oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
09 Toukokuu 2024, 11:35:11 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Haluatko sinä, kerhosi tai yrityksesi tukea MMAF:n toimintaa? Liity MMAF:n kannatusjäseneksi
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: linkuston rakentelua  (Luettu 12902 kertaa)
Taistelija
Jr. Member
**
Viestejä: 30


« : 28 Elokuu 2012, 19:11:30 »

terves. rakentelen hondaan uutta linkustoa kun takahaarukka vaihtu. onko jotain "standardia" haarukan liikkeen ja iskarin jouston suhteessa? (esim haarukan liikkuessa 10cm, iskari painuu 15cm) vai onko se pyörä & iskarikohtaista? vaivalla laskeskelemalla sain liikeradan iskarille oikeaksi, eli painumaan suoraan kasaan ilman heilahdusta, mutta tuo jouston ja haarukan liikkeen suhde vähän epäilyttää.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 29 Elokuu 2012, 08:43:44 »

terves. rakentelen hondaan uutta linkustoa kun takahaarukka vaihtu. onko jotain "standardia" haarukan liikkeen ja iskarin jouston suhteessa? (esim haarukan liikkuessa 10cm, iskari painuu 15cm) vai onko se pyörä & iskarikohtaista? vaivalla laskeskelemalla sain liikeradan iskarille oikeaksi, eli painumaan suoraan kasaan ilman heilahdusta, mutta tuo jouston ja haarukan liikkeen suhde vähän epäilyttää.

Se on pyörä- ja iskarikohtainen. Noita muuttelemalla voi muuttaa alustan toimintaa omiin preferensseihin sopivaksi.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #2 : 29 Elokuu 2012, 09:24:09 »

Periaatteessa puhdasta fysiikkaa.
Kun tiedetään kuorman suuruus ja jousivakio niin näiden kahden suureen välille voidaan rakentaa vivusto joka sovittaa jousivakion kantamaan kuorman. Laakerointien lepo- ja liikekitkaa ei kannata ottaa laskelmassa huomioon. Vipusuhteet ja niiden asennon muutoksesta aiheutuvat kuormitukset on syytä ottaa huomioon.

Käytännössä homma menee siten että vivusto suunnitellaan sille varattuun tilaan sopivaksi ja siihen tehdään mahdollisuus säätöön tai eri mittaisia vipuja joilla voidaan kuormaa siirtää jousen kannettavaksi eri momenteilla ja niiden liikeradat sovittaa niin että takahaarukan liikemaksimi vastaa jousen liikemaksimia. Viimeksi valitaan jousi.

Sitten kun jousi on sopivaksi ryhdytään säätämään iskunvaimenninta jouseen sopivaksi.

Tilanteen tekee hankalemmmaksi jos jousi on jo olemassa niin vipuvälityksiä joutuu soveltamaan sekä massan että jousen ehdoilla.

Tämä on laji jossa kokeneetkin kilpamoottoripyörävalmistajatkin tekevät virheitä...

Kuvassa ehkä markkinoiden yksinkertaisin toimiva vivusto. Tuo putkihaarukka tulee ikään kuin entisten stereoiskareiden tilalle, valukappale on laakeroitu takarunkoon keskeltä, iskunvaimentajan yläpää tulee valukappaleen etupäähän kiinni ja alapää takahaarukan poikkiputkeen renkaan edessä. Iskunvaimentajalla ei siis ole kiinnekohtaa rungossa lainkaan. Tuota rakennetta soveltamalla siten että tekee valukappaleen esim teräksestä tai alumiinipalikasta jossa laakerointikohta on siirrettävissä niin saa runsaasti variaatiomahdollisuuksia jo sillä.

Menestystä!


* Monster_takakeinu.jpg (21.27 kilotavua, 322x283 - tarkasteltu 1510 kertaa.)
tallennettu
Arttu
Jr. Member
**
Viestejä: 28


« Vastaus #3 : 30 Elokuu 2012, 08:00:08 »

Laskeskelujen avuksi voi kokeilla Linkage-nimistä ohjelmaa. Tuo on tarkoitettu polkupyörien jousituksen analysointiin, mutta pätee kyllä ihan samalla tavalla moottoripyöriinkin. Ohjelmasta löytyy valmiina erilaisia linkustoratkaisuja, joita voi sitten muokata nivelpisteiden paikkoja muuttelemalla jne. Ohjelma sitten laskee mm. linkuston vipusuhteet liikeradan eri kohdissa ja paljon muuta. Itse olen käyttänyt tuota vain stereoiskareiden kiinnityspisteiden sijainnin vaikutuksen arviointiin, mutta vaikutti ihan näppärältä muutenkin.
http://www.bikechecker.com/news.php
tallennettu
Taistelija
Jr. Member
**
Viestejä: 30


« Vastaus #4 : 01 Syyskuu 2012, 22:26:42 »

kiitos vastauksista! homma menee niin että 900rr cbr:ään olen laittanut triumph daytonan monohaarukan, eikä kummankaan linkusto (tietenkään) käy suoraan. mutta ei auta kun kokeilla Hymyilee. hyvät teoriat on jo rakennettu Hymyilee leveästi
tallennettu
Taistelija
Jr. Member
**
Viestejä: 30


« Vastaus #5 : 09 Syyskuu 2012, 09:55:37 »

jonkinlainen tuli raknneltua, ja tuntuu että olis toimiva. huomasin että ratkaseva mitta on haarukan linkuston kiinnikkeen, ja iskunvaimentimen alapään kiinnikkeen välinen etäisyys, joka pitäsi olla aika lähellä haarukan linkuston kiinnityspisteen, ja iskunvaimentimen keskikohdan etäisyys. vaikee selvittää Hymyilee leveästi. nyt liike on suurinpiirtein 1:3, eli rengas nousee 3cm niin iskari painuu 1cm. iskarillakin liikerata vaan 40mm. katotaan sitten ajossa kuinka pelaa
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto