oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
04 Toukokuu 2024, 01:18:36 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Omavalmiste etuhaarukka?  (Luettu 28270 kertaa)
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« : 09 Heinäkuu 2007, 14:50:32 »

saako prätkään laittaa omatekoisen etuhaarukan? ake:n ohjeet (kulmat, jättö...) huomioon ottaen ainoa ongelma on varmaan todistaa että haarukka on kyseisen laitteen tehoon ja painoon nähden oikeanlainen. onko kukaan saanut katsastusta läpi täysin omatekoisella haarukalla?? hitsaustodistukset ja vastaavat varmaan vaaditaan, mutta onko muita ongelmia tulossa??
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #1 : 09 Heinäkuu 2007, 16:59:29 »

Arka aihe, mitenköhän tähän nyt vastaisi... Epävarma

Onhan itse tehtyjä etuhaarukoita ollut maailman sivu, tehdäänhän Suomessakin esim. springerkeulan jatkamisia ihan ammattimaisesti.

Katsastuksessa pitäisi riittää pelkkä selvitys käytetyistä materiaaleista sekä hitsaustavasta ja -lisäaineesta. Toki kun on kyseessä osa josta riippuu kuskin oma fyysinen hyvinvointi niin tuskin kukaan lähtee fuskaamaan sitä valmistettaessa.

Eri asia sitten on, kysyykö katsastusmies mitään jos et sille kerro että keula on itse tehty. Jos sen taas näkee kirkolta kotiin että "tein sen ihan itse" niin ehkä on syytäkin kysyä.
tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #2 : 09 Heinäkuu 2007, 19:50:45 »

onhan noita itse tehtyjä keulia pyörissä kiinni. suurin osa vaan jättänyt kertomatta,että itse sen tehnyt on. siis ihan itse tehtyjä paljon vähemmän kuin esim jatkettuja tai muuten muutettuja keulia.
riippuu varmaan minkä ikäiseen mopoon se ois tulossa,että lämpeneekö ne konttorilla idealle ollenkaan.
tuskin mihkään vähääkään uudempaan pystyy sellasta asentaa laillisesti.
eihän keulat vanhemmissa ole kummosia ollut eli suht helppoa tehdä vastaavan vahvuinen jne.
kysy konttorilta mitä dokumentteja ne vaatis kun tekis itse keulan.

(varmaan vaatii jotain sellaista mitä harrastajan voi olla vaikea näyttää todeksi niille..)
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #3 : 11 Heinäkuu 2007, 13:24:46 »

tietty alkuperäisen muuttamista tapahtuu, eikä siitä kannata konttorilla meteliä pitää. nyt olis kyseessä kuitenkin kokonaan omavalmiste, ja sellanen springerkonstruktio joita ei tehdasvalmisteena tehdä, eli varmasti katsastusmies tajuaa osan itse tehdyksi. täällä paikallisella konttorilla sanovat vaan että kun ake:n pykäliä ja ohjeita noudatetaan niin ongelmia ei ole. pyörä on -86, eli jotain vaatimuksia sen ikäisellä toki on. pitäisi saada asiasta jonkunlainen varmuus etukäteen, kun tehtyjä (runko)muutoksia on työlästä huomaamattomasti perua...
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #4 : 11 Heinäkuu 2007, 22:07:34 »

Taitaa ne kaverit joilla faktat tähän kysymykseen on hallussa olla kesälomilla. Veikkaanpa että parin viikon kuluttua alkaa vastauksia putoilemaan. Poistunpa tästä itsekin pois päätteen äärestä, livenä saa kysellä ensi viikonloppuna Ilomantsissa HDCF:n päärallissa.
tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #5 : 12 Heinäkuu 2007, 22:11:55 »

en löytänyt kyseisestä asiasta mitään faktaa.  Nolostunut
nää on just tälläsiä asioita,että mitä pykäliä sovelletaan kun on ihan itse tehty osa..ja vielä keula.
pitää vastata ainakin  sen ajan vaatimuksia.-86 ei nyt vielä ole mikään vanhus.
ja perus jutut: mistä materiaalista on jalat,t-kappaleet,ohjausakseli,keinuvivut jne.miten kasattu ja millä.jättö 5-10cm ja keulaputkien max kulma ruma 47 astetta.ja tietenkin todistuksia siintä,että keula kestää sen tarkoituksen mihin se on tehty(vähän vaikeampi näyttää paperilla toteen)


vastatkoon viisaammat tähän jos on jotain todellista faktaa eli mustaa valkosella jostain löytänyt.

akestakin pitäis jonkun osata tohon kysymykseenkin vastata jos ei konttorilla olla perillä asioista.

älä nyt rupea rälläköimään ennen kuin kaikki on varmaa!!
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #6 : 13 Heinäkuu 2007, 10:47:04 »

joo kyllä mä ajattelin pitää toistaseks pyörän kasassa. aurinkokin paistaa Hymyilee
tuntuu kyllä olevan just niitä juttuja joista saa vain mielipidetietoa. ja tämä ei siis pahalla, mielipiteet kuuluu asiaan. toivoisi vaan että edes viranomaisilla olisi selkeää faktaa.
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #7 : 14 Heinäkuu 2007, 10:13:17 »

Omavalmisteinen etuhaarukka on samanlainen kummallisuus kuin omavalmisteinen runko tai swingi. Kotimaisesta pykälistöstä ei löydy yksiselitteistä määritelmää sille, miten tällainen hyväksytään. Asia onkin, ainakin toistaiseksi, melko paljolti yksittäisen katsastushenkilön asiantuntemattomuuden varassa.

Direktiivit eivät tässä auta sillä ne on muutamaan poikkeusta lukuunottamatta kirjoitettu suurimittaisen sarjavalmistuksen vaatimuksia silmälläpitäen. MMAF työstääkin osana Silver Bullet-projektia kättä pidempää dokumentointia ja ohjeistusta (katso: AKE:n johtama testaustyöryhmä käyntiin (13.6.2007)). Saattaapi jotain päätyä asetuksiinkin.

Ainakin käytetyistä materiaaleista, työmenetelmistä ja näiden todentamisesta tullaan vaatimaan jotain selvityksiä. Tämän lisäksi perinteisistä rakenneratkaisuista selvästi poikkeaville keksinnöille saatetaan vaatia jotain lujuus tms. toimivuus selvityksiä. Asia on auki.

Tästä päästäänkin mielenkiintoiseen dialogiin josta soisin keskustelua täällä MMAF:n taululla: Kertokaas miten teidän mielestänne tällaisen omalmisteisen keulan kelpoisuus tulisi mitata / tarkistaa / selvittää?
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #8 : 14 Heinäkuu 2007, 11:15:30 »

hyvä kysymys toi,että miten tollanen keula sitten tulisi mitata jne.että se olisi kevollinen tieliikenteeseen ja turvallinen ennen kaikkea.
ensiksi voitaisiin vaikka piirtää keula paperille ja näyttää näin toteen sen toiminta peraate ja mitat ja kasaus menetelmä.

esim perus springer keula:jalat tarpeeksi vahvaa saumatonta putkea paksulla seinämällä.
t-kappaleet leikattu esim:plasmalla tarpeeksi vahvasta materiaalist vaikka dillidurista tai vastaavasta kyllä se perus hyvä s355 riittää.
t-kappaleet riittävän paksut ja vahvat.mielummin aina vähän yli mitoitetut.
ohjausakseli sorvattu kirkkasta pyörötangosta ja jätetetty riittävän vahvaksi.
keinuvivut leikattu kans vaikka dillidurista niin kyllä kestää.ja rasvanipat voitelua varten.
kokoon pano voitaisiin käydä ennen kasausta vielä näyttämässäkonttorilla ja käydä se yhdessä läpi.kerrotaisiin millä menetelmällä ja lisäineella keula on tarkoitus kasata ja kuka hitsaa naapuri pekka vai oikea hitsari.hitsaukset tulee kestää!
sitten pitäis olla joku jigi sille keulalle missä se liimattaisiin kasaan ja hitsaukset olisi suunniteltu fiksusti ettei rasitu saumat liikaa jne.sitten kun keula olisi valmis niin se näytettäis taas konttorilla ennen asennusta ja noin silmä määräisesti käytäisiin läpi hitsaukset ja muut.
seuraavaksi keula asennettaisiin pyörään ja sillä ajettaisiin vaikka jarru testit ja muutenkin näytettäisiin toteen että jousitus pelaa jne.

se onkin jo eri asia ,että miten sellanen keula tehtäisiin mille ei ole vastaavaaa vielä olemassa.
tästähän vois kirjottaa vaikka kuinka paljon.
omalle keulalle ois hyvä joskus saada joku hyvä hyväksyntä menetelmä.tänne vaan mielipiteitä keulan rakentamisesta ja kelpoisuudesta niin ehkä joskus sellainen ois vielä mahdollista !!
tallennettu
monni
Full Member
***
Viestejä: 72


don´t believe the hype


« Vastaus #9 : 16 Heinäkuu 2007, 20:51:45 »

Luulisi että riittää kun tiedetään kuinka paljon joku rakenne kestää taipumista ennen kuin tapahtuu murtumista tai vast. Huh


http://www.sten.fi/data/attachments/C45E.pdf
tallennettu

Hardcore Outlook Biker

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #10 : 23 Heinäkuu 2007, 09:20:27 »

Mikään säännös ei kiellä omavalmisteisen haarukan asentamista. Koska vaatimuksia haarukalle ei ole säädetty, vaihtelee käytäntö konttoreittain asteikolla "kaikki käy" - "sentrifuugianalyysi hypotermiakokeilla".

Jotain vaatimuksiahan haarukalla pitäisi tietysti olla, jos asioiden halutaan menevän oikein. Mitä vaatimuksia - se onkin vaikea kysymys. Rakenteen kestävyydestähän asiassa on kysymys, mutta laskelmalla rakenteen lujuudesta ei oikeastaan tee mitään, ellei ensin tiedetä, millaisia rasituksia siihen todellisuudessa kohdistuu.
tallennettu

teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #11 : 23 Heinäkuu 2007, 22:56:52 »

todelliset haarukkaan kohdistuvat rasitukset tietää vasta kuin sitä haarukkaa on rasitettu ja mittailtu/laskeskeltu,että mitä se kestää. ja missäkin tilanteessa.
normaalia ajossa tai jarrutuksissa ei varmaan kauheille rasituksille joudu hyvä itse tehty haarukka.
mutta paljon sitä haarukkaa saa rasittaa ennen kuin se menee rikki.
nämä asiat selviää vain testaamalla mitä haarukat kestää.sitten kuin tiedetään mitä ne kestää niin voidaan vasta ruveta miettimään raja-arvoja ja muita vaatimuksia omavalmiste haarukoille ja mitä niiltä vaadittaisiin.jotta asiaa voitaisiin laittaa eteenpäin se vaatisi todella paljon työtä. pykälät omavalmiste keulalle olis ihan fiksu toteutus kelpoinen idea joskus tulevaisuudessa...

tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #12 : 24 Heinäkuu 2007, 08:49:23 »

Rungon osalta tällainen analyysi on tekeillä. Jotain aineistoa siitä varmasti kertyy keulaakin varten, mutta erillistä keula-analyysia ei ole tekeillä. Kenties sen perusteella voidaan tarkemmin arvioida, kuinka tarpeellinen erillinen keula-analyysi ylipäänsä on; näissä rakenteissa ylimitoitus on yleensä melko suurta. Mietitään...
tallennettu

av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #13 : 18 Syyskuu 2009, 17:36:39 »

nostetaanpas esille kun aina välillä tämä mietityttää...
onko tullut edistystä luovissa mielissä vai eletäänkö edelleen autuaassa pimennossa??
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto