Ajoneuvoluokan muutos M1 -> L5e?

(1/3) > >>

Toni I:
Propellihattu pyörii päässä...pykälä tietäjät kertokaa, onko mahdollista? Jos on niin kumman mukaan lasketaan muutosprosentit?

Tai mitä pitää huomioida kun muuttaa L3e ajoneuvon kahdella etupyörällä varustetuksi L5e?

Santtu:
Muistaakseni M-luokista ei voi mennä L-luokkiin, mutta M-luokan sisällä samoin kuin L-luokan sisällä voi tehdä muutoksia. Toisin sanoen autosta ei voi thdä trikea niin, että auto olisi kanta-ajoneuvo ja prosentit laskettaisiin siitä. En vain muista mihin pykälään tämä muistikuvani nojaa, Teemu korjatkoon jos muistan väärin tai mikä olikaan se pykälä...?

Prätkästä trikeksi tai toiseen suuntaan on suoraviivaista kunhan pysytään 50% säännön sisällä (prossalaskuri löytyy dokumenttiarkistosta http://www.mmaf.fi/documents/). Tällöin täytyy täyttää kanta-ajoneuvon käyttöönottohetkellä uudelle ajoneuvoluokalle voimassa olleet vaatimukset. Tämän lisäksi massa ei saa nousta yli kanta-ajoneuvon massan. Olisko siellä vielä jotain muuta, muistaako kukaan?

motomatti:
L3e-luokan ajoneuvoa muutettaessa L5e-ajoneuvoksi on hyvä ottaa lähtökohdaksi ennen 2004 heinäkuuta EU-alueelle ensirekisteröity moottoripyörä. Tai sitten oltava rakennussarja johon valmistaja on hakenut hyväksynnät EU-alueelle muunmuassa päästöjen suhteen. Silloin rakennussarja on sidottu tiettyyn pyörämalliin tai malleihin.

Eniten rakentelussa hankaluutta itselle on tuottanut tuo painoraja. Ajatus on jossain määrin ristiriitainen: osia lisättäessä ei paino saa nousta tai ensin menettää kyytiläisen paikan eli 75 kg. Onneksi laki ei vaadi esimerkiksi lokasuojia ja monissa muissakin kapineissa on keventämisen varaa. Kanta-ajoneuvoa ei tarvitse käydä näyttämässä konttorilla jos se on jo ollut Suomen rekisterissä. Sen kuin vain aloittaa rakentelun.

Eräs tuttavani halusi tehdä oman BossHossin ja osti vanhan amerikanauton ja siitä kone sekä omatekoinen runko teräsputkesta. Oli kovin epäuskoinen ja sittemmin pettynyt ettei saanut tehdyksi halpaa muskelipyörää itselleen.

Tuusulan T-Bone:
Tuntuu juu propellihattu tuulettavan... ;D

Prosentit lasketaan kanta-ajoneuvon mukaan. Toisin sanoen jos kanta-ajoneuvo on M1, prossat sen mukaan ja jos kanta-ajoneuvo on joku L-luokan rakkine, prossat sen mukaan.

Jos L-luokan ajoneuvoluokka muuttuu (esimerkiksi L3 -> L5), pitää täyttää kanta-ajoneuvon (esimerkissä L3) käyttöönoton ajankohtana voimassa olleet uutta ajoneuvoluokkaa (esimerkissä L5) koskevat vaatimukset.

Kaikkihan on mahdollista. Vaan ei välttämättä helppoa. Kysymykseen "mitä tulee huomioida" löytyy vastaus asetuksesta kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista, sieltä liite 1 ja siinä mainitut direktiivit huomioiden kanta-ajoneuvon käyttöönottoajankohta... :P

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021250?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=asetus%20rakenteesta%20ja%20varusteista

Toni I:
Kiitoksia kaikille vastanneille.

Eli autoa ei voi käytännössä käyttää kanta-ajoneuvona. Pitänee käyttää mp:tä kanta-ajoneuvona.

Tavasin noita säädöksiä, mutta jäi muutama kohta auki.

Esim. käytän suomikilpistä -98 vuosimallin 750cc gikseri kanta-ajoneuvona. Käytän pyörästä rungon, moottorin, takahaarukan, takavanteen, tankin ja mittariston. Näillä pitäisi olla riittävät prosentit kasassa.

Rakennan teräs neliöprofiili putkesta spaceframe rungon. Käytän mp-runkoa nk. apurunkona, joka liitetään pulteilla runkoon. Rakenna teräsputkesta tukivarret. Käytän henkilöauton olka-akselia, jarruja, raidetangot, hammastanko ja vanteita. Jne...

Tarvitseeko johonkin näihin rakenteisiin hankkia poikkeuslupa vai riittääkö kun pystyy muutoskatsastuksessa osoittamaan rakenteet tarpeeksi vahvoiksi, yms.?

Kun painoista puhutaan niin puhutaanko omamassasta vai kokonaismassasta?

Idean esikuva on tämä ;) -> http://www.mride.se/The_T42_turbo.html

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu