Tee-se-itse: Renkaanvaihto

(1/4) > >>

Ape:
Yleensä kun kaveriporukan saunaillassa tulee puheeksi moottoripyörän renkaanvaihto, monen miehen suusta tulee humalaisen itsevarmasti: ”Joo joo, onhan noita vaihdettu ihan paljain käsinkin, helppo homma!” Kuitenkin monesti itse vierestä seuranneena olen huomannut ettei renkaanvaihto ole kovinkaan monella kauhean hyvin hallinnassa. Yhden renkaan ympärillä saattaa häärätä viisi miestä ja vanhaa kumia yritetään irroittaa peltisaksilla leikkaamalla ja nyrkeillä hakkaamalla. Öhh... homma hanskassa, vai?

Sen takia esittelenkin tässä omat ohjeeni joilla jokainen pyöränropaaja pystyy vaihtamaan oman pyöränsä kumin pienellä opettelulla. Itse olen vaihtanut näillä konsteilla muutamia kymmeniä renkaita. Vaihtamani renkaat ovat olleet aina 110 – 200mm leveitä katu- tai krossipyörän kumeja, eli en takaa ohjeiden toimivuutta jos yrität vaihtaa 330mm läskiä tai anoppisi traktorin rengasta. Kun homma alkaa sujumaan, renkaan vaihtaa parhaillaan ”alta alle” kahdessakymmenessä minuutissa.

Ohjeisiin ei sitten sisälly uuden renkaan tasapainotusta! Jos haluat tasapainottaa vanteesi, vie se rengasliikkeesseen tai rakenna itsellesi tasapainotuspukki. Itse en ole ikinä kokenut tasapainotusta kuitenkaan normaalissa katuajossa tarpeelliseksi.

Työkalut hommaan ovat yksinkertaiset:[*] Etu- tai takapukki renkaan ilmaan nostamista varten, peruskamaa prätkätallilla
[*] Työkalut joilla saat vanteen irti prätkästäsi
[*] Venttiiliavain
[*] Pistolapio tai pari pätkää kakkosnelosta
[*] Astianpesuainetta (Fairy tms...)
[*] Kaksi pientä rengasrautaa
[*] Kompura renkaan täyttöä varten
[*] Kaveri jeesaamaan, vittuilemaan ja juomaan tallisi oluet (ei pakollinen)
[/list]

Aloitetaan. Oletan että jokainen saa nostettua pyöränsä pukille ja irroitettua vanteen pyörästään. Jos et osaa, kysy kaveriltasi tai äidiltäsi. Jos et omista pukkia, voit korvata pukin vaikka isolla puupölkyllä jonka päälle nostat pyöräsi pohjasta tai swingistä lepäämään.

1. Nyt ollaan tilanteessa jossa edessäsi on irtovanne ja vanteella on vanha kumi jonka haluat irti. Ensimmäisenä irroita vanteesta vetopakka mikäli sellainen pyörässäsi on.

2. Poista venttiilin suojahattu ja avaa venttiili kokonaan auki siihen tarkoitetulla venttiiliavaimella, niitä myy jokainen autotarvikeliike. Tämä ei kuitenkaan ole tarpeellista jos kumi on valmiiksi puhki. Tarkoituksena on vain päästää renkaasta ilmat ulos. Tässä vaiheessa laita irtovanne makaamaan kyljelleen. Pistä alle pala vaneria tai pari lankunpätkää, se suojaa vannetta kolhuilta ja mahdollisesti jarrulevyä maahan kolistelulta.



3.1 Renkaan irroittaminen vanteelta on oma hommansa. Itse olen käyttänyt siihen kahta eri keinoa. Prätkäfestareilla kenttäolosuhteissa renkaita vaihtaessa irroitusapuna on aina ollut pelkkä pistolapio. Pistolapion terä asetetaan renkaan reunalle, hieman irti vanteesta. Pyydä kaveria pitämään jalalla vastakkaiselta puolelta rengasta paikallaan tai aseta vanne jonkun tason alle niin, ettei se pääse kippaamaan. Ota tukeva ote lapiosta, hyppää ja polkaise päättäväisesti. Joskus kumi irtoaa heti, joskus kun kumi on tiukassa, voi mennä pidempikin aika hyppiessä. Tässä kannattaa olla varovainen ja varata hieman tilaa ympärilleen. Tai sitten voi kokeilla seuraavaa, huomattavasti helpompaa tyyliä.

3.2 Aseta pistolapio samalla tavalla kuin aiemmassa kohdassa. Ota pätkä kakkosnelosta käteen ja aseta se pistolapion päälle. Kiilaa lankun toinen pää johonkin tukevasti, esimerkkikuvassa on käytetty tallin portaita. Pidä vannetta paikallaan kippaamisen estämiseksi ja paina kumi irti. Mitä pidempi lankku, sitä enemmän vipuvartta ja vähemmän vääntämistä. Huomaa että työkalut tässä voivat olla mitä tahansa, pistolapio ei ole pakollinen vaan sen voi korvata vaikka toisella lankunpätkällä. Näppärämpi sälli rakentaa putkesta hitsaamalla samalla periaatteella toimivan työkalun itselleen. Loppurengas irtoaa kevyesti vanteelta kun sen on ensin saanut irti yhdestä kohdasta. Tässä kohtaa käännä vanne ympäri ja toista sama renkaan toiselle puoliskolle.



4. Seuraavaksi hierotaan liukkaria renkaan reunoille. Kuivana tästä(kään) hommasta ei tule yhtään mitään. Reilusti liukkaria, ei kannata säästellä. Itse käytän fairya jonka olen laimentanut 1:1 vedellä ja laittanut suihkepulloon, on muuten todella kätevä. Hiero liukkaria renkaan sisä- ja ulkopinnalle, sen tulee auttaa vanteen ja renkaan, sekä rengasraudan ja renkaan väliseen kitkaan. Jos omistat sisäkumillisen vanteen, laita tässä vaiheessa sisäkumiin ilmaa sen verran että se pullistuu ihan aavistuksen, näin on helpompi välttyä siltä että sisäkumi jää rengasraudan ja vanteen väliin seuraavassa kohdassa.

5. Ota kaksi rengasrautaa ja laita ne kumin ja vanteen väliin tarpeeksi lähelle toisiaan, älä ahnehdi. Ala vääntämään kumia pala kerrallaan ylös vanteelta. Ota niin pieniä siivuja kuin vain pystyt. Jatka kunnes kumin toinen puoli on pois vanteelta. Tässä vaiheessa voit ottaa sisäkumin pois, mikäli sellainen löytyy.




Jatkuu muutaman viestin alempana...

eastway:
Lainaus käyttäjältä: Ape - 12 Joulukuu 2010, 17:41:27

Tulossa piakkoin...

Tää oli hyvä viesti  ;)

Eipä sillä, hommassa on niksit, joita en oikeen osaa/muista käyttää tilanteen ns pamahtaessa päälle. Meinaa aina mennä toheloinniksi - voima ei riitä ja meinaa tulla vahinkoa. Uus sisuskumi meni puhki ku viimeksi vaihdoin. Suututti ku syypääki oli varma.

Eli mielenkiinnolla odotellessa.

Joksa:
Ruustukki toimii myös hyvin kaposempien kumien reunan painamiseen.

Lurjus79:
hyvin selvitetty, ite olen niin vanha(!?!) ja laiska että käytän duunipaikan rengaskonetta...

Ape:
Tämä sama juttu löytyy jäsenkirjeestä 4/2010. Tänne voi koota omia niksejään aiheesta.
Kuvat on näköjään hitusen huonolaatuisia, sanokaa jos on liian suttuisia niin pistän paremmat.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu