oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
09 Toukokuu 2024, 11:41:14 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 [2] 3
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Dieselöinti  (Luettu 69824 kertaa)
Kokkonen
Full Member
***
Viestejä: 69


« Vastaus #15 : 07 Marraskuu 2010, 09:16:12 »

Jos pakokaasuvaatimuksia ei ole aiemmin ollut puristussytytteisellä moottorilla varustetulle moottoripyörälle, niin uudessa EU-parlamentissa hyväksyntäkierroksella olevassa asetuksessa sellaiset kyllä ovat.
tallennettu
Peter
Jr. Member
**
Viestejä: 22


« Vastaus #16 : 07 Marraskuu 2010, 13:36:36 »

Joo, kohta luovuus ja rakentelu on tapettu tyystin Vihainen
tallennettu
TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« Vastaus #17 : 07 Marraskuu 2010, 18:40:46 »

ei kun vaan kiiruulla tekemään/ostamaan dieselhäkkärää  Virnistää
Oman projektin koneen tilluutin suoraan Kiinasta, kun sitä ei eu-roopasta kohtuudella saanut hankittua.

Käyttövoiman muutoksen takia pitää käydä konttuurilla ja usein dieselöinti edellyttää runkomuutoksia, että se kone mahtuu runkoon.

Heiko on eräänlainen alan guru. Kannattaa kysellä häneltä.
tallennettu

kai se siihen sopii?
Peter
Jr. Member
**
Viestejä: 22


« Vastaus #18 : 07 Marraskuu 2010, 19:02:20 »

ei kun vaan kiiruulla tekemään/ostamaan dieselhäkkärää  Virnistää
Oman projektin koneen tilluutin suoraan Kiinasta, kun sitä ei eu-roopasta kohtuudella saanut hankittua.

Kerro mikä projekti sinulla on, kiinnostaa paljon !  Cool
tallennettu
TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« Vastaus #19 : 08 Marraskuu 2010, 17:13:37 »

http://kerubit.palaios.com/?cat=9

tallennettu

kai se siihen sopii?
Peter
Jr. Member
**
Viestejä: 22


« Vastaus #20 : 08 Marraskuu 2010, 21:21:31 »

Hieno projekti, toivottavasti menee oikein hyvin ! Iskee silmää
Tällainen linkki voisit laittaa tonne teidän sivuille,  http://www.dieselwiesel.de/
hivenen kevyempi mopo ja samoin moottori  Iskee silmää
tallennettu
Peter
Jr. Member
**
Viestejä: 22


« Vastaus #21 : 31 Tammikuu 2011, 17:07:55 »

Prkl !! Vaikenee  Varmuuden välttämiseksi soitin katsastusasemalle ja tiedustelin että voiko tämä projekti kaatua vielä jonkun idioottipykälän ansiosta.
Voi se.
Katsastusmies soitteli ympäri maata, ja kertoi sitten että se kaatuu kolmeen pykälään :
1, Päästöt
2, Liian suuri iskutilavuus (vaikka uudessa asetuksessa ei puhuta kuin tehoista, AKE katsoo kuitenkin että iskutilavuutta ei saa kasvaa enemmän kuin 25%)
3, Pitää olla moottoripyörille tarkoitettu moottori, muuta ei saa laittaa.

Tämä homma onnistuu vain ja ainoastaan jos saa tieliikenneministeriöltä erikoisluvan.
On se NIIN väärin... Itkee

Minusta tämä on erinomainen ja ympäristöystävällinen hanke. Jos ajaa salaattiöljyllä, tuleeko päästöjä ??
ja "moottoripyörille tarkoitettu moottori"...tällaista en muista lukeneeni missään.

Pitäiskö tästä tehdä MMAF:in kanssa piloottiprojekti ?  Epävarma
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #22 : 31 Tammikuu 2011, 17:49:54 »

Katsastusasemalle soittelu on vähän kuin lottokoneen pyörittäminen, joka kerta tulee eri tulos.

Vai että moottoripyörään tarkoitettu moottori - mitähän sekin mahtaa vastaajan mielestä tarkoittaa? Onko se sama kuin että laivoissa pitää olla erityisestä kelluvasta laivametallista valetut lohkot tai sitten lentokoneessa lentokonealumiinista Virnistää... Ei se palotapahtuma juuri välitä mitä siinä ympärillä on - neljä vai kaksi pyörää.

Samoin toi tilavuushomma. Jos tehorajat alittuu ja moottorin paino mahtuu pyörän kokonaispainon sisään niin että kuskillekin jää vielä tilaa niin ei siinä mitään.

Ainoa mikä tossa edelleen pitää paikkansa on ne päästöt. Ja siitäkään ei oikein pääse yli eikä ympäri vaikka koneen mukana tulisi vaikka minkälaiset paperit, ne kun eivät mitenkään liity ko. moottorin käyttöön moottoripyörän voimanlähteenä.
tallennettu
Peter
Jr. Member
**
Viestejä: 22


« Vastaus #23 : 31 Tammikuu 2011, 18:47:06 »

Niin , katsastusmiehenkin mukaan esteet olivat mielettömiä.  Virnistää

Päästöistä sitten : jos kaataa biodieseliä tankkiin, millaiset päästöt tulee ? Onks kellään mittään tietoja ? Huh
tallennettu
TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« Vastaus #24 : 31 Tammikuu 2011, 21:23:56 »

Katsuri ei tiiä mitään, kielsi varuilta: Oulunsalossa(?) on katsatuskonttori, jonka pääjehulla (omistaja?) on itellään dieselpyörä, taitaa tietää vähän enemmän ja paremmin, miten homma menee. Päästöt jne jne menee aihion vuosimallin mukaan.  Eli riittävän vanhalla ei ole niin mitään päästörajoja. Tuttu teki kylmäkompuran dieselkoneesta rautaperse-ajopyörän : http://uralroikka.net/sivut/?p=207#more-207

Kehno, kun en nyt muista sen katsastuskonttoridieselpyöräilijän nimeä/yhteystietoja.

Iteasiassa niitä on sielä Oulun seudulla useampia, osa ite tehtyjä. Kellä kontakteja?
tallennettu

kai se siihen sopii?
Peter
Jr. Member
**
Viestejä: 22


« Vastaus #25 : 31 Tammikuu 2011, 21:48:47 »

Loistava juttu, kiitos TimppaX ! Cool
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #26 : 31 Tammikuu 2011, 21:57:04 »

Sitä en epäile etteikö tuollainen kaupan dieselmoottori läpäisisi päästöjä, ihan sama mitä sinne tankkiin kaataa. Mutta mitkä ovat dieselkäyttöisen moottoripyörän päästörajat? Toinen mikä voi tuottaa harmaita hiuksia on meteli, dieselikoneesta kun saattaa tulla jonkin verran enemmän mekaanista ääntä ja moottoripyörässä ei ole koppaa ympärillä vaimentamassa sitä.
tallennettu
Peter
Jr. Member
**
Viestejä: 22


« Vastaus #27 : 31 Tammikuu 2011, 23:10:36 »

No, runko on vm 1998, ei silloin vielä niin tarkkoja oltu desibellien kanssa kuin nyt...
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #28 : 01 Helmikuu 2011, 11:45:43 »

1998? No eihän se tuosta enää paljon vaikeammaksi voi mennä - korkeintaan että pyörä olisi tyyppihyväksyttyä mallia...

Kopio tuolta toisesta keskustelusta:

Lainaus
B. Muut kuin tyyppihyväksytyt moottoripyörät

Meluvaatimusten täyttyminen voidaan osoittaa mittaamalla. Äänenvaimentimen E-merkintää ei vaadita (toki sellainenkin kelpaa). Ensisijainen mittaustapa on ns. staattinen mittaus, joka voidaan suorittaa kaikilla katsastuskonttoreilla. Mittauksen aikana moottorin kierrosluvun on vastattava 1/2 maksimitehon kierrosluvusta, minkä jälkeen kaasu käännetään nopeasti täysin kiinni. Desibelimittari sijoitetaan 0,5 metrin päähän pakoputkesta 45 asteen kulmaan. Jos staattisen testin raja-arvo ei ylity, moottoripyörä hyväksytään muutoskatsastuksessa. Raja-arvot ovat:


•Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 106 dB(A)
•1.1.1992 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 103 dB(A)

Jos staattisen mittauksen raja-arvo ylittyy, peli ei välttämättä ole vielä menetetty, vaan siirrytään toissijaiseen mittaustapaan, ohiajomittaukseen. Siinä ajetaan rauhallisesti viivalle, jonka kohdalla kaasu avataan kokonaan ja kiihdytetään 20 metrin matka, jonka jälkeen kaasu suljetaan täysin. Mittaus tapahtuu 7,5 metrin etäisyydeltä sivusuunnasta ja molemmilta puolilta. Jos ohiajotestin raja-arvo ei ylity, katsastus hyväksytään huolimatta siitä, että kohdassa 1. mainitun staattisen testin raja-arvo ylittyisikin. Uuden lain mukaan raja-arvo ohiajotestille on kaikki laissa mainitut seikat huomioon ottaen pyörän käyttöönottoajankohtana sovellettu ohiajotestin raja-arvo + 5 dB(A):•Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 500 cc) 91 dB(A)
•1.1.1992 - 30.9.1995 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 87 dB(A)
•1.10.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 85 dB(A)

Jos staattisen testin raja-arvo ylittyy, mutta ohiajotestin raja-arvo ei ylity, suoritetaan uusi staattinen testi, jonka tulos kirjoitetaan rekisteriotteelle ja se toimii valvonta-arvona tien päällä. Jos ohiajotesti menee läpi, staattisen testin tulos saa olla mitä vain.

tallennettu
Peter
Jr. Member
**
Viestejä: 22


« Vastaus #29 : 01 Helmikuu 2011, 12:05:30 »

Eli oletko Hemuli sitä mieltä että dieselkone vaan roheasti runkoon ja sitten Olunsalon suuntaan katsastamaan ?
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto