Moottorin ohjausjärjestelmistä ja anturoinnista lyhyesti

<< < (2/4) > >>

Karzza:
Daytona TwinTech gen3 300kPa.
Laajakaista-lambdat korjaavat AFR:n, vaikka alhainen MAP lukema leikkaa lineaarisesti alpha-n peruistuvaa suuttimen aukioloaikaa. Sytytys ei myöhästy halutusti ahtojen noustessa. Säätömahdollisuutta MAP V output vs. paine ei ole. Aattelin ensin kytkeä vastuksen MAP rinnalle, mutta korjauksen suuruuden muutos menisi vastuksella just väärin päin, 5v vs. V output jännite-eron muutoksen pienemmäksi paineen kasvaessa vuoksi.
Painetunnistuksen voisi ottaa kauempaa venasta, mutta mitä se aiheuttaa kadulla 95% vallitsevassa alipainetilanteessa?
Miten havaitset detonaation login AFR tot käyrästä?

motomatti:
Detonaation havaitseminen on ollut varsin helppoa koska korva sen kuulee kun pahemmaksi yltyy ja sitä ilmenee vain tietyissä kuormitustilanteissa ja silloin pyrkii menemään laihalle vaikka kartta olisikin sillä kohtaa tasainen. Eli kokemuspohjalta voi jo havaita tilanteen siitä että ei ole oikein muuta selitystä äkilliseen seoksen laihuuteen. Jo ennen kuin nakutus kuuluu.
Asiaa olen korjannut 3D-sytytyskarttaa muokkaamalla kyseisissä kohdissa sekä hankalammissa kohdissa rikastamalla.

En ole käyttänyt lambda-korjausta enkä loggeria, vielä. Haluan saada ko moottorin toiminnasta mahdollisimman paljon dataa omaan päähän.

Kokeilin myös tuota Alpha-N-logaritmia mutta palasin takaisin Speed/Density-kaavaan.
Tietääkseni Alpha-N hyödyntää TPS:n ja moottorin kierroslukua kun taas S/D TPS:sää ja MAPpia. Pystytkö vaihtamaan logaritmia?

Oma havaintoni painesignaalin otosta imukanavassa on ollut ongelmallinen nopean vaihtelunsa vuoksi jolloin laskentateho tai anturin oma vaimennus, oletus, en tiedä kumpi, vaikutti lukematarkkuuteen. Ei liene kallis kokeilu siirtää näytteenottopaikkaa kauemmas sylinterin sykkeestä.

Aloittelin näitä digiruiskusäätöhommia n. 10 v sitten ohjelmoimalla pienvalmistaja Laiho-engineeringin yksinkertaistettua ruiskua jota voisi verrata tämän päivän PC kolmoseen. Käyttökohde on edelleenkin toiminnassa jossa perusruiskutusta toimittaa alkuperäinen ruisku ja Laiho hoitaa lisäruuttauksen eri suuttimien kautta ahtopaineen muutoksen osalta.
 
En tunne ohjausjärjestelmääsi. Itse räpellän nykyisin omavalmiste MegaSquirtin ja kaupallisen Ignitechin kanssa. Nyt alan olla jopa tyytyväinen tuloksiin. Käytän RE85-moottoripolttoainetta.

mm

Karzza:
VRFI 300kPa firmwaren mainostetaan olevinaan "speed density", mutta oikeasti se on suihkutuksen osalta VE (alpha-n) x P/300kPa. Ei pysty muokkaamaan muuta kuin VE:n 3d:tä. Sytky on S/D.
Ohjelmoijan periaatteellinen virhe on ollut tehdä ruisktusajan kaavan MAP kerroin 0:sta lähteväksi lineaariseksi. Kaavan MAP kertoimen pitäisi olla esim. (30kPa+P) / 300kPa. Hifistelyä ja kokonaan eri juttu kuin MAP:n dynaaminen virhe, jonka kourissa nyt riudun.

Vaihtaisin itekkii mielelläni E85:een, mutta ei löydy sopivia suuttimia. (Pico style, short, high resistance) Mylly pyörii  yli 9000 rpm, jolloin ruiskutukseen jää aikaa työtahtien väli maks. 13ms. On vaan yks suutin per pytty ja suuttimen pitäisi kyetä maks 5 bar n. 1400cc/min.

motomatti:
Suutinten suurentaminen heikentää alakierrosten toimintaa...
Mieti saatko johonkin asennettua toiset suuttimet. Onko ruutassasi useampia suutinlähtöjä. Toinen tapa on kytkeä suuttimet sarjaan toimimaan yhtä aikaa samalla komennolla. Tai laittaa rele väliin hoitamaan signaalin eteenpäin meno ohjaamalla relettä ja se käyttää suutinta. Näin pärjää pienemmilläkin suuttimilla.

Tässä nykyisessä proggiksessa on vain 192cc/min suuttimet mutta ne ruiskuttavat useita kertoja, tai vähintään kaksi kertaa, yhtä työtahtia kohden n. 5 sentin päässä imuventtiilistä.

Laitanpa liitteeksi jonkin viimeaikaisista asetustauluista.

mm

Santtu:
Lainaus käyttäjältä: Karzza - 19 Heinäkuu 2011, 19:32:04

Laitoin kanssa 0.7mm kuristimen MAP-linjaan

Mulla lopulta ratkaisi MAP-ongelmat sekä kuristin että linjassa oleva pieni paisuntasäiliö (ennen kuristinta). Ongelmina ei tosin ollut lineaarinen skaalaus vaan datan kaikkinen sekoilu ja heilahtelu.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu