Pitkäkeulat uudessa kopterilaissaFirst things first. Uudessa kopterilaissa entiset akseliväli- ja keulakulmarajoitukset on poistettu. Saako nyt sitten tehdä ihan mitä vain? No ei, mutta seuraavia ohjeita noudattaen saa leimasta läpi sangen näyttävän pitkäkeulan. Sellaisen voi periaatteessa rakentaa vaikka aivan uudestakin moottoripyörästä, mutta tarvittavat runkomuutokset käytännössä rajoittavat homman teräsputkirunkoisiin pyöriin.
Jos lukijoilla on pitkäkeula-aiheisia kysymyksiä, olkaa hyvä ja kirjoittakaa ne tähän ketjuun, niin täydentelen ohjeita sitä mukaa!
Mitä asioita laissa vaaditaan?1. Etujätön tulee olla välillä 50-175 mm.
2. Maavaran tulee olla vähintään 80 mm täyteen kokonaismassaan kuormatulla pyörällä.
3. Pyörän rakenteen on turvattava sen hallittavuuden kannalta riittävä
ohjattavuus, kaarreajo- ja jarrutusominaisuudet sekä kääntyvyys.
4. Tarvittavat
runkomuutokset on tehtävä käyttäen alkuperäisen runkomateriaalin kaltaista materiaalia sekä sille soveltuvaa hitsauslisäainetta ja -tapaa. Liitosten on oltava rakenteeltaan lujia ja huomioitava mahdollisesti kasvaneet rasitukset.
5. Teleskooppietuhaarukan
putkia ei saa jatkaa, mutta ne saa vaihtaa pitempiin. Springeriä saa myös jatkaa noudattaen, mitä runkomuutoksista säädetään.
6. Kokonaispituus ei saa ylittää 4 metriä. Käytännössä maksimipituus on jonkin verran lyhyempi, sillä 4 metriä pitkä chopper tuskin läpäisee kääntyvyys- ja jarrutuskokeita.
Miten laissa säädetyt vaatimukset tutkitaan?1. Jos pyörän
akseliväli on enintään 2 metriä, kaikki vaatimukset (1-6) tarkastetaan katsastuskonttorilla. Katsastaja mittaa jätön ja maavaran sekä koeajaa pyörän parhaaksi katsomallaan tavalla. Myös runkomuutosten laatu tutkitaan konttorilla kuten aikaisemminkin. Katsastajan kanssa on syytä etukäteen neuvotella, haluaako tämä tarkastaa hitsaussaumat ennen rungon maalausta.
2. Jos pyörän
akseliväli on yli 2 metriä tai jos
teleskooppimallisen etuhaarukan kulma on enemmän kuin 47 astetta, katsastuksessa on esitettävä ns. hyväksytyn asiantuntijan todistus yllä kohdissa 1-3 mainituista vaatimuksista. Käytäntö tulee näyttämään, sovelletaanko 2 metrin raja-arvon kohdalla samankaltaista lähinnä ketjunkiristysvaraan perustuvaa muutaman sentin toleranssia kuin aikaisemmassa laissa. Itse olen sitä mieltä, että tämä olisi hyvin järkevää.
Hyväksytyn asiantuntijan testi yli akseliväliltään yli 2 metriä pitkille moottoripyörilleTestin tarkoituksena on tutkia kolme moottoripyörän ajettavuuden kannalta tärkeintä seikkaa: kaarreajo-ominaisuudet, kääntyvyys ja jarrut. MMAF tulee hakemaan AKE:lta toimilupaa tehdä näitä testejä hyväksyttynä asiantuntijana. On mahdollista (ja suositeltavaakin), että testausvaltuuksia hakevat myös muut tahot kuin MMAF.
Kaarreajo-ominaisuudet testataan osaksi vapaamuotoisella koeajolla nopeuksissa 1-120 km/h, osaksi erityisellä väistökokeella, jossa pitää kiertää ajoradasta 7 metriä sivussa oleva keila ja palata takaisin ajoradalle tietyn matkan sisällä. Nopeus tässä testissä on 30 km/h. Jos rojut osuvat maahan, tulee hylky. Samoin jos esimerkiksi eturengas pomppii ajon aikana niin, että se vaikeuttaa pyörän hallittavuutta, tulee hylky. Kaarreajo-ominaisuuksiin vaikuttaa noin miljoona eri parametriä, joista tärkeimmät ovat renkaat, etujousituksen toiminta, etujättö ja kallistusvara.
Kääntyvyys testataan kadunkulmaa muistuttavalla kokeella, jossa kaistan leveys on 2,5 metriä ja käännös 90 astetta oikealle. Koko ajan pitää mennä eteenpäin ja kaistan sisällä pitää pysyä, muuten tulee hylky. Mitä pitempi pyörä ja mitä loivempi keulakulma, sitä enemmän stongan pitää kääntyä, jotta tämä testi menisi läpi.
Jarrut testataan G-mittarilla. Kummallakin jarrulla pitää erikseen saavuttaa hidastuvuus 2,9 m/s2. Lisäksi molemmilla jarruilla yhdessä pitää saavuttaa hidastuvuus 5,8 m/s2. Ellei sitä saavuteta tai jos pyörä jarrutettaessa esimerkiksi pomppii kuin kenguru, tulee hylky. Chopperissa tärkeää on myös etujarrun mitoittaminen painojakaumaan nähden oikein: kahvassa pitää olla erittäin hyvä tunto, eikä jarru saa olla liian tehokas. Jos chopperin eturengas menee liian helposti lukkoon, tulee hylky. Oikein mitoitetulla etujarrulla chopper pysähtyy kutakuinkin yhtä hyvin kuin takajarrulla. Riippuu pyörästä, millä palikoilla homma toimii parhaiten. Karkeasti yleistäen: piii-itkä pyörä = pieni jarrulevy ja vähän puristusvoimaa, lyhyt pyörä = suuri levy ja paljon puristusvoimaa.
Huom: renkaiden on oltava hyvässä kunnossa testiä varten. Jos pyörässä on kuluneet tai vanhat renkaat, sitä ei edes yritetä testata.
Testin hinnoista, testauspaikoista, testiajankohdista ja muista käytännön järjestelyistä tiedotetaan tarkemmin erikseen.
Sovellettavat lainkohdatLiikenne- ja viestintäministeriön asetus L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja rakenteen muuttamisesta 2.1 §, 7 §, 8 § ja 13 § sekä liitteet 1 ja 2.
http://www.mmaf.fi/documents/Taitettu_FI_L-luokan%20korjaamista%20ja%20rakenteen%20muuttamista%20koskeva%20asetus.pdf