oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
19 Lokakuu 2019, 07:00:39 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Moottoripyörien määräaikaiskatsastukseen tarjolla kansallista joustoa  (Luettu 18647 kertaa)
MMAF Puheenjohtaja
Uutislähteet
*****
Viestejä: 215


« : 18 Joulukuu 2013, 16:51:50 »

Moottoripyörien katsastukseen joustavat EU-tason säännökset

Euroopan unionin jäsenmaat pääsivät 18.12.2013 yhteisymmärrykseen siitä, millaisen ratkaisun ne voisivat hyväksyä moottoripyörien katsastusta koskevassa EU-sääntelyssä. Parlamentin tulee vielä vahvistaa, hyväksyykö se ratkaisun.

Ratkaisun mukaan moottoripyörät, joiden moottorien sylinteritilavuus on 125 kuutioita tai enemmän tulisivat lähtökohtaisesti EU-tasolla määräaikaiskatsastusvelvollisuuden piiriin 1.1.2022 alkaen. Jäsenmaa voi kuitenkin olla soveltamatta velvoitetta moottoripyöriin, jos se pystyy osoittamaan ottaneensa käyttöön muita tehokkaita toimenpiteitä, joilla moottoripyörien liikenneturvallisuutta parannetaan.

Tätä arvioidaan erityisesti viiden edeltävän vuoden liikenneturvallisuustilastojen valossa. Jos jäsenmaa päättää katsastaa moottoripyörät, jäsenmaa voisi päättää itse katsastusväleistä ja katsastuksen sisällöstä.

Suomi on koko käsittelyn ajan ollut sillä kannalla, ettei kaksipyöräisiä ajoneuvoja tulisi ensisijaisesti lainkaan sisällyttää EU-tason katsastussäännösten piiriin. Suomi on katsonut, että näiden osalta liikenneturvallisuutta voidaan parantaa katsastusta tehokkaammin muilla keinoin, sillä tekniset viat ovat Suomessa varsin harvoin syynä onnettomuuksiin. Lisäksi Suomen osalta tulee huomioida talven vuoksi lyhyt käyttökausi. Näin ollen katsastusten laajentamista ei ole nähty kustannustehokkaana ratkaisuna.

Suomi on ollut keskeisesti vaikuttamassa neuvottelutulokseen ja siihen, että nyt ehdotettu ratkaisu varmistaisi Suomen erityisolosuhteiden huomioinnin. Suomi onkin valmis hyväksymään löydetyn ratkaisun, sillä katsastusten ulkopuolelle jätetään kokonaan kevyet perävaunut, mopot ja pienemmät moottoripyörät. Tämän lisäksi isojen moottoripyörien katsastus jää pitkälti kansallisesti päätettäviksi.

Suomessa tullaan ensisijassa panostamaan muihin liikenneturvallisuutta parantaviin toimenpiteisiin, kuten valistukseen. Toimenpiteitä selvitetään yhteistyössä alan eri toimijoiden, kuten Trafin, poliisin ja Liikenneturvan kanssa.

Hyötyajoneuvojen liikennekelpoisuutta ja siten myös liikenneturvallisuutta parantavina toimenpiteinä sovittiin myös ajoneuvojen tienvarsitarkastusten säännöistä ja tasosta.

Säännökset kuuluvat niin sanottuun liikennekelpoisuuspakettiin. Tähän kokonaisuuteen kuuluvat ehdotukset asetuksiksi moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen määräaikaisista katsastuksista ja hyötyajoneuvojen liikennekelpoisuutta koskevista teknisistä tienvarsitarkastuksista. Lisäksi säädöskokonaisuus pitää sisällään esityksen, jolla muutetaan ajoneuvojen rekisteröintiasiakirjoja koskevaa direktiiviä.

Parlamentin ja neuvoston välillä käydyissä neuvotteluissa kaikki säädösehdotukset on sovittu annettavaksi direktiiveinä ja alkuperäisiin komission ehdotuksiin verrattuna niihin on saatu merkittävää joustoa, mitä myös Suomi on ajanut.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tällä hetkellä vallitsevan käsityksen mukaan Suomessa ei katsota olevan tarvetta moottoripyörien katsastukselle. Asia vaatinee kuitenkin voimakasta lobbaamista erityisesti tarkastelujaksolla 2017-2022.
« Viimeksi muokattu: 18 Joulukuu 2013, 16:58:23 kirjoittanut MMAF Puheenjohtaja » tallennettu
Kkallioj
Full Member
***
Viestejä: 51


« Vastaus #1 : 18 Joulukuu 2013, 17:25:56 »

Jäsenmaa voi kuitenkin olla soveltamatta velvoitetta moottoripyöriin, jos se pystyy osoittamaan ottaneensa käyttöön muita tehokkaita toimenpiteitä, joilla moottoripyörien liikenneturvallisuutta parannetaan.

Tätä arvioidaan erityisesti viiden edeltävän vuoden liikenneturvallisuustilastojen valossa.

Tarkoittaako tämä, että katsastus sisältää automaattisesti oletuksen turvallisuuden parantumisesta ja silloin kehitystä ei arvioida? Vai koskeeko arviointi myös maita, joihin tulee katsastus?
tallennettu
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #2 : 18 Joulukuu 2013, 22:24:16 »

Tää kuvio on niinku se kissan häntä, jonka päälle astuu taas ja naukaisu kuuluu vaikka kovasti pitimäs sitä väistellä...

Näkemättä komission papruja ratkaisumallista on todettava, että joudumme pysyvästi löysään hirteen. Jokainen maa, joka ohittaa katsastuksen käyttöönoton, altistaa itsensä mp-turvallisuustilastojen ja "tehokkaiden toimenpiteiden" kestosyynäykselle. Voimme arvata, että syynäysintoisia kyllä riittää Pyrsselin sörsselissä samoin kuin heidän kätyreitä kotimaassa. Esimerkiksi katsastusala voi voivotella tilanteen kauheutta päivät pääksytysten kanaviaan pitkin omaan pussiin pelaten.

Harrastajat ja vastuuviranomaiset joutuvat jatkuvaan horror-tilaan komission pelko perseessä. Jos vastuuviranomaisen hermo pettää, niin katsastus pajautetaan hätäreaktiona päälle, vaikka tiedetään, että se ei vaikuta mitään. Tai komissio pajauttaa sen väkisin päälle desimaalien heiluessa sen mielestä liikaa. Harrastajista tehdään toistensa kyttääjiä, että älä sinä poika tai pappa kaahaile itteäsi vainaaksi, tulee eloon jääville kollektiivisena rankaisuna katsastus. Esimerkiksi keskitysleireillä on pidetty kuria samantyyppisellä systeemillä. Lieneekö sieltä siirretty manuaalit Suureen Sörsseliin komission komendanteille. Montakohan ristiä arvon komissio sietää per annum tällaisen pahaisen impivaaran tapauksessa ilman että raippa rävähtää?

Onhan todella mielenkiintoista tämä EU-lainsäädäntö. Sen luovuutta ei keskiverto mielikuvitus kykene ennakoimaan.

Kyllä kai sitä mieluummin kiikkuu löysässä hirressä kuin tyystin hirtettynä, mutta ei se mitenkään mukavaa ole.

Kotimainen päätöksentekokoneistomme on osoittanut kiitettävää suoraselkäisyyttä argumenttiemme ääressä. Nyt täytyy toivoa, että samalla linjalla jatketaan. Yhteispelin merkitystä ei voi korostaa liikaa.

Muutama sana sitten vielä suorana visiona edunvalvontaan. Jos jo tähän asti välit vastuuviranomaisiin ovat olleet tärkeät ja perkele muutamien ihmisten talkootyön varassa, niin arvatkaa ovatko ne tärkeät jatkossa. Kuka jaksaa tehdä hommat? Ei paljoa naurata kun tietää kuinka muutamat väkimäärältään suuret yhdistykset ovat viime vuosina väistäneet vastuunsa ties millä johtokuntiensa laatimilla pelleperusteluilla, todellisena perusteena vain silkka tyhmä uho. Nyt kun peli menee oikeasti haudanvakavaksi, niin jonkun pitäisi jatkossa jaksaa kestoperustella mp-turvallisuutta katsastuksen torjumiseksi niinku suurinpiirtein päämissiona. Talkoilla vai häh?!

Jos joku näkee asiat positiivisemmin, niin kertokaa ihmeessä.

Juupe
- ristimänimi löytyy katsastuksentorjuntapaprujen kannesta, siitä Teemun vierestä
« Viimeksi muokattu: 18 Joulukuu 2013, 22:30:23 kirjoittanut Juupe » tallennettu
Choppers_Forever
Sr. Member
****
Viestejä: 185


Wruuuuuuuuuuuum kalin kilk...


« Vastaus #3 : 18 Joulukuu 2013, 22:38:54 »

Hyvä,

Hienoa. ja kiitos osallisille. EU on kaatunut monta kertaa 2020, niin voiton puolelle tää menee. Hymyilee leveästi

CF
tallennettu

Yritystä ei puutu, vaikka kuinka päähän potkittaisiin, per**le. Mutta kyllä se vi**n EU parhaansa yrittää.
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #4 : 19 Joulukuu 2013, 00:00:31 »

Jäitä hattuun. Tämä ei ole yhtään sen virallisempaa saati lopullisempaa kuin aikaisempien teatterinäytösten käsiohjelmatkaan.

Sallittakoon kuitenkin hiukan spekulointia. Jos tämä toteutuisi suurin piirtein esitetyssä muodossaan, niin löysässä hirressä ollaan juu. Silmukan kireyttä säätelee ensisijaisesti komissio, jossa tunnetusti ei ymmärretä asioita riittävästi järkevää päätöksentekoa silmällä pitäen. Ja komissio on se, joka noilla liikenneturvallisuusanalyyseilla pitäisi vakuuttaa...

Sinänsä järkiperusteiden esiin kaivaminen viiden vuoden päästä ei ole erityisen iso asia, elleivät tilastot jostain ihmeellisestä syystä muuta tyystin muotoaan. Teknisten vikojen takia kun Suomessa ei tähänkään saakka ole juuri kukaan motskarilla hengiltä päässyt. Tämä on sitä niinsanottua faktaa. Jos lähtötaso on kutakuinkin nolla, ei se siitä katsastamalla laske.

Toinen niskakarvoja nostattava setti tossa lörpötyksessä liittyy "vaihtoehtoisiin turvallisuutta parantaviin toimenpiteisiin". Pitäisköhän antaa Ollilalle uus työryhmä johdettavakseen?

Eduskunta, virkamiehet ja muutamat mepit ovat osoittaneet asian käsittelyssä sellaista oikeamielisyyttä, jota emme todellakaan ole tottuneet viime aikoina näkemään. Se on hieno asia kertakaikkiaan, kiitokset siitä asianosaisille.

Mitä tulee toveri Juupen sanoihin edunvalvonnan visioista, ei liene tarpeen lisätä mitään. Nuff said.

- Tuusulan T-Bone, Tuusulan Chopper-Syndikaatin Armoitettu Yliohjastaja, jonka ristimänimi löytyy katsastuksentorjuntapaprujen kannesta, ihan siitä Juupen vierestä
tallennettu

Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #5 : 19 Joulukuu 2013, 09:21:23 »

"Sinänsä järkiperusteiden esiin kaivaminen viiden vuoden päästä ei ole erityisen iso asia, elleivät tilastot jostain ihmeellisestä syystä muuta tyystin muotoaan. Teknisten vikojen takia kun Suomessa ei tähänkään saakka ole juuri kukaan motskarilla hengiltä päässyt. Tämä on sitä niinsanottua faktaa. Jos lähtötaso on kutakuinkin nolla, ei se siitä katsastamalla laske."

Siis juuri tuota tarttis jonkun hokea jatkuvana toistona kunnes leuka irtoaa nivelistä. Muistamme lämpimiltään hyvin miten katsastusalan salaliitto myllytti asiaa päinvastoin, heidän myllyssä on muskelia sekä lknnetrvallsus-keijukaisten sympatia, ja alan pitkän tähtäimen liiketoimintastrategiaa räätälöidään taatusti parasta aikaa... Koska kukaan ei jaksa moista hokemista niin rakennettakoon vanhasta käkikellosta hokemisautomaatti, joka tekee työt puolesta. Varajousia sietää olla vasullinen per 2022 ja sen jälkeen.

Kyllä on joo Puolangan pessimistipäivät sielussa keskellä talvea, siihen tautiin ei auta jäät hatussa, sorry mates. Iloitkaa te, joilla on ilo sielussa.
tallennettu
jussi
Uutislähteet
*****
Viestejä: 55


« Vastaus #6 : 19 Joulukuu 2013, 09:22:55 »

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tällä hetkellä vallitsevan käsityksen mukaan Suomessa ei katsota olevan tarvetta moottoripyörien katsastukselle. Asia vaatinee kuitenkin voimakasta lobbaamista erityisesti tarkastelujaksolla 2017-2022.

Tämä kohta liittyy Juupen ja T-Bonen juttuihin edunvalvonnasta ja kannattaa pitää mielessä. Kyseisten herrojen varsin ansiokkaita katsastuksentorjuntapapereita kannattaa tutkiskella tässä välissäkin, ne tuskin asiasisällöltään vanhenevat.

Katsotaan nyt kuitenkin missä muodossa ja miten pilkottuna tämä menee parlamenttiin ja miten äänestys siellä sujuu.

EDIT: Jaaha, Juupe ehtikin jo väliin.
« Viimeksi muokattu: 19 Joulukuu 2013, 09:34:06 kirjoittanut jussi » tallennettu
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #7 : 19 Joulukuu 2013, 10:43:16 »

Hee, kun muistamme minkälaisista ufovaihtoehdoista parlamentin jäsenet viimeksi "äänestivät" käsi pystyyn konekivääritahtia + silmämääräinen laskenta, niin alkaa naurattaa kun visioi miten parlamentin ufogeneraattori arpoo seuraavan kierroksen vaihtoehtosortimentin ja sitten "äänestämään"... siinä meppi huitoo ilmaa kun ei tiedä onko juuri nyt kyseessä tuiki tärkeä oliiviöljyn kuljetustuki Pyrenneiden koillisilla rinteillä vai mp-katsastus ja onko jaa vastaan vai pitääkö äänestää ei jos kannattaa mahdollisimman kiemuraisesti muotoiltua vaihtoehtoa...

EDIT: Onhan tässä tietenkin tunnustettava kiitoksin se, että LVM ja Trafi hyödynsivät ilmeisesti kaiken sen pelivaran mitä Pyrsselin sörsselin suunnalta oli ylipäätään liekaa saatavissa vieläpä ottaen myös kontolleen yllä kuvattua mp-turvallisuuden puuhaa ja taakkaa tuleville vuosille. Hyvä se.
« Viimeksi muokattu: 19 Joulukuu 2013, 13:57:40 kirjoittanut Juupe » tallennettu
Lauri
Jr. Member
**
Viestejä: 14


« Vastaus #8 : 19 Joulukuu 2013, 11:19:39 »

Kauppalehden uutisesta:

"EU:n katsastuttamisvaatimus koskee vain moottoripyöriä, jotka rekisteröidään vuoden 2016 jälkeen pakollisella ABS-jarrujärjestelmällä varustettuna. Myös tästä vaatimuksesta on mahdollisuus saada kansallinen poikkeus. "

Kuulostaa hyvältä, mutta tuonkin voi lukea monella tavalla, näissä direktiivijutuissa on liian usein osoittautunut että paranoidit ovat oikeassa. Tarkoittaako tuo oikeasti että vanhemmille laitteille ei EU vaatisi katsastusta?
tallennettu
squid
Uutislähteet
*****
Viestejä: 55



WWW
« Vastaus #9 : 23 Joulukuu 2013, 13:10:24 »

Mä olisin kyllä kohtuullisen positiivinen. Onhan tietty mahdollista, että parlamentti vielä tämän koko paskan kaataa, mutten jaksa uskoa siihen. Naiiviutta, ehkä. Sen näemme tammikuussa(kos se nyt oli?)

Mainitut muut toimenpiteet on valistusta ja jotain muuta huttua. Ja Sarvamaalta tulleen tiedon mukaan ei tosiaan koskisi kuin 2016 jälkeen käyttöönotettuja OBD/ABS/yms pyöriä toteutuessaankaan.

Riskinä on se, että meillä oli vertailuajankohdalta (10v) 2 onnettomuutta, joissa tekninen puute on saattanut olla edesauttamassa onnettomuuden synnyssä. Jos 5v tarkastelujaksolla sattuu vaikka 3 vastaavaa, on liikenneturvallisuus tilaston mukaan heikentynyt huomattavasti. Siinä on pelkona, ettei auta rutista pienistä absoluuttisista määristä, kasvaneesta ajosuoritteesta tai pyörien määrästä, sillä virkamies ei kaikkea välttämättä ajattele järjellä.

Case in point: Oulun moottoritiellä oli aiemmin 120km/h nopeusrajoitus. Se laskettiin satkuun. Sitten iloittiin, kun liikennekuolemat tieosuudella olivat puolittuneet. 2 -> 1

Mutta kuten sanoin, ei tämä huono ole, ja uskon, että tämän kanssa kyetään elämään. Vaatii toki tulevaisuudessa mahdollisesti enemmän tai vähemmän jumppaa.

Teemu, Juupe ja Jussi saa sit multa jatkossa aina bissen, jos sattuu janottamaan. Kiitos.
tallennettu

Ylle kirjoitettu pätee väistämättä ja poikkeuksetta, koska liikenneturvallisuus, ympäristönsuojelu ja lapset!!
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #10 : 26 Joulukuu 2013, 16:00:49 »

Katsastuspakko vs muut liikenneturvallisuustoimet.

Valistus, koulutus, asennemuokkaus, tekninen koulutus, tienvarsikatsastus, vapaaehtoinen liikenneturvallisuuskoulutus ja mitä lie muita toimenpiteitä, joiden nähtävästi katsotaan vaikuttavan enemmän kuin määräaikainen pelkän teknisen kunnon toteaminen, painottuvat hieman eri tavalla. Myös kustannusvaikutus voi olla hyvin erilainen. Toisaalta on aina mahdollisuus, sopivasti hinnoittelemalla, tai lain määräämänä, ottaa vastaan eri toimijoiden tarjoamaa liikenneturvallisuustyötä. Joko veronmaksajien maksamana tai yritys- ja järjestöpohjalta.
Itse olen jo pitkään ihmetellyt sitä että määräaikainen katsastaminen tekisi moottoripyöräilystä turvallisempaa kun kuitenkin kuljettajan ja ympäristön vaikutus ovat huomattavasti merkittävämmin vaikuttavia seikkoja ja vaikuttavat onnettomuuden syntymiseen enemmän kuin se että moottoripyörä olisi sataprosenttisesti vaatimusten mukainen. Tai kuvitelman siitä mikä on vaatimusten mukaista.

tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #11 : 21 Tammikuu 2014, 11:11:24 »

Joko saa tuulettaa?

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/65833-varmistui-hetki-sitten-moottoripyorien-katsastuspakko-ei-tule-suomeen

Lainaus
Moottoripyörien katsastuspakko vältetään Suomessa, kertoo europarlamentaarikko Petri Sarvamaa (kok.) yhteisöpalvelu Twitterissä.

Asia varmistui parlamentin liikennevaliokunnassa tiistaina. Päätös oli muun muassa Trafin ennakko-odotusten mukainen.

–EU:n katsastuspaketin lopullinen neuvottelutulos hyväksyttiin juuri liikennevaliokunnassa. EI moottoripyörien katsastukselle Suomessa, Sarvamaa kirjoittaa Twitter-viestissään tiistaina.
tallennettu
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #12 : 21 Tammikuu 2014, 12:24:24 »

Tiputanssin askelia muistellen...
tallennettu
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #13 : 21 Tammikuu 2014, 18:10:07 »

Jussi kaiveli esiin varsinaisen tiedotteen, lukekaa ja tulkitkaa hommaa mieluiten sen kautta, ei lehdistön pikatiedotteiden eikä varsinkaan sössiäälisen median levittämän hölöpölön kautta, parlamentin äänestys on maaliskuussa:

http://www.europarl.europa.eu/news/en/news-room/content/20140120IPR33133/html/Road-safety-Transport-MEPs-back-vehicle-inspections-agreement

Ja vaikka äänestystulos kääntynee kannattamaan liikennevaliokunnan esitystä, on syytä ottaa huomioon mitä KAIKKEA pakettiin kuuluu. Se legendaarinen pieni präntti paperin alareunassa...

« Viimeksi muokattu: 21 Tammikuu 2014, 18:16:23 kirjoittanut Juupe » tallennettu
jussi
Uutislähteet
*****
Viestejä: 55


« Vastaus #14 : 21 Tammikuu 2014, 19:30:38 »

Juu, tuota Sarvamaan uutisoinnin varmuutta ja siitä syntynyttä riemua päivällä hiukan kummastelin, vaikka asia on vielä menossa Parlamentin äänestykseen, kuten tuosta tiedotteesta näkyy. Ilmeisesti varmuus johtuu olettamuksesta, että Parlamentti ei kaada valiokunnan yksimielistä neuvottelutulosta ja päätöstä.

Mutta Juupen varoitus on myös aiheellinen.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto