oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
05 Toukokuu 2024, 16:11:52 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Seuraamukset yli 50% muutetulla pyörällä ajamisesta.  (Luettu 24998 kertaa)
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« : 06 Maaliskuu 2013, 07:46:39 »

hei.
muodostui kohtuulliseksi pohdinnaksi poikien kanssa, ja väännön tuloksena oli vain lisää kysymyksiä...
pohdimme teoreettista tapausta (eihän näitä teillämme liiku...) jossa poliisin haaviin päätyy liikennevalvonnassa laite, jossa on vaihdettuja osia yli 50%, mutta jota ei ole katsastettu omavalmisteeksi, vaan ajetaan aihion identiteetillä. eli siis esim pyörä, joka on rekisterissä ja jopa vakuutuksissa, mutta alkuperäistä osaa saa hakemalla hakea. siis täysin laiton vehje.
normaalistihan muutoskatsastamaton laite passitetaan konttorille, ehkä viedään kilvet varmuutena ja lisätään ketutusta sakoilla. miten toimitaan yllä kuvatussa tapauksessa, jossa kilpien hakeminen ei olekaan mikään pikku juttu? oletamme siis kyseessä olevan esim vuosikymmeniä vanha laite, jota ei ole mahdollista katsastaa nykyvaatimusten mukaiseksi omavalmisteeksi.

1. annetaan sakot, viedään kilvet, passitetaan muutoskatsastukseen. katsastuksessa prosentit yms ei kunnossa, pyörä varaosiksi tai tilataiteeksi.

2. annetaan sakot, viedään kilvet, passitetaan muutoskatsastukseen. suoraan varaosiksi tai tilataiteeksi (vrt. kohta 1)

3. annetaan sakot, viedään kilvet, passitetaan muutoskatsastukseen, lyödään uuden pyörän autoverot. katsastus ei onnistu, pyörä varaosiksi tai tilataiteeksi. lisänä kohtiin 1 ja 2 armottomat verot yms, vaikka pyörää ei ikinä saada kilpiin.

4. annetaan sakot, viedään kilvet, passitetaan muutoskatsastukseen. nostetaan syyte petoksesta, virkamiehen harhaanjohtamisesta tms., kuski oikeuteen ja linnaan, valtio vie talon ja duunikin menee. (tallikaverit ehtivät laittaa pyörän varaosiksi)

5. jotain muuta mitä?

lähinnä siis kiinnostaa kuinka paljon kuraa niskaan voi sataa, jos tämmöisellä laitteella kurvailee? täydellisessä maailmassahan näitä ei tiellä liiku, mutta esim joskus jonkun näyttelyn liepeillä (tai naapurikunnissa) voi tämmöisiä laitteita näkyä......
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 06 Maaliskuu 2013, 08:55:14 »

Vaihdellut tapauskohtaisesti mutta muutaman tapauksen olen päässyt seuraamaan ns. läheltä. Näitä tapahtui eniten viime vuosituhannen lopussa ja jonkin verran tämän alussa. Sen jälkeen pykälätkin ovat hiukan muuttuneet, tosin lähinnä sen 50% laskentatavan osalta.

Välittömiä seurauksia: Suurehko sakko, identiteetin menetys (kilvet ja ote pois), pyörä mahdollisesti takavarikkoon jatkotarkasteluja varten (etsitään mm. varastettuja osia)  ja uuden vastaavan pyörän autoveromätky korotettuna (voi tapauksesta riippuen olla moninkertaisesti ajoneuvon todellisen käyvän arvon verran). Näistä tuo vero ja sakko on maksettava kaikissa tapauksissa, ne menevät vaikka ulosottoon.

Nuo takavarikkotutkinnat voiva viedä pitkäänkin, jopa pari vuotta. Eräs pyörä oli takavarikossa meren rannassa ja kun se palautettiin niin pyörä oli käytännössä ruostunut pilalle.

Identiteetin kanssa voi tulla isojakin murheita. Jos aihio on hiukankin vanhempi niin sen saaminen 2013 pykälien mukaiseksi on käytännössä mahdotonta. Takaisinrakentamista ei virkakoneistossa tässä vaiheessa katsota hyvällä. Toki sitä ei voi estääkään, mutta todistustaakka on melko mahdoton.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #2 : 06 Maaliskuu 2013, 09:07:36 »

Aikavälillä 2004-2012 moottoripyörä on verotettu uudelleen prosenttien ylittymisen takia yhden kerran. 1990-luvulla näitä sen sijaan oli melko paljon. Osa kävi käräjillä ja sai sieltä lopputuloksena uuden omavalmisteidentiteetin, mutta alkuperäisen käyttöönottoajankohdan vaatimustasolla, mikä oli olosuhteet huomioon ottaen hyvä lopputulos. Osa taas jäi pysyvästi vaille identiteettiä, niitä makoilee joissain nurkissa vieläkin.

Jos prossien ylittyminen todetaan, tapahtuu vähintään kohta 3. Takavarikointia en pidä todennäköisenä, mutta mahdollista sekin on.
tallennettu

av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #3 : 06 Maaliskuu 2013, 11:07:57 »

eli käytännössä seuraamukset ovat sitä luokkaa, että kaluston kuljettelu autokyydillä katsotaan järkeväksi. pienempi sanktio tulee varmaan jos ajaa kokonaan ilman kilpiä  Virnistää

hyvä muistaa joskus laskea prosentteja...
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Choppers_Forever
Sr. Member
****
Viestejä: 185


Wruuuuuuuuuuuum kalin kilk...


« Vastaus #4 : 06 Maaliskuu 2013, 12:30:39 »

Siirtolapuilla vaan näyttelyihin. Tuleekos kilvettömällä ajosta miedompi tuomio? Mielenkiintoista.
tallennettu

Yritystä ei puutu, vaikka kuinka päähän potkittaisiin, per**le. Mutta kyllä se vi**n EU parhaansa yrittää.
4trade
Newbie
*
Viestejä: 2


« Vastaus #5 : 01 Huhtikuu 2013, 11:59:52 »

Omakohtainen kokemus "kultaiselta" -90 luvulta. Kaverin fillarissa kilvet ja katsastettu suomeen, sille takavarikko ja verolappu kouraan. Frendillä suunnaton paini aikoinaan sen muuttamiseksi jälleen kilpiin, ja tietty reilut 50 tonttua mummonmarkkaa veroja.

Minun pyöräni oli kilvetön ja katsastamaton suomeen, tullit ja verot maksettu tosin...takavarikko päättyi lyhyeen, koska kilvetöntä pyörää ei voinut verottaa, sillä ei ollut kotimaista identiteettiä katsastuksen puutteen vuoksi ja katsottiin osakasaksi jolla ajetaan laittomasti: Kopteri kotiin oitis ja sakkolappu kouraan, mopo ajoon jälleen.

Älkää hitossa keplotelko leimaan mikäli prossat ei täyty. Halvempi ajaa sillä osaläjällä vaikka puuhakilvillä.
tallennettu
4trade
Newbie
*
Viestejä: 2


« Vastaus #6 : 01 Huhtikuu 2013, 12:16:20 »

.....pikku vihje vielä perään, siitä "osaläjästä" ei ole sitten syytä löytyä kotimaisen pyörän runkonumeroa eikä rekisteriotetta taskusta. Mikäli pyörällä ei ole kotimaista identiteettiä, ei siitä voi saada veroseuraamuksia, mutta mikäli siinä on kotimainen runkonumero ja siinä on joskus ollut kilvet, veroseuraamukset on varmat. Lisäksi siinä menee fillarin paprut pilalle.

Osaläjän on siis syytä olla numeroista vapaa tai id numerot mitkä ei ole kotimaisen järjestelmän syövereissä.
tallennettu
JiiVee
Uutislähteet
*****
Viestejä: 73


« Vastaus #7 : 10 Huhtikuu 2013, 09:46:01 »

http://www.oikeus.fi/58160.htm lainattu

Katsastamattoman tai rekisteröimättömän ajoneuvon käyttö 35 euroa

=> mieluummin ajellaan omavalmisteella ilman kilpeä kuin kilven kanssa joka on vaikka "aihiosta" tai kaverin pyörästä peräisin...  Iskee silmää
tallennettu
Choppers_Forever
Sr. Member
****
Viestejä: 185


Wruuuuuuuuuuuum kalin kilk...


« Vastaus #8 : 10 Huhtikuu 2013, 13:13:57 »

ja vielä,

Mites jos ajaa ulkomaankilvillä? Esim. sikakopteri Ruåttista, Verottaa ja vakuuttaa sen mutta jatkaa Ruåttinkilvillä ajelua kunnes Veli Sininen toisin sanoo? Mutta mitä sanoo Sininen? Tuleeko keppiä, linnaa vai 35 euroa sakkoa? Mielenkiintoista indeed...
CF
tallennettu

Yritystä ei puutu, vaikka kuinka päähän potkittaisiin, per**le. Mutta kyllä se vi**n EU parhaansa yrittää.
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #9 : 10 Huhtikuu 2013, 14:56:18 »

Tulee aika kovat sanktiot Suomessa pysyvästi asuvana henkilönä ulkomaille rekisteröidyn ajoneuvon käytöstä. Ainakin verot napsahtaa maksuun ja kilvet viedään - ja kun Suomessa ollaan niin veroihinkin tulee todennäköisesti joku raippakerroin.
tallennettu
Choppers_Forever
Sr. Member
****
Viestejä: 185


Wruuuuuuuuuuuum kalin kilk...


« Vastaus #10 : 10 Huhtikuu 2013, 14:57:42 »

eli kilvet pois omin pikku kätösin, ilman kilpiä ja 35 rahaa sakkoa. Ok.
tallennettu

Yritystä ei puutu, vaikka kuinka päähän potkittaisiin, per**le. Mutta kyllä se vi**n EU parhaansa yrittää.
JiiVee
Uutislähteet
*****
Viestejä: 73


« Vastaus #11 : 15 Huhtikuu 2013, 15:00:08 »

eli kilvet pois omin pikku kätösin, ilman kilpiä ja 35 rahaa sakkoa. Ok.

Tämä on ollut sanktio mm. motocross pyörällä tien päältä kiinni jäädessä siirtyessä kotoa soramontulle - ei tosin sattunut minulle
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto