oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
10 Toukokuu 2024, 02:12:35 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Runkonumero ja sijainti/siirto  (Luettu 62268 kertaa)
GaryP
Jr. Member
**
Viestejä: 13


« : 18 Tammikuu 2007, 13:56:57 »

Tervehdys!

Kiperä kysymys. Jos runkonumero muuttuu epäselväksi, tai sen sijaintipaikka muuttuu hankalaksi/mahdottomaksi lukea, saako sen takoa muualle runkoon? Tiedän tapauksen jossa rake muutoksen jälkeen on paikkailtu pintaa ja kitattu sekä maalattu runko uusiksi. Emäputkessa ei siis enää lue pyörän tunnistetta. Miten pitäisi toimia? Poliisit eivät tienpäällä varmasti katso hyvällä pyörää jota ei voi tunnistaa rekisteriotteen pariksi.

T:Kari
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 18 Tammikuu 2007, 13:59:37 »

Niin kauan kuin se alkuperäinen on luetavissa niin homma on hyvin pelastettavissa konttorilla. Uuden runkonumeron päihin lyödään varmenteet ja hommasta tehdään merkintä otteeseen, tämän jälkeen wanha numero voi "tuhoutua".

Jos alkuperäinen numero on jo "tuhoutunut" edessä on päänsärkyä.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
GaryP
Jr. Member
**
Viestejä: 13


« Vastaus #2 : 18 Tammikuu 2007, 15:40:16 »

Kiitos nopeasta vastauksesta!
 Hymyilee

Mutta mitäpäs teet, jos yritys joka mutoksen teki ja runkonumeron kadotti, ei ota kantaa asiaan, ja sai vielä pyörän muutoskatsastettua ilman runkonumeroa. Onko stanssit jotain vakiokokoista formaattia, vai onko mahdollista käyttää jotain "hyvää settiä" uuden numerosarjan tekemiseksi alkuperäiseen paikkaan? Muistelen että omassa pyörässäni siinä numeroiden välissä on jokin aakkosista ja numeroista poikkeava merkkikin.

Kysyn tätä siksi että tapaus on todellinen, ja tien päällä asiaa ymmärtämätön kuljettaja on poliisin suhteen voimaton. Voisi kuvitella tämän tilanteen jo vievän kilvet ja tuovan ajokiellon?

Kari
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #3 : 18 Tammikuu 2007, 16:26:58 »

Mutta mitäpäs teet, jos yritys joka mutoksen teki ja runkonumeron kadotti, ei ota kantaa asiaan, ja sai vielä pyörän muutoskatsastettua ilman runkonumeroa.


Juttu muuttuu perin mielenkiintoiseksi, vastuukysymyksiin ja kuluttajansuojaan en osaa sanoa varmaa vastausta. Sakothan tulee kuskille, ja omistajalle samatien varkausepäily/syyte, takavarikko, identiteetin menetys ja/tai autoverokuviot.

Konttori joka on tuon hyväksynyt ja siten selkeästi sössinyt ja voi olla halukas tekemään korjaukset & stanssaukset kaikessa hiljaisuudessa, ilman suurempia hälyjä nettiboardeilla. Se yritys joka tuossa on osatekijänä saattaa myös olla halukas auttamaan.

Onko stanssit jotain vakiokokoista formaattia, vai onko mahdollista käyttää jotain "hyvää settiä" uuden numerosarjan tekemiseksi alkuperäiseen paikkaan? Muistelen että omassa pyörässäni siinä numeroiden välissä on jokin aakkosista ja numeroista poikkeava merkkikin.

Siellä konttorilla on lainattavissa kirjaimia ja numeroita. Ne ovat mp-käyttöön aika suuria ja esim. Biltemasta saa sirompia. Tätäkin kannataa kysäistä katsastushenkilöltä *ennen* stanssailua, siellä saattaa olla joku mielipide esim. merkkien koolle ja välille.

Kysyn tätä siksi että tapaus on todellinen, ja tien päällä asiaa ymmärtämätön kuljettaja on poliisin suhteen voimaton. Voisi kuvitella tämän tilanteen jo vievän kilvet ja tuovan ajokiellon?

Jep, voisi hyvinkin. Tuossa jo ylempänä luettelin muitakin vaihtoehtoja kuin pelkkä sakko...
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
leesseri
Vieras
« Vastaus #4 : 18 Tammikuu 2007, 22:03:39 »

esimerkkini tulee kyllä raskaankaluston puolelta,mutta ongelma oli vastaavanlainen...yritys 1 oli muuttanut perävaunujen rakennetta nyrkkipajalla,joka oli leikannut vaunun etuosan pois(lukien runkonumeron) ja laittanut uuden keulaosan...noilla vaunuilla ajoivat rahtia muutaman vuoden ja hoitivat vuosikatsastukset...
sitten vaunut myytiin yritys 2:lle,joka ajoi rahtia,kunnes vuosikatsastuksessa huomattiin,ettei numeroita löydy mistään...
vaunut oli katsastettu toisella paikkakunnalla ilman ongelmia yritys 1:sen toimesta...soppaa sekoittaa vielä se,että kärryillä vedettiin kansainvälistä liikennettä...alkuperäiset keulapalat olivat muuttuneet kierrätysmetalliksi,eli niitä ei voitu mistään kaivaa esille.lisäksi yritys 1:llä ei ollut mitään "kuittia" tai vastaavaa esittää muutostyöstä...
seinä oli vastassa,kunnes huomattiin,että rakennemuutos oli muutoskatsastettu,eli sen konttorin insinöörin olisi pitänyt myös tarkistaa runkonumero katsastuksen yhteydessä...sitä hän ei ollut tehnyt,vaikka vaunuja oli muistaakseni 4-5kpl...lisäksi kyseinen konttori ei ollut tarkistanut runkonumeroita vuosikatsastuksen yhteydessä,eli nyt alkoi paine nousemaan "valtion konttorin" puolella.
sitten tuli ilmoitus,että viekää kärrit eräälle perävaunuvalmistajalle ja
he meistävät numerot...meistämisen maksoi yritys 2,mutta vuosikatsastukset olivat kyseisille kärreille ilmaiset,eli tuli kelpo säästö,
ellei lasketa sitä,että ensimmäinen kärri oli liikenteestä pois 5viikkoa tämän sotkun takia...sitä en tiedä,miksi konttori ei suostunut niitä meistämään,ei edes se "virheen" tehnyt konttori...
mutta asioilla on tapana järjestyä... Virnistää
tallennettu
GaryP
Jr. Member
**
Viestejä: 13


« Vastaus #5 : 20 Tammikuu 2007, 14:49:51 »

No niin, tilannekatsaus ja pohdintaa.

Kerroin kaverilleni että nyt olisi syytä etsiä se runkonumero siitä pyörästä. Keulakulman muuttanut yrityshän oli kitannut ja maalannut muutoksen jäljet siististi piiloon ennen muutoskatsastusta. Runkonumero löytyi kun näytti santapaperia, sitten ihmettelimmekin jo että missä on se pieni laatta jossa on myös pyörän tietoja... ei löytynyt.

Kaverini soitti katsastuskonttorille ja kertoi tilanteen, siinä vaiheessa näytti jo aika pahalta. Onneksi numerot löytyivät kuitenkin raapimisen jälkeen. Mutta mutta, millainen katsastusmies on mahtanut olla kyseessä jälleen, liekö röntgenkatseella varustettu yksilö? Vakuuttivat puhelimessa että numero tarkistetaan AINA! Ja millainen on ollut tämä yritys joka muutoksen teki, eikö tuossa kohtaa ammattimiehillä ole kellot soineet lainkaan kun ovat onnistuneet noin tärkeän yksityiskohdan piilottamaan?

Jätetään tässä vaiheessa kertomatta yrityksen tai omistajan nimeä, sekä moottoripyörän malli, hän varmaan ottaa jossain vaiheessa itse kantaa asiaan.

Tämä kuitenkin oli tärkeä asia ottaa esille siksi että mokoma voi tapahtua vielä muillekin, joko tee-se-itse-henkilölle tai teetetylle työlle.

Ai niin, onko se tunnistelaatta yhtälailla pakollinen?

T:Kari
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #6 : 23 Tammikuu 2007, 09:54:20 »

Rakentajan nyrkkisääntö: valmistenumeroon EI SAA KOSKEA ilman katsastuskonttorin myötävaikutusta.

Tyyppikilpi taitaa olla pakollinen ainakin sellaisessa pyörässä, jota koskee koko pyörän tyyppihyväksyntä, eli 17.6.2003 ja sen jälkeen käyttöönotetut.
tallennettu

GaryP
Jr. Member
**
Viestejä: 13


« Vastaus #7 : 23 Tammikuu 2007, 10:55:11 »

Eli 80-luvun pyörissä se on lähinnä mukava koriste?
 Iskee silmää

T:Kari
tallennettu
monni
Full Member
***
Viestejä: 72


don´t believe the hype


« Vastaus #8 : 26 Tammikuu 2007, 22:52:03 »

Ja toivoittavasti myös -96 fillareissa
tallennettu

Hardcore Outlook Biker

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #9 : 28 Tammikuu 2007, 11:19:03 »

Omakohtainen kokemus alkuperäisen kysyjän aiheesta ihan viime viikoilta:

Omassa pyörässä runkonumero olisi jäänyt tankin alle piiloon kun tuli "hiukan" muokattua soppakattilaa. Ei hätää, meistit kaapista ja uusi numero näkyvään paikkaan. Rungon kanssa konttorille jossa leimamies kehui uusien numeroiden siistiä kuosia ja napautti varmistusmeistokset päihin ja kirjoitti otteeseen merkinnän uudestaan meistetystä numerosta.

Ei mitään marinaa meistoksen poikkeavasta koosta alkuperäiseen verrattuna, toki inssi tarkisti rekisteriotteesta ja alkuperäisestä numerosta että olin meistänyt numerot oikein.

Joskus takavuosina eräs aktiivisesti moottoripyöräharrastuksen seurantaan osallistunut poliisihenkilö järkyttyi suunnattomasti kun kuuli että numero/kirjainmeistejä saa ostaa mistä tahansa työkalukaupasta. Hän kun oli sitä mieltä että sellaisia voi olla vain katsastuskonttoreilla ja sielläkin lukitussa kaapissa...
tallennettu
stroker56
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #10 : 12 Kesäkuu 2007, 18:17:22 »

itselläni pitkäkeula sopperi joka muutostettiin o4 helsingissä,rungossa ei numeroita.
inssin kommentti oli että voithan sä lyödä siihen numerot ja tulet sen jälkeen konttorille hakemaan varmenteet päihin.pyörä on vm.56 josta inssi totesi että eihän näissä ole numeroita orkkiksenakaan ollut.
pysäytetty vuosien aikana noin 20 kertaa,eikä ole ollut ongelmia. Virnistää
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #11 : 12 Kesäkuu 2007, 19:31:30 »

Nyt puhutaankin tehtaan lyömistä numeroista. Vanhoista Harrikoista ei muistaakseni löydy runkonumeroa vasta kuin jostain 70-luvulta lähtien. Siihen asti koko pyörän identiteetti määräytyi vasempaan lohkopuoliskoon meistetyn tunnistenumeron perusteella.

Kyllähän ne inssit suosittelee numeroiden meistämistä runkoon mutta en kyllä kehottaisi ketään tekemään niin. Kun laki ei kerran sitä vaadi niin turha pilata hyvää runkoa hakkaamalla sitä vasaralla Virnistää ...
tallennettu
Choppers_Forever
Sr. Member
****
Viestejä: 185


Wruuuuuuuuuuuum kalin kilk...


« Vastaus #12 : 30 Heinäkuu 2007, 13:56:50 »

Jeh,

Lienee sama wanhoissa briteissä? Eli ei runkonumeroita? Mitä seuraa, jos laittaa jäykkärunkoiseen uudemman rungon? Olisi hyvää runkoa nääs tarjolla...

CF
tallennettu

Yritystä ei puutu, vaikka kuinka päähän potkittaisiin, per**le. Mutta kyllä se vi**n EU parhaansa yrittää.
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #13 : 30 Heinäkuu 2007, 21:04:57 »

Jeh,

Lienee sama wanhoissa briteissä? Eli ei runkonumeroita? Mitä seuraa, jos laittaa jäykkärunkoiseen uudemman rungon? Olisi hyvää runkoa nääs tarjolla...

CF

Prosenttien menetys... Virnistää

Jos runko on samanlainen kuin alkuperäinen, etkä kerro asiasta kellekään, ei tietenkään seuraa mitään. Pyörittää silmiään Näyttää kieltä
tallennettu

Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #14 : 31 Heinäkuu 2007, 07:16:24 »

Saakos voimassa olevan säännöstön mukaan VAIHTAA taka-akseliltaan jousittamattoman rungon tilalle uuden jäykän rungon?
tallennettu
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto