Sähkömoottoripyörän muutoskatsastaminen

(1/2) > >>

-UP-:
Olen työstänyt sähkömoottoripyöräkonversiota, joka alkaa olla jo aika pitkällä. Otin siis yhteyttä katsastuskonttoriin kysyäkseni tarkempia tietoja muutoskatsastuksesta. Kävi ilmi, että pyörälle vaaditaan emc-hyväksyntä alkuperäisestä vuosimallista riippumatta. Tämä tuli hieman yllättäen, sillä vastaavia pyöriä on kuitenkin suomessa kourallinen rekisteröity. Olin itse siinä luulossa, että tuo vaatimus tulee vasta 6/2003 ja myöhemmin ensirekisteröidyille moottoripyörille.

Käsittääkseni kyse on siis Trafin määräyksestä: TRAFI/32281/03.04.03.00/2014, jossa viitataan säädökseen 97/24/EY 8 LUKU.

Lainaus

Jos kipinäsytytteisellä polttomoottorilla varustetussa moottoripyörässä tai L5e-luokan ajoneuvossa ei ole välittömästi sen hallintaan vaikuttavia sähköisiä järjestelmiä kuten sähkötoimisia jarruja, L-luokan rakenneasetuksen liitteessä 2 säädetyt vaatimukset katsotaan muutetun tai korjatun ajoneuvon osalta täytetyiksi, jos lataus- ja sytytysjärjestelmään kuuluvat laitteet on koteloitu  metallilla ja sytytystulpan johtimissa ja -hatussa on häiriösuojaus. Häiriösuojauksesta on oltava merkintä johtimien kuoressa ja -hatussa. Muussa tapauksessa edellytetään vähintään nimetyn tutkimuslaitoksen vaatimukset tai hyväksytyn asiantuntijan vaatimukset täyttävän testaajan selvitystä siitä, että tehdyt muutokset eivät aiheuta häiriötä ajoneuvon sähkömagneettisen yhteensopivuuden osalta.

Onko nyt tosiaan niin, ettei tällaisen konversion muutoskatsastus tai omavalmisteena rekisteröiminen ole enää mahdollista ilman emc-hyväksyntää? Eri lähteistä olen lukenut, ettei Suomessa yksikään taho voi toimittaa virallista hyväksyntää ja esimerkiksi Ruotsissa se maksaisi (kymmeniä) tuhansia euroja.

Erkko!:
Teet sähkömoottorilla kulkevaa pyörää?

Siinähän ei tietenkään ole kipunasytytystä, niin eikös tuo koko homma ohiteta?

Mutta jos häiriönsuojauksen haluat varmistaa vaadituilta kohdilta, niin se on tuo latausjärjestelmä mikä koteloidaan ja vedetään runkoon. Sytytysjärjestelmää ei ole.. Tulppia ei ole..

Häiriönsyojauksessa kaikki vedetään samaan pisteeseen että varmistetaan niiden oleminen samassa potentiaalissa. Jos johtosarjoihin tehdään häiriönsuojaus niin ne vedetään myös samaan pisteeseen.

Häiriönsuojauspurkkien jokainen irrallinen pelti vedetään maadotuspiuhalla yhteen ja siitä laitteen yhteiseen potentiaalin tasaus pisteeseen. 1.5mm2 voisi riittää, mutta varmuuden vuoksi kannattaa käyttää 2.5mm2 johdinta. Kierretappi pellissä ja rengas abiko on hyvä.

Kun olet niin tehnyt niin tuon boldatun muussa tapauksessa kuran voi ymmärtääkseni ohittaa..
Meillä tehdään EMC testit laitteille, kun on kaupallisia.. Rapia 15keur meni läpi tai ei. Tulee jostain ulkomailta ukko.

-UP-:
Kyllä, teen siis sähkömoottorilla kulkevaa pyörää. Vaikka kiinnittäisinkin rakentaessa huomiota häiriöiden estämiseen, jää selvitykset kyllä tekemättä jo hinnan puolesta.

Toisella foorumilla tuli kommenttia, ettei nämä uudet säädökset kumoa vanhoja, eli ennen 6/2003 ensirekisteröidyn moottoripyörän pitäisi pystyä muutoskatsastamaan sähkötekniikalle ilman emc-todistusta. Voisiko asia olla näin? Ja jos näin on, miten selitän tämän konttorille?

motomatti:
Mielestäni on katsastusviranomaisen velvollisuus ottaa selvää voimassa olevista vaatimuksista kunakin ajankohtana. Turha konttorille on mennä vänkäämään vaan etukäteen vihjata että on olemassa laki asiasta. Ainakin yksi sähkömoottoripyörä on katsastettu liikenteeseen tuttavapiirissä mutta kantapyörän valmistusajankohta taisi olla viime vuosituhannen puolella. Päästötodistusta siitäkin tivattiin. Ei kovin loogista: atomi- vai hiilivoimalan päästöt....

-UP-:
Tänään tuli hieman selkoa asiaan, kun tarpeeksi monta sähköpostia ja puhelua tein. Lain mukaan siis emc-vaatimukset menee ensirekisteröinti päiväyksen mukaan. Käytännössä 16.6.2003 ja sitä vanhemmilta pyöriltä ei tuota selvitystä vaadita. Katsastuskonttoreilla tämä tuntuu olevan todella huonosti tiedossa. Syynä lienee se, että Trafi tulkitsee asian väärin.

Projekti siis jatkuu ja tunnelin päässä on taas valoa rekisteröinnin suhteen.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu