Äänten mittausta tien päällä? Melurajojen säätöä...

<< < (2/6) > >>

Tuusulan T-Bone:
AKE:n motiivit tulevat ylhäältä päin. Byrokratian kultainen sääntö: "Paska valuu aina alaspäin."

Kyse on siis siitä, että metelöiviä ajoneuvoja halutaan saada hiljennettyä. Kukkahatut valittavat ministeriöön, joka jossain vaiheessa saa tarpeekseen ja ryhtyy toimiin. Osittain kyllä syystäkin. Jos maltettaisiin ajella ihmisten ilmoilla ihmisiksi, ongelma olisi kokonaan toinen. Ja pitää muistaa myös, että kyse on itse asiassa vuosikausia jatkuneesta laittomuudesta. Melunormit ovat olemassa.

Meidän homma olisi saada asiat sille tolalle, että pakoputkistoakin voi muuttaa laillisesti. Nyt se onnistuu vain vanhemmissa pyörissä.

Kaikkiaan kyse on osasta suurempaa projektia, jota tietenkään ei ole missään julkisesti lausuttu tai sen enempää määritelty. Mutta lainaus City-lehdestä kertonee paljon:

- Light-pääministeri Vanhanen vaihtoi sokerikokiksen kevytversioon. Näin Matti jatkaa projektiaan "makujen ja elämysten täydellinen poistaminen elämästä".

 ::)

rautis:
Lainaus käyttäjältä: Waaralan Wintteri - 30 Elokuu 2007, 07:56:03

Byrokratian kultainen sääntö: "Paska valuu aina alaspäin."


Eiköhän kyse ole enemmänkin siitä, että kun pääsi jo livahtamaan varpuset niin nyt olis tarjolla harjaa putsata vähän emalia eli minimoida sotkut. P****n haju ei välttämättä kaikille edusta elämän elämyksellistä puolta.

Ja lainmukaisuuden valvontaa voidaan kehittää siis nykypohjiltakin. Oikeudenmukaisuus on jo säätökysymys.

Tuusulan T-Bone:
Lainaus käyttäjältä: rautis - 30 Elokuu 2007, 08:30:37

P****n haju ei välttämättä kaikille edusta elämän elämyksellistä puolta.

 :D Ei varmaan kaikille, mutta ehkä joillekin. Hyvä soundi puolestaan on motskarimiehille elämys. Tules joku kerta vaikka Brittiralliin - siellä on soundeja... :)

Oikeudenmukaisuuteen pitää pyrkiä. Koitetaan säätää!



rautis:
Tällaisiin haarukoihin pitäisi mahtua ohiajotestin testiarvot jo aiemminkin mainitun 235000 punnan selvityksen nojalla,  joka on tehty noille vuosille.

<80cc93 - 97 dbA kun raja-arvo ohiajotestille on ollut 75dbA alkaen 1.10.1995<80<175 95 - 99 dbA     77 (31.12.1996) 
>175cc 98 - 102 dbA     80 (1.10.1995)
Eli näyttäisi olevan 22 dbA yli ohiajotestien raja-arvojen marginaalit huomioiden. Plus se 1 dbA testiolosuhdelisää.

Jotain tollasta pitäisi vaan olla kirjattuna myös pykäliin. EU-pyöriltä raja-arvot löytyy kilvestä ja papereista, joten tämä keskustelu ei koske niitä. Muutoskatsastuksessa voisi jatkossa olla testattuna ohiajotestin (hyväksynnän ehtona) ja seisontatestin (valvontaa varten) tulokset ko pyörälle, jos ei halua yleisiä raja-arvoja noudatettavan. Tällöin sellaisen pyörän osalta, joka läpäisee ohiajotestin, mutta jonka seisontameluarvot on hyväksyntätestiä esim. 25 dbA:ta isommat saa valvontatestissä käyttää pyörän omaa seisontamelutestin raja-arvoa. valvonnan tehtävä kun kuitenkin on lähinnä määrittää, että kone on siinä kunnossa kuin se on ollut rekisteröinti- tai muutoskatsastuksessa hyväksyttäessä.

Parempia ehdotuksia otetaan vastaan ja voidaan jopa palkita ;).

edit: Ja johtopäätöksenä mm. omavalmisteille em. selvityksellä britit määritti direktiivejä vastaaviksi raja-arvoiksi
<80cc:91dbA, 80 - 175cc: 94dbA ja yli 185: 99dbA eli ei nekään käytä rekisteröintikatsastusta vastaavassa testauksessa ohiajotestiä.

Tuusulan T-Bone:
Ehtotuspa hyvinkin. Suunta lähes oikea, mutta liian suuri tilannenopeus... ;D

Horst ja Günther ovat ratkaisseet asian seuraavalla tavalla (kiitos konsultaatiosta mr. Kokkoselle 8)):

Germaniassa siirryttiin ohiajotestistä staattiseen testiin vuonna 1980. Tätä ennen isoilla pyörillä ohiajotestissä sovellettava raja-arvo oli 84 dB(A). H & G ilmeisesti tutkivat sitä, kuinka paljon ohiajotestin ja staattisen testin tulokset eroavat toisistaan, mutta en tiedä, montako Deutsche Markia tutkimus maksoi. Itse olen tehnyt tutkimuksia jo ties kuinka paljon, joten minulle saa lähettää esimerkiksi kohtuullisena pitämäni könttäsumman 235000 puntaa korvauksena kaikista tekemistäni tutkimuksista heti.

H & G havaitsivat, että erotus ohiajotestin ja staattisen testin tulosten kesken oli n. 21 dB(A). Tämän havainnon perusteella päädyttiin valvontajärjestelmään, jossa vanhoihin ohiajotestin raja-arvoihin lisättiin 21 dB(A) ja saatiin näin staattisen testin raja-arvot. Foniaikakaudelta marginaali on vielä tätäkin suurempi. Havainto vastaa omia havaintojani, samoin tuota 235000 punnan tutkimusta.

Koska H & G ovat suhteellisuudentajuista porukkaa, valvonnassa sovelletaan lisäksi vielä + 5 dB(A) toleranssia, myös europyöriin, joissa staattisen testin raja-arvo lukee siinä pahuksen kilvessä. Toisin sanoen pyörä, jonka aikanaan on ohiajotestissä pitänyt alittaa 84 dB(A), saa nyt tien päällä melskata 84 + 21 + 5 = 110 dB(A) edestä; ja pyörä, jonka kilvessä lukee 96 dB(A) saa melskata 101 dB(A) ennen kuin viiksekäs Onkel Polizei alkaa murahdella paheksuvaan sävyyn.

Suomessa rekisteröinti- ja muutoskatsastuksen ongelmana on se, että ohiajotestiä ei ole mahdollista suorittaa kuin joillakin katsastuskonttoreilla, eikä niilläkään akkreditointia siihen ole. Joillain firmoilla on Suomessa melumittausakkreditointi, mutta hinnat ovat sitten sen mukaiset. Suostun itse pitkin hampain maksamaan omien pakoputkieni mittauksen, kun olen kuitannut vastaanotetuksi yllä mainitun palkkioni 235000 puntaa.

Tarpeen olisi siis rakentaa sellainen systeemi, jossa hyväksyntä perustuisi johonkin muuhun kuin ohiajotestiin.
Tietoisena siitä, että minua ei asiasta tulla kiittelemään edes omien porukoiden toimesta, esitän oman näkemykseni meteliasian ratkaisuksi. Sen paremmuuden puolesta olen myös valmis argumentoimaan, mutta pidätän oikeuden kehittää sitä edelleen, jos niin parhaaksi katson. Näkemys perustuu H:n & G:n malliin staattisesta testistä sovellettuna Suomessa vuosien varrella noudatettuihin ohiajotestin raja-arvoihin. Mittaustapa direktiivin mukainen, mutta ilman akkreditointivelvoitetta. Kierrosluku todetaan jollain vekottimella esimerkiksi tulpanjohdosta. Mittausta sovelletaan myös hyväksyntätarpeisiin rekisteröinti- ja muutoskatsastuksissa. Esitän tässä vain isojen pyörien raja-arvot, koska pienillä pyörillä ajavat ovat vellihousuja ja muutenkin eriskummallista porukkaa.

1.1.1971 alkaen 112 dB(A)
1.1.1984 alkaen 112 dB(A)
1.1.1990 alkaen 108 dB(A)
1.10.1995 alkaen 106 dB(A)
Omavalmisteet vuosimallista riippumatta 112 dB(A)

Näissä raja-arvoissa on sisäänrakennettuna pieni vastaantulo periaatteen "loud pipes save lives" kannattajille, joihin sivumennen sanoen voin näin julkisestikin paljastaa itsekin kuuluvani. Toleranssia voidaan perustella mm. sillä, että ihmiskorva havaitsee äänen kaksinkertaistuneen vasta + 10 dB(A) tason nousun jälkeen, vaikka laskennallisesti + 3 dB(A) merkitsee kaksinkertaista äänenpainetta. Tälle ilmiölle on olemassa joku tieteellinen terminologiansakin, mutten sitä muista.

Esittämäni rajat mahdollistavat myös miesten moottoripyörien pakoputkiston muuntelun, mutta eivät minkä tahansa putkivirityksen käyttöä; vaimennus täytyy olla. Uudemmissa pyörissä nämä raja-arvot eivät ikävä kyllä riitä poistamaan laittomuuksia tien päältä, mutta en keksi parempaakaan perusteltua ehdotusta. Jotenkin asioiden vaan pitää olla. ;)

Positiivista ehdotuksessa on ennen kaikkea se, että mittaus on periaatteessa tehtävissä millä tahansa katsastuskonttorilla sangen kohtuullisin investoinnein. Tästä seuraa, että se mahdollistaa hyväksynnän katsastuskonttorilla, ja näin ollen ne, jotka ovat halunneet katsastaa muutetut pakoputkensa kopterilaissa edellytetyllä tavalla, voisivat sen tehdä. Toistaiseksi se ei vain ole mahdollista. Mikäli katsastuspalvelujen "vapaan kilpailun" vallitessa muodostunut hinnoittelutapa jatkaa nykyistä kehityskulkuaan, käy tämäkin järjestelmä tosin ajan mittaan mahdottomaksi. Ks. tarkemmin http://www.ake.fi/tutkimukset, josta "Tutkimuksia ja selvityksiä 2/2007". :P

Systeemi on myös lopulta sangen yksinkertainen; tarvitaan vain muutamia raja-arvoja vuosimalli- ja kuutiotilavuuskohtaisesti. Erilliset hyväksyntä- ja valvonta-arvot vain sekoittavat tienvarressa kyttäävän poliisimiehen pään, eikä hän välttämättä onnistu hoitamaan tehtäväänsä lain edellyttämällä tavalla. :-\ :'(

Julkinen ruoskinta & nöyryytys voi puolestani alkaa.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu