oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
28 Maaliskuu 2024, 16:27:18 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Haluatko sinä, kerhosi tai yrityksesi tukea MMAF:n toimintaa? Liity MMAF:n kannatusjäseneksi
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Omavalmiste moottoripyörä  (Luettu 18733 kertaa)
Malco
Newbie
*
Viestejä: 4


« : 10 Toukokuu 2016, 12:20:23 »

Ihmeen vähän on aiheesta keskustelua, vaikka laki tämän on sallinut jo useita kuukausia Hymyilee
 
Lähtötietoja olen kaivanut mm. Trafin kautta ( http://www.finlex.fi/data/normit/42316-TRAFI_32281_03_04_03_00_2014_FI_Kaksi-_ja_kolmipyoraisten_ajoneuvojen_nelipyorien_seka_niiden_pera-vaunujen_rakenne_ja_varusteet.pdf  ,sekä http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastukset/yksilollisesti_valmistettu_l-luokan_ajoneuvo) ja näiden pohjalta selannut direktiivejä, mutta melko raskasta tekstiä on pienen ihmisen sulatettavaksi.

Trafin ohjeiden mukaan pitäisi tutustua Trafi/32281/03.04.03.00/2014 - Liite 3.
Liiteen 3 osalta kysyisin, miten tätä pitäisi lukea: Esim. kohdassa 37 on ehdot Hxi ja Xxii. Rittääkö vain toinen, vai tuleeko molemmat ehdot täyttää ? Oletan, että pelkkä ohiajotesti riittää ja E-merkinnät voi unohtaa.
Samaten kohdassa 28 on monta ehtoa, riittäkö että vain yksi näistä täyttyy, vai tuleeko jokainen ehto täyttää erikseen ?

Tässä muutama omaa mieltä askaruttava kysymys:

- Millainen runko käy aihioksi omavalmisteeseen:
* Tarvitseeko runko minkään valtakunnan papereita, Jos raksi on ruudussa omavalmiste, tai Tehdastekoisen ajoneuvon osasta merkittävästi muutettu ?
* Jos pohjana on paperillinen euroopan sisältä tuotu pyörä, josta aletaan toteuttamaan omavalmistetta, miten menee piirileikki Tullin ja verottajan kanssa ? Oletan että verot maksetaan vasta uudesta omavalmisteena rekisteriin menevästä laitteesta, mutta tuleeko rungon alkuperästä olla minkälaiset todistukset ?
* Omavalmisteinen osa - antaako laki todella mahdollisuuden kasata rungon suorasta putkesta. Edellämainittu Liite 3 ei mielestäni viittaa runkoon muuten kuin kohdan 56 Ajoneuvon rakenteellinen kestävyys (EU) N:o 3/2014 . Ja tähänkin riittää ehdon C täyttäminen; "Hakijan on hyväksynnän tai katsasatuksen suorittajaa tyydyttävällä tavalla osoitettava, että saadöksen keskeiset vaatimukset täyttyvät"

-Moottori omavalmisteessa:
*Omavalmisteen moottori voi olla alkuperäinen tehdasvalmis kone, jos prosentit ylittyvät muilla osilla: runko, haarukat, renkaat, tankki jne.
*Lasketaanko moottori kokonaan uudeksi, jos se turbotetaan, olen ymmärtänyt että MP muutoskatsastuksissa käytäntö on ollut prosentteja laskettaessa on että koko moottori katsotaan tällöin vaihdetuksi. = 28% ?
* Oletan että annetuilla vaatimuksilla omavalmistepyörän saa toteuttaa ilman kattia: "omavalmisteen päästöjen on alitettava 1993 voimaan tulleen E-tason vaatimukset ja melun osalta alle 80cc 96db, 80-175cc 99db tai yli 175cc 103db." - SMOTO

Muistelisin aikaisemmin lukeneeni, että pelkästään kahdesta eripyörästä yhteenkasaamalla ei voi toteuttaa omavalmistetta. Eli Osat lasketaan tehdastekoiskisi, eivätkä omavalmisteen ehdot täyty. Joten joko runkoa ja/tai moottoria on muutettava merkittävästi jotta prosentit ylittyisivät. Tällöin osien alkuperällä ei käsittääkseni ole suurren suurta merkitystä, kunhan *Liite 3 ehdot täyttyvät.

Näillä pohdinnoilla pääsisi jo alkuun. Viimeisenä on toki peikko nimeltä uuden moottoripyörän ALV, mutta mietitään sitä sitten myöhemmin jos tämä oikeasti joskus konkretisoituu.
« Viimeksi muokattu: 10 Toukokuu 2016, 12:39:05 kirjoittanut Malco » tallennettu
Malco
Newbie
*
Viestejä: 4


« Vastaus #1 : 12 Toukokuu 2016, 12:54:22 »

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20151613

1. " 1) haitallisten päästöjen taso ei ylitä kaksi- ja kolmipyöräisten moottoriajoneuvojen tietyistä osista ja ominaisuuksista annetun neuvoston ja Euroopan parlamentin direktiivin 97/24/EY 5 luvun liitteessä II säädettyjä päästövaatimuksia;  "

-VS.

2. "omavalmisteen päästöjen on alitettava 1993 voimaan tulleen E-tason vaatimukset ja melun osalta alle 80cc 96db, 80-175cc 99db tai yli 175cc 103db." - SMOTO

Puhutaanko tuossa SMOTON julkilausumassa samasta asiasta. Ja onko se omavalmisteen päästötesti tarkalleen ottaen minkälainen ?
97/24/EY -5 luvun Liite 2 ei mene kertalukemisella itsellä jakeluun. Hymyilee leveästi

tallennettu
Röpöttäjä
Full Member
***
Viestejä: 94


« Vastaus #2 : 03 Joulukuu 2020, 21:51:37 »

No niin, Ansley Toivatson MadBoy on nyt testattu, katsastettu, ensirekisteröity, veropäätös saatu ja maksettu 3061e, vain Trafin kirjaus puuttuu että lopullisen rekisteröinnin tehdäkilven voi maksaa ja hakea. 12v meni. Nyt oon onnellinen jos korona ei tapa ja pääsen ajamaan 20021 kesällä. Kiitos MMAF.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto