Viranomaiset ja harrastajat kohtasivat Motoparlamentissa

(1/1)

MMAF Puheenjohtaja:
SMOTO järjesti kesäkuussa Motoparlamentti-tapahtuman moottoripyöräilyyn ratkaisevasti vaikuttaville viranomaisille ja päättäjille. Tilaisuuteen osallistui edustus tullista, ajoneuvohallintokeskuksesta, liikenneministeriöstä sekä kansanedustajien MP Arkadiasta.

Motoparlamentti kokoontui heti juhannuksen jälkeen Alastaron moottoriradalla. Toista kertaa järjestetty tilaisuus on hyvä keino lisätä yhteistyötä ja jakaa tietoa viranomaisten ja harrastajien kesken. Motoparlamentti organisoitiin ja kustannettiin yhteistyössä Modified Motorcycle Association of Finlandin (MMAF) ja Harley-Davidson Club of Finlandin (H-DCF) kanssa.

Tilaisuuden ohjelmassa oli käytännön ajoharjoituksia, mm. jarrutusten, väistön ja vastaohjauksen harjoittelua sekä kaarreajolinjojen hiomista. Ajoharjoitusten ohessa tutustuttiin rakenteellisten muutosten vaikutuksiin moottoripyörän ajettavuuteen sekä tehtiin käytännön mittauksia ja testejä jarrutuksissa.

Myös MMAF:n omavalmistepilotti ”Silver Bullet” oli paikalla koeajettavana.  Omavalmistepilotin tavoitteena on lainsäädäntötyön tukena osoittaa käytännön esimerkein moottoripyörän ohjausgeometrian ja ajodynamiikan toimivuutta. Koeajomahdollisuus Silver Bulletilla kiinnosti paljon osallistujia.

Myös hidastuvuustestit ja –mittaukset eri nopeuksista tehtiin Silver Bulletilla. MMAF:n Mikko Leivo ja Teemu Lindfors esittelivät mittalaitteistoksi valittua kiihtyvyysanturia sekä muuta taustalla käytettävää teknologiaa. Jarrutestien kuskina toimi Jarmo Jokilampi. Ensin mitattiin hidastuvuus 60 kmh nopeudesta pelkällä takajarrulla ja sitten samasta nopeudesta pelkällä etujarrulla. Tässä tuli osallistujille ensimmäinen ahaa-elämys; painonjakauman takia jarruteho jakautuukin niin, että takajarrulla saadaan suurempi hidastuvuus kuin etujarrulla. Tämän jälkeen ajettiin jarrutesti molemmilla jarruilla ja 100 kmh alkunopeudella. Tässä tuli osallistujille se toinen käytännön opiminen: Pitkäkeulainen chopperi pysähtyy todella tehokkaasti!

Ajoharjoitusten ja testien ohessa aikaa oli varattu myös vapaamuotoiselle keskustelulle ja mielipiteenvaihdolle. MMAF haluaakin osaltaan kiittää järjestäviä tahoja ja osallistujia onnistuneesta tilaisuudesta. Tätä perinnettä kannattaa jatkaa.

MMAF Puheenjohtaja:
  Silver Bullet tarvitsi 100kmh nopeudesta vain noin viisi metriä pidemmän jarrutusmatkan kuin Yamaha R6 (jossa sentään on yhdet parhaimmista saatavilla olevista sarjavalmisteisista jarruista). Kumpikin pyörä pysähtyi reilusti alle 40 metrin. Tästä jarrutuksesta on myös video, linkki alla.

Katse horisonttiin ja seitsemän kosketuspistettä kiinni. Tullin Esa Linqvist saa jarrupalautetta SMOTO:n JP Stenroosilta.

Jarruvideo:

Kuvat ja videot: http://s160.photobucket.com/albums/t179/SanttuAhonen/Motoparlamentti07/

Navigaatio

[0] Viestien etusivu