oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
05 Toukokuu 2024, 11:37:14 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Haluatko sinä, kerhosi tai yrityksesi tukea MMAF:n toimintaa? Liity MMAF:n kannatusjäseneksi
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Omavalmisteisen Moottoripyörän tuonti Usasta takaisin muuton yhteydessä.  (Luettu 39190 kertaa)
JaKe
Newbie
*
Viestejä: 4


« : 26 Lokakuu 2009, 15:50:03 »

Tervehdys!
Asustelen täällä Usassa seuraavat pari vuotta ja mielessä olisi tuoda ns.omavalmisteinen pyörä Suomeen kun muutan takaisin? Onnistuuko?
Ajatuksena olisi ostaa "rullaava runko"(Demons cycle Inc.) ja rakennella siitä eteenpäin itse. Koneena luultavasti Revtech, ilmeisesti hyväksytty myös Euroopassa.?

Muutama kysymys johon tarvitsen ammattilaisten apua:

1. Mitä eroa on säädöksissä/pykälissä jos EI tuo pyörää muuttoajonevona, ajatuksena tuoda auto.

2. Mitä jos pyörän tuo osissa ja rakentaa loppuun Suomessa.

3. Mitkä osat tarvitsevat välttämättä EU hyväksynnän?

Terveisin,
Jarno Kallioinen
Kanava MC jäsen
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #1 : 26 Lokakuu 2009, 23:52:12 »

1. Mitä eroa on säädöksissä/pykälissä jos EI tuo pyörää muuttoajonevona, ajatuksena tuoda auto.

2. Mitä jos pyörän tuo osissa ja rakentaa loppuun Suomessa.

3. Mitkä osat tarvitsevat välttämättä EU hyväksynnän?

1. Kaikki... Toisaalta kaikki ajoneuvot, jotka raahaat mukanasi Suomeen, ovat rekisteröinnin tarpeisiin muuttotavaraa - ainoastaan veronalennuksen saat vain yhteen.

2. Silloin on aivan sama, vaikka rakennat laitteen kokonaan Suomessa. Jotta pyörän saisi muuttoajoneuvona rekisteröityä täällä, sillä pitää olla identiteetti (valmistenumero). Ennen sitä kyse on vain kasasta osia - ei lainkaan ajoneuvosta.

3. Muuttoajoneuvona eivät mitkään. Sen sijaan muuttoajoneuvossa pitää olla FMVSS-hyväksyntä (tai vastaava Kanadan tai Japsien hyväksyntä). Tämän vaatimuksen katsotaan täyttyvän, kun laite on ollut lähtömaassaan kilvissä.

Hoida pyörä kilpiin Amerikassa ennen kuin tuot sen tänne.
tallennettu

JaKe
Newbie
*
Viestejä: 4


« Vastaus #2 : 27 Lokakuu 2009, 00:46:59 »

Kiitos vastauksesta, erittäin asiallinen ja selventävä.
tallennettu
Thomas
Jr. Member
**
Viestejä: 31


« Vastaus #3 : 27 Lokakuu 2009, 13:30:41 »

Lainaus
Toisaalta kaikki ajoneuvot, jotka raahaat mukanasi Suomeen, ovat rekisteröinnin tarpeisiin muuttotavaraa - ainoastaan veronalennuksen saat vain yhteen.

Mitenkäs tuo käytännössä hoituu, eli mikä on roolijako Tullin ja katsastuskonttorin/AKE'n(?) kesken näiden muuton yhteydessä tuotavien ajoneuvojen suhteen? Tullihan nuo autoverot ja mahdolliset veronalennukset laskee, mutta pitääkö siinä vaiheessa ilmoittaa myös muutkin ajoneuvot 'muuttoajoneuvoiksi' vaikka niille ei hakisikaan verohelpotuksia?

Ja minkälaisia todistuksia katsastuskonttorilla vaaditaan, jos pörhällän paikalle 3-4 'muuttomopon' kanssa? Lähinnä verrattuna tilanteeseen, jossa ostaisin custom-made pyörän muusta EU-maasta tai EU'n ulkopuolelta, ja yrittäisin rekisteröidä sitä Suomeen..


Sinänsä hieman epäselviä nämä kuviot, kun kollegat tuntuvat tuovan vain uusia bemareita ulkomaan komennuksiltaan.. eikä AKE'n/Tullin sivuiltakaan löydy näihin marginaalitapauksiin paljoa ohjeita..

Itsellä aihe ei ole ajankohtainen vielä pariin vuoteen, mutta lisäinfo kiinnostaisi näin hyvissä ajoin..

-t-
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #4 : 28 Lokakuu 2009, 10:14:08 »

Tulli vastaa verotuksesta, katsastuskonttorit katsastuksesta ja rekisteröinnistä.

Tullin ohje muuttoajoneuvojen verotuksesta:

http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/julkaisut_ja_esitteet/asiakasohjeet/ostaminen_ulkomailta/tiedostot/008.pdf

AKE:n tietoa muuttoajoneuvoista:

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Katsastus+2/Rekisteröintikatsastus+ja+yksittäishyväksyntä/Rekisteröintikatsastus/Maahantuotavan+ajoneuvon+rekisteröintikatsastus/Vaatimuksenmukaisuuden+selvittäminen+rekisteröintikatsastuksessa/Muuttotavarana+maahantuodut+ajoneuvot/Muuttotavarana+maahantuodut+ajoneuvot.htm

Täsmennettäköön, että homma onnistuu helpoimmin, jos pyörä on lähtömaassaan rekisteröity ilman mitään poikkeusmenettelyjä. 1993 ja uudempien pyörien pitää täyttää vähintään E-40/01 päästötaso. Jos pyörä on FMVSS-normien mukaisesti kilvissä Amerikassa, tämä taso täyttyy. APU II:n voimaantulon myötä tämä voitaneen osoittaa myös konttorilla tehtävällä päästömittauksella, jos FMVSS-tarraa ei pyörässä ole.

En löytänyt mistään mitään rajoitusta sille, kuinka monta muuttoajoneuvoa voisi rekisteröidä muuttoajoneuvovaatimuksin. Ainakin auton ja prätkän leimaus on aikaisemmin onnistunut. Muuttotavaran käsite liittyy joka tapauksessa yksityiskäyttöön, joten myytäväksi noita ei saa muuttoajoneuvovaatimuksilla kilpiin. 500 pyörää on ehdottomasti liikaa... Virnistää
tallennettu

Joksa
Full Member
***
Viestejä: 59



« Vastaus #5 : 28 Lokakuu 2009, 10:38:23 »

En löytänyt mistään mitään rajoitusta sille, kuinka monta muuttoajoneuvoa voisi rekisteröidä muuttoajoneuvovaatimuksin. Ainakin auton ja prätkän leimaus on aikaisemmin onnistunut. Muuttotavaran käsite liittyy joka tapauksessa yksityiskäyttöön, joten myytäväksi noita ei saa muuttoajoneuvovaatimuksilla kilpiin. 500 pyörää on ehdottomasti liikaa... Virnistää

Autoveron alennuksen ehtona on mm. vuosi ulkomaillaoleskelua, mutta kuinkas noin muuten? Voiko lyhyemmän oleskelun jälkeen tuoda ajoneuvon muuttotavarana?
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #6 : 28 Lokakuu 2009, 13:13:05 »

Ei tuota näköjään ole missään määritelty muuta kuin verotusta varten. Muuttotavaran käsitteeseen kuuluu kuitenkin muu kuin tilapäinen ulkomailla asustaminen, joten mikä tahansa Ibizan reissu ei tätä vaatimusta täytä. Käytännössä tuota varmaan tulkitaan niin, että autoveroalennuksen edellytysten täyttyessä täyttyy muuttotavaran määritelmä myös katsastusta varten. Jos tuo useamman kuin yhden ajoneuvon, pitää vain itse valita, mihin niistä haluaa veronalennuksen.
tallennettu

Natking
Jr. Member
**
Viestejä: 47



« Vastaus #7 : 28 Lokakuu 2009, 15:24:34 »

Autoveron alennuksen ehtona on mm. vuosi ulkomaillaoleskelua, mutta kuinkas noin muuten? Voiko lyhyemmän oleskelun jälkeen tuoda ajoneuvon muuttotavarana?
Taas reissuun lahtiessani kavin tullissa kattomassa onko uusia tiedotuksia tullut. Samat vanhat tiedotuskirjaset siella hyllyssa naytti olevan.
Kannattaa kayda tullista hakemassa noi vihkot, ja lisaks tullin sivulla on yksityishenkiloille ohjeita muuttotavaroiden tuomiseen.
Jollei se ihan just oo muuttunut niin henkilon tarvii oleskella vuosi ulkomailla, ajoneuvo pitaa siella olla omistuksessa JA kaytossa 1/2 vuotta.
Mikali ''joutuu'' palaamaan takaisin ennen kuin toi vuosi on taynna niin tulliin pitaa ottaa yhteytta ja ne kasittelee asiakkaan selvityksen mukaan tapauksen.
Siella kylla luki etta poikkeukset noista aikarajoista on mahdollisia, ja toi siis kait koskisi seka veroa etta noita e-saadoksia.

Tulli on siita metka laitos(ja Kela ja AKK jajaja) etta niillahan ei ole mitaan vastuuta siita mimmosia vastauksia ne ihmisille antaa, ja luonnollisesti mitaan ohjeita ei kirjallisina saa, ei ainakkaan helpolla.


tallennettu
Joksa
Full Member
***
Viestejä: 59



« Vastaus #8 : 28 Lokakuu 2009, 16:50:23 »

Muuttotavaran käsitteeseen kuuluu kuitenkin muu kuin tilapäinen ulkomailla asustaminen, joten mikä tahansa Ibizan reissu ei tätä vaatimusta täytä. Käytännössä tuota varmaan tulkitaan niin, että autoveroalennuksen edellytysten täyttyessä täyttyy muuttotavaran määritelmä myös katsastusta varten.

Olisi mielenkiintoista tietää, löytyykö tästä käytännön kokemusta keltään. Jos ei nyt ihan yhden aurinkomatkan oleskelun verran, mutta esim. puolenvuoden komennus, notta saisiko verot maksamalla tuollaiselta reissulta tuoda muuttoajoneuvon.
tallennettu
JaKe
Newbie
*
Viestejä: 4


« Vastaus #9 : 28 Lokakuu 2009, 22:20:07 »

Tämä on mun toinen keikka täällä Usassa, 2,5v pituinen näillä näkymin. Viime kerralla (2005) toin 2003 softailin, muuttoajoneuvona.

Ennen konttorille menoa hankin maahantuojalta vaatimuksenmukaisuus todistuksen, jonka sai kyllä helposti "sadalla eurolla" kun kyseessä oli muuttoajoneuvona tuotu pyörä.
Sitten menin Katsastus konttorille kyselemään että mitä muutoksia pitäisi tehdä että saa pyörän kilpiin. Vastaus oli heti että, valot,vilkut ja peilit oltava E-hyväksyttyjä ja putket oli vaihdettava alkuperäsiin.
Nooh, katsastuksen jälkeen kaveri tokaisi että, ei niitä vilkkuja,valoja yms. olisi tarvinutkaan vaihtaa kun tää onkin muuttoajoneuvo... Vaikenee Eli tietotaito on mitä on.. No sain pyörän kilpiin joka tapauksessa aika helposti.

Mutta miten on vaatimukenmukaisuus todistuksen saanti maahantuojalta jos tuot esim. Buelin muuttoajoneuvona mutta maksat siitä verot.??

Onko kellään kokemusta että olisi tuonut auton ja pyörän ja maksanut toisesta verot?? Huh Koska itselläni tämä saattaa olla vaihtoehto tällä kertaa.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #10 : 29 Lokakuu 2009, 20:16:15 »

Konttorit osaavat usein vastata oikein, jos osaa esittää oikeat kysymykset... Virnistää

Omakohtaista kokemusta auton ja pyörän tuomisesta ei ole, mutta pari tapausta tiedän onnistuneen. Jommasta kummasta pitää maksaa täysi vero, mutta katsastuksessa kumpiakin käsitellään muuttoajoneuvoina, kunhan kysymys on ollut muusta kuin tilapäisestä ulkomailla oleskelusta. Ideahan tossa on alun pitäen ollut se, että ulkomailla esimerkiksi työskentelyä varten hankitun ajoneuvon on saanut tuoda mukanaan Suomeen ilman viranomaisten "tavanomaista erityiskohtelua".

Tulli ja katsastus ovat periaatteessa toisistaan täysin riippumattomia viranomaisia. Se, että jokin katsotaan muuttotavaraksi katsastuksessa, ei automaattisesti tarkoita, että se katsottaisiin muuttotavaraksi myös verotuksessa. Käytännössä asiaa tulkittaneen niin, että autoverohuojennuksen edellytysten täyttyessä täyttyvät myös katsastusvaatimusten huojennuksen edellytykset.

Jos kyse on muuttoajoneuvosta, vaatimustenmukaisuustodistusta ei tarvita. Riittää, kun laite on ollut lähtömaassaan kilvissä.
tallennettu

jty
Jr. Member
**
Viestejä: 29


« Vastaus #11 : 29 Lokakuu 2009, 22:45:26 »

Mä olin just USAssa vuoden ja toin auton ja pyörän, vaimo toi auton. Kuviot on vielä kesken mutta periaatteessa se on noin kun T-bone sanoo. Jos oot paluumuuttaja niin sulla on tavaraa joka vapautetaan alv:stä. Nyt kun alv:tä ei enää ole vaan koko paskaa kutustaan autoveroksi niin muttaja häviää enemmän. Auton katsastuksessa katsotaan että valot on lailliset mutta liikennekelpoinen USAssa kelpaa täällä, ei tarvi E-hyväksyntää eikä vatimuksenmukaisuustodistusta. Autossa valoista katsotaan ettei vilkut pala keltaisina ajovaloina (keltaiset saa olla kyllä erikseen kulmissa) ja peruutusvalo ja sumuvalo. Sivuilla ei saa olla oransseja heijastimia. Prätkään pitää asentaa umpioon parkkivalo joka tulee käsittääkseni olla E-hyväksytty (siis se parkkipolttimo) ja pitää saada palamaan erikseen.   
Vain yhdestä ajoneuvosta saa tuon 13500 autoveron alennuksen, eli mun tapauksessa moposta joutuu maksaan täyden veron. Tästä syystä pyörä on nyt tullattuna Suomeen mutta sitä ei ole vielä käyttöönotettu: Pyörään saa 5 päiväksi kilvet ja sen saa siirtää huoltoon, katsastukseen tai säilytykseen ilman käyttöönottoa. Nyt odottelen ensi vuotta ja keväällä teen käyttöönottoilmoituksen jolloin Tulli arvioi veron vuotta vanhemmalle pyörälle ja toivottavasti hieman halvemmaksi. Käyttöönotossa saa tarrakilvet 3 kk:ksi ja silloin pyörä on katsastettava 5 päivän sisällä. Sit veropäätös tulee 2-3 kk päästä. Tullin sivuilla on kyllä hyvät selvitykset pdf:inä.
Numeroina: ostin 2008 FLHRC Road King Classicin uutena, hinta veroineen noin 21000 USD, nyt ajettu 16tkm ja ens vuonna odotan semmoista vajaan viiden tonnin muistamista.
Ai niin, veronalennuksen edellytyksenä on siis vuosi ulkomailla, puoli vuotta ajoneuvo omistuksessa ja käytössä. Käytännössä sun on
tätä varten ajoneuvoista esitettävä ostolasku nimelläs (semmoinen keltainen pitkä pumaska) ja vakuutuskuponki jossa on sun nimi ja vähintään tuo puoli vuotta voimassaoloaikaa (tulee vakuutusyhtiöltä kun vakuutat). Jos meinaat muuttotavarana tuoda niin tuo ostolaskun päivämäärä ja voimassaollut vakuutushan on selkeitä dokumentteja jotka todistaa että ne on sun alv:ttomia muuttotavaroita. Katsurille pitää tietty heti kättelyssä kertoa että nyt on muuttotavarasta kysymys.

tallennettu
vinkkeli
Jr. Member
**
Viestejä: 35


« Vastaus #12 : 30 Lokakuu 2009, 09:44:50 »

jos haluaa rahoja säästellä niin suosittelen käytetyn omavalmisteen ostamista, sellainen missä on mieleinen tekniikka,
verot halvemmat ja tietty halvempi kuin rakentaa itse (poikkeuksia tietysti on).
muuttelee sitä sit  mieleisekseen.

tallennettu
Thomas
Jr. Member
**
Viestejä: 31


« Vastaus #13 : 30 Lokakuu 2009, 13:37:06 »

Lainaus
veronalennuksen edellytyksenä on siis vuosi ulkomailla, puoli vuotta ajoneuvo omistuksessa ja käytössä

Tuohon omistukseen ja käyttöön sanottiin vielä Tulli'n sivuilla, että välittömästi ennen muuttoa.

Ajoneuvo on välittömästi ennen muuttoa ollut muuttajan tai hänen aviopuolisonsa omistuksessa tai omistukseen johtavassa hallinnassa ja muuttajan käytössä vähintään kuuden kuukauden ajan

Eli tämä tarkoittanee (näin ainakin itse tuon tulkitsin), että veroalennusta ei voi myöntää ajoneuvoon, joka on ollut tuon min 6kk käytössä ja omistuksessa jossain vaiheessa, ja sitten poissa rekisteristä ennen muuttoa.


Lainaus
Käytännössä asiaa tulkittaneen niin, että autoverohuojennuksen edellytysten täyttyessä täyttyvät myös katsastusvaatimusten huojennuksen edellytykset.

Onko tästä oletettavissa, että myös noiden 'autoverohuojennuksen edellytysten' oletetaan täyttyvän myös muuttoajoneuvon katsastuksessa? Eli lyhyesti, pitääkö kaikki muuton yhteydessä tuotavat ajoneuvot, joita yrittää rekisteröidä 'muuttoajoneuvo-helpotuksin', olla omistuksessa ja käytössä muuttoa edeltävän puolen vuoden aikana?

Näin ainakin itse tuon ymmärsin, etten voi hankkia puolen vuoden välein uutta custom-made ajoneuvoa, ja jättää edellistä talliin odottamaan paluumuuttoa. Noo, täytyy vain olla tarkkana näiden kanssa ja selvittää Tullin/AKE'n kanssa hyvissä ajoin ennen paluuta..

-t-
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #14 : 30 Lokakuu 2009, 14:05:34 »

^Noin minä tulkitsisin asiaa. En muutakaan ohjeistusta asiasta ole löytänyt.
tallennettu

Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto