oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
15 Toukokuu 2024, 07:22:06 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Etupäässä etupää asioista  (Luettu 12672 kertaa)
Dciuz
Newbie
*
Viestejä: 2



« : 30 Lokakuu 2007, 08:43:06 »

Moro!

Olen uusi jäsen ja todellakin enemmän kuin newbie pyöräasioissa.Ammatiltani olin autonasentaja/autopeltiseppä.Joten mutterin ruuvaaminen ei ole uutta.Ja pellistä väännän vaikka vitun.Ja jos tarve vaatii hitsaan vaikka sillin kiveen.No,se omakehusta.Nöyränä otan lakin pois ja tunnustan tietämättömyyteni.Asiani koskee lähinnä eturenkaan ja stongan välisiä asioita ja ohjausgeometriaa ja sanastoa. ???Ja kun ei pyöräpuotiin kehtaa mennä mittanauhan kanssa mittailemaan vakioarvoja, on vaikea ymmärtää mitä luokkaa on rakennetun pyörän muutokset ja sitä kautta verrata siihen mitä omalta tulevalta pyörältä haluaa.Puhe on H-D:stä.Olen kyllä näitä sivuja kolunnut ja olen pahoillani jos sivuan jo olemassa olevaa topicia.Mutta jostainhan se on alettava.Kiitollinen olisin jos joku kokeneempi minua opastaisi.Sinänsä tämä on hyvä foorumi.Lakiasiaa on hyvin esillä niinkin veemäistä kun se paperisota on.Niin ja jos JKL:stä löytyisi tallipaikkaa.Vinkkejä otetaan vastaan.
« Viimeksi muokattu: 30 Lokakuu 2007, 08:48:59 kirjoittanut Dciuz » tallennettu

Operator!! Give me number of the 911!!
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #1 : 30 Lokakuu 2007, 09:25:17 »

En ehkä aivan ymmärtänyt kysymystä... Hymyilee leveästi

Mutta jos se koskee orggisharliskan etujättöä, se vaihtelee mallista riippuen siinä 10-15 senttiä. Ohjausgeometriasta on jossain täällä taululla lyhyehkö kirjallinen esityskin, joka kannattanee lukea.

Todella karkean yksinkertaisesti: suunnittele ja rakenna pyörä niin, että jättö on 8-10 senttiä. Ei voi mennä pieleen...

Vähän monimutkaisemmin: älä tee pyörääsi alle 5 sentin jättöä, se voi olla vaarallinen. Yli 15 sentin jättö ei välttämättä ole vaarallinen, mutta tekee pyörästä raskaan käsitellä pienissä nopeuksissa. Sanotaan myös, että yli 15 sentin jättö saattaa aiheuttaa wobblausta tai muuta kengurumaista käytöstä, mutta omakohtaisia kokemuksia minulla ei tällaisesta ole.
tallennettu

Dciuz
Newbie
*
Viestejä: 2



« Vastaus #2 : 31 Lokakuu 2007, 01:04:39 »

Jep Jep.Kiitos Wintteri winkistä.Olen tässä päivän aikana opiskellut ja onhan tuosta autotaustasta vähän hyötyä.Ja paljon voi/on opittavaa.Sinänsä projektini ei ole kiireellinen kun on vanhoja velkojakin maksamatta.Ja näin eläkeläisenä on aikaa harrastaa.Ja jos ei tallipaikkaa löydy, rakennan vaikka ***kele parvekkeella.Tosin rälläkkä saattaa aiheuttaa eripuraa naapurustossa.Yksi ajatus on mielessä,nimitäin jonkun (suomessa olevan firman)myymä rullaava runko ja seuraava "kuningasidea" olisi sopivan kolaripyörän hankinta ja käyttökelpoisen tekniikan siihen runttaaminen.Olen tsekkaillut tax free raatoja hinnaltaan 5000-6000€ Mutta sen verran ymmärrän jo että kuulostaa kalliilta.Ja paperisodalta.Joten vinkkejä/topicceja otetaan riemulla vastaan.
tallennettu

Operator!! Give me number of the 911!!
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #3 : 31 Lokakuu 2007, 08:26:07 »

...Yksi ajatus on mielessä,nimitäin jonkun (suomessa olevan firman)myymä rullaava runko ja seuraava "kuningasidea" olisi sopivan kolaripyörän hankinta ja käyttökelpoisen tekniikan siihen runttaaminen...

Kannattaa tutkia prosenttitaulukkoa ensin: www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=58.0

Pitää nimittäin muistaa että jotta ajoneuvon saa rekisteriin, pitää siinä olla yli 50% alkuperäistä tehtaan osaa tallella.

Ja jos vertaat noiden kolaripyörien hintaa siihen mihin hintaan saa ehjiä pyöriä jenkeistä (vaikka samalta firmalta joka niitä kolaripyöriäkin kauppaa), niin ero ei ole suuren suuri. Itse en ainakaan ostaisi propelirunkoista suosta nostettua pyörää jos ehjä maksaa tonnin enemmän.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto