Moottorin ohjausjärjestelmistä ja anturoinnista lyhyesti

<< < (4/4)

motomatti:
Oman Multifuel-Californian väliaikainen systeemi toimii siten että ensin on ilmansuodatin jonka jälkeen moottorin huohotuskammio mistä öljyhöyry kulkee ilman kera ilmaläpältä jakokammioon ja sieltä varsinaisiin imukanaviin joissa suuttimet ovat.

Ilmamäärän mittaus tapahtuu jakokammiosta lämpöanturilla ja imukanavasta paineanturin signaaliletkulla. Yhtä hyvin, tai paremminkin, olisi ollut molempien sijoittaminen jakokammion kylkeen.

Tässä ratkaisussa merkittävin seikka on todella pitkä matka ja suuri tilavuus ilmaläpältä imuventtiilille. Vaikka "kaasun" sulkee äkisti niin moottori vielä hetken "syö" ilmaa kammiosta ennen kuin saavuttaa tyhjäkäyntikierrosluvun. Molemmilla sylintereillä on siis yksi yhteinen ilmaläppä.

Tämä oli jo alkujaankin väliaikainen ratkaisu ja siirtyy romukoppaan kun ahdinasennus etenee. Kuten tuolla toisessa jutussa olen selvittänyt. Toki komponentit kuten TPS ja "kaasuvivusto" seuraavat uuteenkin ratkaisuun.

mm

motomatti:
Vastoinkäyntiä ja niiden ratkaisusta.

Sytytysjärjestelmästä otettu ajoitussignaali ruiskutukselle oli lievästi ongelmallinen. Jos signaalin otti sytytyslaitteen kierroslukumittaritiedosta tapahtui seuraavaa: Kytkettäessä virrat päälle sai ruisku tiedon että kone käy maksimikierroksilla. Hetken kun vartosi niin signaalitietokin tasoittui. Kyse oli nykytapaan suoritettavasta mittarin testauksesta ennen ajoon lähtöä jolloin viisarin pitää käydä taulun ympäri. Kun tämä signaalipurske oli ohi niin ruisku luuli että kone käy eikä aloittanut käynnistysrikastusta. Lähti siis huonosti käyntiin.
Puolan maajohdosta napattu signaali taasen oli muuten hyvä mutta aika-ajoin siinäkin ilmeni virhettä kierroslukutiedon osalta ja silloin kiihdytysrikastus heräsi ja totesi signaalin perusteella että kaasu on käännetty tosi nopeasti auki ja ruuttasi ämpärillisen polttoainetta koneeseen jolloin tapahtui nykimistä ylirikkaan seoksen vuoksi.

Näiden virheiden eliminoimiseksi olen päättänyt asentaa digitaalisen hall-anturin kampiakselin päähän. Se käyttää samaa pyörijää kuin sytytysanturit mutta on kokonaan eri virtapiirissä.

Näin pitäisi tulla täysin häiriöistä puhdasta kierrosluku- ja asentotietoa ruiskulle.

mm

Santtu:
Lainaus käyttäjältä: motomatti - 17 Elokuu 2011, 19:05:28

Näin pitäisi tulla täysin häiriöistä puhdasta kierrosluku- ja asentotietoa ruiskulle.

Mullahan on ADHD:ssa juuri tällainen ratkaisu (tosin optohaarukalla eikä HAL:lla) mutta silti tulee tasakaasulla ajaessa silloin tällöin ikäviä nykäisyjä. Ei niin usein, että häiritsisi ajamista mutta sen verran, että insinööri haluaa kajota. Joko peli menee kierroksen ajaksi sikarikkaalle, unohtaa spruitata eli käy laihalla tai sitten sytkään on ilmestynyt vika. Pohdin asian tutkimista.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu