edes yritetä rekisteröidä, jos on yksikin vaatimus, josta ei pääse läpi. Ministeriö ja muut sidosryhmät toisin sanoen tiesivät hyvin, mitä tästä ratkaisusta seuraa. Siksi odottaisin, että tällainen ratkaisu perusteltaisiin hyvin.

Jos tutustuu moottoripyöräilyn ympäristökuormitusta Suomessa koskevaan tutkimustietoon, havaitsee nopeasti, että vain omavalmisteisiin rajoitetun kevyemmän päästötason soveltaminen ei aiheuta ympäristökatastrofia. Ympäristössä ei havaittaisi millään mittarilla mitattavissa olevia muutoksia lainkaan, joten ympäristöperusteesta asiassa ei voi olla kysymys. Ympäristönäkökohdat on APU II-raportissa dokumentoitu varsin yksiselitteisesti. Samoin siellä on esitetty Ruotsin ja Englannin omavalmisteita koskeva lainsäädäntö, joka tältä osin on identtinen APU II-raportissa ehdotettuun nähden.

Yksi mahdollinen selitys ratkaisulle on se, että EU:ssa yksittäishyväksyntää koskevat EU:n yhteiset säännöt ovat parhaillaan valmisteilla. Näin ollen ministeriö haluaa odottaa, mitä EU päättää ennen kuin antaa tarkempia kansallisia sääntöjä asiasta. Tämä selitys ei valitettavasti vakuuta, sillä jokseenkin kaikki muut APU II-raportissa ehdotetut omavalmisteita koskevat muutokset toteutettiin uudessa laissa. Esimerkiksi jarrujen ja sähkömagneettisen yhteensopivuuden osalta muuttuivat sekä vaatimustaso että osoittamistapa. Jos näiden vaatimusten kohdalla ei ollut tarpeen odottaa EU:n päätöksiä, miksi niitä sitten pitäisi odottaa päästövaatimusten kohdalla? Eikä kukaan varmaankaan usko, että EU päättäisi rajoittaa omavalmisteharrastusta esimerkiksi Ruotsissa ja Englannissa.

Koska kysymys on soveltamisalaltaan rajoitetusta vaatimustason kevennyksestä, on teoriassa aina mahdollista ajatella, että lainsäädäntöä käytetään hyväksi tavalla, joka ei vastaa sen tarkoitusta. Tästä näkökulmasta ministeriö ilmeisesti pelkää, että sarjavalmisteisia moottoripyöriä ryhdyttäisiin järjestelmällisesti muuttamaan enemmän kuin 50 %, jolloin pyöristä tulisi omavalmisteita ja niistä voisi tällöin poistaa katalysaattorin. Jokainen harrastaja kuitenkin tietää, että ainakaan taloudellisessa mielessä tämä ei ole erityisen järkevää, sillä ilman ns. valtion rakentelupalkinnon vaikutustakin olisi edullisempaa rakentaa omavalmiste kokonaan alusta alkaen, kuin hankkia ensin aihioksi jokin uudehko sarjavalmiste ja muuttaa sitä sitten yli 50 %. APU II-raportissa omavalmisteen määritelmä oli myös sillä tavoin tiukaksi muotoiltu, että omavalmisteessa ei saa käyttää minkään tyyppihyväksytyn tai muulla tavoin hyväksytyn ajoneuvon osia enempää kuin 50 %. Näin ollen vaatimustason kiertäminen esimerkiksi vaihtamalla kahden tyyppihyväksytyn pyörän osista puolet keskenään ei ole mahdollista.

Uutterasta miettimisestä huolimatta muita lähtökohtaisesti perusteltavissa olevia syitä tälle ministeriön ratkaisulle en ole keksinyt. Asia jääköön siten lukijoiden arvioitavaksi.

Aika hoitaa ongelmat?

Tässä vapaaehtoisessa edunvalvontaduunissa aika todellakin hoitaa ongelmat. Nämä lait (asetukset) säätää liikenneministeriö, ja sillä ei ole asiassa kiire minnekään - tietääkseni ministeriön virkamiehillä eikä liikenneministerillä itselläänkään ole omavalmisteprojekteja vireillä. Vapaaehtoispohjalta toimivilla edunvalvojilla sen sijaan aikaa on rajallisesti. Ellei tuloksia saavuteta kohtuullisessa ajassa ja kohtuullisella vapaaehtoistyöpanoksella, edunvalvoja ryydähtää, ja näin aika hoitaa ongelmat.

Uusien lakien perustelumuistiossa todetaan, että yksittäisten ajoneuvojen hyväksyntää koskevat säädökset tullaan mahdollisesti avaamaan uudelleen lähiaikoina, kun EU:n linjaukset ovat selvillä. Ministeriön ajankäytön tuntien tämä ottaa kuitenkin todennäköisesti useamman vuoden - eikä lopputuloksesta ole takuita. Tässä on joka tapauksessa seuraaville MMAF:n aktiiveille haastetta.

APU II-projektin myötä on monille välittynyt vaikutelma, jonka mukaan omavalmisteita saisi projektin päätyttyä kilpiin kohtuullisilla kustannuksilla ja sellaisilla vaatimuksilla, jotka harrastajakin pystyy täyttämään. Valitettavasti aivan näin ei käynyt.

Vastuu tämän vaikutelman välittymisestä on ensisijaisesti minulla. Väärinkäsitys pykälien sisällöstä on minun ja vastaavasti liian optimistiset odotukset tulevasta minun syytäni. Jos olisin ymmärtänyt pykälien tarkoituksen jo lausuntokierroksen aikana, olisin tehnyt parhaani saadakseni niitä muutettua. Mutta en ymmärtänyt. En tietenkään tiedä, olisinko saanut asiaa silti korjattua, mutta olisin ainakin pyrkinyt välittämään toisenlaista vaikutelmaa projektin edistymisestä. Puolustuksekseni en voi esittää yhtään mitään. Olen vain todella pahoillani aikaansaamastani pettymyksestä.
tallennettu

av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #1 : 21 Joulukuu 2009, 17:43:38 »



1. ok. uutinen on huono, koska moni odotti apu2:n parantavan nimenomaan omavalmisteiden asemaa.

2. älä nyt hyvä mies itseäsi ruoski. tai ruoski vaan mutta älä aseta itseäsi muiden piiskattavaksi. jokainen asiaa seurannut tietää että ilman teikäläisen panosta asiat tuskin olisivat ihan niinkään hyvin kuin nyt ovat. jokainen on varmasti pahoillaan että tämä ikävä pykälä rajoittaa omavalmisteiden tekoa tulevaisuudessakin, mutta siitä huolimatta on tärkeää kiittää ja kumartaa saavutettujen mahdollisuuksien eteen taistelleelle. siis mm. t-bonelle. ja jouluna et sitten tätä murehdi Hymyilee

3. mmaf on edelleen tarpeellinen...
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
JK1
Jr. Member
**
Viestejä: 41


« Vastaus #2 : 21 Joulukuu 2009, 18:30:47 »

Joo T-Luu, älä turhia murehdi. Kai ne miettivät ministeriössä, että kaveri tekee niin hienosti hommansa, ettei parane vielä päästää joutilaaksi. Paljon hyvääkin saatiin aikaiseksi, toivotaan että suunta on sama tulevaisuudessakin.
Toisaalta olis kyllä todella kiinnostavaa kuulla, miksi nuo vaatimukset noin vaihdettiin, ja kenen toimesta.. 

J
tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #3 : 21 Joulukuu 2009, 20:26:03 »

 Järkyttynyt
jos nyt lyhyesti yrittäs...
juuri vasta tuulettelin,että omavalmisteet saa kohta järkevästi rekisteröityä.
noi päästöt ois ollut helposti hoidettavissa pelkällä säätämisellä.
kyseinen päästöpykälä käytännössä estää kokonaan omavalmisteitten teon järkevästi.
noita EURO 3 vaatimuksia ei ihan tosta vaan täytetä.
tästä huolimatta aijon saada jollain kostilla omavalmisteeni kilpiin...joku kesä Hymyilee leveästi
tallennettu
JST-FXR85
Jr. Member
**
Viestejä: 29


« Vastaus #4 : 21 Joulukuu 2009, 21:42:25 »

Noi voi perse!
Jos nyt asia kuitenkin on näin, niin mitä vaaditaan että Euro3 -päästöt täyttyisivät?
1 katalysaattori putkessa
2 ruisku
3 laihalle säädetty kone
4 mitä muuta?

Eikö kaikista yllämainituista ole kuitenkin mahdollista selvitä? Eikö kuitenkin ole niin, että mittaukset voisi sitten suorittaa katsastuskonttorilla? Sehän se kuitenkin se suuri voitto on - verrattuna siihen entiseen vaihtoehtoon että et voinut tehdä mittauksia missään...
Mites sitten noi valmiiksi euro3 -luokitellut moottorit ( esim. Revtech ) - voisiko sellaista käyttämällä jotenkin kiertää ongelmaa? Joo tiedän, että ne on euro3 vain jos ne laitetaan korvaavaksi moottoriksi johonkin muuten vakiomalliseen pyörään, mutta kuitenkin...
En millään haluaisi vielä heittää kirvestä kaivoon...

-SanttuS-
tallennettu
leesseri
Vieras
« Vastaus #5 : 22 Joulukuu 2009, 09:43:40 »

saasteet saasteet...taisin syksyllä saada "etiäisen",kun päätin oman omavalmisteen kohdalla unohtaa kilvettämisen... en usko että tulevaisuudessa saastemääräykset ainakaan helpottuisi...mutta pääasia on että APU2 nyt kuitenkin tulee,onhan se sentään suuri harppaus etiäpäin kekkoslandiassa....
tallennettu
Kekku
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #6 : 22 Joulukuu 2009, 10:02:00 »

Toisaalta olis kyllä todella kiinnostavaa kuulla, miksi nuo vaatimukset noin vaihdettiin, ja kenen toimesta.. 

Juuri tollasessa ne virkamiesnilkit on todella hyviä... pienen pieni yläviite lisätään "huomaamattomasti" johonkin kohtaan, ja asia saa ihan uuden merkityksen.
Tulee mieleen 90-luvun loppu, kun EU pitkän väännön jälkeen sai valmiiksi ns. "Multi-direktiivin". Kun tämän kyseisen direktiivin määräyksiä sitten alettiin LM:n toimesta siirtää Suomen lakeihin ja asetuksiin, niin eikös vaan jolleki virkamiehelle ollut juolahtanut mieleen saada sinne sisällytetyks oma peukalonjälki. Oli laittanut tieliikenteessä käytettävän kypärän vaatimustasoksi sellasen E-numeron, joka todellisuudessa tarkoitti integraalikypärien tuoreinta lujuushyväksyntää.
Onneks asia sillon osui silmiimme, ja saatiin asia korjattua, muuten olis avopotat olleet hetkessä laittomia.
"Virheen" tekijää ei koskaan löydetty...
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #7 : 22 Joulukuu 2009, 11:32:52 »

Se pieni viite oli siellä kyllä, kun pykälät tulivat lausuntokierrokselle. Toisin sanoen asia oli havaittavissa jo kesäkuun lopussa. Asia on juuri kuten kaimani tuolla toteaa: päästövaatimus käytännössä määrittää, saako omavalmisteita kilpiin vai ei. Siksi tämä kiusalliseksi osoittautunut lainkohta oli kutakuinkin ensimmäinen asia, jonka lausunnolle tulleista lakiehdotuksista tsekkasin. Mutta kuten sanottu, ymmärsin sen eri tavalla kuin ministeriö oli sen tarkoittanut luettavaksi.

Miten päästövaatimuksesta sitten selviää? Edes jonkun EURO 3-hyväksytyn tarvikekoneen käyttäminen ei tarkasti ottaen lain mukaan riitä, koska päästömittaus tehdään pyöräkohtaisesti. Osoittamistapa on H, eli vähintään hyväksytyn asiantuntijan mittaus direktiivissä säädetyllä mittaustavalla. Konttorilla ei voi EURO 3-tasoa mitata. Koska omavalmisteen massat ja välityssuhteet eivät yleensä ole samat kuin sen pyörämallin, johon nämä tarvikekoneet on hyväksytty, ei ole takeita siitä, että päästömittaus menisi läpi hyväksytylläkään koneella. EURO 3-taso on niin tiukka, että mittaustulokseen vaikuttaa jo jokseenkin kaikki mitä moottorissa ja voimansiirrossa tapahtuu. Epäilen, että EURO 4-tason tai viimeistään EURO 5-tason myötä ilmajäähdytteiset veekakkoset ovat historiaa.

Yksi vaihtoehto olisi neuvotella AKE:n kanssa poikkeusluvasta. Mitään takeita luvan heltiämisestä ei ole, mutta kannattanee yrittää.

Mua ottaa eniten tässä päähän se, että porukalla on talleissaan omavalmisteita, jotka odottivat APU II:n voimaantuloa. MMAF:n hallituksen jäsenilläkin on sellaisia kaksi kappaletta, kummatkin perusevoluutiotekniikalla. Koneenvaihtoruljanssi maksaisi tuhansia euroja rahaa, eikä se silti takaa päästömittauksen läpimenoa (sekin maksaa ties mitä, mutta onneksi päästöjä ei tällä hetkellä mitata Suomessa). Aivan viime hetkeen asti olin siinä käsityksessä, että päästövaatimus tulisi lakiin sisällöltään niin kuin se oli raportissa esitetty ja tämä käsitys on ainakin minun jutuistani varmasti välittynyt eteenpäin. Siksi olen syypää tähän pettymykseen huolimatta siitä, että en päätä lain sisällöstä. Jos kyse olisikin vain omasta arvovaltatappiosta, vitutus menisi ohi pullollisella skottilaista, mutta kun seurauksia on laajemmaltikin.

Jos tästä pitäisi jotain ottaa opikseen, niin ainakin sen, että julkisesti ei parane mennä itse esittämään yhtäkään tulkintaa mistään säännöksestä. Jos on sattunut ymmärtämään sen eri tavalla kuin insinööri, tulee hankaluuksia.
tallennettu

Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #8 : 22 Joulukuu 2009, 14:17:00 »

Jos tästä pitäisi jotain ottaa opikseen, niin ainakin sen, että julkisesti ei parane mennä itse esittämään yhtäkään tulkintaa mistään säännöksestä.
.
Njet. Ei tässä paljoa muuta vaihtoehtoa ole kuin jatkaa tulkintaa. Kokemuksesta tiedämme, että kansalaisen kysyessä konttorilta tai AKE:lta jotain asiaa voi vastauksena tulla lähes mitä hyvänsä, ja yleensä sellaisessa muodossa josta kansalainen ei saa selvää tai joka ei vastaa itse kysymykseen. Juuri tämän takia on tärkeää, että meillä on tällainen keskustelutaulu ja tiedotuskanava jossa harrastajat voivat suomentaa pykälistöä harrastajien omalle kielelle.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
PeWe/WHMC
Uutislähteet
*****
Viestejä: 47


In brothers we trust.


« Vastaus #9 : 22 Joulukuu 2009, 16:04:41 »

Ainahan siinä niin käy että valtiovalta, tökkää kansalaista silmään. Tässähän se taas huomattiin.

T-bonelle ja MMAF:lle iso käsi ja hatun nosto apu-II:sta. Voin vain kuvitella että kuinka paljon tähän pääseminen on vaatinut skottilaista ja valkoista Marlboroa.

Toivotan kaikille hyvää joulua ja uutta vuotta 2010.

PeWe

p.s. T-Bone, jos skottilainen loppuu niin hommataan lisää  Iskee silmää
tallennettu

PeWe/WHMC
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #10 : 22 Joulukuu 2009, 16:08:35 »

T-Bone, jos skottilainen loppuu niin hommataan lisää  Iskee silmää

Käyttötarve on siinä määrin säännöllistä, että olen osannut varautua... Iskee silmää
tallennettu

raimo-raato
Jr. Member
**
Viestejä: 12



« Vastaus #11 : 23 Joulukuu 2009, 15:11:43 »

"Aina ei voi voittaa ja ei edes harvoin", mutta toivossa on hyvä elää joten ehkä joskus tulevaisuudessa....

Eikun kaikki pulttaamaan omavalmisteisiinsa sähkömoottoreita polttomoottorin tilalle niin ei ois päästöjä. Joo, huono vitsi. Vaan onnistuisko omavalmisteen leimaaminen edes sähkömoottorilla?
tallennettu
Tuomo
Jr. Member
**
Viestejä: 15


« Vastaus #12 : 23 Joulukuu 2009, 18:00:19 »

ehkä tavoite koko suunnitellussa / toivotussa laajuudessa jäi tavoittamatta
mutta paljon muuta hyvää on mmaf / apu-prosessi saanut aikaan
nyt ehkä penistää mutta veikkaampa että muutaman vuoden päästä kun asiaa katsoo taaksepäin niin fiilikset toiset
hirveän työmäärän oletta asian eteen tehnyt.
kiitos.
tallennettu
tptop
Newbie
*
Viestejä: 2



« Vastaus #13 : 23 Joulukuu 2009, 19:36:50 »

Olen ollut duunien vuoksi erään viranomaisorganisaation kanssa (joka tosin muuttuu 1.1.2010 turvallisuusvirastoksi yhdeksi "köntäksi").

"Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi muodostuu, kun AKE, Ilmailuhallinto, Merenkulkulaitoksen
meriturvallisuustoiminnot ja Rautatievirasto liitetään yhteen"

Poikkeusluvat ovat tosiaan mahdollisia, mutta hyvin pitää perustella -> mielellään ei ole myönnelty, paitsi kun ohjeissa on ollut käytännössä lähes mahdottomia vaatimuksia.

Jos tässä tapauksessa tosiaan viranomaisen ja muiden työryhmän jäsenten ajatus päästöasioista on ollut samanlainen voi poikkeuslupa irrotakin ? Toisaalta selvät virheetkin näissäkin papereissa pitäisi (pitää) pystyä korjaamaan.

Tulkinta hommaan kannattaa hakea joka tapauksessa (sillä selviää onko tämä molemmin puolinen "vahinko". Myöskin poikkeuslupa asiaan kannattaa hakea.

Katoaako tässä koko omavalmiste homman ydin jos käytännössä ei saa millään päästöasioita hyväksyttyä ? Toisaalta jos menettelytapa olisikin poikkeuslupa tällöin voitaisiin kontrolloida omavalmiste rakentamista ? Olisiko tämä sitten se niin sanottu huonompi paha ?

Joka tapauksessa kovan työn olette tehneet ja ei sotaa yhdessä taistelussa hävitä jos ei voitetakaan ! Kiitos ja Hyvää Joulun aikaa !
tallennettu

Kaikk' hajoo !
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #14 : 23 Joulukuu 2009, 21:09:07 »

Poikkeusluvassa on paljon huonoja puolia, mm. hinta, joka on maksettava riippumatta siitä, myönnetäänkö lupa vai ei.

Toisaalta - jos lainsäätäjä pelkää kevyempien sääntöjen hyväksikäyttöä lain tarkoitukselle vierailla menettelyillä, niin poikkeuslupateitse voidaan jokainen case tutkia yksityiskohtaisesti. Mutta katsotaan nyt, josko sitä joululomalla riskaantuisi vähän, kun chopperia rakentelee. Nyt on veto loppu.
tallennettu

Sivuja: [1] 2 3 4
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto