oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
28 Maaliskuu 2024, 18:46:27 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: EU muuttopyörä konemuutoksin  (Luettu 18321 kertaa)
Damilainen
Newbie
*
Viestejä: 5


« : 07 Heinäkuu 2012, 10:21:07 »

Mulla on EU-hyväksytty 2009 HD Softail Rocker C Hollannissa, jossa asun vakituisesti. Mahdollisesti jonain vuotena muutan Suomeen, ja yritän selvittää että onko siihen järkevää tehdä mitään tehoa lisääviä muutoksia ennen muuttoa.

Hollannissa ei ole muutoskatsastarvetta ollenkaan, eli jos tuon pyörän jossa on isompi kone kuin rekisteriotteessa tai on remmiahdin kyljessä, se todnäk herättää jossakin vaiheessa kysymyksiä. Ymmärtääkseni näissä tapauksissa pyörä tulee katsastuttaa Suomessa, ja samalla määritellään muutosprosentit?

Mopossa on tällä hetkellä vain V&H Big Radius 2-into-1 putket, muut ovat pieniä kosmeettisia muutoksia. Harkitsen seuraavia muutoksia:

  • Procharger remmiahdin. Sen saisi irti tullia varten ja asennettua takaisin sen jälkeen, mutta moinen säätäminen maksaa todnäk helvetisti.
  • Poraaminen 103-tai 107-uumaiseksi (nyt 96"). Tietenkin peruuttamaton, mutta huomaako tullissa moista muutosta lainkaan?
  • Isompi HD tai S&S moottori. Luulisi tulevan kysymistä jos on eri tuumakoko kuin rekisteriotteessa.
  • Apinakiikut

Moottorimuutokset tietenkin ovat joko/tai muutoksia; tuskin tulee remmiahdettua 120" petoa rakennettua Näyttää kieltä

Eli, tarviiko muuttopyörä katsastuttaa Suomessa oletusarvona, vai katsooko ne tullissa pärstäker... eikun siis pyörän koneen perään ja lähettää jos se näyttää epäilyttävältä?
tallennettu
Turoq
Full Member
***
Viestejä: 77


« Vastaus #1 : 08 Heinäkuu 2012, 05:44:03 »

Ei kannata lähteä muuttamaan, koska maahantuonnin yhteydessä rekisteröintikatsastuksessa tulee esittää että pyörä täyttää kaikki käyttöönottoajan vaatimukset.

Muutettuna se ei täytä, eli iso nippu todistuksia pitäisi saada ja se on melkein mahdoton homma.

Muuttopyörä pitää rekisteröintikatsastaa samalla tavalla kuin yksittäin tuodutkin, mutta vaatimukset ovat hieman kevyemmät. Ei kuitenkaan niin kevyet, että moottoriin voisi tehdä vapaita muutoksia, vaan kaikista pitäisi olla todistus vaatimusten täyttymisestä.
tallennettu
Damilainen
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #2 : 09 Heinäkuu 2012, 00:17:00 »

No on se kele. Koskeeko tuo myös noita mun putkia, eli pitääkö jostain ettiä Rockeriin alkuperäiset putket (ne meni diilerin konkurssipesässä, pitkä juttu)? On sen verran harvinainen pyörä et voi putket olla hakusassa Surullinen Entä apinakiikut, ei kai nekin jää Suomen saivartelupykäliin kiinni?

Eli käytännössä toi tarkoittaa että ainoo vaihtoehto on tuo remmiahdin, sen kun saa irti. Todnäk maksaa perkeleesti irtiottaminen ja takasin laittaminen, mutta sepä oli tiedossa tähän harrastukseen ryhtyessä...
« Viimeksi muokattu: 09 Heinäkuu 2012, 00:19:38 kirjoittanut Damilainen » tallennettu
Turoq
Full Member
***
Viestejä: 77


« Vastaus #3 : 10 Heinäkuu 2012, 05:38:43 »

Sen verran tarkennusta vielä, että jos moottoria apulaitteineen ei ole muutettu, siitä ei aina tarvi esittää mitään dokumenttejä, jos se on hyväksytty lähtömaassa ilman poikkeuksia. esim epa/fmvss-tarra voi riittää. ja koskee tietysti muuttotavaraa.

Myös europpalainen tyyppihyväksyntä häviää, jos ajoneuvoa muutetaan sellaiselta kokonaisuudelta, jolta vaaditaan hyväksyntää.

Putkissa rasittaa tietysti hyväksyntä, eli pitäsi olla kyseiseen pyörään hyväksytyt "putket" ja siitä doku.
tallennettu
Damilainen
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #4 : 10 Heinäkuu 2012, 10:01:46 »

Hollannissa ei ole mitään muutostarkastuksia, tuskin sieltä semmoista saa vaikka pyytää. Eli mitään paperia sieltä ei saa mikä todistaisi pyörän olevan laillinen.

Eli pitää löytää alkuperäiset putket jostain (=melkein mahdotonta), ja ainoa viritysvaihtoehto on remmiahdin kun sen saa irti.

On se hyvä aina sillointällöin saada muistutus siitä minkä vuoksi lähdin Suomesta alunperin, se aina vähentää paluukaipuuta...

Kiitos avusta - frustraatio on kohdistettu Suomen säännöksiin, ei sinuun!
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #5 : 10 Heinäkuu 2012, 13:33:57 »

On se hyvä aina sillointällöin saada muistutus siitä minkä vuoksi lähdin Suomesta alunperin, se aina vähentää paluukaipuuta...

Kokemuksesta sanoisin, että Suomeen muuttamisen vitutuksen puoliintumisaika on vuosi. Eka vuosi vituttaa joka päivä, toka vuosi joka toinen päivä, kolmantena vuonna noin kerran viikossa jne...
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Damilainen
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #6 : 10 Heinäkuu 2012, 20:22:32 »

Kokemuksesta sanoisin, että Suomeen muuttamisen vitutuksen puoliintumisaika on vuosi. Eka vuosi vituttaa joka päivä, toka vuosi joka toinen päivä, kolmantena vuonna noin kerran viikossa jne...

No vähemmänhän se sitten vituttaa kuin Hollannissa asuminen. Ne vasta vittumaista porukkaa on...

Tosin on aika rentoa tuo pyörien kanssa pelehtiminen, kuten kommenteistani varmaan käy ilmi.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #7 : 16 Heinäkuu 2012, 12:43:50 »

EU-tasolla tuon ikäiseen pyörään saa käyttää moottorin virittämiseen ainoastaan siihen tyyppihyväksyttyjä osia, mukaanlukien pakoputkisto. Eli noin uutta vehjettä et saa pykälien mukaan rekisteröityä tänne koska se ei lähtömaassaankaan ole voinut olla laillinen. Jos olisit tuomassa sitä EU-alueen ulkopuolelta niin homma olis helpompi, muuttopyörä kun täyttää vaatimukset jos se on ollut laillinen lähtömaan vaatimusten mukaan.

Ulkonäköön vaikuttavat asiat kuten ohjaustanko on sitten vapaata riistaa, lähinnä ainoastaan moottoriin liittyvät asiat on tiukasti säädeltyjä. Eikä Rocker nyt mikään harvinainen pyörä ole, eiköhän sen vakioputkia löydy käytettynä kun vähän tonkii - kaikki on kuitenkin vaihtaneet aftermarketrännit tilalle.
tallennettu
Damilainen
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #8 : 20 Heinäkuu 2012, 12:45:20 »

EU-tasolla tuon ikäiseen pyörään saa käyttää moottorin virittämiseen ainoastaan siihen tyyppihyväksyttyjä osia

Jaa, onkos kaiken maailman Screamin Eaglet härpäkkeet tyyppihyväksyttyjä, ja miten sen selvitän?

Näyttää siltä että remmiahdinta ainakaan ei pyörään saa enää laillisesti laittaa laisinkaan.

Lainaus
Eikä Rocker nyt mikään harvinainen pyörä ole, eiköhän sen vakioputkia löydy käytettynä kun vähän tonkii - kaikki on kuitenkin vaihtaneet aftermarketrännit tilalle.

Toivottavasti löytyy, täytyy alkaa seuraamaan eBaytä.
« Viimeksi muokattu: 20 Heinäkuu 2012, 13:26:15 kirjoittanut Damilainen » tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #9 : 23 Heinäkuu 2012, 12:44:03 »

Yhdessäkään Screaming Eaglen tuotteessa ei ole minkään valtakunnan e-hyväksyntää, sen takiahan niiden myyntiä on vähän ajettu alas Euroopassa.

Jos tuote on tyyppihyväksytty, on itse osassa e-meistos ja tuotteen mukana tulee paksu nippu paperia hyväksynnistä. Sikäli selvitystyötä ei tarvita. Jos näitä ei ole, ei ole myöskään hyväksyntää.

tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto