oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
10 Toukokuu 2024, 22:18:44 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Moottoripyörien tuunaaminen menee liiallisuuksiin  (Luettu 23043 kertaa)
TKI
Newbie
*
Viestejä: 3


« : 25 Tammikuu 2010, 16:19:27 »

"Autokatsastajat AK uskoo, että uusi asetus mopojen ja moottoripyörien rakenteen muuttamisesta voi vaarantaa liikenneturvallisuuden.

Liikenne- ja viestintäministeriön asetusmuutoksen jälkeen esimerkiksi runkoa voi muuttaa jälkikäteen, jolloin ominaisuudet eivät vastaa enää tehtaan lujuusvaatimuksia.

Esimerkiksi jousituksen madaltaminen, tai peräti jousen korvaaminen kokonaan kiinteällä rakenteella, on riskialtista ja vaarantaa yleistä liikenneturvallisuutta.

Autokatsastajat AK:n puheenjohtaja Tuomo Vikstedt myös epäilee, löytyykö Suomesta hyväksyttyjä asiantuntijoita, jotka tarkastavat muutokset.

Vikstedtin mielestä ministeriössä on kuunneltu enemmän moottoripyöräharrastajia kuin asiantuntijoita."

Lähde


Toivottavasti moinen ajattelu ei saa laajemmin kannatusta, vaan tulevaisuudessakin sorvataan sopivat ja turvalliset säännöt yhteistyössä.

EDIT: Näköjään poistettu verkkouutisista koko juttu, ehkä parempi niin.
« Viimeksi muokattu: 28 Tammikuu 2010, 16:46:25 kirjoittanut TKI » tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 25 Tammikuu 2010, 16:59:25 »

Laittelin tuonne yleisöpalstoille seuraavansuuntaisia kommentteja:

Pykälät valmisteltiin liikenneministeriön käynnistämässä uudistamistyössä eli ns. APU2 -työryhmässä jossa olivat mukana suurimmat katsastajien edustajat, testausyrittäjä, harrastajien edustajat useammasta eri yhdistyksestä (FHRA, SHAL, SMOTO ja MMAF) sekä tietenkin myös Ajoneuvohallintokeskus (nyk. Trafi). Edellisten lisäksi mukana ovat olleet myös ammattikorkeakoulu Metropolian (ent. Stadia) opiskelijat, jotka ovat ovat tehneet insinöörityönsä käsiteltyihin aiheisiin liittyen: pakokaasupäästöt ja melu, radiohäiriöt sekä yksittäishyväksyntä. Mainituilla harrastajien edustajilla on käytössään laajapohjainen ja Suomen paras osaaminen nimenomaan tältä osa-alueelta. Kyseessä ei siis ole 'harrastelijoiden' laki.

Toiseksi katsastajat itse eivät huomanneet tehdä näitä huomautuksia lausuntokierroksilla, joita oli ns. riittävästi. Jopa tuo APU2-raportti lähetettiin vielä erikseen lausunnoille ennen itse pykäliä.

Kolmanneksi mainittuja "vaarallisia" kohtia on voinut tehdä vanhan lain nojalla jo vuodesta 1992 lähtien, osa jopa aiemmin. Viimeisten 18 vuoden onnettomuustilastoissa luulisi näiden 'ongelmien' näkyvän, vaan ei näy.

Mikä mahtaakaan olla tällaisia tiedotteita julkaisevien katsastajien motiivi, tai oman alansa osaaminen?
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #2 : 25 Tammikuu 2010, 17:13:30 »

Jälleen kerran masentava esimerkki siitä, miten likaista peliä tän homman ympärillä pelataan.

Tuollaisen uutisoinnin pointti ei ole itse uutisen sisällössä (joka on jokseenkin kaikilta osin tuubaa), vaan harrastajajärjestöjen aseman ja asiantuntemuksen vähättelemisessä. Miksiköhän... Näyttää kieltä
tallennettu

maick
Jr. Member
**
Viestejä: 11


« Vastaus #3 : 25 Tammikuu 2010, 20:03:12 »

Voi voi... Kyllä sokean Reetankin pitäisi nähdä kenellä tässä on maitokarjaa ojassa.

Sellainen tuli kyllä mieleen, että onko jotain periaatteellista estettä, miksei täältä meidän suunnalta voisi kirjoittaa virallista tiedotetta / vastinetta ja asettaa katsastustoiminta oikeutetusti luupin alle tällaisesta kommentoinnista? Ihan faktaakin olisi olemassa, toisin kuin tuossa yllä mainitussa kirjoituksessa...

(Santulla on tietysti jo kynä sauhuumassa...)
tallennettu
JuhaP
Newbie
*
Viestejä: 2


« Vastaus #4 : 25 Tammikuu 2010, 20:30:38 »

Surullista luettavaa.

"Esimerkiksi jousituksen madaltaminen, tai peräti jousen korvaaminen kokonaan kiinteällä rakenteella, on riskialtista ja vaarantaa yleistä liikenneturvallisuutta.". Taidan sitten itse ajaa hengenvaarallisella laitteella, kun sitä on edestä madallettu ja takaa on jousitus poistettu kokonaan. Vaikka omasta mielestäni ajo-ominaisuudet ovat päinvastoin muuttuneet paremmiksi.

Ikävää että iltapäivälehdet julkaisevat tuollaisen maksetun äänitorven suoranaisia valheita ilman minkäänlaista kyseenalaistamista.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #5 : 25 Tammikuu 2010, 21:44:41 »

Katsastustoiminta pitäis tosiaan laittaa luupin alle...

Vaan mahtaako onnistua meidän lihaksillamme? Ihan ensimmäisenä pitäisi saada joku iso media julkaisemaan järkevä kirjoitus aiheesta. Kuulemma on joskus yritetty...

Mutta ajatellaanpa positiivisesti: ei taida ennen olla nähty tässä maassa sitä, että joku porukka väittää harrastajien "ohjaavan" ministeriötä! Virnistää

On tietenkin selvää, että ministeriöitä ei "ohjailla" harrastajajärjestöjen lihaksilla, siihen tarvittaisiin paljon enemmän rahaa ja vaikutusvaltaa. Sille, että harrastajien toiveet lain kehittämiseksi otettiin melko hyvin huomioon, on näin ollen oltava joku ihan muu syy kuin ministeriön "ohjailu". Sen ohella, että oikaisee tietonsa uuden lain sisällöstä, mr Vikstedt voisi käyttää energiaansa pohtiakseen, mikä se syy mahtaa olla...
tallennettu

leesseri
Vieras
« Vastaus #6 : 26 Tammikuu 2010, 08:03:13 »

asiahan on niin,että moottoripyörien "tuunaajat" aiheuttavat katsastustoiminnalle kuluja...katsastajia pitää kouluttaa,investoida uusiin laitteisiin,ym...siksi on parempi katsastustoimintaa pyörittävien joukossa esittää mitä eriskummallisia väitteitä muunneltujen moottoripyörien/autojen turvallisuudesta ja saada taviskansa uskomaan,että jos poistat mp:sta etulokarin,niin liikennekuolemat lisääntyy 27% ja katsastushintoja täytyy korottaa siitä syystä 110%...katsastustoimintaa pyörittävät ovat muutaman vuoden syyttäneet raskastakalustoa siitä,että he eivät voi pitää henkilöautokatsastus hintoja "kohtuullisina",koska joutuvat investoimaan raskaankaluston mittaushärveleihin ja kouluttamaan henkilökuntaansa...sama on mp puolella,olemme "ei tuottavia" asiakkaita,joista osa vielä vielä saattaa ottaa kupillisen kahvia automaatista,siinä katsastustoimituksen lomassa...
tallennettu
Röpöttäjä
Full Member
***
Viestejä: 94


« Vastaus #7 : 26 Tammikuu 2010, 08:39:24 »

Mitenkähän menis jos perustetaan EMAP (Elävien motoristien ja harrasteautoje puolue) Mennään eduskuntaan. Moottoripyöriä 200000kpl mopoja pilvinpimein. Harrasteautoja jne vaikka kuinka paljon. Oltais ketjuilla kiinni omissa pyörissä ja parrikaadeilla, ou jee.  Saataisko nimiä listaan. Oltais sitten lakia viemässä eteenpäin itse.
Onhan siellä kettutytöt ja pojat yms ydinjoukko, jotka vastustaa meidän oloamme.
« Viimeksi muokattu: 26 Tammikuu 2010, 08:41:03 kirjoittanut Röpöttäjä » tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #8 : 26 Tammikuu 2010, 21:37:05 »

Ton katsastusputiikin lausunnon motiiveja voi vain arvailla. Varmaa on vain se, että jutun sisällössä ei ole päätä eikä häntää. Jäsen leesserin arvelut ovat samankaltaisia kuin omanikin. Lisäksi saatan kuvitella pari muuta motiivia, joita en tohdi julkisesti mainita... Pyörittää silmiään
tallennettu

Lurjus79
Full Member
***
Viestejä: 87


« Vastaus #9 : 27 Tammikuu 2010, 19:41:39 »

Mitenkähän menis jos perustetaan EMAP (Elävien motoristien ja harrasteautoje puolue) Mennään eduskuntaan. Moottoripyöriä 200000kpl mopoja pilvinpimein. Harrasteautoja jne vaikka kuinka paljon. Oltais ketjuilla kiinni omissa pyörissä ja parrikaadeilla, ou jee.  Saataisko nimiä listaan. Oltais sitten lakia viemässä eteenpäin itse.
Onhan siellä kettutytöt ja pojat yms ydinjoukko, jotka vastustaa meidän oloamme.

Tää liittyis oitis ainakin  Virnistää
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #10 : 03 Helmikuu 2010, 14:25:45 »

Mitenkähän menis jos perustetaan EMAP (Elävien motoristien ja harrasteautoje puolue) Mennään eduskuntaan. Moottoripyöriä 200000kpl mopoja pilvinpimein.

Ruotsissa ehdittiin jo: http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/1135252597939 ...harmi, että uutisointi keskittyy tiettyjen kerhojen nimien toisteluun eikä itse asiaa nähdä ollenkaan.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #11 : 03 Helmikuu 2010, 16:20:26 »

Moottoripyörien tuunaaminen menee liiallisuuksiin...


* pitkä2.jpg (40.23 kilotavua, 448x280 - tarkasteltu 1916 kertaa.)
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Röpöttäjä
Full Member
***
Viestejä: 94


« Vastaus #12 : 04 Helmikuu 2010, 07:59:46 »

Siinähän on uhkakuva päättäjille, jos ei saadatahtoa läpi tullaan itse säätämään laki. Iskee silmää Iskee silmää Uskoisin kyllä että Suomessa pysyttäisiasialinjoilla noiden lakiasioiden osalta. Iskee silmää
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #13 : 04 Helmikuu 2010, 09:49:07 »

^^Pituus alkaa olla kohdallaan... Virnistää

Onpi ruåtsalaisillakin melko kivinen tie edessään, vaikka ruåtsalaiset viranomaiset eivät ehkä olekaan yhtä, sanoisinko, katsannoltaan rajoittuneita kuin meikäläiset.
tallennettu

Röpöttäjä
Full Member
***
Viestejä: 94


« Vastaus #14 : 04 Helmikuu 2010, 10:30:35 »

Eikä tuo ruotsalaisten asia ole uutta EY alueella. Italia taitaa pyöriä Mahvian voimalla kokonaisuudessaan.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto