oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
19 Huhtikuu 2024, 01:40:46 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Pakoäänien muokkaus  (Luettu 12629 kertaa)
turbomursu
Jr. Member
**
Viestejä: 16



WWW
« : 08 Helmikuu 2015, 20:10:48 »

Minkälaisella putkella saa parhaat "alapäät"? Fysiikkahan sanoo, että korkeat taajuudet pois ja matalia vahvistetaan. Oma järki sanoisi tässä tapauksessa, että isosta putkesta tulee matampi ääni. Onko kukaan kokeillut pakoputkiston viritystä käytännössä?

Viragoon olen tekemässä putkea ja nyt on pari vaihtoehtoa pöydällä. Toinen on suora putki kummallekin pytylle (muistaakseni 2") ja sopivaan kohtaan väliputki vastapainetta varten. Toinen vaihtoehto on 2-1-putki, jossa alkukäyrät orkkikset, jotka vedetään yhteen ja takaputki olisi sitten valittavissa sävelkorkeuden mukaan 80-150mm halkaisijalla. Hirveitä välilevyjä tai muuta himmeliä en ole putkiin laittelemassa ellei ole pakko. Jos äänenpaine kasvaa liian kovaksi, sitä pitää tietysti vaimentaa.

Kumpiko noista on järkevämpi vaihtoehto? Ylipäätään kaikki äänimailmaan liityvä tietämys otetaan kiitollisuudella vastaan. Googlesta ei ollut kovin paljoa apua.
tallennettu

Korjasin sitä ja sitten se ei enää toiminut
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #1 : 09 Helmikuu 2015, 11:53:56 »

Olet jossain määrin jäljillä tuossa väliputkiasiassa. Sen tarkoitus on jakaa kaasunpainetta tasaisemmaksi molemmille pakoputkille. Siis jo ennen väliputkea sekä sen jälkeen. Väliputken sijainti on kriittinen eri sylinterien tuottamien painepulssien ajoituksen suhteen. Kyseisen putken paikka vaikuttaa siis suoraan moottorin tehoon, luonteeseen, polttoaineen kulutukseen ja tietenkin äänimaailmaan.

Myös 2-yhteen ratkaisussa on sääntönsä. Siinä putkien yhtymäkohdan sijainti ratkaisee paljon. Tarkoitus olisi että putkien yhtymäkohdassa tapahtuva pakokaasupulssien eteneminen tehostaisi pakokaasujen etenemistä putkessa. Kahden pulssin yhtäaikainen "törmäys" liitoskohdassa olisi se huonoin ratkaisu.

Varmaankin tiedät moottoripyöräsi käyntikierron ja venttiiliajoituksen joten voit suunnitella ainakin karkeasti miten pakoputkiston tulisi toimia. Suurin vaara on että seos menee liian laihalle ja voi aiheuttaa jopa moottorivaurion. Alkuperäisellä pakoputkella kun oli tietty virtausvastus johon moottori on säädetty. Pakoputkiston vaihto edellyttää vähintään polttoainesyötön uudelleen säätämisen. Usein myös sytytyksenkin.

Netistä löytyy lukuisasti erilaisia ratkaisuja pakoputken valmistamiseksi oikeaoppisesti. Riippuu tietysti mitä ominaisuutta painotetaan. Yleensä painotus on pienessä kulutuksessa tai maksimoidussa tehossa. Useimmat hakevat kompromissia näiden välille. Usein myös alhainen melutaso on tavoitteena tehoa menettämättä.

Laitan tähän malliksi linkkejä jossa asiaa käsitellään pakoputkilaskurin kera miten se tehdään amerikkalisvalmisteiseen pyörään. http://www.nightrider.com/biketech/calc_exhaustlength.htm

Yleismallinen laskuri: http://www.nightrider.com/biketech/calc_exhaustlength.htm

Hakuja voit suorittaa hakusanoilla esimerkiksi motorcycle exhaust tuning calculation ja yhdistelmällä hakuun muita alan hakusanoja. Aihetta on myös käsitelty valtavasti eri foorumeilla. Varmaan myös Viragoon liittyvissä keskusteluissa. Yamaha Custom Clubillakin voi olla asiasta tietoa. http://www.yccf.fi/fi/index.php
tallennettu
turbomursu
Jr. Member
**
Viestejä: 16



WWW
« Vastaus #2 : 09 Helmikuu 2015, 20:52:04 »

olin noita laskureita käytellytkin, koska tiesin, että suorat putket toimii käytännössä siellä yläkierroksilla ja tehokäyrä notkahtaa juuri sillä alueella, mikä ns. normaalikäytössä on se tärkein. Väliputken paikka on tiedossa ja 2-1-putkessakin kollektorin mitat. Nyt en ole kuitenkaan hakemassa optimaalista tehoa, vaan yritän pitää vääntöalueen suunnilleen vakiona, mutta haluan yrmeät äänet.
tallennettu

Korjasin sitä ja sitten se ei enää toiminut
turbomursu
Jr. Member
**
Viestejä: 16



WWW
« Vastaus #3 : 21 Huhtikuu 2015, 21:20:08 »

kuten tavallista, suunnitelmat meni uusiksi. tilaa on tuossa kohdassa hieman naftisti, ellei kierrätä rungon alle, kuten vakiossa. tapani mukaan valitsin sen kohdan, missä aita on matalin ja hahmottelin tuommoisen "äksäputken". toimiiko, vai onko oltava enemmän tilaa pakokaasujen laajenemiselle? putken sisähalkaisija n. 46mm ja virtaus kuvassa siis vasemmalta oikealle. tuplaputkien perään tulee vielä sisämitalta 54milliset ja noin 70-80cm pitkät putket.


* putki.png (127.02 kilotavua, 915x547 - tarkasteltu 1639 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: 21 Huhtikuu 2015, 21:25:54 kirjoittanut turbomursu » tallennettu

Korjasin sitä ja sitten se ei enää toiminut
JiiVee
Uutislähteet
*****
Viestejä: 73


« Vastaus #4 : 24 Huhtikuu 2015, 10:42:01 »

Virtausopillisesti tuo 90 asteen mutka on huono, mahtuisiko sitä tekemään loivempana?
tallennettu
turbomursu
Jr. Member
**
Viestejä: 16



WWW
« Vastaus #5 : 26 Huhtikuu 2015, 17:53:33 »

Ehkä. Sitten tuota yläputkeakin varmaan pitää siirtää siihen liitoskohtaan. Toimiikohan vastapaineet sitten kun se puhaltaa kaasut poispäin eikä mitään paisuntakammiota ole?
tallennettu

Korjasin sitä ja sitten se ei enää toiminut
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto