oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
29 Maaliskuu 2024, 16:23:39 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Haluatko sinä, kerhosi tai yrityksesi tukea MMAF:n toimintaa? Liity MMAF:n kannatusjäseneksi
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Kevyistä sähköajoneuvoista laillisia tieliikenteessä ynnä muuta  (Luettu 24196 kertaa)
jsantala
Full Member
***
Viestejä: 79


kWsaki.com


« : 21 Syyskuu 2015, 21:46:09 »

http://www.lvm.fi/tiedote/4445213/kevyista-sahkoajoneuvoista-laillisia-tieliikenteessa

"Muutosten yhteydessä helpotettaisiin yksilöllisesti valmistettujen moottoripyörien rekisteröintiä."

Mitäs tämä tälläinen oikein on?
tallennettu

GPX750R sähköistysprojekti yms. http://kWsaki.com
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #1 : 22 Syyskuu 2015, 09:26:00 »

Samaa ihmettelin kuin jsantala. Toki mukaava lupaava lause tuo. Mitä sitten "yksityisesti valmistettu" pitää sisällään? Tarkoittaaako omavalmistetta vai moottoripyörän muuntelua enemmän kuin 50%?

Koskeeko asia päästönormeja tai muuta tähän asti kynnyksenä ollutta asiaa kuten verotusta?
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #2 : 22 Syyskuu 2015, 13:53:36 »

Taitaa olla T-Bonen keittelemä ja MMAF:n rahoittama ns APU 2.1
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
jsantala
Full Member
***
Viestejä: 79


kWsaki.com


« Vastaus #3 : 22 Syyskuu 2015, 13:55:24 »

Olinkin juuri kysymässä, että onko tässä kuultu asianomaisia tahoja (kuten MMAF) vai onko menty ihan perstuntumalla?
tallennettu

GPX750R sähköistysprojekti yms. http://kWsaki.com
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #4 : 22 Syyskuu 2015, 13:59:59 »

Hallituksen esitys HE 24/2015 vp https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_24+2015.aspx

Seuraavana tullee siis lausuntokierros, jossa MMAFn edustaja päässee tarkastamaan onko ministeriössä kopsattu ehdotetut tekstit pykäliin oikein, ja kommentoimaan missä homma meni pieleen tai onnistui.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #5 : 25 Syyskuu 2015, 12:46:58 »

Lainaus
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_24+2015.aspx
Lausuntonsa asiasta ovat antaneet ... MMAF ry, ... Suomen Motoristit SMOTO ry ...

Lausuntokierros onkin jo käyty...

tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
jsantala
Full Member
***
Viestejä: 79


kWsaki.com


« Vastaus #6 : 25 Syyskuu 2015, 13:18:19 »

Onko MMAF:n lausunto jossain nähtävillä? Saisiko tälläisistä informaatiota tänne automaattisesti, jos aikataulut sallivat?
« Viimeksi muokattu: 25 Syyskuu 2015, 15:14:12 kirjoittanut jsantala » tallennettu

GPX750R sähköistysprojekti yms. http://kWsaki.com
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #7 : 25 Syyskuu 2015, 18:19:52 »

Lausuntokierros onkin jo käyty...



Aika montakin lausuntokierrosta on jo käyty. Seuraava ois tossa parin viikon päästä...

En pitkästytä ketään kuvauksella kaikista asiaan liittyvistä byrokratian kiemuroista tai hallinnon hauskoista toimintatavoista. Vuosien kokemuksesta viisastuneena en myöskään kerro enempiä yksityiskohtia siitä, mitä tuleman ehkä pitää.

Sanottakoon kuitenkin sen verran, että ihan kohtuullista settiä näyttäisi olevan tuloillaan, josta tämä käsillä oleva lakiehdotus siihen liittyvine asetuksineen edustaa merkittävää osaa.
tallennettu

MMAF Puheenjohtaja
Uutislähteet
*****
Viestejä: 235


« Vastaus #8 : 01 Lokakuu 2015, 09:31:30 »

Kohtapuoliin julkaistavan jäsenlehden puheenjohtajan palsta kertoo hiukan taustoja asiasta ja missä mennään. Hienoa että on aktiivisia ihmisiä, jotka bongailevat tälläisiä ihan omatoimisesti!

- Sakari Mäkinen, Puheenjohtaja.
tallennettu
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #9 : 04 Lokakuu 2015, 12:03:47 »

Nyt kun on otsikkoaiheesta käsitelty osaa "ynnä muuta" ottaakseni otsikon pääaiheen asiasta kiini niin on arvattavissa että sähköajoneuvoista tulee merkittävä kaksipyöräisten ajoneuvojen luokka melko nopeassa tahdissa kun ilmeisesti tullaan sallimaan ei-poljettavatkin varsin tehokkaat sähköpyörät. Ovatko ne sitten moottoripyöriä sanan alkuperäisessä merkityksessä vai jäävätkö omaksi eriytyneeksi ajoneuvoryhmäkseen joiden asioihin ei esimerkiksi MMAF:n tarvitse puuttua lainkaan. Vai pitääkö näiden tekniikkaan, ominaisuuksiin ja lainsäädännöllisiin yksityiskohtiin puuttua edunvalvontamielessä? Uskoisin, nimittäin, että näitä laitteista tullaan valmistamaan sekä omatoimisesti että teollisesti sekä muokkaamaan ja virittämään.
tallennettu
MMAF Puheenjohtaja
Uutislähteet
*****
Viestejä: 235


« Vastaus #10 : 05 Lokakuu 2015, 13:00:14 »

MMAF:ssa seuraamme tilannetta miten tulevaisuus sähköajoneuvojen kanssa kehittyy, millaisia kaupallisia tuotteita niistä tulee, yms. Tällä hetkellä emme ole nähneet tarpeelliseksi osallistua aiheeseen enempää MMAF:n nimissä. Itse olen SMOTO:n ITS (Intelligent Transportation System) työryhmässä mukana, jonka kautta olemme mukana myös ITS-Finland verkostossa. Sitä kautta saamme ajantasaista tietoa kehityksestä ja pystymme tarpeen vaatiessa ottaa kantaa.

Tietysti meitä kiinnostaa myös miten jäsenet asian ajattelevat, kuuluuko MMAF:n tontille tulevaisuudessa vai ei? Mitä mieltä itse olet?

- Sakari Mäkinen, Puheenjohtaja.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #11 : 05 Lokakuu 2015, 20:19:41 »

Vai pitääkö näiden tekniikkaan, ominaisuuksiin ja lainsäädännöllisiin yksityiskohtiin puuttua edunvalvontamielessä? Uskoisin, nimittäin, että näitä laitteista tullaan valmistamaan sekä omatoimisesti että teollisesti sekä muokkaamaan ja virittämään.

Suattaapi olla, vuan suattaapi olla ettei ookkaan.

Varmaan kaikenlaista tullaan touhuamaan. Mutta edunvalvontamielessä noihin "puuttuminen" edellyttäisi noin alkajaisiksi, että ymmärtäisi niistä jotain. Tämä uusi lakipakettikin sisältää mahdollisuuden ajella ties minkälaisilla sähköhärveleillä, joista mä en tajua yhtään mitään. En edes sitä, mitä ne ylipäätään oikein ovat.
tallennettu

motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #12 : 06 Lokakuu 2015, 10:50:41 »

Uusi asia on kuin se sananlaskun kuuluisa uusi portti nautaeläimelle: katsellaan ja ihmetellään.
Itse en voi sanoa olevani tietäjä näissä kaksipyöräisissä sähkökulkuneuvoasioissa vaikka niihinkin olen hieman sormiani sotkenut. Utelias kun olen.

Varmaan johonkin on vedettävä raja ja näin alkajaisiksi se voisi olla siinä jaotuksessa missä sähköajoneuvolla ei saa enää ajaa kevyenliikenteen väylällä vaan pitää sopeutua muun liikenteen tahtiin ajotiellä.
Se taas edellyttää melkoisen määrän tehoa pysyäkseen matkassa mukana. Siis hyvin moottoripyörämäistä käytöstä niin kauan kuin on kysymys L3e, L4e ja L5e-luokkia vastaavista kulkimista.

Ymmärtääkseni jäsenkunnassa on joitakin asiaan ajoneuvon muuttamispohjalta kokemusta keränneitä.
Toisaalta voisi olla selkeämpää että sähkömoottoripyöräilijät pyrkisivät keräämään tietoa ja taitoa kulkimistaan omista lähtökohdistaan eikä polttomoottoriosastoa sotkettaisi aiheeseen lainkaan.

Polttomoottorikäyttöisiä moottoripyöriä saattaa vielä saada joitakin vuosia käyttää yleisessä tieliikenteessä....
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #13 : 06 Lokakuu 2015, 20:57:26 »

Se on kuule Matti vaan hyväksyttävä, että ollaan dinosaurusosastoa... Virnistää

Nämä uudet härvelit voivat olla yksi-, kaksi-, kolmi-, neli- tai vaikka satapyöräisiä ja pyörät voivat olla jonossa tai rivissä tai jossain muussa muodostelmassa. En itse asiassa ole varma, onko kaikissa mitään pyöriäkään ollenkaan. Avaruushärveleitä pikemminkin.

Tohon hallituksen esitykseen sisältyy maininta myös tieliikennesääntöjen uudistamisen tarpeesta. Itse kävin kevväämmällä LVM:n tiedotustilaisuudessa aiheesta. Sieltä jäi mieleen, että osa näistä uusista rakkineista rinnastetaan jalankulkijaan, osa polkupyörään, osa moottoripyörään ja loput johonkin muuhun. Tästä seuraa kaikenlaista hassua. Pitää esimerkiksi suojatietä lähestyttäessä osata arvioida, onko suojatielle tuleva härveli jalankulkija vai jokin muu. Osalla näistä vehkeistä saa vissiin ajaa myös kännissä, osalla taasen ei.

Itse aion pysytellä tutussa pitkäkeulaisessa vanhanaikaisella V2-moottorilla varustetussa moottoripyörässäni, joka kulkee pensalla, kunhan tähtien asento sattuu osumaan kohilleen. Sähköä siinäkin on liikaa. Hajottavaksi asti.
tallennettu

kuula
Jr. Member
**
Viestejä: 20


« Vastaus #14 : 08 Lokakuu 2015, 06:12:42 »

Itse olen seurannut muutamaa sähköpolkupyöräkeskustelua ja niissä on tullut selvästi ilmi tarve nykyistä tehokkaampien sähköpyörien tarve.
Nykyinen tilanne on että osa sähköpolkupyöristä on itse rakennettu ja tehon/nopeuden vuoksi periaatteessa laittomia ja osin jopa vaarallisia riittämättömien jarrujen ja heiveröisen rungon takia.

Mitään hajua tulevista lakikuvioista ei ole mutta arvelisin isompien sähköpyörien istuvan nykyisiin mopo/(kevyt)moottoripyörä ajoneuvoluokkiin suht nätisti mutta nämä jalankulkijaan ja polkupyöräilijään rinnastettavat kulkineet ovat aikalainen sekamelska.

Mielestäni siltäosin mitä tulee sähkömoottoripyöriin, niiden rakenteisiin ja rakenteen muuttamiseen en näkisi niissä periaatteessa eroa polttomottoripyöriin muuta kuin voimanlähde ja yhteinen etumme varmaan olisi että myös niitäkin saisi ns rakennella.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto