Miksi tämä ei koske myös moottoripyöriä?

(1/3) > >>

Hemuli:
Lainaus Iltalehden sivulta www.iltalehti.fi/uutiset/200802217281115_uu.shtml


Euroopan parlamentti hyväksyi tänään Alexander Stubbin mietinnön vastavuoroisesta tunnustamisesta. Stubbin mukaan tavaran vapaata liikkuvuutta edistävä muutos on erinomainen uutinen suomalaisille yrityksille.

- Jos tavara on hyväksytty maassa A, se pitää hyväksyä myös maassa B. Tämä on voitto kaikille pienille ja keskisuurille yrityksille, jotka ovat käyneet oikeustaisteluja tai joutuneet muuttamaan omaa tuotettaan yrittäessään myydä sitä rajan yli, Stubb sanoo.

Tämän päivän Iltalehti kertoo, miten eri maiden lakierot ovat vaikuttaneet europarlamentaarikko Stubbin omaankin elämää: hänen Suomesta ostamiaan Jopo-pyöriä ei saanutkaan sellaisenaan käyttää Belgiassa, koska Belgian lainsäädäntö vaatii polkupyöriin käsijarrut.

- Jopo on hauska esimerkki, mutta se muuttuu vähemmän hauskaksi, kun katsoo sitä, että vastavuoroisen tunnustamisen toimimattomuus maksaa 150 miljardia euroa vuodessa.

Jo 300 oikeustapausta

- Päätös vastavuoroisesta tunnustamisesta tehtiin jo vuonna 1979. Sen jälkeen on ollut 300 oikeustapausta, jotka liittyvät vastavuoroiseen tunnustamiseen. Tämä on osoitus sitä, että se ei ole toiminut, Stubb kertoo.

Hän luettelee tavaroita, joita ei ollut EU:ssa harmonisoitu: polkupyörien lisäksi ongelmakohtia ovat olleet leipä, rakennustelineet ja hälytyslaitteet. Stubb on erittäin tyytyväinen nyt saavutettuun lakipakettiin.

- EU:n sisämarkkinat ovat EU:n ruisleipää: tavoitteena on se, että kaikkialla Euroopassa ihmiset, tavarat, palvelut ja raha liikkuvat vapaasti. Tämä on askel tavaroiden vapaassa liikkumisessa.

Hannu Virta:
Miksi ei koskisi?

hv

Hemuli:
Kysymys olikin retorinen...

Hannu Virta:
Niin munkin, mutta vaan ne jotka tietää löytää ironian...

Thomas:
Tjaa, tulipahan taas tavailtua tuota artikkelia sekä Stubbin blogia.. enkä vieläkään väitä että olisin oikein asian ymmärtänyt.. Hieman sekoitti kun esimerkissä mainittiin sekaisin polkypyörät, hälyttimet ja leipä.. Eli ymmärsin asian näin, liittyen armaaseen harrastukseemme ja sydämeniloomme..

Mikäli ajoneuvo on tyyppihyväksytty jossain EU-maassa, tulee se olla hyväksytty myös muissakin.. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että tieliikennelain mukainen - ts. muutettu - ajoneuvo olisi automaattisesti hyväksytty muualla.

Joten oma käsitykseni - mikä pohjautuu löyhästi maalaisjärkeen ja sumeaan logiikkaan - on, että eipä ole paljon tästä stubinlaista apuja meidän rakenteluharrasteellemme, vai olenko täysin väärässä? Sanokaa nyt joku viisaampi että olen täysin väärässä ja pääsisimme viimeinkin eroon Suomen kankeasta lainsäädännöstä..

Mutta esimerkki, jossa tämä voisi toimiakin, olisi ehkäpä brittien vääränkätinen ohjaus.. eli niitä voisi saada helpommin(?) (vai saako niitä nykyään lainkaan) rekisteröityä Suomeen. Vaatimuksena tietenkin että täyttää tieliikennelain (tms.) vaatimukset ajovaloista yms. Vai mitenkä se noiden RHD-ohjauksisten autojen laita nykyään on, ei ole faktaa siitä minulla.. isoilta pojilta kuulin että joskus sai mutta nyt ei saakaan..

-tuumas toomas

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu