oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
09 Toukokuu 2024, 17:12:32 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2 3
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Dieselöinti  (Luettu 69840 kertaa)
Peter
Jr. Member
**
Viestejä: 22


« : 10 Lokakuu 2010, 17:04:30 »

Kuten ehkä tiedätte, Saksassa on herra nimeltään Bernhard Leitner, joka ostaa Suzuki GZ 125cc Maraudereja ja tekee niistä dieselmoottoripyöriä.  Järkyttynyt Suzukin moottorin sijaan laitetaan yksipyttynen suoraruisku Yanmar-dieseli, teholtaan 10 hp, (7,3 kW) eli aivan sama teho kuin alkuperäisessä moottorissa. Tässä linkki jos asia kiinnostaa :  http://www.dieselwiesel.de/
No, nyt tämä on aika kallis mopo, noin 7000 €, plus sitten verot ja katsastusmaksut ja kuljetukset ym, ym.
Joten ajattelin, että tämä täytyy tehdä itse, täällä kotona pajassa. Olen hankkinut yksi kappale GZ 125, joka on jo rekisterissä, tietysti. Hauska mopo sellaisena, mutta vastatuulessa aika voimaton. Luulis että dieseli-sydämellä vääntö on "hieman erilainen"  Cool. Well, olen lukenut uutta kopterilakia mielestäni hyvinkin tarkasti, mutta en löydä mitään kohtaa mikä a) kieltäisi samantehoisen koneen laittamista GZ:n runkoon, tai b) kieltäisi dieselmoottorin laittamista bensakoneen tilalle. Jos olen ymmärtänyt kaikki oikein, minun ei tarvitse edes käydä muutoskatsastuksessa, koska koneen teho säilyy samana, ja voimansiirto eli vaihdelaatikko ja ketju ja rattaat pysyy myös samana.
Kysymys kuuluukin nyt : Olenko ymmärtänyt oikein ? Mikä voisi olla kompastuskivi tässä projektissa. Huh


tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #1 : 11 Lokakuu 2010, 12:21:04 »

Kolme mahdollista kompastuskiveä tossa on: päästöt, päästöt ja päästöt.

En tiiä, minkä ikäisestä härvelistä on kyse, enkä myöskään tiiä, millaisia päästöarvoja prätkän kiisselimoottorille on olemassa. Mutta päästöihin tuo homma kaatuu, jos kaatuu.
tallennettu

TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« Vastaus #2 : 11 Lokakuu 2010, 14:59:31 »

Se riippuu.. Päästökysymys menee aihion vuosimallin mukaan. Eli monet nykydieselit, esmesten aggregaateissa täyttävät normit, mutta kun niitä ei ole mitattu&tyypitetty liikenteeseen, niin se ei käy. Tällöin pitää valita pyöräaihio, jolla on ikää "riittävästi", jolloin sen ensirekisteröintipäivä ratkaisee mahdolliset päästövaatimukset.

Tämähän on tuttu sivusto?

http://dieselbike.net/

Näitä hD-pohjaisia on tehty vuosia ennen OCC:n äjien version tekoa "maailman 1. dieselcustom"



tallennettu

kai se siihen sopii?
eastway
Jr. Member
**
Viestejä: 48


« Vastaus #3 : 11 Lokakuu 2010, 16:48:30 »

http://uralroikka.net/sivut/?p=207#more-207 - Diesel Bun Burner 1500 juttu
tallennettu
Peter
Jr. Member
**
Viestejä: 22


« Vastaus #4 : 30 Lokakuu 2010, 12:49:52 »

No tuskinpa se päästöihin kaatuu, kun se Saksassa hyäksytään (v.m. ennen 2000).
Helpointa olisi tilata sieltä, sais TYV-paperitkin mukaan, joten homma ei voi kaatua, mutta kun se on niin pirun kallista.
Että sen takia.... Pyörittää silmiään

Well, saisko lisää kommentteja asiantuntijoilta ?
« Viimeksi muokattu: 31 Lokakuu 2010, 17:45:31 kirjoittanut Peter » tallennettu
Kokkonen
Full Member
***
Viestejä: 69


« Vastaus #5 : 02 Marraskuu 2010, 12:26:25 »

Custombike 6/2010 lehdessä on juttu pyörien diiselöinnistä. Mies nimeltä Heiko Fleck on tehnyt useitakin ko muutioksia, Triumphin Speed Tripleen, Harrikkaan, yms...

Pitääpä lukaista artikkeli, josko sieltä löytyisi jotain apuja.

Tässä linkki ko miehen blokiin, jossa joitain esimerkkejä: http://dieselmotorrad.blogspot.com/2010_03_01_archive.html

EDIT: Leitner käyttää ilmeisesti Hatz:in dieseleitä, kuten moni muukin. Hatzilta nöytyy mm  97/68 EG todistukset ((teilläkin) liikkuvat työkoneet?)

http://www.hatz-diesel.com/index.php?id=171
« Viimeksi muokattu: 02 Marraskuu 2010, 13:02:06 kirjoittanut Kokkonen » tallennettu
Peter
Jr. Member
**
Viestejä: 22


« Vastaus #6 : 02 Marraskuu 2010, 16:23:54 »

Kiitos vastauksesta. Leitner käyttää Yanmar-yksipyttysiä dieselkoneita. 10 hp, sama kuin orggismoottorin tehot, kun kysymyksessä on Suzuki GZ:n dieselöinti. Muita aihioita hän ei käytäkään.

tallennettu
Kokkonen
Full Member
***
Viestejä: 69


« Vastaus #7 : 02 Marraskuu 2010, 19:17:21 »

Lueskelin lehteä, mutta ei siitä paljon tähän asiaan irronnut. Speed Triplen vuosimallia en tiedä, siinä on Lombardian tubo diesel, katsastettu. Harley oli -84 siinä myös saman valmistajan kone kuten myös M72. Mutta noissa vanhemmissa ei ainakaan ollut mitään onglemaa katsastuksessa.
Myös jotain kiinalaista 800cc konetta käytytään dieselöinneissä.

Sommer valmistaa edelleen Enfieldin rungolla dieseleitä (Hatz)  kuten myös Leitner (tosiaan Yanmar L100AE) Suzukin runkoon ( yhdessä teksissä luki että tyyppi olisi Marauder?).
Netin tekstejä tavaillessani sain käsityksen että nämä pysyvät valmistamaan edelleen EU:n piensarja hyväksynnän perusteella uusia diesel-moottoripyöriä (?). Tällaisessa tapauksessa paikallinen asiantuntija hyväksyy ajoneuvon (piensarjana) tiekäyttöön. Saksassa asiantuntijat ovat TÜV ja DEKRA. Sama juttu omavalmisteessa. Eli pitäs onnistua Suomessakin (kuulin naurua...)
Liekö niin, että diesel moottoripyörälle ei ole olemassa varsinaisia direktiivejä päästöjen osalta?

Kannattaiskohan ennen muutosta asiaa kysäistä katsastusasemalta? Sinne pyörä kuitenkin pitää viedä näytille.
tallennettu
Peter
Jr. Member
**
Viestejä: 22


« Vastaus #8 : 02 Marraskuu 2010, 19:27:26 »

.....
Sommer valmistaa edelleen Enfieldin rungolla dieseleitä (Hatz)  kuten myös Leitner (tosiaan Yanmar L100AE) Suzukin runkoon ( yhdessä teksissä luki että tyyppi olisi Marauder?).
Oikein, se on Suzuki GZ 125cc Marauder
Netin tekstejä tavaillessani sain käsityksen että nämä pysyvät valmistamaan edelleen EU:n piensarja hyväksynnän perusteella uusia diesel-moottoripyöriä (?). Tällaisessa tapauksessa paikallinen asiantuntija hyväksyy ajoneuvon (piensarjana) tiekäyttöön. Saksassa asiantuntijat ovat TÜV ja DEKRA. Sama juttu omavalmisteessa. Eli pitäs onnistua Suomessakin (kuulin naurua...)
Liekö niin, että diesel moottoripyörälle ei ole olemassa varsinaisia direktiivejä päästöjen osalta?

Kannattaiskohan ennen muutosta asiaa kysäistä katsastusasemalta? Sinne pyörä kuitenkin pitää viedä näytille.

No se on just kysymysasettelun ydin - pitääkö viedä näytille ? Dieselmoottorin päästöistä moottoripyörissä ei lue missään mitään, ei lue että bensamoottorin tilalle ei sais laittaa dieselkonetta, ei lue että on pakko käydä katsastamassa jos moottorin teho ja voimasiirto ei muutu, jne, jne... En löydä mikään pykälää jossa selvästi sanotaan että pitäisi muutoskatsastaa.
Onko mahdollista että on olemassa tämmönen porsaanreikä ?  Virnistää Huh Järkyttynyt

Ja vielä, tiesittekö että moottoripyörästä jossa on dieselmoottori ei makseta dieselveroa  Virnistää
voi mikä kauhee moka virkamiehiltä...
« Viimeksi muokattu: 02 Marraskuu 2010, 19:30:45 kirjoittanut Peter » tallennettu
Kokkonen
Full Member
***
Viestejä: 69


« Vastaus #9 : 03 Marraskuu 2010, 10:51:53 »

Näköjään taas innoissani eksyin aiheesta ja alkuperäinen kysymys jai taka-alalle.  Hymyilee
Ja olen aina pitänyt koneen vaihtoa sellaisena toimenpiteenä, että konttorille pitäis mennä. Meneekö, se olkoon jokaisen oma asia.

Nyt liikun taas alueella jossa mun pitäis olla varovainen, mutta muutoskatsastuksesta löysin täältä MMAF:n foorumilta seuraavaa tekstiä jolloin tulisi käydä muutoskatsastamassa:

Lainaus
•Ajoneuvon varustaminen iskutilavuudeltaan tai muutoin alkuperäisestä poikkeavalla moottorilla taikka ajoneuvon pakokaasujärjestelmän tai käyttövoiman muutos. Ahtimen asentaminen tai tehoputken eli ”sliparin” vaihtaminen vaatii siis muutoskatsastamista, sensijaan pelkkä ilmanputsarin tai kaasutimen mallin vaihtaminen ei.
•Ajoneuvon moottorin vaihtaminen samanlaiseen jos moottorissa on yksilöintietiedot, esim. meistetty sarjanumero lohkossa.

Muuttuuhan tuossa ainskin koneen iskutilavuus, se on muutenkin poikkeava,  koneen sarjanumero muuttuu, prossiakin menee vaihdon myötä jonkin verran (ei saanut excel laskuria auki, mutta olisko vähintään 14% menetys...?)

Jos tämä on vanhaa tietoa, niin nuo ohjeet pitää sitten päivittää.
tallennettu
Peter
Jr. Member
**
Viestejä: 22


« Vastaus #10 : 03 Marraskuu 2010, 11:04:08 »

Taitaa olla osittain vanhaa tietoa, koska nyt äsken voimaantulleessa asetuksessa ei puhuta enään moottorin kuutioista van sen TEHOSTA. Jos teho ei muutu moottorinvaihdossa, ei tarvitse katsastaa. Ja moottorin sarjanumeroista ei puhuta mitään.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #11 : 03 Marraskuu 2010, 11:21:25 »

Taitaa olla osittain vanhaa tietoa, koska nyt äsken voimaantulleessa asetuksessa ei puhuta enään moottorin kuutioista van sen TEHOSTA. Jos teho ei muutu moottorinvaihdossa, ei tarvitse katsastaa. Ja moottorin sarjanumeroista ei puhuta mitään.

En muista säädöstä varmuudella, luultavasti asetus ajoneuvojen rekisterööinnistä (saa etsiä jatarkistaa), mutta jossain säädetään varmuudella, että jos rekisteriin merkityt tiedot muuttuvat niin pitää muutoskatsastaa (pl istuinpaikkaluvun muutos 1:stä kahteen tai toisinpäin). Rekisteriin on merkitty mm. käyttövoimalähde (bensiini, diesel, sähkö, sianpieru etc), kuutiot, identifiointinumerot jne.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
-Teme-
Jr. Member
**
Viestejä: 44


« Vastaus #12 : 03 Marraskuu 2010, 12:36:36 »

Mun mielestä mikään ei vapauta muutoskatsastusvelvollisuudesta
Tuosta muutoskatsastuksesta vapauttamisesta on omat säädökset, joissa luetaan vähäisiksi muutoksiksi katsotut asiat joita ei tarvitse muutoskatsastaa
Lainaus
Valtioneuvoston asetus
ajoneuvojen hyväksynnästä
4 luku
Muutoskatsastus
25 §
Muutoskatsastusvelvollisuus
Ajoneuvolain 61 §:n 2 momentissa tarkoitetuksi ajoneuvon tilapäiseksi tai vähäiseksi muutokseksi, joka ei edellytä muutoskatsastusta, katsotaan seuraavia muutoksia vähäisemmät muutokset:
g) ajoneuvon varustaminen iskutilavuudeltaan tai muutoin alkuperäisestä poikkeavalla moottorilla taikka ajoneuvon pakokaasujärjestelmän tai käyttövoiman muutos;
Diesel moottorin vaihto vaikuttaa kaikkiin noihin kohtiin joista jo yksikin luetaan muutoskatsastuksen alaiseksi toiminnaksi

joku toinen korjatkoon jos olen väärässä
tallennettu
Kokkonen
Full Member
***
Viestejä: 69


« Vastaus #13 : 03 Marraskuu 2010, 12:46:48 »

Nuo mun lainaukset oli tuolta Milloin moottoripyörä pitää muutoskatsastaa , juttu vuodelta 2007.

Näköjään Suomessa käyttövoimaveroa (ent dieselvero) ei tarvitse maksaa moottoripyöristä, ei sähkösellaisistakaan.

Aiheeseen jotenkin liittyen:
Saksan sivulta sain kans sen käsityksen ettei dieselmoottoripyörälle olisi (varsinaisia) pakokaasusäännöksiä,  ainaskaan (omaan maahan tarkoitetun) piensarjan tai omavalmisteen kyseessä ollen.
Sarjavalmisteisia ei ole Saksaankaan tuotu 2005 jälkeen.
2007 tuli uusi Euro 3 säännös ja Sommer sai 462-mallinsa hyväksytettyä testeissä, joten se on myytävissä ja rekisteröitävissä muihinkin EU-maihin. Saksaan rekisteröityyn tuota Euro 3:sta piensarjalta tai omavalmisteelta ei olisi vaadittu.

Sommer Diesel

Edit: typot
« Viimeksi muokattu: 03 Marraskuu 2010, 19:53:30 kirjoittanut Kokkonen » tallennettu
Peter
Jr. Member
**
Viestejä: 22


« Vastaus #14 : 03 Marraskuu 2010, 18:27:50 »

Kiitoksia, hyviä kommentteja !  Iskee silmää
Ei siis muuta kuin kiltisti muutoskatsastukseen sitten... Epävarma
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto