oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
29 Maaliskuu 2024, 03:55:11 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: fillarin mittari ja keskustelua mittarivaloista  (Luettu 41132 kertaa)
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #15 : 07 Maaliskuu 2008, 09:39:10 »

Ja eräs juristi on sitä mieltä, että lontoonkielinen on pätevämpi yhteisöoikeuden edessä, vaikka taitaa olla kyse Geneven säännöstä tällä kohtaa..
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #16 : 07 Maaliskuu 2008, 10:45:51 »

Ja eräs juristi on sitä mieltä, että lontoonkielinen on pätevämpi yhteisöoikeuden edessä, vaikka taitaa olla kyse Geneven säännöstä tällä kohtaa..

Lontoonkielisellä on enemmän auktoriteettia tulkintakysymyksissä. Geneven säännöstä juu, mutta direktiiveiksihän nuo on EU:ssa muutettu.

Kaukovalon merkkivalo on ihan järkevä juttu, mutta muilla ei tee mitään. Ei yhtään mitään.
tallennettu

rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #17 : 07 Maaliskuu 2008, 11:46:50 »


Kaukovalon merkkivalo on ihan järkevä juttu, mutta muilla ei tee mitään. Ei yhtään mitään.

Vilkun merkkivalo on omasta mielestäni myöskin tarpeen. Tosin siinä yhteydessä kun vilkku on poliisin erikoisen tapaan tasan siihen liiskaantuneen kärpäsen kokoinen, niin sen päällejääminenkään ei ole näkyvyysongelma. Ilmeisesti työryhmältä on tähän tulossa jotain (lisää hiusväriä päälleen vaativia=harmaita aiheuttavia) ehdotuksia?!
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #18 : 07 Maaliskuu 2008, 12:24:19 »

Tarkemmin ajatellen, ei se kaukovalon merkkivalokaan ole tarpeellinen, jos katkaisijan asennosta näkee onko se päällä. Sama koskee tietenkin vilkkujen merkkivaloa, eivätkä itse vilkutkaan nyt niin kovin tarpeellisia ole...

Vaan eipä sitä kaikkea kehtaa ehdottaa minkään työryhmän puitteissakaan. Pitänee ehdottaa pääasiassa sellaisia asioita, jotka kaikki osapuolet ovat valmiita hyväksymään. Tarkalleen ottaen tämä on tosin tyhmää, koska asioista pitäisi päättää perustelujen nojalla, ei asenteiden.

Muuten, koko ei aina ratkaise... nimimerkillä "kalapuikkoviikset rulettaa" Virnistää
tallennettu

av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #19 : 07 Maaliskuu 2008, 14:34:17 »

ainakin vilkkujen, pitkien ja vapaan merkkivalot on 1984 eteenpäin vaadittu. osa ehkä jo aiemminkin. ja mun mielestä ainoa jolla on käytännön merkitys, on vapaan valo...
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #20 : 08 Maaliskuu 2008, 10:56:25 »

Sellaisisa pyörissä joissa vilkut näkyvät kuskille muutenkin erillinen merkkivalo mittaristossa on turha. Itse en ole vapaan merkkivaloa kaivannut mutta pitkien valo on ollut hyödyllinen pimeässä ja väsyneenä. Ajoin monta vuotta pyörällä jossa ei ollut toiimvaa nopeusmittaria, tuolloin huomasi että sitä ei oikeasti tarvitse eikä sakkoja tullut. Nopeusmittarin valo on kuitenkin tarpeellinen jos ei ole tottunut ajelemaan ilman sitä. Ainoa oikeasti tarpeellinen valo on öljynpaineen varoitusvalo mutta se ei ole pakollinen.

Pakollisuus on sitten eri asia. Tavallaan on hyvä, että täädetään hallintalaitteiden paikat ja minimimittaristot niin, että ajoneuvon ajamiseen ei tarvita erillistä tyyppikoulutusta. Toisaalta voidaan kyseenalaistaa jalkatappien ominaisuuksien ja vapanmerkkivalon e-hyväksynnän (tjsp) direktiiviksi säätämiseen käytetyn energian mielekkyyttä.

Muutin keskustelun otsikkoa nin, että juttu löytyy jatkossa paremmin hauilla...
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #21 : 10 Maaliskuu 2008, 09:25:05 »

Toisaalta voidaan kyseenalaistaa jalkatappien ominaisuuksien ja vapaanmerkkivalon e-hyväksynnän (tjsp) direktiiviksi säätämiseen käytetyn energian mielekkyyttä.

Veronmaksajana olisin itsekin huolissani, jos direktiivejä varta vasten tehtäisiin. Kyse on kuitenkin pohjimmiltaan ihan samasta kuin esim. tapaus blue-ray. Eli yksi valmistaja kehittää tuotteen, jolle piirtää speksit, sitten sama komponenttivalmistaja pääsee isojen tekijöiden jakeluketjuun. Standardisoidaan tuote, kirjoitetaan muistioita, laajennetaan markkina-aluetta. Lopuksi kun tekniikalle on riittävän iso käyttäjäkunta, haetaan poliittinen selkänoja sille, että markkina- ja tuotekehittelypanos ei valu ulkopuolisten käsiin. Sen voi ajoneuvoasioissa perustella liikenneturvallisuudella, mutta koska se on myös kustannustehokasta ja suojaa säätäjiensä omia teollisia työpaikkoja, ei pakolliseksi määräämiselle direktiivin keinoin ole juuri vasta-argumenttejakaan. Ja samalla saadaan valvonta ja kuluttaja-asiat kuntoon. Prosessi kuitenkin siis lähtee valmistajien tarpeista.

Pitää muistaa myös historia eli E-säännöt perustuivat aikanaan vapaa-ehtoisuuteen. Kansallisten säädösten rinnalla maa sai tunnustaa jonkin tekniikan, jolle oli E-hyväksyntä, kelpaavan sellaisenaan niiden markkinoille. Kun EU laajensi ajoneuvosäädöksiään, laitettiin yhdellä nippupäätöksellä voimaan liuta E-sääntöjä eli pakollistettiin ne kelpaamaan EU-maissa. Erikseen niitä ei siis tarvinnut vääntää missään.

Kokonaan eri asia on, miten pienimutoinen valmistus tässä puristuksessa huomioidaan, mutta järjestelmä sinänsä palvelee tarkoitustaan varsin hyvin, eikä siihen ole tuhlattu nimeksikään resursseja hyötyihin nähden. Viimeisin mp-direktiivejä valmisteleva kokous Brysselissä järjestettiin heinäkuussa 2005 eli kevyemmät menettelyt, joilla kokousrumbaa on pyritty purkamaan, toimivat sangen hyvin.


edit: jokunen hassu typo eksynyt joukkoon..
« Viimeksi muokattu: 12 Maaliskuu 2008, 11:43:58 kirjoittanut rautis » tallennettu
shwoomie
Newbie
*
Viestejä: 2


« Vastaus #22 : 30 Toukokuu 2008, 17:35:40 »

mitenhän pitäis menetellä kun omassa pyörässä on tommonen Sigman tyylinen VDO merkkinen mittari valaistuna ja nyt katsastus inssi sanoo että ei oo laillinen vaikka poliisikin sen pysäytys tilanteessa totes kelvoks mittariksi mutta tosiaan inssi rupes itkemään hyväksynnöistä jne.. ainoa mitä netistä nyt löytäny jotain ratkasevaa on tuolta dokumenteista että siihen voi ilmeisesti pyytää/vaatia tuota nopeustarkkuuden mittausta poliisin puolesta mutta se pitäis saada jostain tietää että onko toi nyt semmosenaan laillinen mittari vai ei? ja jos mahollista niin jostain "virallisesta" sivustosta minkä voi käydä tulostamassa ja näyttää inssille että opettele...tämä siksi koska inssi myös iloisesti totes että takavilkut pitäis olla 15cm sivulle per pyörän puoli keskikohasta Hymyilee

apua?

tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #23 : 30 Toukokuu 2008, 23:12:00 »

...inssi myös iloisesti totes että takavilkut pitäis olla 15cm sivulle per pyörän puoli keskikohasta Hymyilee

On se perkele kun asiakkaan tietää tänä päivänä voimassa olevat määräykset paremmin kuin korkeasti koulutetun katsastusmiehen...

Tuosta mittarista - minkä ikäinen mopo on? 01.07.2001 jälkeen ensirekisteröidyssä moottoripyörässä pitää lain mukaan olla hyväksytty mittari.
tallennettu
janshovel70
Jr. Member
**
Viestejä: 26



« Vastaus #24 : 02 Kesäkuu 2008, 13:49:28 »

On se perkele kun asiakkaan tietää tänä päivänä voimassa olevat määräykset paremmin kuin korkeasti koulutetun katsastusmiehen...

Tuosta mittarista - minkä ikäinen mopo on? 01.07.2001 jälkeen ensirekisteröidyssä moottoripyörässä pitää lain mukaan olla hyväksytty mittari.
Mitenkäs toi mittarin sijoituspaikka?,olen harkinnut sellasta nopeusmittari /öljynpaine yhdistelmää venttiilikoppien kiinnitysreikiin sopivaa,pyörä on -93 FXR .
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #25 : 02 Kesäkuu 2008, 14:50:57 »

Siitä nyt ei (sentään) ole määräystä, kunhan on luettavissa. Kokemuksesta voin tosin sanoa että tuollainen venakopan kanteen tuleva mittari on sitten ihan sama kuin ei mittaria ollenkaan. Ei sitä siitä pysty katsomaan vauhdissa.
tallennettu
janshovel70
Jr. Member
**
Viestejä: 26



« Vastaus #26 : 02 Kesäkuu 2008, 21:11:51 »

Siitä nyt ei (sentään) ole määräystä, kunhan on luettavissa. Kokemuksesta voin tosin sanoa että tuollainen venakopan kanteen tuleva mittari on sitten ihan sama kuin ei mittaria ollenkaan. Ei sitä siitä pysty katsomaan vauhdissa.
No eiköhän näillä selkä taaksepäin tanassa tarvi paljoa mittaria kurkkia,
tuskin paljon ylinopeuksia tulee ajettua jos ei sit taajamassa Virnistää
tallennettu
GT380
Newbie
*
Viestejä: 2



« Vastaus #27 : 20 Kesäkuu 2008, 10:14:19 »

1.1.1984 tai sen jälkeen käyttöönotetun auton ja moottoripyörän nopeusmittari pakollinen.

Riittääkö mailimittari ilman kilometrimerkintöjä vaiko ei?
Neljä pyörää katsastettu Järvenpäässä kyseisillä mittareilla ilman ongelmaa, mutta yksi pyörä sai hylkäyksen Hakuninmaalla?  Epävarma
Eli kumpi katsastusasema toiminut oikein? Pyörät HD merkisiä ja uudempia kuin 1984...
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #28 : 20 Kesäkuu 2008, 14:27:14 »

Mailimittari kelpaa ainoastaan muuttoajoneuvona tuotavassa laitteessa. Eli Hakuninmaa toimi oikein kun vaati kilometrimittaria.
tallennettu
GT380
Newbie
*
Viestejä: 2



« Vastaus #29 : 20 Kesäkuu 2008, 19:09:49 »

Hyvä tietää. Nyt osaa varautua vaihtamaan mittareita tarvittaessa loppuihin pyöriin...
tallennettu
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto