oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
20 Huhtikuu 2024, 06:18:01 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Haluatko sinä, kerhosi tai yrityksesi tukea MMAF:n toimintaa? Liity MMAF:n kannatusjäseneksi
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Tutkimus: Mp:n määräaikaiskatsastamisen hyödyt ja kustannukset Suomessa  (Luettu 25116 kertaa)
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« : 09 Lokakuu 2012, 10:55:21 »

Liikenne- ja viestintäministeriö esitti Euroopan unionin liikennekelpoisuuspaketin COM (2012) 381 final (13.7.2012) etenemisen ensimmäisessä seurantapalaverissa 27.9.2012 pyynnön, että sidosryhmät tarjoaisivat tietoa, jota voidaan käyttää Suomen kannan määrittelyssä ja direktiiviehdotuksen käsittelyssä Euroopan yhteisön ministerineuvoston kokouksissa. Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta totesi Suomen Motoristit ry:n (SMOTO) edustajalle samoin samana päivänä pidetyssä asiantuntijalausuntojen kuulemistilaisuudessa.

SMOTO on jo vuosia esittänyt perustelujen kera selkeät argumentit moottoripyörien määräaikaiskatsastamisen vähäisistä hyödyistä varsinkin suhteessa katsastamisesta seuraaviin kustannuksiin. Argumentit on hyväksytty ja otettu huomioon useilla tahoilla, muun muassa eduskunnassa. Esimerkiksi Suomen katsastustoimiala taas esittää, että moottoripyörien määräaikaiskatsastamisen hyödyt olisivat merkittävät. SMOTO puolestaan esittää, että katsastaminen on kustannustehokasta kun se kohdistetaan moottoripyörien muutoksiin jo voimassaolevalla muutoskatsastusmenettelyllä ja sen kehittämisellä. Sitä voidaan tarvittaessa täydentää poliisin tienvarsivalvonnalla.

SMOTO:n asiantuntijat OTK Teemu S. Lindfors ja KTM Juha Tervonen kirjoittivat tämän muistion moottoripyörien määräaikaiskatsastamisen hyötyjen ja kustannusten läpinäkyvän esille tuomisen vuoksi. Muistio perustuu tilasto- ja tutkimustietoihin sekä niistä tehtäviin päätelmiin.

YHTEENVETO JA JOHTOPÄÄTÖKSET

Moottoripyörien määräaikaiskatsastamisen vaikuttavuuden arviointi edellyttää katsastamisen liikenneturvallisuus- ja ympäristövaikutusten tarkastelua huomattavasti perinpohjaisemmin kuin komission vaikutusarvioselvityksessä on tehty tai asiaa on suomalaisessa keskustelussa käsitelty. Katsastamisen hyötypotentiaalia on mahdollista arvioida perehtymällä yksityiskohtaisemmin onnettomuustutkimuksissa havaittujen teknisten riskitekijöiden luokitteluun ja merkitykseen suhteessa onnettomuuksien aiheutumiseen sekä perehtymällä moottoripyörien pakokaasupäästöjen merkittävyyteen ja kontrolloitavuuteen osana liikenteen kokonaispäästöjä.

Tätä muistiota laadittaessa havaittiin, että yleisessä keskustelussa esitetyt moottoripyörien onnettomuustutkinnassa havaittuja teknisiä vikoja koskevat riskiluvut kuvaavat riskitekijöiden lukumäärää suhteessa onnettomuustutkimuksissa tarkasteltujen onnettomuustapausten kokonaismäärään. Ne eivät kuvaa havaittujen riskitekijöiden syy-yhteyttä onnettomuuksien aiheutumiseen, eivätkä siten tarjoa oikeaa pohjaa katsastamisen hyötypotentiaalin arvioimiselle. Käytettävissä olleen suomalaisen ja kansainvälisen aineiston perusteella teknisten vikojen syy-yhteyttä onnettomuuksiin kuvaavaksi riskiluvuksi voitiin määritellä 0,7–1,5 pro-senttia. Se on selvästi pienempi luku kuin mitä komission esityksissä sekä suomalaisessa keskustelussa esitetyt luvut ovat (3–8 prosenttia).

Päästökustannusten pienentämisen tulisi painottua ennen kaikkea pienhiukkasten vähentämiseen. Sen mahdollisuudet riippuvat päästöjä vähentävän tekniikan yleistymisestä moottoripyörissä. Muutoin katsastamisella ei ole paljoakaan tehtävissä. Katsastamisen tehokkuudesta päästöjen hillitsemiseksi voitiin tässä muistiossa tehdä vain ylimalkainen arvio.

Moottoripyörien katsastamisen hyötypotentiaalin arvioitiin olevan liikenneturvallisuuden osalta noin 0,7–1,4 miljoonaa euroa vuodessa (ilman mopedeja) ja ympäristövaikutusten osalta noin 0,14 miljoonaa euroa vuodessa (ml. moottoripyörät ja mopedit). Kokonaishyödyt olisivat siten 0,84–1,54 miljoonaa euroa vuodessa. Mikäli mopedionnettomuuksien henkilövahinkoja voitaisiin vähentää samassa suhteessa kuin moottoripyöräonnettomuuksia, olisivat hyödyt jonkin verran korkeammat. Tämä huomioon ottaen, hyötypotentiaalin taloudellinen suuruusluokka voidaan arvioida enintään 1–2 miljoonaksi euroksi vuodessa.

Katsastusmaksujen kustannusrasitteeksi arvioitiin 15,5–30,9 miljoonaa euroa vuodessa. Lisäksi kustannuksia aiheutuisi katsastuskäynnistä (ajokustannukset ja aika) vähintään 4,3 miljoonaa euroa vuodessa.

Esitetyn nojalla on ilmeistä, että moottoripyörien ja mopedien määräaikaiskatsastamisen hyöty-kustannussuhde olisi Suomen olosuhteissa erittäin heikko. Hyötypotentiaalin vertaaminen pelkästään katsastusmaksujen kustannusrasitteeseen tuottaa h/k-suhteeksi 0,06. Muiden kustannusten huomioon ottaminen heikentää tunnuslukua edelleen.

Hyötyjen ja kustannusten kriittistä kannattavuusrajaa (h/k-suhde 1) ei voida Suomen oloissa saavuttaa vaikka moottoripyörien ja mopedien määräaikaiskatsastuksilla kyettäisiin eliminoimaan kaikki teknisiin riskeihin liittyvät onnettomuuskustannukset ja sen lisäksi leikattaisiin merkittävä osa päästöistä ja melusta.

Moottoripyörien määräaikaiskatsastaminen ei näin ollen ole kustannustehokas keino parantaa moottoripyöräilyn ja mopedien liikenneturvallisuutta tai vähentää niiden ympäristökuormitusta. Huomio täytyy kiinnittää muihin toimenpiteisiin.

Koko juttu: http://www.smoto.fi/images/stories/Ajankohtaista/katsastus/SMOTO%20MP%20maaraaikaiskatsastamisen%20hyodyt%20ja%20kustannukset%20Suomessa.pdf
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Kuvaja
Full Member
***
Viestejä: 68


« Vastaus #1 : 09 Lokakuu 2012, 11:19:28 »

Tämänkin selvityksen perusteella syyt katsastukseen on muualla kuin turvallisuudessa. Kyllä saa sokea olla (tai vihreän voiteluaineen sokeuttama), jos muuta mieltä on. Vihainen
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #2 : 09 Lokakuu 2012, 12:10:20 »

Tämänkin selvityksen perusteella syyt katsastukseen on muualla kuin turvallisuudessa. Kyllä saa sokea olla (tai vihreän voiteluaineen sokeuttama), jos muuta mieltä on. Vihainen

Ei kukaan asiasta päättävä ole oikeasti sokea. Kuten arvelit, tässä on kyse jostain muusta.

Nuo löydökset muuten puhaltavat lisäpuhtia erääseen toiseen kysymyksenasetteluun, joka mielessäni on pyörinyt pitkään. Nimittäin siihen, että ollaanko teknisten vaatimusten määrän ja laadun kanssa menty kuinka paljon ns. överiksi.

Jos lukee vaikkapa tuota DEKRA:n mainostutkimusta, jota komissiokin primäärilähteenään käyttää, havaitsee pian, että teknisiä puutteita on öpaut joka toisessa ajoneuvossa, joka tienvarsisyyniin pysäytetään. Siitä huolimatta teknisten vikojen merkitys onnettomuuksien pääasiallisina syinä tai edes taustasyinä on todellisuudessa häviävän pieni. Ainakin minulle herää kysymys: miksi säätää hirveä määrä kamalan monimutkaisia vaatimuksia, kun vaadituilla asioilla ei tutkimustiedon valossa ole paljoakaan tekemistä onnettomuuksien ehkäisemisessä?

Samankaltaista settiä on nähtävillä myös uudessa tyyppihyväksyntäasetuksessa, joka meidän riemuksemme lähiaikoina napsahtaa. Paitsi että siinä kasvatetaan jo entisestään hurjaa vaatimusten määrää, siinä säädetään myös vaatimustenmukaisuuden valvonnasta. Siihen puolestaan liittyy uudistus, joka koskee jäsenvaltioiden oikeutta kieltää tuotteiden markkinoille pääsy. Aikaisemmin tämä edellytti, että jäsenvaltio osoittaa tuotteen vaaralliseksi. Tätä todistustaakkaa ymmärtääkseni muutettiin siten, että enää ei tarvitse osoittaa, että tuote on vaarallinen - riittää kun osoittaa, että se on vaatimusten vastainen.

Toisin sanoen yhtäläisyysmerkki vaatimustenmukaisuuden ja vaarallisuuden väliltä on poistettu. Samalla kuitenkin tullaan poistaneeksi koko vaatimusten oikeutus. Lienenkö ainoa, jonka mielestä tämä osoittaa säädösten laatijoiden vieraantuneen jo aika kauas todellisuudesta?
tallennettu

Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #3 : 09 Lokakuu 2012, 18:08:15 »

Feman saitilta löytyvä Ranskan tuore kannanotto on makeaa luettevaa. Pierre on tutkinut MAIDSia ja löytänyt tiensä olennaisen ytimeen. Komissio ja DEKRA saavat ansionsa mukaista löylytystä.

www.fema-online.eu

French Senate shoots down EU mandatory inspections

tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #4 : 09 Lokakuu 2012, 18:59:42 »

Feman saitilta löytyvä Ranskan tuore kannanotto on makeaa luettevaa. Pierre on tutkinut MAIDSia ja löytänyt tiensä olennaisen ytimeen. Komissio ja DEKRA saavat ansionsa mukaista löylytystä.

www.fema-online.eu

French Senate shoots down EU mandatory inspections

Huippukohta:
...the Commission's proposal does not address any real need, is not backed by conclusive evidence, is excessively restrictive, and as such does not respect the principle of subsidiarity.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Röpöttäjä
Full Member
***
Viestejä: 94


« Vastaus #5 : 10 Lokakuu 2012, 08:17:40 »

Ja pieni Suomi porskuttaa.... Mikäpähän lienee tilanne uusien omavalmisteiden osalta? Pakokaasuja kun suomessa ei edelleenkään voida euro 3 tyyppihyväksynnän mukaankaan tehdä. Tais jäädä iso malmikimpale autotalliin.....
Sais edes maastavientikatsastettua niin itään sais myytyä. ei tartteis silloin tulla putkista kuin 120db ja saatanasti savua ja partikkeleita........
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #6 : 11 Lokakuu 2012, 09:04:57 »

Eduskunnassa tänään:

http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/vkx3000.sh?TUNNISTE=U+49/2012

Saanevat lausunnon kirjailtua ehkä jo huomiseksi. Tai sitten ens viikolla.

Jean-Pierre ei kuvia kumartele. Punkun, konun ja juuston ohella osaavat näköjään muutakin. Vive la France! Vive la République! Hymyilee
« Viimeksi muokattu: 12 Lokakuu 2012, 08:56:57 kirjoittanut Tuusulan T-Bone » tallennettu

Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #7 : 12 Lokakuu 2012, 09:25:41 »

Eduskunnan liikennevaliokunta osui Ranskan ja Hollannin tavoin asian ytimeen:

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/livl_13_2012_p.shtml

Tästä on hyvä jatkaa. Loppu on muiden maiden käsissä!
tallennettu

eastway
Jr. Member
**
Viestejä: 48


« Vastaus #8 : 13 Lokakuu 2012, 11:39:24 »

Olen lähinnä hämmästynyt kun babylon ei voittanut suoraan tällä kertaa. Otti silmään...

"Tällöin katsastuksen kustannukset ajoneuvojen fyysisestä ja teknisestä testaamisesta olisivat suunnattavissa oikeudenmukaisemmin niiden vastuulle, jotka harrastavat ajoneuvojen muuntelua."

Onko nykytilanne epäoikeudenmukainen? Vai koitetaanko tässä hyvitellä konttoreita, kun bensaa tankkiin motoristia ei saatu niistettyä? No ehkä turhaa foliopipo jupinaa. Tykkään että hyvä näinki. Kiitos ja kunnia teille jotka asian eteen töitä teitte!
tallennettu
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #9 : 13 Lokakuu 2012, 12:20:28 »

Lausuntojen tekstitys on monesti pikkuisen vinossa suuntaan ja toiseen. Ei syytä erityiseen huoleen tuon värssyn takia.

Varsinaisten murheiden lista näyttää toisenlaiselta; että Suomen kanta välitetään direktiiviehdotuksen käsittelyprosessiin selkeästi ja tasan lausunnon torjuvan hengen mukaisena eikä muuntuneena tai laimentuneena; että muissa jäsenvaltioissa riittää enemmistöön saakka pontta kyseenalaistaa komission väitteet mielellään yhtä ytimekkäästi kuin Ranska teki; että komissio ymmärtää jättää punkematta direktiiviä silti väkisin läpi; että komissio ei tuo samaa ehdotusta taas jonkun vuoden päästä käsittelyyn ties kuinka monetta kertaa ja vielä tautisemmalla väkisin vänkäämisellä.

Helpotuksen huokaus juuttuu kurkkuun...

Taiston tannerta piisannee jaettavaksi asti. Ken kuulee päässään kutsumuksen huminan, joka kuiskii suuria tekoja tekemään, edellisten jäljissä kulkemaan, kunniakkaita mittelöitä kohti, ei peitsellä, vaan älyn ja näppiksen terävyydellä, pahaa kukistamaan, karmeita kaatamaan, palkkioksi neitojen ihailua ja vähän muutakin vastaanottamaan (hevosmiehen takuu), haa siis nosta päätäsi näreen takaa.
« Viimeksi muokattu: 13 Lokakuu 2012, 14:09:39 kirjoittanut Juupe » tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #10 : 15 Lokakuu 2012, 09:10:25 »

Olen lähinnä hämmästynyt kun babylon ei voittanut suoraan tällä kertaa. Otti silmään...

"Tällöin katsastuksen kustannukset ajoneuvojen fyysisestä ja teknisestä testaamisesta olisivat suunnattavissa oikeudenmukaisemmin niiden vastuulle, jotka harrastavat ajoneuvojen muuntelua."

Onko nykytilanne epäoikeudenmukainen? Vai koitetaanko tässä hyvitellä konttoreita, kun bensaa tankkiin motoristia ei saatu niistettyä?

Tämä tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että pakoputkenvaihtamisia ei ole oikeudenmukaista valvoa katsastamalla kaikki pyörät määräaikaiskatsastuksissa. Niitä pitää valvoa katsastamalla muutetut pyörät muutoskatsastuksissa.
tallennettu

eastway
Jr. Member
**
Viestejä: 48


« Vastaus #11 : 15 Lokakuu 2012, 21:13:52 »

No näin se olis just hyvä, eli muutoskatsastuksen kautta kuten ennenkin.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto