oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
28 Maaliskuu 2024, 12:45:43 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: AKE "kehittyy", rekisteriotteet uusiutuvat - VAROITUS  (Luettu 50783 kertaa)
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #15 : 28 Marraskuu 2007, 08:25:58 »

Vähän aiheen sivusta... CF, ei ole aina pakko vastata käyttämällä "quote" -toimintoa. Menee viestit aivan turhaan tolkuttoman pitkiksi kun alussa on ensin edellisen kirjoittajan romaani kopiona edellisestä viestistä.
tallennettu
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #16 : 28 Marraskuu 2007, 08:36:02 »

AKE/ LVM ovat mielestäni selitysvelvollisia otetulosteen sisällön heikkenemisestä. Esim. FHRA/MMAF-akselin yhteinen kirjelmä kyseisille tahoille olisi paikallaan. EDIT: täysimääräinen tuloste on yksinkertaisesti SAATAVA, vaikka se maksaisi muutaman kirotun lantin erillisoperaationa (= tapa, jolla markkinatalous auttaa korjaamaan eurokommunistisen normiohjauksen kupruja).

Ei ongelma kosketa missään tapauksessa pelkästään rakennellun prätkän/auton kaupantekotilannetta.

Itse en kertakaikkiaan voi toimia harrastajana muistinvaraisesti, eli jotenkin valokuvata kuuppani lokeroihin katsastuskonttorin näytöstä katsastuksen koko merkintäsaldon siltä osin mitä tulosteessa ei näy. Pitäisikö minun soittaa joka kerta AKEen, kun pohdin mitä muutoksia seuraavassa talven yli kestävässä kumartelusessiossa prätkään teen? Aikaisemman prossa-asetuksen aikaiset paperit ovat parhaimmillaan juhlavan mittavia. Ja kun projekteilla on tapana elää koko ajan. Onko tarvittavaa tietopalvelua edes tarjolla? Tiskilläkö käyn kysymässä omaisuuteni ominaisuuksia? Kertooko tietoja kukaan ja mitä sellainen sitten maksaisi? Ja miksi tiedosta pitäisi maksaa? Kenen omaisuutta ajoneuvon ominaisuustiedot ovat? Onko käymässä niin, että prätkäni ovatkin itse asiassa valtion, joita saan armosta käyttää. Vähän niinkuin rekisterikilpi.

Edelleen, on todella pelottava ajatus, ettei tienvarsivittuilusession tukena minulla olisi tietoa mitä sininen mies lukee (useimmiten vieläpä väärin) näytöltä transporterissa. Seuraa melkoinen sirkus, mutta kukaan ei naura.

EDIT2: MMAF on työskennellyt hartiat kumarassa muutosten leimaamiskynnyksen madaltamiseksi. Kuinka paljon motivaatioon vaikuttaa se, että operaatiosta ei saa edes todistusta käteen?! Vain maksukuitin.

Systeemi muokkaa tieten tahdoin kasvualustaa anarkialle. Miksi?
« Viimeksi muokattu: 28 Marraskuu 2007, 09:07:00 kirjoittanut Juupe » tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #17 : 28 Marraskuu 2007, 10:01:24 »

Asiaan liittyy myös se puoli, että kun käyt ostamassa muutoskatsastuspalvelua niin sinun täytyy voida tarkastaa ostamasi tuote (merkintä rekisteritietoihin). Omasta kokemuksesta voin sanoa, että niitä otteita on tulosteltu konttorilla joskus useampikin vedos ennen kuin tiedot ovat olleet kohdallaan. AKE:n ajatus siis on, että jatkossa voit tämän tehdä kurkkimalla karsastajan olkapään yli ATJ:n näyttöruutua.

Esim. FHRA/MMAF-akselin yhteinen kirjelmä kyseisille tahoille olisi paikallaan. 

Hoidamma asiaa SMOTOn kautta. Ja hyvä idea, otetaan FHRA mukaan keskusteluun.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #18 : 28 Marraskuu 2007, 10:46:02 »

Tutkimuksia ja pohdintaa... Pyörittää silmiään

Rekisteriotetta koskeva direktiivi löytyy täältä:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/fi/oj/1999/l_138/l_13819990601fi00570065.pdf

Direktiivin liitteessä I luetellaan tiedot, jotka rekisteriotteen I osaan on merkittävä ja jotka sinne voidaan merkitä. Kumpikin kategoria sisältää paljon asiakkaan kannalta hyödyllistä tietoa. Kiinnittäisin huomiota erityisesti liitteen I kohtaan VII, jossa todetaan näin:

Lainaus
Jäsenvaltiot voivat sisällyttää (rekisteröintitodistuksen I osaan) muita lisätietoja...

Uuden rekisteriotteen malli, teknisen osan sivut 1 ja 2 löytyvät täältä:

http://www.ake.fi/rekisterointilomake/tekninenosas1.html

ja

http://www.ake.fi/rekisterointilomake/tekninenosas2.html

Direktiivin mukaan otteeseen merkittäville tiedoille on suomalaisessa rekisteriotteessa varattu kentät. Otteella on edelleen erittäin paljon tilaa erikoisehdoille ja huomautuksille, kuten prosentit, vaihdetut osat, keulamuutokset jne.

Tuntuisi täysin järjettömältä laatia otteen pohja informatiiviseksi mutta jättää sitten infolle varatut kentät pääsääntöisesti tyhjiksi. Ainakaan direktiivi ei estä otteen kirjoittamista sellaiseksi, että sen perusteella kaikki ajoneuvosta kiinnostuneet (omistaja, ostaja, poliisi, tullimies, rajavartija jne.) voivat saada tiedon ajoneuvon ominaisuuksista. En tiedä, mitä AKE:ssa tai LVM:ssä asiasta yleisesti ajatellaan, mutta ei ainakaan asiakkaan etua, jos kenttiin ei mitään kirjoiteta. Ainakin osa AKElaisista on tämän kyllä tiedostanut, joten ei sovi kaikkia AKE:n poikia syyllistää.

Jatkosuositus: karsastaja voi tulostaa järjestelmään kirjatut tiedot myös uudelle otteelle. Ellei karsastaja tätä automaattisesti tee, sitä voi ja pitää erikseen vaatia.

CF: kyllä vanhan lapun kanssa saa tiedot päivitettyä, jos ne eivät ole automaattisesti sitä tehneet. Toinen juttu on, että vanhan otteen tiedot eivät aina vastaa todellisuutta, jolloin vanhallakin otteella voi pyyhkiä takamuksensa. Ei se sunkaan uus rutku ihan sentään 100 % pyörältä näytä... Virnistää
tallennettu

Choppers_Forever
Sr. Member
****
Viestejä: 185


Wruuuuuuuuuuuum kalin kilk...


« Vastaus #19 : 28 Marraskuu 2007, 13:07:34 »

Vähän aiheen sivusta...

mitä jos pienennetään... Iskee silmää Hymyilee leveästi elä ärsyynny...
tallennettu

Yritystä ei puutu, vaikka kuinka päähän potkittaisiin, per**le. Mutta kyllä se vi**n EU parhaansa yrittää.
Choppers_Forever
Sr. Member
****
Viestejä: 185


Wruuuuuuuuuuuum kalin kilk...


« Vastaus #20 : 28 Marraskuu 2007, 13:10:38 »

Kunhan panikoin...

Joo,100% on suhteellista Hymyilee leveästi kyllähän urheilijatkin antaa 110% aina...

CF
tallennettu

Yritystä ei puutu, vaikka kuinka päähän potkittaisiin, per**le. Mutta kyllä se vi**n EU parhaansa yrittää.
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #21 : 30 Marraskuu 2007, 09:52:31 »

http://www.smoto.info/index.php?option=com_content&task=view&id=350&Itemid=2
Lainaus
Tarkista katsastuksissa rekisteriin ja rekisteriotteeseen kirjautuvat tiedot

Suomen Motoristit kehottaa rekisteröinti-, muutos- tai muuhun katsastukseen aikovia moottoripyörien omistajia varmistamaan, että moottoripyörän tiedot on kirjattu oikein AKE:n uuteen ajoneuvotietojärjestelmään ja että ne tulostetaan myös rekisteriotteelle. SMOTO:n saamien tietojen mukaan uusiin rekisteriotteisiin kirjatuissa ajoneuvokohtaisissa tiedoissa saattaa olla puutteita. Erityisesti muunneltujen ja korjattujen ajoneuvojen omistajien kannattaa olla tarkkana.

Ajoneuvohallintokeskus (AKE) on ottanut käyttöön uuden ajoneuvotietojärjestelmän (ATJ) marraskuun alussa. ATJ:n päivityksen yhteydessä myös rekisteriotteet muuttuvat koko EU:n alueella samanlaisiksi.

Järjestelmä sisältää periaatteessa lähes kaikki samat tiedot kuin aikaisemminkin. Uutta on lähinnä mallimerkinnän korvautuminen ns. ”kauppanimellä”, jota EU-valtioissa yleensä käytetään, sekä akselivälikentän korvaaminen ajoneuvon kokonaispituudella ja -leveydellä. Kaikki tietojärjestelmään tallennetut tiedot eivät kuitenkaan automaattisesti tulostu rekisteröintitodistukseen. Erityisesti rekisteröintitodistuksen kenttä ”Erikoisehdot ja huomautukset” saattaa jäädä tyhjäksi, ellei erikoisehtojen tulostamista erikseen osaa vaatia.

SMOTO suosittelee, että katsastukseen aikova moottoripyörän omistaja tarkistaa katsastuksessa, että moottoripyörän tiedot, erityisesti massat, mitat, istuinpaikkojen lukumäärä sekä muutetut ja vaihdetut osat, kirjautuvat oikein ajoneuvotietojärjestelmään. Myös vanhaan rekisteriotteeseen kirjattujen tietojen siirtyminen uuteen otteeseen kannattaa tarkistaa siltä osin kun tiedot ovat edelleen ajantasaisia. Rekisteröintitodistuksen malliin voi tutustua osoitteessa http://www.ake.fi/rekisterointilomake/tekninenosas1.html

Jos tiedot eivät näy uudessa rekisteriotteessa, moottoripyörän omistaja voi pyytää katsastajaa tulostamaan uuden rekisteriotteen niin, että siinä näkyvät kaikki järjestelmään viedyt oleelliset merkinnät. Vanhasta rekisteriotteesta kannattaa ottaa kopiot ennen katsastusta. Kopion vanhasta rekisteriotteesta voi antaa katsastajalle katsastuksen yhteydessä ja pitää itse alkuperäisen.

SMOTO toivoo, että uusissa rekisteriotteissa näkyvien oleellisten tietojen väheneminen on vain uuden järjestelmän käyttöönottoon liittyvä väliaikainen ongelma. Jos se jää pysyväksi käytännöksi, odotettavissa on ongelmia ainakin ostajan asemaan moottoripyörän myyntitilanteessa sekä muutettujen tai muutoin erikoisten moottoripyörien valvonnassa tien päällä.

Lisätietoja:
Juha Liesilinna, puheenjohtaja, puh. 040 501 2587
Santtu Ahonen, verotus- ja ajoneuvotekniikkaprojekti, puh. 040 803 1045
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #22 : 02 Joulukuu 2007, 21:11:03 »

AKE:ssa kaivataan apua: http://www.uratie.fi/uratie/recruitment.jsf?id=30453  Virnistää
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Choppers_Forever
Sr. Member
****
Viestejä: 185


Wruuuuuuuuuuuum kalin kilk...


« Vastaus #23 : 11 Joulukuu 2007, 15:17:42 »

Heh,

Taisivat löytää jo apuja, koska mun uusi ote on moitteeton ja mukana on kaikki mikä pitääkin Hymyilee leveästi
Uskoisin, että yleisellä keskustelulla on ollut osansa onnistumiseen tässä(kin) asiassa.

Olispa vaan jo kesä...  no pitää mennä tallille ottamaan kylmät tyypit taas... wruuummm. Ja varoa jakoavaimen huumaa.

CF
tallennettu

Yritystä ei puutu, vaikka kuinka päähän potkittaisiin, per**le. Mutta kyllä se vi**n EU parhaansa yrittää.
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #24 : 20 Joulukuu 2007, 12:50:29 »

eli siis nyt vaan tarkkana kun uutta otetta tulostetaan. itsellä vanha ote on ilman yhtään muutosta ja jos uusi näyttää samalta niin en itsekään usko sen olevan ko. pyörän Hymyilee
eli vaaditaan oikeuksiamme konttorilla, muuten on turha itkeä tienvarrella...
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #25 : 04 Kesäkuu 2008, 14:40:31 »

Kopsattu toisesta ketjusta:
No niin, kävin hakemassa mustapohjasen kilven pyörään ja samalla olisin merkkauttanut vaihdetut osat. Sehän ei tietenkään onnistunut, katsastuskonttori ei saa kuulemma tehdä muutoksia otteeseen näiltä osin, eikä edes painovirheen oikaisu mallimerkinnässä onnistunut. Erittelyn osista saa kuulemma AKE:sta ja maksaa XX euroa, eli mennään sitten näillä tiedoilla.

Tämäpä erikoista. Onkohan AKE:n suunnalta mielipidettä, että menikö tää nyt oikein? Eihän se pitäisi olla mahdollista, että saa konttorilta "rekisteriotteen" ja sitten se oikea ote pitää tilata AKE:sta XX eurolla.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto