Hanke autojen mustista laatikoista

(1/3) > >>

Santtu:
Lentokoneista tuttu mustan laatikon käsite on hiljalleen uimassa ajoneuvoteollisuuteen. Brysselissä on nyt ensimmäistä kertaa tosissaan nostettu pöydälle tämä ajatus. Komission SAMOVAR tutkimuksen perusteella mustan laatikon käyttöönotosta autoissa voisi olla merkittäviä turvallisuushyötyjä. EU:n parlamentilla onkin käynnissä suunnitelma, jonka mukaan mustat laatikot tulisivat pakollisiksi ainakin uusiin autoihin jo vuonna 2009.

Itse asiassa merkittävässä osassa uusista autoissa on jo nyt tällainen”musta laatikko”. Boksi kerää ja tallentaa telemetristä tietoa ja se on yleensä asennettu esimerkiksi turvatyynyjen yhteyteen osaksi auton turvajärjestelmiä. Kerättyä tietoa voidaan käyttää esimerkiksi takuun seurannan tai onnettomuustutkinnan yhteydessä.

Esimerkiksi Hollannissa noin 65 %:ssa ja USA:ssa noin 20 %:ssa autoista tällainen musta laatikko on jo valmiiksi asennettuna. Englannissa on valmisteltu suunnitelmia vakuutusmaksujen kytkemisestä mustalla laatikolla kerättäviin ajotietoihin. Ylinopeus tai muu törttöily on helposti todennettavissa tällaisen tiedonkeruun avulla.

Loppuvuodesta Suomessa uutisoitiin suunnitelmasta kerätä ajotietoja uuden eurooppalaisen GPS–tyyppisen paikannusjärjestelmän avulla. Tuleva käyttövero perittäisiin sitten sen perusteella, milloin ja missä autolla on ajettu.

Näitä järjestelmiä ei ole julkisesti yhdistetty mutta lopputulos on helppo arvata. Järjestelmästä on hyvin pieni askel viranomaisten ja valmistajien haikailemiin ISA-ratkaisuihin (Intelligent Speed Adaptation), joissa ajoneuvo ei esimerkiksi suostu kulkemaan kuin enintään suurinta sallittua nopeutta ja muunlaiset poikkeamat säännöistä voitaisiin tilittää sakkoina suoraan omistajan tililtä. Ajoneuvo voi myös kieltäytyä liikkumasta ruuhka-aikaan alueella, jos ruuhkamaksuja ei ole maksettu. Viranomaisten olisi myös hyvin helppo kerätä tietoa siitä, missä kukin on milloinkin liikkunut.

Jos järjestelmä säädetään koko laajuudessaan pakolliseksi, on erittäin todennäköistä, että se tulee myös moottoripyörille. Tämän lisäksi suuri osa motoristeista liikkuu pakon edessä ainakin osan vuodesta autolla. Koska ISA-bokseja valmistettaisiin massoittain se olisi helppo säätää takautuvasti pakolliseksi myös kaikille vanhoille ajoneuvoille. Asia siis koskee myös meitä motoristeja!

Monimutkaisissa järjestelmissä on aivan takuuvarmasti myös aina virheitä. Jokainen, joka on joutunut tieto- tai identiteettivarkauden kohteeksi, menettänyt luottotietonsa vahingossa tai muuten yrittänyt korjata kaikkitietävää byrokratian datapankkia tietää, miten voimaton yksittäinen ihminen on tällaisen edessä.
Valvottu orwellilainen yhteiskunta ei liene motoristienkaan haaveissa. Motoristijärjestöjen ohella monet kansalaisoikeusjärjestöt ovat erittäin huolissaan tästä kehityksestä. Olemmeko valmiit uhraamaan kansalaisvapautemme ja yksityisyyden suojamme elektronisesti valvotun liikenneturvallisuuden hyväksi?

Onneksi MMAF:n jäsenet ovat SMOTO:n kautta myös Eurooppalaisen kattojärjestömme FEMA:n (Federation of European Motorcyclists Organizations) jäseniä. FEMA:lla on palkkalistoillaan ammattilobbareita. ISA-suunnitelmia seurataankin Brysselissä todella tarkisti. Asiasta kuulunee valitettavasti lisää.

Santtu:
Lisää ja taustoja: [*] Kauppalehti -  Suomi selvittää satelliittiseurantaa auton käyttömaksuihin 22.1.2007
[*] Aamulehti - Autoilijoille tiemaksu pian käytön mukaan 26.12.2006
[*] Tekniikka ja talous - Autoverolle valmistellaan täyskäännöstä 30.11.2006
[/list]

GaryP:
Autoilijoita verotetaan käytön mukaan? Eikös se pitäisi näkyä jo polttoaineen hinnassa? Hullua puuhaa, vai vielä GPS-paikannuksella aletaan seuraamaan autoilijoita, alkaa vaikuttamaan isoveljen puuhilta enemmänkin kuin käytön laskutuksen kohdistamiselta.

Kari

rautis:
Eu on koonnut tutkimuslaitosten tekemiä kustannushyöty-laskelmia erilaisista "älykkäistä" liikenneturvallisuutta parantavista ratkaisuista. ISA:n eli automaattisen nopeuden säädön on laskettu tuovan satsatut eurot takaisin kolminkertaisena ja mustan laatikon 7-kertaisena.

Tämän perusteella kumpaakaan ei kuitenkaan olla tekemässä pakolliseksi ja mustan laatikon hyödyt onkin jäsenmaiden toimesta kyseenalaistettu ja turvallisuushyötyjä pidetään lähinnä nimellisinä. Miten säästää ihmishenkiä tieto jo toteutuneiden onnettomuuksien ajoneuvojen nopeuksista ym:sta. Yleensä tieto vähältä piti tapauksissa kun jää joka tapauksessa kuljettajan "mustaan laatikkoon" ja toisilla tiedosta seuraa oppimista ja toisilla ei auta vaikka vähältä piti tapauksia sattuisi päivittäin. Kustannus-hyöty laskelmat näyttäisivät perustuvan osassa tutkimuksia olettamuksiin täydellisestä oppimisesta. Tällaiseen voidaan ehkä päästä lentoliikenteessä, mutta tuskin kumipyöräpuolella.

ISA sen sijaan etenee jo päätöksentekoportaassa, mutta tällä hetkellä vain mahdollisuutena hyödyntää vapaaehtoisesti jo tietyissä autoissa olevaa automaattista nopeudensäätöä kytkemällä se paikkatietoon perustuviin nopeusrajoituksiin. Tässäkin on samoja hyötyjen laskemisen ongelmia kuin mustan laatikon osalta. Suoriin kustannuksiin on laskettu vain ajoneuvoon asennettavat laitteet (esimerkissä 500-2000 eur), mutta itse nopeusrajoitusalueiden digitalisoinnin ja käytettävän infran on tutkimuksissa ajateltu ilmeisesti tulevan jostain yhteiskunnan varojen ulkopuolelta.

Useimmiten laskelmat tarkentuvat sitä tarkemmiksi, mitä lähempänä toteutumista hankkeissa ollaan ja suuri paino itse toteuttamisessa on yleisellä hyväksyttävyydellä. Tuutista on tulossa lisää selvityksiä, joista jo päältä näkee yksinkertaistamisen ongelmat. Toisaalta ilman yksinkertaistuksia hankkeissa ei päästä edes liikkeelle.

Älykkäiden ratkaisujen listalla oli myös kuolleen kulman peilit kuorma-autoille. Tämä hanke on läpäissyt yleisen hyväksyttävyyden ja kustannus-hyötylaskelmat ja on toteutuksen alla. Tämä hanke myös aidosti hyödyttää motoristeja.

Insinöörit ovat kautta aikojen kehitelleet mitä omituisinta tekniikkaa ja se syntyykö näille tekniikoille aitoa tarvetta on kuitenkin lopulta kiinni ihmisten valmiuksista sitä käyttää ja sen käyttöä rahoittaa.

leesseri:
kuolleen kulman peilihän on käsittääkseni ollut pitkään pakollinen (sanotaan että hollannissa,en nyt muista missä)...hyödyllä on myös haittansa,mitä isommiksi peilit,tai niiden määrä kasvaa,sen enemmän jää "katvetta" niiden taakse...
ennen kuljettaja menetti auton hallinnan,nykyään on päinvastoin...
auto menettää kuljettajan hallinnan ja loput luetaan lehdestä...
autoa,rekkaa,moottoripyörää ajetaan "perseellä"...anus kertoo sen,
milloin aletaan muuttua matkustajaksi,ei siinä auta eps,abs tai edes smp...itselläni on ollut etuoikeus ajaa moottoripyörillä ja autoilla jarvien jäällä,hiekkamontuilla,ym "suljetuilla" paikoilla...rekoilla on ollut liukkaankelin kurssit,ennakoivan ajon tunnit ym.härdellit...
mutta kun tosi paikka tulee,niin se on "herran haltuun"...
massa ja kitka määrää suunnan,siinä saa olla mustat laatikot kovalevy punaisena kirjoittamassa...
muistaakseni Juha Kankkunen sanoi,että kilpa-autoilussa tarkeintä on löytää rajansa...ja niitä ei löydä muuten ylittämällä ne...
ja ihminen on niin kumma eläin,että hän etsii rajojaan muun liikenteen seassa ja lehdet saa palsta senttimetrejä...
eräässä amerikkalaisessa dokumentissa onnettomuustutkia sanoi,että
auto-onnettomuus sattui viimeeksi 1930luvulla,sen jälkeen kaikki ovat olleet pelkkiä kolareita...kallista hintaa ihmiskunta maksaa "vapaudestaan liikkua"...ja ihminenhän on se heikoin lenkki,
sillä mikään kone ei voi korvata inhimillistä typeryyttä...
itsekkin lähden huomenna taas ilman turvavyötä kohti pitkäripaista,
tietoisena siitä mitä voi tapahtua,mutta "eihän minulle mitään käy"
asenne voittaa,kun käynnistää moottorin...

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu