Uusia verolinjauksia Suomen hallitukselta

<< < (2/7) > >>

Juupe:
Noniin, "puolue" sekoomuksen sivuilta äkkihätään löytyneen hallitusohjelman liitteissä lukee hopputomppelien kirjoittamana tietenkin jotain sekavaa, eli "asetetaan vero rekisteröidyille veneille ja MOOTTORIAJONEUVOILLE", verotulotavoitteella 50 milj.euroa per vuosi. Tuo hallitusneuvottelijapölvästien kirjaus voidaan kai lukea niin, että se tarkoittaa moottoripyöriä. Voi se tarkoittaa kai muitakin moottorivärkkejä? Jos jaksaisi kaivaa tilastoista paljonko veneitä ja vaikka nyt sitten prätkiä on rekisterissä, niin pääsee hehtaarille vuosittaisesta keskimääräisestä rankaisusta per värkki. Muistinvaralla ja päässälaskulla ruutuun tulee numero, joka niistää vuosibudjetista yhden hauskan illanvieton (lientä, soittoviihdettä ja suolapala seisomaruokalasta, ei taksikyytiä). Mutta lopullinen nro riippuu mainitun kansalaisrangaistuksen jakajien lukumäärästä. Saman numeron jyvittäminen imaginaarisille käyttöpäiville tuotti numeron, joka vie kesäpäivistä halvan mokkanautinnon. Pitäisin mieluummin nämä nautinnot.

On se muuten hauska kabinetti tämä hallitusohjelmakabinetti. Se voi keksiä iloksemme mitä vain jollakulla sattui siltä istumalta päähän pälkähtämään.

jsantala:
Eikä tarvi edes välittää ollenkaan siitä mitä tuli ennen vaaleja luvattua.

Juupe:
Valtioneuvon kanslian jakelusta:

Hallitusohjelma:
http://vnk.fi/documents/10184/1427398/Hallitusohjelma_27052015.pdf/75d94d8d-15c9-405a-8a9b-eca4987b635e

Ja sen liitteet:
http://vnk.fi/documents/10184/1427398/Hallitusohjelma_27052015_LIITE.pdf/2167cbc0-7b17-43e8-a0af-e4f1a2004708

Jonka sivulla 4 liikenneverouudistuksen asiat kaikessa epämääräisyydessään.

Niin, ehkä emme halua olla osa Suomen ratkaisuja tässä kohti.



Santtu:
Jos autojen hankintaan ja rekisteröintiin kohdistuvaa veroa leikataan (autovero) ja samalla vuosimaksu (ajoneuvovero) ulotetaan koskemaan myös moottoripyöriä niin myös moottoripyörät pitää ottaa mukaan autoveron leikkauksiin.

Tuusulan T-Bone:
Tunaroimiseksi se näköjään meni SSS-pataljoonankin hyökkäys.

Kokonaisveroaste ei laske, eikä ostovoima siten nouse, fyrkkaa vaan siirrellään taskuista toiseen. Mordorin porttien sisäpuolella ei vieläkään tajuta, missä mennään. Talous huristelee jatkossakin matalalentoa.

Asuntovelkaisena, autoa liikkumiseen välttämättä tarvitsevana, tupangia polttelevana ja viinaa juovana motskariharrastajana totean, että näillä näkymin saan kunnian pulittaa entistä enemmän veroa Sauronille.

Mitä tulee motskareiden käyttöveroon, ei tämä mikään yllätys ollut. Tähän valmistauduttiin jo aikaisemmin, kun moottoripyörien liikennekäytöstä poistamisen sääntöjä muutettiin.

Asiaan liittyy tällainenkin kuriositeetti:

http://www.smoto.fi/?p=2717

Sama asia oli tapetilla vuonna 2006. Tuolloin Ajoneuvolain 64 §:ään lisättiin eduskunnassa 2 momentti, jonka mukaan liikennekäytöstä poistamista koskevaa ilmoitusta ei voi tehdä moottoripyörästä. Meikä sen silloin junaili, perusteena oli se, että ainoa syy, miksi prätkä olisi pitänyt poistaa liikennekäytöstä, oli tuolloin vakuutuksen seisonta-aika, ja se onnistui silloin ja onnistuu edelleen puhelinsoitolla vakuutusyhtiöön. Enempää byrokratiaa ei tarvittu ennen eikä tarvittaisi nytkään. Vaan kuinkas sitten kävikään.

Vastustamisen aika olisi ollut jo silloin, kun liikennekäytöstä poistamisen sääntöjä esitettiin muutettavaksi ilman mitään järkiperäistä syytä. Vastustusta ei kuitenkaan ilmennyt, vaan asia uutisoitiin peräti positiiviseen sävyyn: prätkän liikennekäytöstä poistaminen helpottuu...

Tästä seuraa nyt sitten myös, että vakuutuksen seisonta-aikasysteemit muuttuvat. Ympärivuotisia vakuutuksia ei kantsi enää kenenkään myydä, koska kaikki haluavat joka tapauksessa seisonta-ajan verotuksellisista syistä. Seisottaminen taasen ei onnistukaan enää puhelinsoitolla vakuutusyhtiöön, vaan ensin tehdään ilmoitus liikennekäytöstä poistamisesta ja sitten taas liikennekäyttöön ottamisesta. Päivän hinta on 4 euroa/ilmoitus, tekee 8 euroa/prätkä/vuosi. Koko prätkäkanta huomioon ottaen tämä puolestaan tekee 250 000 * 8 = 2 000 000 euroa/vuosi. Mopot päälle.

Onneksi liikennekäytöstä poistaminen helpottui...

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu