oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
29 Maaliskuu 2024, 11:20:52 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Moottoripyörien valaisimet ja niiden muuttaminen  (Luettu 272491 kertaa)
Matu
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #60 : 03 Helmikuu 2014, 21:18:31 »

Aaa, selkis! Hymyilee leveästi
Kiitoksia jeesistä.
tallennettu
hamaRi
Newbie
*
Viestejä: 4



« Vastaus #61 : 07 Helmikuu 2014, 23:17:17 »

Moro!

Projektina 0.0.1980 (mitä sitten tuo pvm tarkoittaakaan...) käyttöönotettu Kawa.
Värkkään uutta takahaarukkaa leveämpää takanakkia varten, itse tehtyä pakoputkea, lyhennettyä takarunkoa jne. ja olen menossa keväämmällä konttorille.
Toimin itse äänialalla joten pystyn värkkäämään tarvittavaa vaimennusta suoraan dB-mittaria lukemalla, joten se ei ole ongelma.
Vaikkei valoja tarvitsekaan muutoskatsastaa, ajattelin kuitenkin laitattaa myös valoista merkinnät otteeseen.
Etuvalossa on vain parkki ja lähivalo, siis ei pitkiä. Tämän pitäisi siis olla ok, eikö?

Suurin kysymysmerkki on kuitenkin takavalo/vilkut.
Haluaisin tehdä kahdennetut takavalot jotka toimisivat samalla vilkkuina, vanhojen amerikkalaisten autojen tapaan. Eli jarruvalo toimisi vilkkuna. Siis vilkun aikana parkki sammuu ja jarruvalo vilkkuu, ja ainoastaan punaista valoa. Sijoittelu tietenkin pykälien mukaan. En tiedä miksi niitä kutsutaan enkä löytänyt aiheesta mitään näistä valomääräyksistä.
Jos ymmärsin oikein minun ei tarvitse välittää E-hyväksynnästä. Voinko siis käyttää valaisimena vaikka taskulamppua?

Onko tämä sallittua? Ja jos on niin mihin lakipykälään vetoan konttorilla?

Ja kehut hienosta toiminnasta ja mahtavasti tietoa sisältävästä sivustosta!
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #62 : 11 Helmikuu 2014, 12:03:18 »

E-hyväksyntää ei tarvita. Vuonna 1980 käyttöönotetussa ei tarvita niitä vilkkujakaan. Jos sellaiset kuitenkin haluaa laittaa, pitää niiden olla oranssit. Sen sijaan lähi- ja kaukovalo pitää olla, takana ajo- ja jarruvalo.
tallennettu

Mattson
Jr. Member
**
Viestejä: 17


« Vastaus #63 : 11 Helmikuu 2014, 13:20:31 »

Kirjoita eBay:hin "integrated tail light" niin saat jos jonkinlaista LED-takavaloa joissa on sinne ledien väliin laitettu keltaisia vilkuiksi, halvimmat jotain kympin luokkaa (ja laatu sen mukaista, oletan)
tallennettu
hamaRi
Newbie
*
Viestejä: 4



« Vastaus #64 : 12 Helmikuu 2014, 22:45:41 »

Kiitoksia vastauksista

Tuota väriasiaa hieman epäilinkin.
En ajatellut ostaa valmista valaisinta vaan tehdä itse parista pienestä valaisimesta.
Rekisteriin olisin halunnut merkinnän vain tienvarsikatsastajia varten....
Oletin ettei juuri tuonikäisissä kaukovaloa tarvita.

Vähän offtopic mutta koska olen edellisen kerran ollut tekemisissä pyörien rakentamisen kanssa n. 20 v. sitten ja ovat asiat hieman muuttuneet niin vieläkö takalokasuojien tai vastaavien peittävyyttä suhteessa takarenkaaseen mitataan asteilla?
Mistäköhän löytäisin tietoa/pykäliä koskien näitä asioita?

Kiitoksin...
tallennettu
Jack
Full Member
***
Viestejä: 55


« Vastaus #65 : 13 Helmikuu 2014, 09:01:51 »

Lokareita ei tarvii laisin  Virnistää

Ja ohjeita ja sääntöjä löytyy tältä samalta saitilta, hieman alempana olevista ketjuista. Kahlaa ne läpi ja ala hommiin.
tallennettu
jacka
Newbie
*
Viestejä: 2


« Vastaus #66 : 13 Helmikuu 2014, 09:38:44 »

Onko kenelläkään varmempaa tietoa, että onko nyt tullut/tulossa jotain helpottavia säädöksiä valojen ym osalta (koskien jenkkituontipyöriä)?
Tulossa -09 Ultra Classic rapakon takaa...
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #67 : 13 Helmikuu 2014, 23:42:01 »

Sikäli kuin tiedän, ihan justiinsa ei oo tulossa mitään konkreettisesti elämää helpottavaa mistään. Sen sijaan kaikenlaista kiusantekoa suunnitellaan... Virnistää
tallennettu

Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #68 : 13 Helmikuu 2014, 23:52:01 »

Vähän offtopic mutta koska olen edellisen kerran ollut tekemisissä pyörien rakentamisen kanssa n. 20 v. sitten ja ovat asiat hieman muuttuneet niin vieläkö takalokasuojien tai vastaavien peittävyyttä suhteessa takarenkaaseen mitataan asteilla?
Mistäköhän löytäisin tietoa/pykäliä koskien näitä asioita?

Lokasuojapakko poistui 1998...

Sun pyörän tulee muutosten jälkeen täyttää joko käyttöönottoajankohtansa vaatimukset, tätä uudemmat vaatimukset tai kopterilaissa säädetyt rakenteen muuttamista koskevat vaatimukset. Käytännössä tämä merkitsee, että tietoa pitäisi kaivaa kolmesta paikasta.

Lähtökohtana ovat siis käyttöönottoajankohdan vaatimukset. Niitä ei suoraan löydy googlettamalla, vaan ne löytyvät vanhoista lakikirjoista. TraFi:n julkaisema Katsastajan käsikirja sisältää kuitenkin hyvän tiivistelmän. Se saattaa löytyä googlettamallakin.

Jos jokin vaatimus on käyttöönottoajankohdan jälkeen poistunut, se merkitsee, että sitä ei enää tarvitse noudattaa, vaikka käyttöönottoajankohtana se olisikin ollut pakollinen vaatimus. Erinomainen esimerkki on tuo lokasuojapakko. Asian selvittäminen edellyttää kuitenkin tutustumista tänään voimassa oleviin vaatimuksiin sillä silmällä, mitä sieltä puuttuu verrattuna käyttöönottoajankohdan vaatimuksiin. Suhteellisen vittumainen homma sellaisenaan. Käytännössä noita poistuneita vaatimuksia on kuitenkin melko vähän, lähinnä noi loksut, jotain pakoputkien mitoitusta koskeneita sääntöjä, stongan leveyttä ja korkeutta koskevia sääntöjä jne.

Kopterilain rakennettuja pyöriä koskevat vaatimukset puolestaan löydät täältä:

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078

Erittäin selkeää ja yksinkertaista tämä ajoneuvolainsäädäntö, eikös juu? Näyttää kieltä
tallennettu

hamaRi
Newbie
*
Viestejä: 4



« Vastaus #69 : 14 Helmikuu 2014, 15:45:42 »

Aaa..siis...tota...ööö... Huh

Taisin kyllä (ehkä) tajuta mutta siis että kun meinaan jättää takalokasuojan pois ja mitoittaa satulaa vastaavan rakenteen päättymään jokseenkin taka-akselin paikkeille niin mun täytyy noista kolmesta paikasta tarkistaa tuo lokasuoja-asia?
Ja sitten sama homma etulokasuojan, pakoputken jne. jokaisen muutetun osan kohdalla erikseen, eikö?

Löysin Katsastajan Käsikirjan V2.0, en muista päiväystä mutta uudempaa en löytänyt.

Kieltämättä tällainen tietojen etsiminen ei-keskitetysti on aika veemäistä. Toki asiaa helpottaa tajuttomasti antamanne tieto tällä sivustolla koska muuten ei olisi kyllä mitään hajua mistä tuota tietoa voisi edes etsiä.

Taidanpa myös kysäistä konttorin sedän mielipidettä ennenkuin rälläkkä alkaa tosissaan laulamaan  Hymyilee
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #70 : 14 Helmikuu 2014, 19:17:42 »

...niin mun täytyy noista kolmesta paikasta tarkistaa tuo lokasuoja-asia?
Ja sitten sama homma etulokasuojan, pakoputken jne. jokaisen muutetun osan kohdalla erikseen, eikö?

Teoriassa kyllä... Virnistää

Mutta ei sun noita käytännössä tarvii tarkistella, koska me on sulle jo asioista kerrottu. Lokasuojia ei siis tarvitse olla välttämättä ollenkaan, pakoputken mitoitukselle ja suuntaukselle ei ole erityisiä vaatimuksia jne.

Viiden pisteen vihje: kysy täältä aina ensin...
tallennettu

hamaRi
Newbie
*
Viestejä: 4



« Vastaus #71 : 14 Helmikuu 2014, 20:42:07 »

Ok, perille meni. Otan ne viisi pistettä...
tallennettu
WesiHiisi
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #72 : 14 Huhtikuu 2014, 21:17:12 »

Sellainen kysymys tuli, kun polliisisetät pysäytti tuossa äsken ja sanoivat kovasti että mun pömperi Kawan, vm -90, takavalo on laiton. Takavalona mulla tuossa on Hellan e- hyväksytty ledilamppu, sellanen pyöreä, joita kuorma-autoissa ja kärryissä paljon on. Pitääkö poliisin puhe paikkaansa vai oliko se vaan kade mun hienosta valosta Hymyilee

EDIT:
Ekan viestin perusteella saisi käyttää tuota valoa aivan laillisesti, kun sehän on E-hyväksytty ja on taka/jarruvalo.
Oletan olevani oikeassa?
« Viimeksi muokattu: 14 Huhtikuu 2014, 21:32:54 kirjoittanut WesiHiisi » tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #73 : 15 Huhtikuu 2014, 11:47:50 »

Sellainen kysymys tuli, kun polliisisetät pysäytti tuossa äsken ja sanoivat kovasti että mun pömperi Kawan, vm -90, takavalo on laiton. Takavalona mulla tuossa on Hellan e- hyväksytty ledilamppu, sellanen pyöreä, joita kuorma-autoissa ja kärryissä paljon on. Pitääkö poliisin puhe paikkaansa vai oliko se vaan kade mun hienosta valosta Hymyilee

EDIT:
Ekan viestin perusteella saisi käyttää tuota valoa aivan laillisesti, kun sehän on E-hyväksytty ja on taka/jarruvalo.
Oletan olevani oikeassa?

Osasiko se poliisisetä kertoa miksi lamppu olisi ollut laiton? Puuttuiko heijastin tai oliko merkinnät jotenkin muuten prätkään sopimattomia? Oliko valo merkinnöiltään vain jarru- tai ajovalo (rekoissa noi on joskus erikseen josta seuraa eri E-merkit)? Näillä tiedoilla ei keksi mitä oli väärin, tai oliko miliisi väärässä.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
WesiHiisi
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #74 : 15 Huhtikuu 2014, 20:10:00 »

Osasiko se poliisisetä kertoa miksi lamppu olisi ollut laiton? Puuttuiko heijastin tai oliko merkinnät jotenkin muuten prätkään sopimattomia? Oliko valo merkinnöiltään vain jarru- tai ajovalo (rekoissa noi on joskus erikseen josta seuraa eri E-merkit)? Näillä tiedoilla ei keksi mitä oli väärin, tai oliko miliisi väärässä.
Sanoi vaan että on laiton. Kerroin kyllä sille että se on ihan E-hyväksytty takavalo, mutta hänenmielestään se ei kelpaa kun ei ole moottoripyörään tarkoitettu. Takaa puuttui myös heijastin, jonka kyllä merkkasi erikseen.

Ja kyseinen valo on sellainen Hellan yhdistelmävalo, missä on jarruvalo keskellä ja ympärillä se ns. taka ajovalo. Ei se poliisi kyllä mitään e merkkiä edes katsonut, istui autossa pelkääjän paikalla kokoajan...Kilpikin oli kuulemma liikaa kenossa, vaikka pyysin mittaamaan ja todistamaan asian. Eipä tietty mitannut vaan totesi että se on näin. Eipä siinä muuta Hymyilee leveästi Kellokin oli niin perkeleesti ja kotiin piti päästä nukkumaan, niin en viitsinyt sen enempää urputtaa...
tallennettu
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto