oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
29 Maaliskuu 2024, 16:51:08 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Paluu moottoripyöräilyn juurille  (Luettu 14259 kertaa)
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« : 03 Heinäkuu 2011, 18:06:56 »

Kaksipyöräisten rakentelun rintamalla polkupyörät ovat ainoa sääntelystä suhteellisen vapaa jäljellä oleva alue. Ja kun kylähulluille antaa vapaat kädet niin syntyy kaikenlaista mielenkiintoista. Tällainen mielenkiintoinen hanke on Harri Honkasen perustama Harrison, joka valmistaa alunalkaenkin moottorivetoiseksi suunniteltuja, hyvin retrohenkisiä polkupyöriä Helsingissä.

Sähkövetoisia polkupyöriä on tullut markkinoille viime vuosina paljon mutta ne ovat kaikki näyttävät (rumilta) polkupyöriltä joiden tarakalle on lisätty akkupakki. Harrison on valinnut toisen tien ja panostanut tyyliin ja toimivuuteen nimenomaan sähköisen polkupyörän tarpeiden kannalta.

Toistaiseksi Harrisonin bongaaminen pyöräteiltä on harvinaista sillä tänä vuonna aloittanut yritys saa vielä ajokauden kuluessa valmiiksi kuusi pyörää. Harkitsen itse seitsemännen hankkimista hyvin vakavasti.

Pääsin koeajamaan kahta protyyppiä joiden sarjanumerot olivat 0000 sekä 0001. Ensimmäinen prototyyppi ei ehkä täytä tehojensa puolesta lain kirjainta, ainakaan aivan tarkkaan. Sensijaan toisessa on pykälien mukaan sorvatut tehot niin, että pyörätieltä tavattu rysä ei aiheuta ongelmia lompakkoon tai matkan jatkumisen suhteen. Ei sillä, että kukaan olisi koko maassa ikinä, koskaan tai milloinkaan kuullut tekniikkaratsiasta pyörätiellä...

Harrisonin runko on tukeva, rungon puolesta pyörässä voisi olla vaikka kW –luokan moottori. Tästä huolimatta pyörä on kevyt niin, että sitä voi helposti nostella esimerkiksi kynnysten yli. Lainmukainen 250 Wattia auttaa kiihdytyksessä ja teho riittää myös nopeuden ylläpitämiseen, jopa pienessä ylämäessä.

Akkupaketti on pyörän kallein yksittäinen osa ja se on uusinta LiFePO4 –tekniikkaa. Valittu akkupaketti mahdollistaa pitkän käyttöiän ja ajoajan. Akuissa ei myöskään ole lämpötilan tuomia tehoeroja tai muistiongelmia. Harri kertoi ajaneensa yhdellä latauksella noin 70km. Perussetti riittää siis hyvin myös kaupunkialueen työmatkailuun.

Sähkömoottori ei ole ajaessa täysin äänetön ja moottorin sirinään tottumiseen menee hetki. Polkupyörän jarrut riittävät mainiosti, ainakin näillä renkailla ja nopeuksilla. Myös ajoasento toimii hyvin, mikä ei ole yllättävää koska jokainen pyörä valmistetaan asiakkaan mittojen ja toiveiden mukaan.

Jokainen Harrison on siis uniikki yksittäiskappale. Samalla tavalla lähti moottoripyörien valmistus liikkeelle alan alkuvuosina. Lähtökohdista johtuen Harrisonin hinnoittelu perustuu asiakkaan haluamien komponenttien kustannuksiin. Halvimmillaan Harrisonin saa karvan alle kolmella tonnilla. Tehojen noustessa tarvitaan lisää akkuja sekä parempia jarru- ja vaihdekomponentteja. Pelkkä takanapa jarruineen ja vaihteistoineen saattaa kustantaa reilut puolitoista tuhatta joten yläpäässä ei liene mitään hintakattoa.








Tilauslistaa Harrisonilla on jo sen verran, että tälle vuodelle ei montaa lisäpyörää enään mahdu. Jos haluat Harrisonin omaan talliisi ensi kesäksi niin löydät lisätietoa osoitteesta http://harrison-bikes.com/
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
jty
Jr. Member
**
Viestejä: 29


« Vastaus #1 : 05 Heinäkuu 2011, 20:38:33 »

Olisiko tuoteidean tynkää tehdä joku tuollainen http://www.treehugger.com/files/2007/04/the_suitcase_bi.php
Olisipa hieno työkalu reppumatkailijalle, halpalentoyhtiöt, rinkka ja sähkömopo - varsinkin jos ois hiukan isompi kone ja kilvissä - maksimipaino 20 kg
tallennettu
Kuvaja
Full Member
***
Viestejä: 68


« Vastaus #2 : 05 Heinäkuu 2011, 21:19:46 »

Olisiko tuoteidean tynkää tehdä joku tuollainen http://www.treehugger.com/files/2007/04/the_suitcase_bi.php
Olisipa hieno työkalu reppumatkailijalle, halpalentoyhtiöt, rinkka ja sähkömopo - varsinkin jos ois hiukan isompi kone ja kilvissä - maksimipaino 20 kg

Jotain vastaavia sai Helsingin suunnalta muutama vuosi sitten ostaa. Ei tosin laillisesti kun eivät olleet hyväksyttyjä täällä liikenteeseen. Taisivat tosin olla polttomoottorilla ja kulkivat varsin lipakasti.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto