Äänenmittausta Liikenteessä (Tuusulan Motarilla 26.8.2011)

(1/15) > >>

TiMu:
Ajoin sitten tänään Tuusulan motarilla Poliisin ja Trafin äänenmittaus ratsiaan

Eivät sakottaneet kertoivat että ensikesänä rupee tuleen sakkoja

Meikäläisen H-D FXR -90  kuulemma tuotti 118 db:tä (sallitu heidän mielestään oli jotain 106 db) olin vähän skeptinen kun
pyörästä ei löydy kierroslukumittaria ja kierrosluvusta oli vain jotain arviota, sanoivat samalla että saavat kuulemma kierroslukumittauslaitteen.
Mikäköhän tossa pitäs olla oikea kierrosluku millä mitataan !

Trafin kaveri vähän katseli putke ja totesi ettei noinvanhassa tartte olla E hyväksytty putki  

Totesivat että kannattaa kaivella ne alkuperäset putket  jostain tai tulee ongelmia ens. kesänä !

squid:
Tästä oli just asiaa, vanhempi aihe oli nostettu ylös, kun oli epäselvyyttä juurikin kierrosluvusta.

Lainaus

2. Muut kuin EY-tyyppihyväksytyt moottoripyörät

A. Kaksi mittaustapaa

Ensisijainen mittaustapa on ns. staattinen mittaus, joka voidaan suorittaa kaikilla katsastuskonttoreilla. Mittauksen aikana moottorin kierrosluvun on vastattava 1/2 maksimitehon kierrosluvusta, minkä jälkeen kaasu käännetään nopeasti täysin kiinni. Desibelimittari sijoitetaan 0,5 metrin päähän pakoputkesta 45 asteen kulmaan. Jos staattisen testin raja-arvo ei ylity, moottoripyörä hyväksytään muutoskatsastuksessa.

Jos staattisen mittauksen raja-arvo ylittyy, peli ei välttämättä ole vielä menetetty, vaan siirrytään toissijaiseen mittaustapaan, ohiajomittaukseen. Siinä ajetaan rauhallisesti viivalle, jonka kohdalla kaasu avataan kokonaan ja kiihdytetään 20 metrin matka, jonka jälkeen kaasu suljetaan täysin. Mittaus tapahtuu 7,5 metrin etäisyydeltä sivusuunnasta ja molemmilta puolilta. Jos ohiajotestin raja-arvo ei ylity, katsastus hyväksytään huolimatta siitä, että kohdassa 1. mainitun staattisen testin raja-arvo ylittyisikin. Tällöin suoritetaan uusi staattinen testi, jonka tulos kirjoitetaan rekisteriotteelle ja se toimii valvonta-arvona tien päällä. Jos ohiajotesti menee läpi, staattisen testin tulos saa olla mitä vain.

Ohiajotestin saa uuden lain mukaan suorittaa myös katsastuskonttorilla, mutta kaikilla konttoreilla ei ole tarkoitukseen soveltuvaa mittausaluetta. Lisäksi sen voi tehdä hyväksytty asiantuntija, MMAF tulee hakemaan valtuuksia tehdä myös melumittauksia.

B. Raja-arvot

Staattinen testi

Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 106 dB(A)

1.1.1992 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 103 dB(A)

Ohiajotesti

Uuden lain mukaan raja-arvo ohiajotestille on pyörän käyttöönottoajankohtana sovellettu ohiajotestin raja-arvo + 5 dB(A):

Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 500 cc) 91 dB(A)

1.1.1992 - 30.9.1995 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 87 dB(A)

1.10.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 85 dB(A)

http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1185.0

Mittauskierrokset ovat puolet maksimitehon kierrosluvusta. Jos maksimitehon kierrosluku ei ole tiedossa, oletetaan maksimitehon olevan 90% max käyntinopeudesta, josta siis puolet on mittauskierrokset. Ja todellinen kierroslukuhan on tiedettävä, pienikin heitto saattaa tehdä tosi ison eron melutasossa.

Kilpiä oli tuolla kuulemma ruuvailtu pois. Melumittaukseen tien päällä liittyy kaikennäköistä muuttujaa, mm. taustamelun suhteen, joten asia on varmasti tutkimisen arvoinen. En ainakaan itse ihan purematta tien päällä tehdyssä melumittauksessa annettua sanktiota nielisi.

TiMu:
No noilla ei ollut laittetita todentaa kierrosnopeutta ;-)

Mielenkiintoista on myös tuo puolet suurimman tehon pyörintänopeudesta .... mitäköhän sekin on ?

Lainaus

14 §
Käytönaikaisen melun mittaus

1. Ajoneuvon käytönaikainen äänitaso on mitattava ajoneuvon ollessa paikallaan ja moottorin käydessä nopeudella, joka vastaa puolta moottorin suurimman tehon pyörintänopeudesta. Kun tasainen pyörintänopeus on saavutettu, kaasu päästetään mahdollisimman nopeasti nolla-asentoon. Testitulos on testisarjan korkein lähimpään kokonaislukuun pyöristettynä ilmoitettava LAF-tulos, eli enimmäistaso määritettynä taajuuspainostusta A ja aikapainotusta F (Fast) käyttäen, koko mittausjaksolta alkaen tasaisista kierroksista ja päättyen heti kun moottori saavuttaa tyhjäkäynnin pyörintänopeuden. Huomioon otetaan vain kolmessa peräkkäisessä mittauksessa saadut mittaustulokset, joiden väliset erot eivät ole yli 2 dB(A).

2. Mittalaitteena käytetään äänenpainetason mittaria, joka täyttää vähintään standardin ISO/IEC 61672 tarkkuustason 2 tai vastaavat vaatimukset. Mittarin tulee olla kalibroitu valmistajan ohjeiden mukaan. Mittarin tuloksen pysyvyys tulee testata ennen testisarjaa ja sen jälkeen. Mittauslaitteen virhemarginaali vähennetään mittaustuloksesta ennen pyöristystä.

3. Mittalaite asetetaan vaakasuunnassa 0,5 m etäisyydelle poistoaukosta 45 asteen kulmaan pakoputken poistoaukon suuntaan nähden sekä pystysuunnassa pakoputken ulostulon tai vähintään 0,2 m korkeudelle testiradan suuntaisesti. Jos pakoputkessa on useampia ulostuloja, mittalaite asetetaan niistä korkeimmalla sijaitsevan korkeudelle. Jos ulostulot sijaitsevat eri puolilla ajoneuvoa tai yli 0,3 m päässä toisistaan, melutaso mitataan eri ulostuloille erikseen ja testituloksena käytetään korkeinta arvoa.

4. Melutaso mitataan asfaltti- tai betonialustalla taikka muulla vastaavalla alustalla, joka ei aiheuta merkittäviä akustisia häiriöitä. Mittauspaikalla 3 m etäisyydellä ajoneuvosta ei saa olla muita akustisia esteitä kuin enintään kaksi mittauksen suorittajaa. Mittauspaikan taustaäänitason on oltava vähintään 10 dB(A) pienempi kuin mitattavan ajoneuvon äänitaso.

5. Jos ajoneuvossa ei ole kierroslukumittaria, oikea pyörintänopeus tulee määrittää erillisellä laitteella.

Kuvaja:
En tiedä kuinka uusista löytyy ja löytyykö kaikista, mutta mun -97 hondasta löytyy tieto tyyppikilvestä. Muuten taitaa mennä netin selailuksi äänen mittaus...
Itselläni tapahtui tien päällä viime kesänä äänen mittaus ( muun ohella) toisen pyörän kans seuravalla tavalla. Mopo-poliisi totesi, että " tässä taitaa olla ihan suorat putket...".Vastasin " jos vähän kyykistyt niin näet, että siellä on huilut sisällä". M-p "jaa, niin, eihän tässä pahat äänet ollutkaan...".

Santtu:
Tää on mun mielestä odotettavissa oleva asia. 2010 alusta saatiin voimaan pykälät jotka mahdollistavat käytön aikaisen melunmittauksen. Nyt 2011 kesällä asiasta herätellään harrastajia, kirjoitellaan huomautuksia jne.

Ensi kesänä alkanee sitten oikeat metelitalkoot, silloin nähdään jo sakkoja ja muutoskatsastukseen määräyksiä laajemmin.

Siirsin asian uutisiin niin tulee lisää näkyvyttä.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu