Uusien pyörien päästömääräykset 1.1.2007 alkaen

<< < (3/4) > >>

Helinä:
Lainaus käyttäjältä: rautis - 10 Tammikuu 2007, 12:22:33

Tämä käytännössä merkitsee vastuun siirtymistä vaatimuksenmukaisuudesta 1.1.2007 (osin jo 1.1.2006) jälkeen tehtaalta sille, joka haluaa rekisteröidä tällaisen pyörän ensimmäistä kertaa.


Siis tämä. Eli jos ostan" direktiivikelvottoman" pyörän vuosimallia -07 niin mitkä seuraukset on odotettavissa.? Vai onko uudet H-D:t ylipäätään direktiivikelvottomia? Sorry jos jankutan mutta ei oikein meinaa iskostua umpiluuhun mikään kapulakieli.

rautis:
Jos myyjä luovuttaa ajokin sinulle rekisteröitynä, kaikki on kohdallaan. Mielenkiinnosta kannattaa kuitenkin selvittää, minkä tason päästönormeja kyseiseen pyörään rekisteröidessä sovellettiin. Tämä rajaa pitkälle mahdolisuutesi tehdä siihen muutoksia (lain sisällä). Eli pääsääntönä pyöräsi tulee täyttää tulevinakin vuosina ne vaatimukset, jotka sitä koskivat rekisteröidessä. Pyörää ei siis tarvitse päivittää uusiin tulevien vuosien standardeihin (ellei Bill Gates vaihda alaa).
2007 päästörajat on 50-70 % tiukemmat kuin ennen eli uutta pyörää ei varmaan kannata takuunkaan puolesta lähteä kauheasti valmistajan viitoittamaa tietä kauemmas modifioimaan.

Helinä:
Kiitos!  ;D

Juuri tätä tietoa kaipasin.

Santtu:
Tekninen vaatimustaso määräytyy käyttöönottopäivän, ei vuosimallin mukaan. Tämä sen takia, että teknisiä määräyksiä ei yleensä voi säätää takautuvasti. Tämän takia rakentajat yleensä myös suosivat vanhempia ajoneuvoja joiden tekninen vaatimustaso on matalampi.

Jos ostat uuden pyörän niin se täyttää melko varmasti voimassaolevat määräykset. Jos uutta pyörää muunnellaan ennen käyttöönottoa (tai sen jälkeen) täytyy sen silti täyttää käyttöönottopäivän mukaiset vaatimukset. Käytettyjen pyörien osalta tilanne on aivan sama, pitää tietää tuo käyttöönottopäivä ja sitten se täyttääkö muutos nuo vaatimukset.

Tämä kaikki siis pykälien valossa. Käytönnässä on tuikitavallista, että sekä käytettyihin että uusiin on vaihdettu (jopa jo ennen ensirekisteröintiä!) esim. äänenvaimentajat ja imusarjat "kalifornian ahdistuksen" poistamiseksi. Näiden muutoksien vaatimustenmukaisuudesta ei kuitenkaan aina ole tietoa. Vaikka peli täyttäisikin vaatimukset sitä ei usein voi todistaa koska harvat tarvikevalmistajat hoitavat tyyppihyväksyntäpaperit kuntoon (kallista!).

Asiaa ei juurikaan valvota koska koko homma koetaan melko turhaksi pykälänipotukseksi harrastajien, kauppiaiden, konttoreiden ja valvovan viranhaltijan puolella. Tyyppihyväksyntä on tyypillisesti suunniteltu tehtaan massavalmistuksen tarpeisiin ja siten se toimii myös eräänlaisena kaupan esteenä rajoittaen ketkä pääsevät markkinoille ajoneuvojen osia valmistamaan. Suurimpien valmistajien etunahan on tehdä tyyppihyväksaynnästä kallista ja monimutkaista niin, että esim. XY-merkin lisävarusteita ja osia ei voisi valmistaa juuri kukaan muu kuin XY. Tämä ei ole yhtenevä tavoite harrastajien edun kanssa.

Onko sulla Helinä nyt kysymys siis se, että haluat ostaa uuden HD:n mutta haluat samalla samantien vaihtaa siihen rökärit ja 15kg muuta roipetta? Selvensikö ylläoleva...?

Hannu Virta:
Niin ja yksi yksinkertainen vastaus on, että kun ostat pyörän luotettavalata suomaliselta kauppiaalta voit luottaa siihen että pyöräsi täyttää kaikki tarvittavat määräykset.

Hanski

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu