oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
29 Maaliskuu 2024, 13:45:00 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Miksi tämä ei koske myös moottoripyöriä?  (Luettu 26263 kertaa)
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« : 21 Helmikuu 2008, 16:04:46 »

Lainaus Iltalehden sivulta www.iltalehti.fi/uutiset/200802217281115_uu.shtml


Euroopan parlamentti hyväksyi tänään Alexander Stubbin mietinnön vastavuoroisesta tunnustamisesta. Stubbin mukaan tavaran vapaata liikkuvuutta edistävä muutos on erinomainen uutinen suomalaisille yrityksille.

- Jos tavara on hyväksytty maassa A, se pitää hyväksyä myös maassa B. Tämä on voitto kaikille pienille ja keskisuurille yrityksille, jotka ovat käyneet oikeustaisteluja tai joutuneet muuttamaan omaa tuotettaan yrittäessään myydä sitä rajan yli, Stubb sanoo.

Tämän päivän Iltalehti kertoo, miten eri maiden lakierot ovat vaikuttaneet europarlamentaarikko Stubbin omaankin elämää: hänen Suomesta ostamiaan Jopo-pyöriä ei saanutkaan sellaisenaan käyttää Belgiassa, koska Belgian lainsäädäntö vaatii polkupyöriin käsijarrut.

- Jopo on hauska esimerkki, mutta se muuttuu vähemmän hauskaksi, kun katsoo sitä, että vastavuoroisen tunnustamisen toimimattomuus maksaa 150 miljardia euroa vuodessa.

Jo 300 oikeustapausta

- Päätös vastavuoroisesta tunnustamisesta tehtiin jo vuonna 1979. Sen jälkeen on ollut 300 oikeustapausta, jotka liittyvät vastavuoroiseen tunnustamiseen. Tämä on osoitus sitä, että se ei ole toiminut, Stubb kertoo.

Hän luettelee tavaroita, joita ei ollut EU:ssa harmonisoitu: polkupyörien lisäksi ongelmakohtia ovat olleet leipä, rakennustelineet ja hälytyslaitteet. Stubb on erittäin tyytyväinen nyt saavutettuun lakipakettiin.

- EU:n sisämarkkinat ovat EU:n ruisleipää: tavoitteena on se, että kaikkialla Euroopassa ihmiset, tavarat, palvelut ja raha liikkuvat vapaasti. Tämä on askel tavaroiden vapaassa liikkumisessa.


tallennettu
Hannu Virta
Smoton sekatyömies
Uutislähteet
*****
Viestejä: 24


-hanski-


WWW
« Vastaus #1 : 21 Helmikuu 2008, 16:32:10 »

Miksi ei koskisi?

hv
tallennettu

Aoccdrnig to a rscheearch at an uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers are, the olny iprmoetnt tihng is taht frist and lsat ltteer isat therghit pclae. The rset can be a toatl mses and you can sitll raed it. Tihs is bcuseae we do not raed ervey lteter by itslef but thewrod as wlohe.
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #2 : 21 Helmikuu 2008, 17:17:35 »

Kysymys olikin retorinen...
tallennettu
Hannu Virta
Smoton sekatyömies
Uutislähteet
*****
Viestejä: 24


-hanski-


WWW
« Vastaus #3 : 21 Helmikuu 2008, 17:25:44 »

Niin munkin, mutta vaan ne jotka tietää löytää ironian...
tallennettu

Aoccdrnig to a rscheearch at an uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers are, the olny iprmoetnt tihng is taht frist and lsat ltteer isat therghit pclae. The rset can be a toatl mses and you can sitll raed it. Tihs is bcuseae we do not raed ervey lteter by itslef but thewrod as wlohe.
Thomas
Jr. Member
**
Viestejä: 31


« Vastaus #4 : 22 Helmikuu 2008, 00:03:10 »

Tjaa, tulipahan taas tavailtua tuota artikkelia sekä Stubbin blogia.. enkä vieläkään väitä että olisin oikein asian ymmärtänyt.. Hieman sekoitti kun esimerkissä mainittiin sekaisin polkypyörät, hälyttimet ja leipä.. Eli ymmärsin asian näin, liittyen armaaseen harrastukseemme ja sydämeniloomme..

Mikäli ajoneuvo on tyyppihyväksytty jossain EU-maassa, tulee se olla hyväksytty myös muissakin.. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että tieliikennelain mukainen - ts. muutettu - ajoneuvo olisi automaattisesti hyväksytty muualla.

Joten oma käsitykseni - mikä pohjautuu löyhästi maalaisjärkeen ja sumeaan logiikkaan - on, että eipä ole paljon tästä stubinlaista apuja meidän rakenteluharrasteellemme, vai olenko täysin väärässä? Sanokaa nyt joku viisaampi että olen täysin väärässä ja pääsisimme viimeinkin eroon Suomen kankeasta lainsäädännöstä..

Mutta esimerkki, jossa tämä voisi toimiakin, olisi ehkäpä brittien vääränkätinen ohjaus.. eli niitä voisi saada helpommin(?) (vai saako niitä nykyään lainkaan) rekisteröityä Suomeen. Vaatimuksena tietenkin että täyttää tieliikennelain (tms.) vaatimukset ajovaloista yms. Vai mitenkä se noiden RHD-ohjauksisten autojen laita nykyään on, ei ole faktaa siitä minulla.. isoilta pojilta kuulin että joskus sai mutta nyt ei saakaan..

-tuumas toomas
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #5 : 22 Helmikuu 2008, 07:58:05 »

Miksi ajoneuvo muuttuu saastuttavaksi tai vaaralliseksi (sitä ei voi hyväksyä liikenteeseen säädösteknisen hifistelyn takia) jos sen ajaa Suomen rajan yli Suomalainen aikeinaan rekisteröidä kyseinen ajoneuvo omiin nimiinsä (ja maksaa kuuliaisesti EU:n niinikään laittomaksi tuomitsemat verot)? Jos sen pelin ajaa tänne vierailemaan vaikka Göran tai Gunther niin se ei olekaan vaarallinen vaan sitä saa ajaa. Kyse ei olekaan liikenneturvallisuudesta vaan enemmänkin verotuksesta?

Harrastamista ei tule rajoittaa enempää kuin on turvallisuuden tai ympäristön kannalta välttämätöntä.
« Viimeksi muokattu: 24 Helmikuu 2008, 08:57:21 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
evilHR
Jr. Member
**
Viestejä: 32



« Vastaus #6 : 22 Helmikuu 2008, 08:40:31 »

Terve! Laitan tässä neitsyt viestiä tänne foorumille (jäsenkorttia odotellessa).

Pieni kipinä syttyi silmäkulmaan kyllä tuosta Stubin ajamasta lakimuutoksesta, joka meni odotetusti läpi.

9kk kuluttua voi siis laittaa SPONDAN rungon tilaukseen.  Virnistää Itse kyllä tulkitsen tämän niin, että tämän lakimuutoksen jälkeen sen varaan voi kirjaimellisesti rakentaa ilman mitään tyyppihyväksyntiä, koska kyseinen runko on käytössä muissa EU maissa jo nyt, ja katuliikenteessä.

Mutta koska tämä on edelleen kateellisten virkamiesten maa, niin katsotaan kuitenkin tovi, kuinka joku byrokraatti koittaa tämänkin torpata jollain pohjoisen alueen erikoislupasäännöksellä tai muulla vastaavalla... Huh

Jos jollakin asiaa enemmän tuntevalla on jo tässä vaiheessa asiasta tietoa niin otan ilomielin vastaan!

T. 35v aloitteleva MMAF (Fighter suuntautunut), ja harrastelija puunkiertäjä

tallennettu

Yamaha TRX 850 -96 Street Fighter
evilHR
Jr. Member
**
Viestejä: 32



« Vastaus #7 : 22 Helmikuu 2008, 09:18:55 »

Hölmö minä aamupöhinässä. Siis SPONDONIN Rungon tietenkin  Virnistää
tallennettu

Yamaha TRX 850 -96 Street Fighter
Juvakka
Jr. Member
**
Viestejä: 39



« Vastaus #8 : 22 Helmikuu 2008, 09:19:56 »

Tuo edustaja Stubb on ainakin mediassa nii pirun innostuneen olone noista EU-väännöistä, että pitäis saaha edustaja innostumaan ajoneuvojen rakentelusta! Jopohan mieheltä jo löytyy, joten pitäisköhän kerätä kolehti, et saatas hankittua rälläkkä... Iskee silmää Virnistää Cool
tallennettu

Luulin ajavani chopperilla, kunnes eräänä lokakuisena aamuna minulle selvisi pyöräni olevan custom...
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #9 : 22 Helmikuu 2008, 10:48:33 »

...Mikäli ajoneuvo on tyyppihyväksytty jossain EU-maassa, tulee se olla hyväksytty myös muissakin.. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että tieliikennelain mukainen - ts. muutettu - ajoneuvo olisi automaattisesti hyväksytty muualla.

Joten oma käsitykseni - mikä pohjautuu löyhästi maalaisjärkeen ja sumeaan logiikkaan - on, että eipä ole paljon tästä stubinlaista apuja meidän rakenteluharrasteellemme, vai olenko täysin väärässä?...

No mitenkäs sitten esim. Saksassa tyyppihyväksytyt rakennussarjapyörät joita myy esim. CustomChrome?
tallennettu
Thomas
Jr. Member
**
Viestejä: 31


« Vastaus #10 : 22 Helmikuu 2008, 11:54:14 »

No mitenkäs sitten esim. Saksassa tyyppihyväksytyt rakennussarjapyörät joita myy esim. CustomChrome?

Ahså, niinpä tietenkin.. Noiden osalta saattaakin helpotusta pystyä vaatimaan.. Tuossa viime yön myöhäisinä tunteina pyörittelin asiaa mielessäni, mutta tämä skenaario ei tullut mieleen.. Ja edelleen toistaisin että tuo aiempi kirjoitukseni oli vain oma näkemykseni asiasti, ei siis missään nimessä faktaa.

Mutta pelkäämpä että tuo kyseinen laki ei tule poistamaan sitä seikkaa, että EU-jäsenmaat voivat omalla lainsäädännöllään tiukentaa noita tulkintoja. Esimerkkinä vaikkapa ampuma-aselaki, joka Suomessa kieltää sarjatuliaseet. Vaikka ne jossain muussa EU-maassa olisivatkin sallittuja, ei niitä silti Suomessa saa myydä (noin karkeasti laadittu esimerkki). Tuntuu että joidenkin elintarvikkeiden ja lastenvaatteiden osalta näissä EU-suosituksissa ja -laeissa osataan käyttää järkevää tulkintaa myös Suomessa, mutta äly loppuu siinä vaiheessa kun asian käsittelyn kohteella on kumiset renkaat alla..

-t-
tallennettu
TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« Vastaus #11 : 22 Helmikuu 2008, 22:05:08 »


Jåå EU-direktiivit on minimitaso, paitti Ranskassa, jossa todetaan hommista tyyliin "ihan hyvä, mutta ei voi soveltaa meille..." Ja Suomessa: "ihan hyvä, mutta laitetaas varuilta päälle vielä tälläistä...".


tallennettu

kai se siihen sopii?
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #12 : 24 Helmikuu 2008, 08:57:35 »

Katso myös Komissiolta tulkitseva tiedonanto ajoneuvojen vapaasta liikkuvuudesta (8.6.2007)
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #13 : 24 Helmikuu 2008, 16:29:12 »

Toivotaan että Stubbikin on alkanut ymmärtämään käytännön tason ongelmia. Muutama vuosi takaperin lausunnossaan parlamenttivaalien alla valitteli etteivät MEPit ehdi tehdä mitään tärkeää, kun pitää olla mukana säätämässä jostain kaksi- ja kolmipyöräisten sekä nelipyörien tyyppihyväksynnästä tehtävää direktiiviä. Lähti siltä istumalta postia kampanjatoimistoon, että siinä kun herrat päättävät yhtenäistää sisämarkkinat, niin jonkun raukan todellakin täytyy viedä nekin tärkeinä pidettävät linjat ruohonjuuritasolle.
Tyyppihyväksyntähän oli EU:n ajoneuvosektorin ensimmäisen aallon yhtenäistämistä ja sen voimaantulon jälkeen sama hyväksytty pyörä hyväksyttiin rekisteriin maassa kuin maassa. Intressi oli ensisijaisesti valmistajilla suurin ja kaupalliset hyödyt ovat varmasti realisoituneet ennakoidusti.
Nyt kun homma on vauhdissa ja tämä tyyppihyväksyntäsysteemi toimii, niin toisessa aallossa on komissiossakin alettu heräämään ja huolehtimaan niistä vekottimista joita tämä Eu-laajuinen hyväksyntä ei kata ja jotka yksilöitä koskettavat enempi. Yksittäisten ajoneuvojen ja tyyppihyväksymättömien ajoneuvojen kohtalo kun on yhteisösääntelyn ulkopuolella kansallisissa käsissä. Komissio ja tuomioistuin ovat tiukentaneet linjaansa kohti tiukempaa tulkintaa perustamissopimuksen vapaasta liikkuvuudesta ja siltä osin myös pienyritysten ja yksityisten henkilöiden osalta järjestelmä tulee muuttumaan jutun määrittelemään suuntaan. Vauhti uusien tuulien kansallisessa toimeenpanossa on varmaan hiukan pidättyväisempi kuin Stubbin suupielillä, mutta intressiä Suomella on ja näköjään suomalaisilla MEPeilläkin. Ongelmia vaan aina syntyy, kun laajat linjat yritetään sovittaa olemassaoleviin systeemeihin 25 maassa ja hallintokulttuurissa. Kansalaiset haluavat vapaan liikkuvuuden Euroopan, mutta samalla vaaditaan, että rikollisuus ja huijaukset pitäisi silti saada pysähtymään rajalle.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto