oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
28 Maaliskuu 2024, 12:44:32 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Haluatko sinä, kerhosi tai yrityksesi tukea MMAF:n toimintaa? Liity MMAF:n kannatusjäseneksi
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Vision Zero myös Britanniaan  (Luettu 19321 kertaa)
Kokkonen
Full Member
***
Viestejä: 69


« : 23 Heinäkuu 2008, 09:39:48 »

Ruotsista (ja Norjastakin) tuttu Vision Zeroa ollaan suunnittelemassa otettavaksi käyttöön myös Britanniassa, kun nykyinen tavoitejakso päättyy vuonna 2010. Vision Zeron tavoitehan on nolla liikennekuolemaa.
Moottoripyörien osalta homma on vähän kimurantti, kun kukaan ei oikein tiedä miten vahingot niiden osalta voitaisiin estää.
Idean isä Claus Tingvall on jopa väläyttänyt toteamuksen että  "Vision Zerossa ei ole tilaa moottoripyörille..." jonka voisi tulkita, että tavoitteeseen ei päästä jos moottoripyöräily on sallittua.  Järkyttynyt Tosin hän on lausuntoaan myöhemmin lieventänyt.
Brittien MAG (Motorcycle Action Group) luonnollisesti tuntee suurta mielenkiintoa tätä projektia kohtaan, ja varmaan toimii moottoripyöräilyn puolesta.

Koko tarinaa
http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/newsresults/mcn/2008/july/21-27/jul2108-government-consider-zero-deaths-road-safety-policy/?&R=EPI-101889

josta myös linkkin Tingvallin vuoden alkupuolen lausahduksiin
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #1 : 23 Heinäkuu 2008, 09:58:19 »

Taas yksi askel kohti täydellistä yksilönvastuun poistamista Surullinen ...
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #2 : 23 Heinäkuu 2008, 11:19:51 »

pyöräasioita viedään toki samaan suuntaan kuin muutakin valvontakulttuuria. paitsi mitä nyt mmaf ja vastaavat tekevät duunia järjenkäytön sallimiseksi. on se kumma kun jatkuvasti yksilön oikeuksia poljetaan, ja sitten ihmetellään kun kansalaistottelemattomuudesta on tulossa massojen huvia...
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #3 : 23 Heinäkuu 2008, 12:09:58 »

Tämä onneton putkinäköisten intomielinen visio pullahtelee kiusaksemme pinnalle aika ajoin, kaikesta käytännön mahdottomuudestaan (ainakin toistaiseksi)  ja kustannustehottomuudestaan (taatusti ainaisesti) huolimatta. Valitettavasti tämä yksi niistä kestoaiheista, joilla jotkut poliitikot, tutkijat ja virkamiehet pyrkivät ratsastamaan yhtäältä siksi, että se vaikuttaa näennäisesti erittäin ylevältä tavoitteelta ja toisaalta siksi, että siitä on helppo toitottaa täsmällisempää vastuuta ottamatta (vrt. esimerkiksi kehitysavusta toitottaminen vs. todellinen tasa-arvoa luova maailmankauppa ja investointipolitiikka). Tämä on käsittämätöntä siksi, että putkinäkövisio ei kestä laaja-alaisempaa yhteiskunnallista tarkastelua. Siis vaikka tätä: kuolinsyytilastoista voi poimia liudan liikenneonnettomuuksia vastaavia 'epidemioita', ja alkaa miettiä miten niiden torjuntaa pitäisi priorisoida suhteessa liikenneonnettomuuksien aiheuttamiin kuolemiin, siis mihin euroja pitäisi laittaa niin että kuolemantapauksia voitaisiin torjua ensiksi halvimmalla, sitten toiseksi halvimmalla, sitten vähän kalliimmalla ja niin edespäin, kunnes huomataan että viimeisten tapaturmien ja onnettomuuksien torjunta maksaa niin paljon ettei massi riitä siihen edes roope ankalla. Toistaiseksi nollavisiota voidaan siis pitää (ruotsalaisten keksimänä, kiitos vaan) huurupäisenä juttuna, mutta toisin on sitten, kun ajoneuvot voidaan integroida valvontakompuuttereilla ja satelliiteilla yhteiseen ohjauskeskukseen, ja kuskista tulee matkustaja (= rahdissa oleva vihannes). Valitettavasti tätä kohti vie myös joidenkin maiden liikenneverkkojen pahanlaatuinen kapasiteettivaje; tietsikkaohjauksessa väylät nääs vetävät aikamoisesti enemmän ja tasaisemmin kotteroita paikasta toiseen kuin puupääohjauksessa. Mutta onneksi me nykyiset nelikymppiset olemme saaneet siihen mennessä nauttia ajoistamme ja ehkä jo siirtyneet ikuiseen puutarhaan.

Silti tiedostan, että vihannesrahdin yleistymistä ennen, mentiinpä nollavisiota tai jotain vähemmän pöhköä visiota kohti, kiristyy liikenteen kontrolli koko ajan, ja toimenpiteet ovat massakontrollin tyyppisiä, koska sosialistishumanistinen yhteiskuntamme haluaa paijata (varsinkin) ongelmia aiheuttavia yksilöitä, siis liikennesektorilla patologisia kaahareita, rattijuoppoja, mömmöpäitä ja muutoin epätasapainoisia edesvastuuttomia raasuja. Heihin kohdistuva tehoava valvonta & torjunta on systeemille vastenmielistä, koska se vaatii kanttia tarttua asiaan face to face. On helpompi rangaista kaikkia kuin hillitä yksittäisiä törppöjä ja tiettyjä riskikäyttäytymisen muotoja.

Mutta nyt ulkona näyttää kesältä, kas kummaa.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #4 : 23 Heinäkuu 2008, 19:31:12 »

Foucault oli oikeassa teoksessaan "Tarkkailla ja rangaista". Yksi luku on otsikoitu osuvasti: "KURI"... Näyttää kieltä
tallennettu

Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #5 : 23 Heinäkuu 2008, 19:52:03 »

Juu, nuo F1 -kuljettajat on aika viksuja.
tallennettu
Kokkonen
Full Member
***
Viestejä: 69


« Vastaus #6 : 10 Marraskuu 2008, 11:31:54 »

Britanniassa 2010 visiot etenee ja moottoripyörät ovat piikki viranomaisten lihassa, Poliisijohto on ehdottanut MP:lle jotta moottoripyöräily pitäisi kieltää kokonaan. Perusteena näyttäisi olevan suuret huippunopeudet, joihin tehdasvalmisteiset pyörät yltävät. 200 mph....  mahtaakohan tuohon monikaan hihnalta tullut pyörä kuitenkaan päästä?
Mutta asia on vakava, sillä viranomaiset näyttävät olevan tosissaan liikkeellä. Saarella on toimivat ja aktiiviset moottoripyöräilijöiden edunvalvontajärjestöt mutta kyllä niitä tarvitaankin.

Tässä linkki uutisiin
http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/newsresults/mcn/2008/November/3-9/nov0508-mps-told-to-ban-motorcycles/

Ja tässä koko 416 sivuinen "Road Safety beyond 2010"

http://www.publications.parliament.uk/pa/cm200708/cmselect/cmtran/460/460.pdf

jossa sivulla 297 kohta 7. Question 6 on tuota em moottoripyörän nopeusasiaa....
ja haulla löytyy lisää. Kun laitoin Acrobatin hakusanaksi "motorcycle" tuli 111 osumaa, joten kyllä manuskassa kaksipyöräisiäkin käsitellään.

tallennettu
Thomas
Jr. Member
**
Viestejä: 31


« Vastaus #7 : 10 Marraskuu 2008, 12:49:00 »

Otsikon aihetta liipaten, tässä linkki EU:n tavoitteisiin ja tilastoihin:

http://ec.europa.eu/health-eu/my_environment/road_safety/index_fi.htm

Varsinkin nuo CARE-kannan tilastot kertovat hieman tarkemmin tieliikennekuolemista/onnettomuuksista.

EU:n tavoitehan taisi olla puolittaa tieliikennekuolemat (vai -onnettomuudet?) 2001-2010 välillä, mutta sitten voidaan miettiä että missä menee 'realistinen raja'.. Briteissä näyttäisi moottoripyörät/mopedi-kuolemia olevan noin 10/milj.asukasta, kun Suomessa samainen luku on alle 7/milj.asukasta. Ja puolestaan suhteutettuna kaikkiin tieliikenneonnettomuuksiin, on mp osallisena n. 18% tapauksista UK:ssa, ja alle 10% Suomessa (huom! tilastot noiden osalta päättyivät vuoteen 2005, mutta muutos-trendit ovat kyllä havaittavissa).

Jonkinlainen maalaisjärki olisi toivottua kaikissa noissa tavoitteissakin, jotenkin tuntuu että vaaditaan ainakin tuhat selväpäistä aktivistia kaatamaan yhden puupään älytön ajatus..


-t-
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #8 : 10 Marraskuu 2008, 13:23:52 »

Noissa huru-ukkojen visioissa tuppaa aina unohtumaan se seikka, että valvonnan ja lainsäädännön kiristämisellä on rajansa. Yhdessäkään maailman kolkassa ei ole onnistuttu laatimaan yhtäkään lakia, jota kaikki poikkeuksetta noudattaisivat. Jos näin onnistuttaisiin tekemään, menettäisi koko laki ja sen valvontainstituutio merkityksensä.

Liikenteen sääntelyssä on tärkeää huomata, että jo nyt lakia noudattamalla liikenteessä selviää hengissä lähes nollavisiotasoisesti. MP-kuolemista (samoin kuin loukkaantumisista) elukkavahinkoja ehkä lukuun ottamatta valtaosa on selitettävissä sillä, että lakia ei noudatettu. Esimerkkinä mainittakoon keulivat pellet, vetomiehet, humalaiset sun muut. Kohtaamisonnettomuuksissa syy on usein myös se, että autoilija ei ole noudattanut lakia, vaikka tätä ei aina haluta myöntää tai ainakaan tuoda asianmukaisella tavalla esiin.

Huru-ukkojen logiikka lähtee siitä ajatuksesta, että lain noudattamiseen on pakotettava kovemmin keinoin; ultima ratio on esimerkiksi koko moottoripyöräilyn kieltäminen. Tätä keinoa olisi sinänsä helppo valvoa, mutta sillä on ymmärrettävästi muita hyvin tuhoisia yhteiskunnallisia vaikutuksia, kuten vitutuksen lisääntyminen, joka pahimmillaan purkautuu Jokelan ja Kauhajoen tapaan. Lievempien hurukeinojen, kuten lainrikkomisen sanktioiden kasvattamisen, vaikutuksista voi puolestaan asiaa koskevan tutkimustiedon perusteella todeta, että ei onnistu. Esimerkiksi nopeusrajoitusten rikkominen on jo nyt sanktioitu verraten ankarasti (reippaasta ylinopeudesta saatu rangaistus vastaa sitä kun pieksää jonkun nakkikioskilla henkihieveriin), mutta silti rajoituksia sen kuin rikotaan jatkuvasti. Yllä mainitsemassani Foucault'n kirjassa kuvataan mm. rikollisen raajojen repimistä sangen pedantilla tavalla. Vaikka rikollinen tiesi rangaistuksen uhan, syyllistyi hän silti rikokseen. Ja rovioilla paloi paljon puuta. Amerikasta löytyy tuoreempaa tutkimustietoa samasta asiasta. Yleisestävyyden periaatteella on rajansa.

Haluaisin tässä esittää vaihtoehdon vision zerolle. Tämä "direction realistic" lähtee ajatuksesta, että tieliikennelainsäädäntö on jo nyt sillä tasolla, että sitä noudattamalla liikenteessä pääsääntöisesti selviää hengissä. Kehittämiskohteiksi nousevatkin aivan toiset asiat: liikenteen infrastruktuuri, jonka tulisi palvella tasapuolisesti kaikkia tienkäyttäjiä, sekä ajoneuvolainsäädännön kehittäminen myös rakenteluharrastajia palvelevaksi. Infran osalta on viisasta aloittaa esimerkiksi vaijerikaide- ja pikipaikkausasioista, rakentelupuolella taasen omavalmiste- ja kopterilakien uusimisesta.

Inhimillisen tekijän osalta on taas peräänkuulutettava jokaisen, niin motskari- kuin autokuskinkin, omaa vastuuta. Vähemmän kusta päähän, kun lähdetään tien päälle. Lääkkeeksi tähän esitän toteamuksen, jonka mukaan ihminen oppii kantamaan vastuunsa, jos hänelle annetaan siihen tilaisuutensa. Nykyinen paternalistinen politiikka johtaa täsmälleen päinvastaiseen seuraukseen.

Näillä yksinkertaisesti esitetyillä eväillä päästään vähemmin vaurioin paljon parempaan lopputulokseen kuin surrealistisilla huru-ukkojen nollavisioilla. Edetään toimenpide kerrallaan ja analysoidaan tilanne säännöllisesti. Tietyt toimenpiteet, kuten oman vastuunkantamisen edistäminen, ovat luonteeltaan jatkuvia ja dynaamisia, toiset taas kertaluontoisten päätösten toteuttamista resurssien puitteissa. Lisäksi on muistettava, että kehitys kehittyy: joskus keksitään oikeasti järkeviäkin turvallisuutta edistäviä asioita.

Ja lopuksi se ikävä totuus: vaikka mitä tehtäisiin, ihmisiä kuolee. Sellaista isoaveljeä ei olekaan, joka osaisi aina ottaa kaikki muuttujat huomioon ja analysoida jokaiseen tilanteeseen oikean ratkaisun.
tallennettu

Kokkonen
Full Member
***
Viestejä: 69


« Vastaus #9 : 13 Marraskuu 2008, 11:51:34 »

MCN raportoi lisää tuosta Britannian poliisijohdon ehdotuksesta kieltää moottoripyöräily saarilla. Juttu alkaa saamaan omituisia piirteitä, kun näyttää että mainittua lausumaa olisi ollut laatimassa/johtamassa liikennepoliisiupseeri joka on itse tuomittu kolme kertaa ylinopeudesta ja saanut ajokiellon moottoripyörällä! Jonkinnäköistä kasvojen pesua... Huh Kun juttua lukee, vaikuttaa siltä, että sama kaveri on aina taustalla, kun jahdataan moottoripyöriä....
http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/newsresults/mcn/2008/November/10-16/nov1208-meredydd-hughes-ACPO-petition/
(Eikä suinkaan kaikki Brittipoliisit ole tuon ACPO:n lausunnon kannattajia.)

Suomessakin oli kuuluisa HH, jolla oli vastaavaa päähänpinttymää...

Ja joku vielä sanoo, ettei yksi mies voi saada mitään aikaiseksi.
« Viimeksi muokattu: 13 Marraskuu 2008, 12:03:48 kirjoittanut Kokkonen » tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto