oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
29 Maaliskuu 2024, 00:42:37 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: SMOTO toimitti kaidekannanoton eduskunnalle  (Luettu 13584 kertaa)
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« : 17 Kesäkuu 2008, 08:08:07 »

SMOTO toimitti motoristien kaidekannanoton eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnalle. Kaikkien uusien kaiteiden tulisi olla jo valmiiksi motoristiystävällisiä. Myös vanhat kaiteet tulisi muuttaa turvallisiksi.

Kohtaamisonnettomuuksien välttämiseksi keskikaiteita rakennetaan Suomeenkin jatkossa yhä enemmän. SMOTO ajaa vahvasti asiaa, että rakennettavista kaiteista tehdään moottoripyöräystävällisiä. Tätä varten SMOTOn tieturvallisuusvastaava Timo Mäki kokosi kevään aikana tietopaketin eri kaideratkaisuista sekä niistä tehdyistä tutkimuksista.

SMOTOn kannanotto moottoripyöräystävällisten kaiteiden rakentamisen puolesta luovutettiin eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtajalle Martti Korhoselle toukokuun lopulla. SMOTO kiinnitti erityisesti huomiota vaijerikaiteiden vaarallisuuteen moottoripyöräilijöille. Kannanoton yhteydessä valiokunnalle luovutettiin tuhti tausta-aineistopaketti kaideasioista.

Lisää SMOTOn nettisivuilla: http://www.smoto.info/index.php?option=com_content&task=view&id=382&Itemid=39
MMAF:n edellinen uutinen aiheesta: Vaijerikaiteet taas tapetilla (14.1.2007)
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 20 Kesäkuu 2008, 10:37:11 »

SMOTOn tiedote
Kaidetaistossa edistysaskel

Moottoripyöräilijöiden etujärjestöjen sitkeä työ motoristiystävällisten kaiteiden puolesta on palkittu pienellä edistysaskeleella. Eurooppalainen standardisoimisjärjestö CEN on päättänyt parantaa kaidestandardia lisäämällä siihen vaatimuksen myös moottoripyöräilijöiden näkökulman huomioon ottamisesta.

Eurooppalainen tievarusteiden standardisoimiskomitea (CEN/TC226) on hyväksynyt päätöslauselman kaidestandardin kehittämisestä myös motoristien turvallisuuden huomioon ottavaksi. Käytännössä olemassa olevaan EN1317 kaidestandardiin tulee lisäys, joka velvoittaa arvioimaan kaideratkaisun turvallisuutta siinä tapauksessa, että moottoripyöräilijä liukuu maata pitkin kaiteeseen. Määrittelyssä otetaan päätöksen mukaan huomioon ”olemassa olevat kansalliset standardit sekä nykyisen tekniikan tarjoamat mahdollisuudet”.

Euroopassa käytetään yleisesti standardin EN1317 mukaisia kaiteita. Ongelmana on ollut, että EN1317:n mukaiset kaiteet on suunniteltu ja testattu moottoripyöriä lukuun ottamatta kaikkien muiden ajoneuvoryhmien näkökulmasta. Nyt tehty päätös standardin lisäyksestä tarkoittaa, että moottoripyöräilijöiden turvallisuus on myös otettava huomioon kaideratkaisuissa. Luonnos uudesta standardista tullee valmiiksi ensi vuonna ja CENin sisäisen käsittelyn jälkeen sen pitäisi tulla hyväksyttäväksi lokakuussa 2010.

Suuri osa vakavista loukkaantumisista ja kuolemaan johtavista moottoripyöräonnettomuuksista johtuu törmäämisestä tien varsilla oleviin kiinteisiin esteisiin kuten valopylväät, liikennemerkit, kaiteet ja kaidetolpat. Tieltä suistumisissa törmäys kiinteisiin esteisiin saattaa johtaa vakavaan loukkaantumiseen ja kuolemaan. Kuoleman ja vakavan loukkaantumisen riski on kaikkein suurin motoristin osuessa keskikaiteen tolppaan.  Motoristi voi myös liukua kaiteen ali vastaantulevan liikenteen joukkoon ja joutua yliajetuksi. Kaiteen ollessa matalalla motoristi voi kiilautua ja juuttua kaiteen alle. Kaide voi myös aiheuttaa kehon osan repeytymisen irti kehosta.

Moottoripyöräilijöiden etujärjestöt ovat puhuneet motoristiystävällisempien kaideratkaisujen puolesta useita vuosia. Suomessa asiaa on pitänyt esillä Suomen Motoristit ry (SMOTO) ja Euroopan tasolla asiaa on viety eteenpäin eurooppalaisen kattojärjestön FEMAn (Federation of European Motorcyclist Associations) johdolla.

- Nyt tehty päätös kertoo, että sitkeä edunvalvontatyö ei ole ollut turhaa. Samalla se on signaali siitä, että myös moottoripyöräilijöiden näkökulma on otettava selkeästi huomioon liikenneturvallisuus- ja  tiesuunnitteluasioissa, toteaa SMOTOn puheenjohtaja Juha Liesilinna.

Lisätietoja:
Juha Liesilinna, puheenjohtaja, puh. 040 501 2587
Timo Mäki, tieturvallisuusvastaava, puh. 0400 562 003
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #2 : 20 Kesäkuu 2008, 10:38:37 »

SMOTO:n tiedote
Liikenne- ja viestintävaliokunnalta ei vaijerikaiteille

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta antoi mietintönsä valtioneuvoston liikennepoliittisesta selonteosta 18. kesäkuuta. Mietinnössään valiokunta otti kantaa keskikaideohjelman puolesta, mutta vaijerikaiteita vastaan.

Lainaus käyttäjältä: Ote Liikenne- ja viestintävaliokunnan mietinnöstä 9/2008 vp
Valiokunta pitää hyvänä teemarahoituksen kohdentamista vaalikaudella muun muassa pääteiden turvallisuuden parantamiseen, eli niin sanottuun keskikaideohjelmaan, mutta siten toteutettuna, että vaijerikaiteita ei käytetä.

Valiokunnan mietintö on luettavissa kokonaisuudessaan eduskunnan sivuilla: http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/livm_9_2008_p.shtml

Ps. Siellä on muutakin mielenkiintoista, kuten
Lainaus
...valiokunta pitää liikenneturvallisuuden kannalta perusteltuna nykyistä pienempää hirvikantaa...

...liikennevalvontaa voidaan tehostaa automaattista liikennevalvontaa lisäämällä...

...liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee nopeasti tarvittavat mopokorttia koskevat muutokset...
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tonys
Newbie
*
Viestejä: 1


« Vastaus #3 : 22 Kesäkuu 2008, 18:46:26 »

Liikenteessä liikkuminen kuuluu välttämättömänä osana jokaisen kansalaisen elämään. Ajo-opetus ihan jees, mutta liikennesäännöt ja -merkit pitäisi kyllä opettaa ihan kaikille jo peruskoulussa!
tallennettu
Kokkonen
Full Member
***
Viestejä: 69


« Vastaus #4 : 09 Joulukuu 2008, 10:37:23 »

Britanniassa paikallisen Institut of Advanced Motorists (IAM) mukaan saattaa joka kuudes motoristin kuolema olla johtunut hänen törmäämisestään suojakaiteeseen. Tutkimuksen mukaan moottoripyöräilijä olisi 15 kertaa suuremmassa vaarassa menettää henkensä törmätessään kaiteeseen, kuin autoon.

http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/newsresults/mcn/2008/December/1-7/dec0408-crash-barriers-accident-stats/

Ranskassa ja Saksassa on jo käytössä ns. motoristiturvallisia kaiteita.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #5 : 09 Joulukuu 2008, 11:02:38 »

Ja se oikea raportti eikä vain MCN:n uutinen: http://www.eurorap.org/library/pdfs/20081202_Bikers.PDF
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto