oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
08 Toukokuu 2024, 19:10:58 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Etujättö  (Luettu 14082 kertaa)
Caiffa
Jr. Member
**
Viestejä: 13


« : 30 Maaliskuu 2008, 10:06:08 »

pystyyks kukaan sanoo tästä kuvasta...miltä vaikuttaa... etujättö?


* etujättö.jpg (126.15 kilotavua, 1599x2656 - tarkasteltu 1700 kertaa.)
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #1 : 30 Maaliskuu 2008, 11:45:01 »

Täysin mahdotonta sanoa mitään etujätöstä valokuvan perusteella, edes hyvän sellaisen. Yllä oleva kuva on otettu sellaisesta kulmasta ja niin paljon romua ympärillä että kaikki arvaukset menee pahasti metsään. Mittaaminen on ainoa konsti saada luotettavia tuloksia.

Kyseisessä pyörässä näyttäisi olevan kuitenkin saksmannien suosimat t-kappaleet joilla ohjausakselin kulmaa muutetaan koskematta runkoon - tämä tekee mittaamisesta hiukan hankalampaa kun ohjausakselin kulma pitää heittää vähän "hatusta". Itse en ole oikein vakuuttunut tuollaisen ratkaisun toimivuudesta ja turvallisuudesta mutta jos se kerta sikäläisen viranomaisen mielestä on ok niin ei kai siinä mitään...
tallennettu
Caiffa
Jr. Member
**
Viestejä: 13


« Vastaus #2 : 30 Maaliskuu 2008, 18:30:19 »

Täysin mahdotonta sanoa mitään etujätöstä valokuvan perusteella, edes hyvän sellaisen. Yllä oleva kuva on otettu sellaisesta kulmasta ja niin paljon romua ympärillä että kaikki arvaukset menee pahasti metsään. Mittaaminen on ainoa konsti saada luotettavia tuloksia.

Kyseisessä pyörässä näyttäisi olevan kuitenkin saksmannien suosimat t-kappaleet joilla ohjausakselin kulmaa muutetaan koskematta runkoon - tämä tekee mittaamisesta hiukan hankalampaa kun ohjausakselin kulma pitää heittää vähän "hatusta". Itse en ole oikein vakuuttunut tuollaisen ratkaisun toimivuudesta ja turvallisuudesta mutta jos se kerta sikäläisen viranomaisen mielestä on ok niin ei kai siinä mitään...

Ok...mitä tarkoitat toimivuudella ja turvallisuudella...noin niinkuin yleensä...  infoo..kiitti
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #3 : 30 Maaliskuu 2008, 20:53:55 »

Eli tuo t-kappalehan kolmiosainen. Se siirtää ohjausakselin alapään kiinnityksen eteenpäin loiventaen täten akselin kulmaa. Ala t-kappale lukitaan runkoon kiinni ja siihen akseloituu sopivassa kulmassa oleva osa johon teleskooppiputket kiinnittyvät. Koko paketti lepää yläpäästään pienikokoisen auton pallonivelen varassa joka sallii yläkappaleen kallistumisen saman suuntaiseksi kuin alakappale.

Saksalaiset kehittivät tällaisen ratkaisun koska siellä ei saa runkoon tehdä hitsaamalla suoritettavia muutoksia. Henkilökohtaisesti en pidä tällaista ratkaisua jossa ohjauslaitteisto kasataan monesta pienestä nikaleesta erityisen luotettavana. Varsinkin kun yläkappale pääsee liikkumaan joka suuntaan ennen kiristämistä eikä täten tue kovinkaan paljoa etuhaarukkaa. Mutta se onkin vain mielipiteeni, fakta voi olla jotain ihan muuta. Kaunis tuo kalikka ei ole.
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #4 : 31 Maaliskuu 2008, 12:59:08 »

ulkonäöstä en sano mitään mutta ainakin joissain yhteyksissä ( suzuki intruder) ovat sanoneet ajettavuuden olevan ihan ok tollaisilla palikoilla. jos on kyseiseen pyörään tehty ja saksalaisten hyväksymä niin täytyyhän sen toimia...
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
jarsin
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #5 : 02 Huhtikuu 2008, 17:16:11 »

http://www.fs-chopper.de/fotos/foto_f.htm
http://www.chopper-kit-usa.com/
Kysyjän kuvassa lienee Yamaha Virago?? Sen jätöstä en osaa sanoa.
Mulla oli fs-chopper 13-astetta/+8 tuumaa pitemmät keulaputket-kitti entisessä Suzuki Intruderissa.
Ja kaverin H-D Dynaankin laitettiin vastaava.
Jättöä ei tarkasti mitattu, mutta suunnilleen luudanvarren avulla sihtailtuna se oli n.110mm Intruderissa (akseliväli 190cm, 290mm takaiskareilla)
Eli se kiinteäksi lukittu kallistuspalikka "muuttaa" emäputken kulmaa n.7-8 ? astetta ja t-palat loput.
Vakio Intrussahan jättö on peräti 166mm. Pyörän suuntavakaus/ ajettavuus parani selkeästi.
Katsastus meni ongelmittta, kun näytti saksalaiset tuv-hyväksyntäpaperit. Muutosprossia meni 6%,
alaputkethan eivät muuttuneet. Tukevampaa tekoa se on kuin monet tarvikekikkara billet t-kappaleet. Onhan paketti helppo ratkaisu, jollei halua purkaa koko pyörää, rälläköidä, hitsailla ja maalata runkoa sekä asennuksen helppous, koska paketissa on kaikki tarvittavat nippelit jarruletkua myöten. Rakenteen ulkonäkö on makuasia, eipä siihen juuri kiinnitä huomiota. En ole kuullut että kellään olisi ainakaan vielä ollut ongelmia pallonivelen kestävyyden suhteen. AME;lta on saatavana myös jopa 18 asteen settiä, mutta sillä saattaa tulla ongelmia katsastuksessa, koska taitavat ylittyä Suomalaisen kopterilakitulkinnan max.2 m akseliväli sekä 47 asteen emäputken kallistuskulmakin ?? Paitsi että eihän se emäputken kulma mihinkään muutu vakiosta sinänsä  Virnistää
« Viimeksi muokattu: 02 Huhtikuu 2008, 19:54:48 kirjoittanut jarsin » tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto