oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
24 Toukokuu 2018, 01:58:14 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Kolisewa MC tukee MMAF:n toimintaa vuonna 2014
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Linkkejä sähköpyöräartikkeliin liittyen  (Luettu 7337 kertaa)
jsantala
Full Member
***
Viestejä: 79


kWsaki.com


« : 06 Joulukuu 2012, 13:13:37 »

Muutamia linkkejä liittyen uusimman jäsenkirjeen sähköpyöräartikkeliin:

Blogini aiheesta: http://kwsaki.blogspot.fi/search/label/kWsaki (linkki vain mp-aiheisiin)

Akkuja Euroopasta: http://www.ev-power.eu/CALB-40Ah-400Ah/?cur=1
Palikoita ameriikasta: http://www.evdrives.com/category_s/1860.htm
Latureita Kiinasta: http://www.evassemble.com/index.php?main_page=index&cPath=3&sort=3a&page=2

EVDrives-puljusta tilatessa kannattaa pyytää tarjous sähköpostitse DHL-kuljetuksella.

Nyrkkisääntönä kannattaa aina maksaa PayPal-maksulla, jos mahdollista ja lisäksi luottokortilla eikä maksaa luottokorttilaskua ennenkuin on saanut kamat. Näin on sitten ainakin pari mahdollisuutta vängätä, jos ei tavaraa kuulukaan. Näistä puljuista itselläni on tullut kamat perille.
« Viimeksi muokattu: 06 Joulukuu 2012, 13:19:30 kirjoittanut jsantala » tallennettu

GPX750R sähköistysprojekti yms. http://kWsaki.com
stressman
Jr. Member
**
Viestejä: 20


« Vastaus #1 : 06 Joulukuu 2012, 14:14:50 »


Nyrkkisääntönä kannattaa aina maksaa PayPal-maksulla, jos mahdollista ja lisäksi luottokortilla eikä maksaa luottokorttilaskua ennenkuin on saanut kamat. Näin on sitten ainakin pari mahdollisuutta vängätä, jos ei tavaraa kuulukaan. Näistä puljuista itselläni on tullut kamat perille.

Paypalissa on usein myös 45 päivän suoja-aika, jona voi ilmoittaa, jos myyjä ei ole ryhtynyt mihinkään toimenpiteisiin tavaroiden lähettämiseksi. Itse ilmoitin, kun myyjä eräs ei vastannut mihinkään sposteihin 90 päivään. Vaikka suoja-aika oli umpeutunut, auttoi ilmoitus niin, että tavarat lähetettiin samana päivänä (ilmeisesti toimittamattomuudesta tulee myyjälle jotain hankaluuksia vaikka rahat saisikin).

Toisaalta samaa suoja-aikaa käytetään huijausmielessä AINA, kun joku yrittää ostaa netti-ilmoituksen perusteella ajoneuvoa Suomesta: ostaja haluaa maksaa paypalilla ja kun auto on merellä, rahat peritään takaisin. Historia tuntee aika vähän tapauksia, että joku oikeasti haluaisi ostaa ruosteisin, korkean verotuksen Suomi-auton. Toki niitä muutama vuodessa on, mutta käytännössä kaikki yhteydenotot ovat huijareilta.
tallennettu
jsantala
Full Member
***
Viestejä: 79


kWsaki.com


« Vastaus #2 : 10 Kesäkuu 2015, 10:10:05 »

Vastaan tähän Mattsonin toisaalla esittämään kysymykseen:

Oma blogini, jossa olen muuttanu vähän isomman pyörän sähkökäyttöiseksi: http://kwsaki.blogspot.fi/search/label/kWsaki

Valitettavasti tuossa ei saa luettua kirjoituksia vanhimmasta uusimpaan, joten skrollaile reippaasti taaksepäin.

Muutosprosentit tuskin muodostuu ongelmaksi, jos et ala muuttamaan mitään muuta samalla. En ainakaan suosittele. Kannattaa ensin tehdä vain pakolliset sähkökäyttöön vaadittavat asiat ja sitten käydä konttorilla hakemassa paperit.

Se mitä ne konttorilla haluaa on paljon paperia eli kaikki mitä olet ostanut ja pyörään laittanut kuitteineen. Moottorista jokin lappu, josta selviää sen teho. Minun tapauksessani riitti koneen konepiirrustus, jossa luki sen teho 11500W. Se luku tuli papereihinkin.

Noin piene pyörän kanssa tulee ongelmaksi paino. Se kun ei saa nousta. 125cc kone ei paina mitään, joten et saa kovin paljoa akkujakaa laitettua. Sähkömoottorikin painaa jo jonkinverran itsessään. Suosittelen ottamaan isomman pyörän aihioksi. Ellei sitten ole tarkoitus tehdä oikein kevyttä lelua, jolla voi ajella vain vartin. Mikä voi olla hauskaa sinänsä. Tai esim. pakko saada pienimmälle kortilla sopiva peli.

Jos olet tarpeeksi lähellä Poria niin voin suositella Karhukatsastusta. Siellä ei tullut ongelmia pyörän eikä autonkaan kanssa.
« Viimeksi muokattu: 10 Kesäkuu 2015, 10:12:44 kirjoittanut jsantala » tallennettu

GPX750R sähköistysprojekti yms. http://kWsaki.com
Mattson
Jr. Member
**
Viestejä: 17


« Vastaus #3 : 10 Kesäkuu 2015, 11:45:45 »

Kappas en ollut huomannut tätä ketjua. Tässäpä hieman satoa satumaisen kalliista puhelusta katsastuksen tekniseen tukeen:

1.1.2006 jälkeen käyttöönotetusta alle 130cc moottoripyörästä joutuu muutoskatsastuksen jälkeen maksamaan jälkiveroa käyttövoimasta johtuvan luokkahyppäyksen takia, 12%->19% eli siitä joutuu pulittamaan tuon erotuksen sen tämänhetkisestä laskennallisesta arvosta.

1.1.2006 jälkeen käyttöönotetusta ajoneuvosta on oltava esittää muutoskatsastuksen yhteydessä ohiajomelumittaus. Niitä vaan ei suomessa tällä hetkellä tee kukaan... eli ainoa tie on hakea trafilta poikkeuslupa sillä perusteella että ajoneuvo on muutoksen jälkeen käytännössä äänetön

Tämän varmaan jo tiesitkin: alle 60v tasavirta ja alle 30v vaihtovirtalaitteiden on todistettavasti täytettävä S3 sähköturvallisuusmääritukset, jännitteiset osat on merkittävä sekä akuston ripustus tuuletus eristys yms on oltava näyttää toteen.

Se mihin homma tyssää totaalisesti 2006-> aihion kanssa on se, että lopputuloksesta on oltava virallinen EMC radiohäiriötestauspöytäkirja. Sellainen maksaa kaks-kolme tonnia ja ainoa tekevä taho suomessa lienee TuKes/VTT.

Eli käytännössä säästää paaaljon rahaa aikaa ja hermoja kun hylkää tuon piikki-idean ja hankkii tilalle pre '82 yli 255cc aihion ja palaa suunniteltuun caf-e racer:iin modernimman sijaan. Ellei siiten saa jostain ehjäkatteista esim 600f1 cbr:ää jota vahvasti eppäilen.

Ja niin tosiaan tiettyyn rajaan asti tuo paino on myös ystävä.
« Viimeksi muokattu: 10 Kesäkuu 2015, 11:55:46 kirjoittanut Mattson » tallennettu
jsantala
Full Member
***
Viestejä: 79


kWsaki.com


« Vastaus #4 : 10 Kesäkuu 2015, 17:07:05 »

Mjoo. Ei tullut tosiaan tuo vuosikerta-asia esille. Kannattaa nimenomaan pysytellä viime vuosituhannen vehkeissä niin pääsee älyttömästi paljon helpommalla. Tai siis on ylipäätään mitään järjellisiä mahdollisuuksia saada hommaa läpi.

Mitä tulee tuohon S3-vouhotukseen eli ns. E100-säännöstöä niin ne kyllä koskevat vain M- ja N-luokan ajoneuvoja. Mielestäni niitä asioita ei pitäisi erityisemmin L-luokan ajoneuvojen kohdalla vaatia. Ei sillä, etteikö nyt olisi hyvä merkitä jännitteiset asiat hyvin ja tehdä hommat muutenkin siististi, mutta todistusten vaatiminen alkaa kuulostaa epäilyttävältä.

Toisaalta sain kyllä -97 autonkin läpi ja siinä riitti, että oli sähkömies tehnyt muutamat mittaukset ja laittanut puumerkkinsä tiettyyn paperiin. Linkki paperiin ohessa. Jos ne tuollaista vaatii niin tuo on se paperi, joka autonkin kanssa kelpasi.

https://www.dropbox.com/s/7nbry50psnfiji0/ST-mittaus-pk3.pdf?dl=0

Vertailun vuoksi mun GPX750R -87 keveni konversiossa 60kg (alkup. 230kg, nyt 170kg), joten akkuja olisi voinut laittaa yli tuplamääränkin.
tallennettu

GPX750R sähköistysprojekti yms. http://kWsaki.com
jsantala
Full Member
***
Viestejä: 79


kWsaki.com


« Vastaus #5 : 10 Kesäkuu 2015, 17:09:02 »

Ja ihan perussähkömies riitti. Ei tarvinnut olla mikään Autoalan S3-erikoissupermies tai -nainen.
tallennettu

GPX750R sähköistysprojekti yms. http://kWsaki.com
jsantala
Full Member
***
Viestejä: 79


kWsaki.com


« Vastaus #6 : 10 Kesäkuu 2015, 17:12:09 »

Hauskana detaljina näitä asioita opettavan henkilön ja sähköautojen sähköturvallisuusoppaan kirjoittajan mukaan voit ihan rauhassa rakentaa omaan käyttöön isommallakin jännitteellä olevan auton tai mopottimen ja myös korjata sitä, mutta jos ostat kaupan sähköauton, jonka jännite on yli 120 VDC, et saa korjata sitä itse alkuunkaan, ellet omaa Autoalan S3-papereita. Jännä maailma.
tallennettu

GPX750R sähköistysprojekti yms. http://kWsaki.com
Mattson
Jr. Member
**
Viestejä: 17


« Vastaus #7 : 10 Kesäkuu 2015, 20:41:11 »

Åålrait hyvää infoa. Mulla on yleensä tapana vetää sokkona pää edellä uusiin hankkeisiin ja vasta kun on munia myöten suossa alkaa pohtia oliko tää nyt ihan hyvä idea ja samalla huomaa vieressä menevän sillan jolle ei enää pääse... tämän proggiksen kanssa ajattelin ottaa mahdollisimman tarkasti selvää aivan kaikesta mistä voin. Tyylisuunta on nyt todennäköisesti päätetty ja se tulee mukailemaan Lotuksen C-01:stä, eli ennen kun ensimmäistäkään sähköjohtoa vedetään mihinkään hankin jostain jonkun cb hondan tms rungon, paalaan sen finfoamin palasilla ja veistelen omaa silmää miellyttäväksi, kuidutusten jälkeen sitten päästään vasta sähköasioihin. Toki sitä ennen täytyy mitoittaa ja valmistaa akustolle laatikko mitä katteet sitten verhoaa ja tehdä moottorille mountti. Hirveesti kiinnostais käyttää napamoottoria jo ulkonäkö ja tehohävikkisyistä mutta ne on vissiin tosi kalliita...
tallennettu
jsantala
Full Member
***
Viestejä: 79


kWsaki.com


« Vastaus #8 : 11 Kesäkuu 2015, 13:05:00 »

Ainoa minun tietämäni riittävän tehokas napamoottori on tämä: http://www.enertrac.net/product.php

Hintaa on jonninverran ja tuohon tulee vielä päälle ohjain. Aikoinaan kyselin niin tuo moottori sopivalla vanteella ja levyjarrulla olisi ollut posteineen noin 1400 taalaa. Siis ilman ohjainta.
tallennettu

GPX750R sähköistysprojekti yms. http://kWsaki.com
koltta
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #9 : 04 Toukokuu 2018, 21:40:29 »

Moi!

Tohon EMC mittaukseen törmäsin edellisessä työpaikassa.
Jos en ihan väärin muista niin EU:N LVD(Low Voltage Directive) määrittelee että sitä ei tarvita jos nimellis jännite on alle 48v ja osat ovat eu hyväksyttyjä.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto