Päästömittausprojekti etenee

(1/7) > >>

Tuusulan T-Bone:
SMOTO ja MMAF järjestivät viime syksynä päästömittausprojektin nimellä kulkevan tapahtuman, jossa prätkien pakokaasupäästöjä mitattiin samanlaisella vekottimella, jolla henkilöautojen päästöjä katsastuskonttoreilla mitataan. Projektin tuloksena saimme arvokasta tietoa, mistä vielä kertaalleen suurkiitokset projektiin osallistuneille harrastajille.

Tuota tietoa hyödynsimme edelleen pohtiessamme nykyistä paremmin tarkoitukseensa sopivia päästöjen kontrollivaatimuksia ja -menettelyjä. Tieto on nyt kirjattu muistioon, jonka oheistan tähän viestiin asiasta kiinnostuneiden tutustuttavaksi. Muistio sisältää mm. perustellut ehdotukset uusiksi päästövaatimuksiksi ja niiden toteamismenettelyiksi sekä omavalmisteiden rekisteröintikatsastuksiin että sarjavalmisteiden muutoskatsastuksiin.

Lämpimät kiitokset asian parissa MMAF:n puolesta puuhastelleille!

Santtu:
Edellinen artikkeli tästä aiheesta:    Päästömittauspäivät suuri menestys (28-10-06)

Santtu:
Eikös se ole nyt niin, että tämä mahdollistaisi esimerkiksi 1.1.1991 jälkeen ensirekisteröityjen ja sittemmin ahdettujen pyörien mittaamisen joka konttorilla?

rautis:
Jos säädetäisiin mahdolliseksi seurata mp:ien käytönaikaisia päästöjä konttorilla ja jokaisella konttorilla olisi siihen myös laitteet, olisi mahdollista, että tien päältä ohjattaisiin runsaasti säädeltyjä ajoneuvoja muutoskatsastukseen tai tarkastuttamaan päästötasot. Tästä seuraisi, että sama ajoneuvo voisi joutua konttorille kauden sisällä useammankin kerran. Mistä syystä pidän epätodennäköisenä, että ensimäistääkään mahdollisuutta (ahdettujen testaamista joka konttorilla) haluttaisiin käyttää... sillä sehän voisi tarkoittaa, että leimat päästöistä alettaisiin vaatia ilman poliisin erityistä kehotusta joka vuosi sen jälkeen kun laitteet kerran on olemassa.

Santtu:
No tämä päästömittauskuviohan onkin jatkuvaa tasapainoilua katsastuspakon ja järkevien määräysten osalta niin, että rakentelua ja muuntelua voi laillisesti tehdä. Toisaalta, jos teimme mittaukset n kappaleetsa pyöriä ja kaikki kunnossa olevat pääsivät järkevien rajojen sisään voi tältäkin osin kyseenalaistaa katsastuspakon järkevyyden. Tästähän on pitkää vääntöä jutussa Mitä hyötyä moottoripyörien vuosikatsastuksesta olisi? (5.1.2007)

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu