oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
24 Huhtikuu 2024, 11:06:42 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Liikennepoliittinen avautuminen  (Luettu 32972 kertaa)
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #15 : 11 Marraskuu 2010, 23:36:29 »

Tutkimus: Etanolin käyttö polttoaineena lisää päästöjä
STT 19.1 2010 03:38:40

Etanolin käyttäminen polttoaineena bensiinin sijasta on lisännyt hiilidioksidipäästöjä, kertoo ruotsalaisen asiantuntijaryhmän tekemä selvitys. Sen mukaan etanolin käyttö on aiheuttanut Ruotsissa 20 miljoonan tonnin ylimääräiset päästöt kymmenen vuoden aikana.

Tutkimuksen tehnyt professori Sören Wibe kirjoittaa Svenska Dagbladet -lehdessä, että tulokset antavat kauhistuttavan kuvan etanolin vaikutuksista maailmantalouteen: elintarvikkeiden hinnat nousevat, polttoaineen hinta laskee ja kasvihuonekaasupäästöt lisääntyvät.

Wiben mukaan kielteisiin ympäristövaikutuksiin johtaa ennen kaikkea maankäytön muuttuminen. Viljelmien valjastaminen etanolituotantoon vähentää joidenkin elintarvikkeiden tarjontaa maailmanmarkkinoilla ja nostaa samalla hintoja. Tämä puolestaan johtaa uuden viljelymaan raivaamiseen jossain muualla, jonka myötä vapautuu runsaasti hiiltä.

Lisäksi etanolin tuotannosta koituu raportin mukaan suuremmat päästöt kuin bensiinin tuotannosta.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
squid
Uutislähteet
*****
Viestejä: 55



WWW
« Vastaus #16 : 12 Marraskuu 2010, 08:32:07 »

Tuosta itseasiassa tulikin jo kirjoitettua: klik

Aiheita tuntuu riittävän enemmän kuin aikaa kirjoittaa kaikesta. Eilen uutisoitu saksalaistuomari, joka ei anna ylinopeudesta tuomioita, koska pitää automaattista liikenteenteenvalvontaa rahastuksena ja muissa EU-maissa tieliikenteeseen hyväksytyt ajoneuvot ja niiden osat, joita ei pidetä hyväksyttyinä Suomessa tulevat nyt ensimmäisenä mieleen
tallennettu

Ylle kirjoitettu pätee väistämättä ja poikkeuksetta, koska liikenneturvallisuus, ympäristönsuojelu ja lapset!!
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #17 : 12 Marraskuu 2010, 10:31:32 »

Joo se on jännä juttu, että miksi juuri liikennepolitiikassa on tehty niin monta asiaa niin huonosti. Onhan niitä muitakin asioita pielessä, mutta liikenteeseen liittyen niitä on jotenkin hämmentävän paljon.
tallennettu

shoveltimppa
Jr. Member
**
Viestejä: 44


« Vastaus #18 : 12 Marraskuu 2010, 20:20:57 »

No jos eräänkin lvm:n entisen yli-insinöörin (nykyisen liikenneneuvoksen) mielipide autojen rakenteluun liityen 10 vuotta sitten oli, että "Jos niitä autojanne haluatte rakennella, niin ajelkaa niillä sitten suljetuilla alueilla, eihän golffaritkaan puistoissa pelaa", niin ei tarvitse ihmetellä miksi asiat on pielessä. Tämän kommentin sai autotekniikan opiskelija, joka kysyi jotain muutoskatsastukseen liityen... Tiedä sitten miten paljon ko. henkilö on vaikuttanut liikennepolitiikkaan muuten kuin ajoneuvoja koskevien säännösten suhteen.
tallennettu
Kokkonen
Full Member
***
Viestejä: 69


« Vastaus #19 : 18 Marraskuu 2010, 15:42:37 »

Aiheeseen löyhästi liittyen:

Santtu on postannut uutisen STT:n sivuilta etanolin haitoista bioenergiana. Luin myös  Squidin linkittämän artikkelin.

Tutkimuksia julkaistaan maailmassa kaikennäköisiä . Jotkut ovat puolueettomia, siis minun näkökannastani,  oikeita tutkimuksia. Sitten on niitä jotka näyttävät puolueettomilta, mutta kaiken takana onkin jokin taho, yleensä tutkimuksen rahoittaja, jolle ei välttämättä olekkaan yhdentekevää, mitä tutkimus painottaa ja  tekee johtopäätöksekseen. Valitettavasti  taustavoimia ei suinkaan aina tuoda tutkimuksissa julki.

No, asian jotenkin tiedostaneena, koitin kaivella noidenkin uutisten kohteena olevia tutkimuksia.  Ja jos jotain on oppinut niin sen,  että harvoin,  jos koskaan  asia on niin miten se meediassa  esitetään.

Tässä asiassa kävi nyt kuitenkin niin, että kaivelu johti vain vankempaan uskoon, että noilla mainituilla tutkimuksilla on faktoja väitteilleen. Bioenergiaa on tuotu kovin yksipuolisesti meediassa ja politiikassa esille. Tämän taas ei pitäisi yllättää ketään.

Bioenergia  varmaankin näytti alkujaan hyvältä vaihtoehdolta
Lainaus
Before the agrofuel policies came the studies: Studies about the 'global biomass potential' [5]. Together with the myth of biomass being 'carbon neutral' (with all emissions from land-conversion, agro-chemical use, etc ignored), those studies convinced policy-makers that it was possible to replace a significant proportion of oil for transport with biofuels and they could do so in a climate-friendly way. True, the full picture is more complex and from the start, many policy makers were far more interested in 'energy security' than climate change. In the US in particular, military „security‟ interests and arguments also continue to play an important role in agrofuel developments [6]. Yet without the 'feasibility studies' and the belief in carbon neutrality, it is hard to see agrofuels having attracted anything like the near-universal support amongst Northern governments.

Mutta sen kokonaisvaikutuksia ei osattu ennustaa oikein. Sinisilmäisyyttä, naiviutta, oma edun tavoittelua, lobbausta. Ja niin homma on karannut käsistä.

Ketä kiinnostaa, niin tuossa olisi yksi artikkeli, joka on laadittu Toronton ilmastonmuutoskonferenssiin 2010   http://www.biofuelwatch.org.uk/docs/agrofuels_and_biochar_article.pdf  yo lainaus on myös siitä.
www.biofuelwatch.org.uk

Tiedä sitten viedäänkö Kokkosen akan poikaa tässäkin asiassa kun pässiä narusta.
Mut aina pitää epäillä.

Biopolttoaineet tulevat kaikesta kirjoittelusta ja konferensseista huolimatta. Energian hinnat on nousussa. Bioenergia seuraa nousua fossiilisten perässä. Mitä kalliimpaa, sen enemmän sitä pyritään tuottamaan.  Se että se ottaa leivän nälkäisen suusta ei paina mitään koska nälkäiseltä puuttuu leivän lisäksi raha. Ja se ratkaisee.
tallennettu
Lurjus79
Full Member
***
Viestejä: 87


« Vastaus #20 : 18 Marraskuu 2010, 15:52:49 »

allekirjoittanut kiittää ja kuittaa näin teen myös minä =)

^Jos pyrit eduskuntaan, äänestän varmasti Cool.
tallennettu
squid
Uutislähteet
*****
Viestejä: 55



WWW
« Vastaus #21 : 19 Marraskuu 2010, 12:27:08 »

Kiitos kommenteista ja erityisesti luottamuksesta.

Kansanedustajaehdokkuutta olen leikilläni pyöritellyt ennenkin, mutta varsinkin viime aikoina on todellakin tuntunut siltä, että mulle tärkeitä asioita lyödään täysin surutta. Mun koko elämä on oikeasti ollut enemmän tai vähemmän bensantuoksuinen, ja todellakin alkaa huolettaa rakkaan harrastuksen tulevaisuus. Turvallisuudella ja ympäristöystävällisyydellä voi näköjään perustella ihan minkä tahansa moottoreihin liittyvän haitanteon, otetaan nyt esimerkiksi Motopark, josta ei saisi lähimökille kuulua lehtien havinaa voimakkaampaa ääntä. Epäilenpä, ettei radalla taideta enää kummemmin ajaa, ja Pieksämäki varmasti kiittää, kun jos ei suurin, niin ainakin yksi suurimmista tulonlähteistä kuolee.

Kuitenkin ehdokkuudella on pari estettä. En ole koskaan ollut poliittisesti aktiivinen, ja en tiedä puolueiden suhtautumista pystymetsästä pomppaaviin ehdokkaisiin. Toisekseen rahaa vaalimainontaan ei ole käytettävissä lainkaan (kaikki liikenevä on aina tullut käytettyä harrastukseen), joten läpimeno ei taitaisi olla kovinkaan todennäköistä. Tarvittava äänimäärä on joka tapauksessa melkoinen.

Lähinnä tahtoisin saada aikaan keskustelua näistä asioista, jolloin ehkä joku, jolla jonkinlaista vaikutusvaltaa on, niistä kiinnostuisi.

Tässä tämänpäiväinen kirjoitelma, varmaankin tuttua asiaa, mutta uskomatonta, ettei tähänkään kukaan puutu. Jätin tarkoituksella vielä muualla EU:ssa hyväksyttyjen osien Suomi-kiellon hautumaan.
tallennettu

Ylle kirjoitettu pätee väistämättä ja poikkeuksetta, koska liikenneturvallisuus, ympäristönsuojelu ja lapset!!
Kokkonen
Full Member
***
Viestejä: 69


« Vastaus #22 : 24 Maaliskuu 2011, 10:18:02 »

Tämä ei nyt suoraan liity liikennepolitiikkaan, vaan suomalaisen virkamiehen yleiseen haluun pitää kansa kyykyssä. Se on totta liikenteeseen liittyvissä asoissa, mutta ei ainostaan niissä.

Kansa taas helposti kuvittelee tämän johtuvan Eu-säännöksistä, mutta näinhän ei välttämättä ole (kuten tuossa Squidin kirjoituksessakin käy esille)

Tämä on ravintoasoista koskeva juttu päivän YLEn uutista kopioituna:

Lainaus
Kun ulkoilumajalla ei saa paistaa munkkeja, eikä tuoretta kalaa saa nostaa merestä ravintolaan, osoittaa syyttävä sormi usein Euroopan unionin suuntaan. Sama on tilanne silloin kun kalakukkoon tarvittavia muikkuja ei saa perata kalliolla ja lapsen päiväkotiin saa viedä synttäriherkkuja vain kaupan pakkauksessa.

EU-määräyksethän ne varmaan on tässä takana?

- Tässä tapauksessa sillä väitteellä ei ole perää, sillä EU-lainsäädäntö lähtee hyvin pitkälti siitä, että kaikennäköisten ja -kokoisten toimijoiden pitää päästä helposti markkinoille. Jos pilkunviilausta esiintyy, niin sitä haluavat varmasti yksittäiset terveystarkastajat ja eläinlääkärit, sanoo eläinlääkintöylitarkastaja Sebastian Hielm Maa- ja Metsätalousministeriöstä.

Me rapautamme siis ruokakulttuuriamme ihan itse.

- Suomen kunnissa on tässä asiassa itsemääräämisoikeus. Jos jossain kunnassa päätetään että halutaan olla hyvinkin tiukkapipoisia esimerkiksi hygienialainsäädännön noudattamisessa, niin kyllä siihen hyvät mahdollisuudet on, Hielm näkee.


Koko juttu: http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/03/eu_ei_olekaan_syyllinen_pilkunviilaukseen_2458889.html
tallennettu
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto