Kuntotarkastus poistuu maahantuotavilta
rautis:
Määräaikaiskatsastustahan ei Suomessa motskareille ole, joten syyni maahantuotaessa muuttuu sen mukaisesti 10.3..
LVM:n tiedote
Säädösteksti finlexissä (112/2008).
Santtu:
Edellinen uutinen aiheesta: Tuontikatsastus vastoin EU-säädöksiä (21.9.2008)
...jää nähtäväksi onko tällä vaikutusta yhtään mihinkään. Pieni ennustajaeuko minussa veikkaa, että maahantuonnin yhteydessä tehtävien rekisteröintikatsastusten hintoja ei hilata centtiäkään alaspäin.
Sinänsä myös mielenkintoista, että tämä asetusluonnos ei tullut lausuntokierrokselle kuten yleensä on tapana. Vai oliko meidän kanta niin ennalta-arvattava ;-)
ekavekara:
kertokaas vielä varmuudeksi, kun tuo luetun ymmärtäminen kaipaa tukea. tarviiko silti viedä maahantuotu pyörä konttorille vai riittääkö pelkät paperit?
Santtu:
Rekisteröintikatsastus suoritetaan aina ja sen yhteydessä mm. tarkastetaan vaatimustenmukaisuus. Nyt sen yhteydessä ei kuitenkaan enään tarvitse tarkastaa kuntoa jos ajoneuvo tulee toisesta EU-maasta ja sen kunto on siellä jo tarkastettu.
Hemuli:
Miten sitä "kuntoa" on tähänkään asti tarkastettu? Nyt kaikki luulee että pyörään vaan käydään hakemassa kilvet konttorilta jos se on ollut kilvissä jossain EU-maassa. Mutta eihän tämä muuta mitenkään itse katsastustapahtumaa, siinä syynätään akselivälit ja muut tehdyt muutokset ihan niinkuin ennenkin - ja katsotaan että ensirekisteröintiajankohtana voimassa olleet vaatimukset täyttyy.
Eihän pyöristä ole tähänkään asti testattu jarruja, laakerointia tai muita perinteiseen kuntotarkastukseen liittyvää. Autoillehan tämä toi muutoksia koska Suomessa on vuosikatsastuspakko ja aikaisemmin on tehty vuosikatsastukseen verrattava kuntotarkastus ensirekisteröinnin yhteydessä. Prätkillä kun ei vuosikatsastusta ole koskaan ollutkaan niin eihän konttorilla ole mitään kuntoon viittaavaa edes katsottu. Toki jos viet sinne jonkun hengenvaarallisessa kunnossa olevan laitteen niin onhan siihen puututtu ja puututtava.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu