Osan tyyppihyväksyntämenettely
(1/1)
Rocks:
Minkälainen prosessi on ajovalon tai jonkin muun moottoripyörään tarkoitetun valaisimen e-hyväksyttäminen? Kuka tekee, paljon maksaa?
Jos nyt kuvitellaan että olisi keskiverto harrastajaa paremmat resurssit ja pystyisi valmistamaa valaisimia, niin onko niitä mahdollista saa hyväksyttyä edes niillä kohtuu hyvillä resursseilla?
Google ei oikein osannut kertoa aiheesta tai sitten en osannut etsiä.
Santtu:
Koska kysymys oli niin hyvä (ja ajankohtainen) nostin sen kokonaan omaksi aiheekseen.
Tuusulan T-Bone:
Muutin vähän otsikkoa, koska kysymys koski osan tyyppihyväksyntää, eikä tutkimuslaitoksen nimeämistä.
Homma menee siis niin, että valmistaja hakee hyväksynnän tuotteelleen tyyppihyväksyntäviranomaiselta, Suomessa TraFi:lta. EU-tyyppihyväksynnän myöntäminen edellyttää, että osa on testattu direktiivissä säädetyllä tavalla ajoneuvolaissa tarkoitetun nimetyn (akkreditoidun) tutkimuslaitoksen toimesta. Lisäksi hyväksynnän voimassaolo edellyttää tuotannon vaatimustenmukaisuuden valvontaa.
Ohjeita tyyppihyväksynnästä löytyy TraFi:n sivuilta.
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Tyyppihyväksyntä/
Siellä on myös luettelo Suomessa nimetyistä tutkimuslaitoksista. Myös ulkomaisen nimetyn tutkimuslaitoksen todistus kelpaa, täydellisempi luettelo löytyy jostain komission sivuilta.
Moottoripyörien valaisinlaitteita koskevat vaatimukset löytyvät direktiivistä 97/24/EY. Lähi- ja kaukovaloja (etulamppu) koskevia vaatimuksia on kohtuullisen paljon, sen sijaan jokseenkin kaikkia muita valoja koskevia vaatimuksia on vähän. Yksi valoja testaava nimetty tutkimuslaitos löytyy Hollannista:
http://www.kema.com/Default.aspx
Vaikka itse vaatimuksista ja jopa niiden testaamisesta selviäisi useissa tapauksissa kohtuuponnisteluin ja ilman miljoonapääomaa, asiaan liittyvä byrokratia on lamauttavaa. :-\
MikaHu:
Tähän aiheeseen osittain liittyen, luin noista määräyksistä ja säädöksistä, että E-hyväksyttyä valoa ei saa muuttaa.
Tämän jos tulkitsen oikein, niin en voi esimerkiksi vaihtaa hyväksyttyyn ajovaloon omavalmisteisia kuoria, vaikka kuitenkin sisukset ovat alkuperäiset?
Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta jollakin täällä foorumilla saattaa olla kokemusta asiasta?
Hemuli:
Ei sillä kuorella ole e-hyväksyntää, ainoastaan umpiolla. Kunhan uusi kuori ei muuta umpion ominaisuuksia niin en näkisi mitään estettä sen muokkaamiselle.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu