oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
16 Toukokuu 2024, 13:35:41 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Omavalmisteprojekti  (Luettu 11123 kertaa)
TKI
Newbie
*
Viestejä: 3


« : 07 Toukokuu 2009, 19:57:19 »

Foorumia on luettu niin, että silmät verestää, mutta silti on kysyttävää viisailta.

Eli omavalmisteprojektia on tarkoitus käynnistellä suunnittelemalla ja tekemällä runko opinnäytetyönä ja jatkaa kasailua sitten pikkuhiljaa siitä eteenpäin ja toivottavasti aurinko alkaa paistaa risukasaan ja laite saadaan vielä laillisesti kilpiinkin joskus.

Mutta asiaa. Eli runkomittoja olen alustavasti pähkäillyt ja no aika eksoottisiin lukemiin päätynyt:
-Akseliväli 1800 mm
-Korkeutta ohjausakselin kohdille n. 850
-Keulakulma (kaikkineen) 46°
-Jättöä jää n. 115
-17" vanteet eteen ja taakse

Jäykkä perä ja teleskooppikeula on tällä hetkellä suunnitelmissa. Tarkoitus on siis tehdä melko lyhyt, matala ja lihava peli. Miltä noin yhtäkkiseltään vaikuttaa? Entäs kuinka runkoa olisi järkevä alkaa tehdä? Renkaat, vanteet, T-palat ja haarukka nyt varmaan ainakin kannattaa hommata jo heti suunnitteluvaiheessa, vai? Moottoria ja voimansiirtoa en ole vielä tarkemmin miettinyt (hyviä ideoita otetaan vastaan) mutta niihin tarvittavat mitat varmaan saa koneen valmistajilta ettei sitä heti tartte ostaa..(KELA maksaa niin samprn huonosti koulunkäynnistä.)

Yritän saada kuvaakin jahka jonkinlaisen raakaversion saan mallinnettua.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 07 Toukokuu 2009, 20:23:30 »

Runkojigiin rullaava kokonaisuus kasaan; renkaat-vanteet-navat jotta akselit saadaan kohdalleen, sitten keula, t-kappaleet ja emäputki ja lopuksi siihen taka-akselin ja emäputken väliin sopivasti putkea. Koneen kiinnikkeille on jigeissä yleensä valmiit paikat, helpottaa... Ja sitten kohta joku joka on oikeasti näitä tehnyt ohjaa mua, että miten se oikeasti tehdään, määhän olen näissä runkohommissa ollut vain aktiivinen sivustaseuraaja.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #2 : 08 Toukokuu 2009, 09:11:36 »

...Tarkoitus on siis tehdä melko lyhyt, matala ja lihava peli. Miltä noin yhtäkkiseltään vaikuttaa?...

Nää on ihan puhtaasti makuasioita, yks tykkää äitistä ja toinen tyttärestä kun kolmas häärääkin isoäidin kimpussa Virnistää ... Teet siitä ihan sellaisen kun itsestä tuntuu hyvältä.

Jos meinaat tehdä rungon ihan puhtaalta pöydältä suorasta putkesta niin jonkinlainen runkojigi on hyvä apu. Vähintäänkin tarvitset koneen/vaihteiston kiinnikkeiden paikat joiden ympärille asettelet sitten muut putket. Lisäksi helpottaa jos on jotkut pitimet taka-akselille ja ohjausakselille mutta ilmankin pärjää - joutuu vaan mittailemaan paljon enemmän projektin kuluessa.

Minkä tekniikan ympärille lähdet projektia toteuttamaan? Harrikan? Bigtwin vai Sportster? Evomoottori vai Twincam? Vaikuttaa aika lailla jigin rakentamiseen. Enpä ole kuullut että moottorivalmistajat antaisivat mittatietoja rungonkasaajille mutta en ole myöskään kuulllut että kukaan olisi kysynyt. Evotyyppiset moottorit ja vaihteistot ovat kaikki samanlaisilla kiinnikkeillä riippumatta valmistajasta joten ne mitat saanee helposti selville. Luulisin netistäkin löytyvän.

Tässä yksi linkki josta löytyy paljon hyödyllistä tietoa, mielestäni noita mittapiirrustuksiakin oli saatavilla: http://www.chopperhandbook.com/
tallennettu
TKI
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #3 : 08 Toukokuu 2009, 17:08:53 »

S&S:n evomoottoria olen suunnitellut koneeksi.
tallennettu
monni
Full Member
***
Viestejä: 72


don´t believe the hype


« Vastaus #4 : 09 Toukokuu 2009, 21:12:34 »

mites to sössön x-wedge pannu?
tallennettu

Hardcore Outlook Biker

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto