oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
04 Toukokuu 2024, 23:56:12 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Tyyppihyväksynnästä??  (Luettu 10764 kertaa)
Nehrt
Newbie
*
Viestejä: 3


« : 25 Marraskuu 2008, 18:45:03 »

Miten saan tietää onko joku laite tyyppihyväksytty suomen tieliikenteeseen vai ei??

Ongelmani on siis seuraavanlainen, liike suomessa myy italiassa supermotoiksi muutettuja crossipyöriä jotka pitäisi saada myös suomessa rekisteriin. (liike näin vakuuttaa/laitteita on rekisteröitynä)
Onko siis mahdollista ostaa sama laite(ei muutettuna suomesta) ja tehdä muutokset itse ja saada laite vielä yhtä helposti tieliikennelailliseksi???
Mitä tietoja tarvitsen tämän projektini toteuttamiseen???
Ongelman poistaisi helposti se että menisi ja ostaisi tuon valmiin laitteen mutta kun tahtoo itse sen rakentaa...

Kiitos!
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #1 : 25 Marraskuu 2008, 20:05:13 »

Lyhyt vastaus: unohda koko juttu ja osta valmiiksi kilvitetty laite... Pyörittää silmiään





Pitempi vastaus. Vaatimustenmukaisuustodistus tarvitaan vähän joka kikkareelle. Helpointa asia on silloin, kun valmistaja antaa todistuksen kokonaisuutena tyyppihyväksytylle ajoneuvolle. Ellei näin ole, kuten muiden kuin EY-tyyppihyväksyttyjen vekottimien kohdalla on asian laita, todistukset pitää erikseen hommata jostain muualta. Ilmeisesti tässä tapauksessa liikkeen tuomien laitteiden vaatimustenmukaisuuspaperit tulevat Italiasta siltä putiikilta, joka muutostyöt siellä on tehnyt. En tiedä, mistä spagetinpurijat ovat paperinsa hommanneet, mutta sieltä voisi kysellä niiden perään. Epäilen tosin, ettei sieltä mitään saa, ellei samalla osta pyörää...

Aihion valmistajalta voi kanssa kysellä papereita aika monelle asialle. Ellei sieltäkään saa, sitten joutuu teettämään kaikki testit itse, mikä maksaa paljon rahaa ja edellyttää matkustelua ulkomaille. Eikä ole mitään takeita siitä, että laite lopulta läpäisee testit.
tallennettu

Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #2 : 26 Marraskuu 2008, 08:51:08 »

Vielä ennen kuin heität lusikan kaivoon, niin kerroppa mitä muutoksia siihen laitteeseen oikein tulisi? Yleensä supermotoon vaihdetaan kai renkaat (rengaskoot ennen ja jälkeen) jarruineen, ehkä myös iskarit mutta ei kai juuri muuta?
« Viimeksi muokattu: 26 Marraskuu 2008, 08:52:51 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #3 : 26 Marraskuu 2008, 10:25:25 »

Jos aihio on crossipyörä, niin muutokset ovat niitä pienimpiä ongelmia...
tallennettu

Nehrt
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #4 : 26 Marraskuu 2008, 19:48:38 »

Aihio olisi tosiaan Honda CRF450R ja vuosimalli jotakin + -07
Muutokset tosiaan olisivat aika pieniä eli käytännössä vanteet/renkaat, jarrut eteen, valo vehkeet kiinni ja siinäpä se suurinpiirtein kaikki olikin joitain pieniä(ei näkyviä) lukuunottamatta..

Suomen maahantuojalla on italiasta saadut paperit (tyyppihyväksyntäkilpi sekä COC-todistus) joilla laitteen saa kilvitettyä suomessa ja näitä joitain kappaleita tosiaan jo onkin. Papereiden luovutuksesta minun suuntaan en ole vielä tiedustellut, keskustelut käynnissä, sekä epäselvää se että käyvätkö ne varmasti itse rakennettuun, vai pelkästään italialaisen firman modaamiin laitteisiin..

Itselle tuo tekeminen ei niin haasteellinen homma olisi (ei ensimmäinen, eikä viimenen rojekti) eikä myöskään palikoiden edullisesti saaminen, joten olenkin laskenut säästäväni itse tehdessä ainakin rahaa aikamoisen tukon, MUTTA se kuinka paljon asian kanssa joutuu tappelemaan ei välttämättä yrittäjän arkea yhtään enempää ainakaan helpota Hymyilee
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto